15 August 2007

Dakwat tanda jari dan penipuan dalam Pemilu....

"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menggunakan dakwat tanda kuku atau jari pada pilihan raya umum akan datang bagi menghapus segala keraguan dan dakyah pihak tertentu berhubung penipuan dalam proses pengundian di negara ini yang dibangkitkan selepas pilihan raya umum 2004. Pengerusinya, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, berkata walaupun langkah itu terkebelakang dan tidak berkesan membanteras penipuan jika benar-benar wujud, ia dapat mengurangkan usaha pihak tertentu menggunakan isu pengundi hantu sebagai gimik politik atau menjatuhkan imej SPR."- Berita Harian,14 Ogos 2007

Bila membaca kenyataan Pengerusi SPR ini,seolah-olah dia mengakui bahawa gejala penipuan sememangnya berlaku dalam setiap pemilu. Gejala penipuan ini wujud,tetapi sering dinafikan oleh SPR,walaupun telah ditunjukkan dengan bukti-bukti-bukti kukuh.

Pengerusi SPR ini juga pernah berkata,"In an election, cheating could be done in three ways namely by using the identity cards of dead electors, using other voters' identity cards or casting the votes twice (by using the same identity cards at two different places),"

Ada berbagai cara penipuan lain yang boleh dilakukan selain daripada apa yang disebut oleh Pengerusi SPR itu. Namun demikian,perbuatan penipuan ini akan menjadi lebih berkesan dengan bantuan pihak-pihak lain yang bekerjasama bagi menjayakan rancangan tersebut untuk memastikan parti yang memerintah terus berkuasa.

Antara cara penipuan yang dilakukan adalah:

a. memindah pengundi-pengundi pembangkang totok ke tempat-tempat lain yang jauh dan
tempat mereka diganti dengan pengundi-pengundi impot.
b. mengeluarkan buku daftar pemilih yang berbeda-beda,semasa semakan,nama anda tercatat hitam putih,tapi bila masa hendak mengundi tiba-tiba nama anda tiada,pelik tapi benar.
c.pindah pengundi sesuatu kaum dari satu kawasan Parlimen yang pasti kehadiran mereka itu tidak membawa apa-apa makna ke kawasan Parlimen lain yang perlukan sokongan kaum tersebut. Umpamanya pindah pengundi-pengundi Melayu dari Jelutong atau Tanjong ke Permatang Pauh.
d. memasukan nama pengundi-pengundi baru,walaupun pengundi-pengundi ini tidak pernah memohon untuk menjadi pengundi dengan ganjaran tertentu.

Demikianlah beberapa penipuan yang boleh saya fikirkan,mungkin anda tahu cara-cara penipuan lain,berkongsilah dengan aku.

cheers.

No comments: