17 April 2012

Bos NFC terokai ladang ternak baru di Kazakhstan...

Pengerusi National Feedlot Corporation (NFC), Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail yang masih bebas ke luar negara untuk tujuan perniagaan membuktikan operasi syarikat itu masih berjalan seperti biasa.

Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin berkata, ia bercanggah dengan dakwaan kerajaan Umno-BN projek itu telah ditender semula kepada syarikat lain dan akaun syarikat dibekukan sementara bagi membolehkan siasatan  dilakukan.

“Pada 27 Mac 2012, Menteri Pertanian dan Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar memaklumkan kepada Dewan Rakyat bahawa projek ini telah ditender semula dan akaun NFC dibekukan.

Oleh itu, mengapa Pengerusi NFC bebas ke luar negara termasuk ke Singapura dan Kazakhtan atas alasan urusan perniagaan? Adakah operasi perniagaan NFC berjalan seperti biasa?” soalnya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.


13 April  lalu, Mohamad Salleh, yang didakwa pecah amanah membabitkan RM49.7 juta dan pertuduhan mengikut Akta Syarikat, berjaya memperoleh pasportnya bagi membolehkannya selaku pengerusi eksekutif NFCorp dan pengarah serta ‘signatory’ Syarikat Meatworks (Singapura) Pte Ltd menjalankan tugas rasmi ke luar negara.

Mohamad Salleh akan ke Singapura pada 23 April hingga 26 April untuk memastikan perniagaan di sana berjalan lancar, mengerjakan umrah pada 28 April hingga 5 Mei, mengadakan lawatan ke Kazakhstan untuk mencari lokasi baru membuka ladang baru pada 5 Mei hingga 11 Mei dan ke London pada 11 Mei hingga 15 Mei bagi melawat anaknya di sana.

Pasport itu akan dikembalikan semula kepada mahkamah pada 16 Mei ini iaitu 48 jam selepas kembali ke tanah air.

Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang mendesak, kerajaan bertanggungjawab atas segala pembohongan mengenai pembekuan operasi NFC.

“Saya mendesak agar Perdana Menteri dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani bertanggung jawab kepada persoalan ini.

Walaupun kes ini masih dalam perbicaraan mahkamah namun kerajaan harsu bertanggung jawab memastikan kes penyelewengan dana awam ini diselesaikan dengan adil dan bijaksana,” katanya.- keadilandaily



'Why is NFC boss abroad on business?'

NONEWhy is National Feedlot Corporation (NFC) chairperson Mohamad Salleh Ismail travelling abroad on business, when the government has called for new bids for the company’s cattle-rearing project?

PKR’s Ampang MP Zuraida Kamaruddin asked this when referring to news reports that the Kuala Lumpur Sessions Court had temporarily returned Mohamad Salleh's passport to allow him to travel to Singapore from April 23-26 and to Kazakstan from May 11-15.

"On March 27, Agriculture and Agro-based Industry Minister Noh Omar had told the Dewan Rakyat that the project will be tendered out to ensure continuity... (and) that the company's accounts have been frozen until investigations are over," Zuraida told reporters at the Parliament lobby.

"So why is he allowed to travel to Singapore and Kazakhstan for business, as though it is business as usual?"- malaysiakini


NFC boss grazes for new farm in Kazakhstan



cheers.

No comments: