31 July 2007

Iraq boleh,Malaysia tak boleh......

Kemenangan Iraq 1-0 ke atas Saudi Arabia bagi menjuari Piala Bolasepak Asia,walaupun negara itu masih dibelenggu peperangan,sepatutnya menjadi tauladan kepada pasukan bolasepak Malaysia amnya dan FAM khususnya.

Apa yang boleh dipelajari daripada pertandingan ini ialah pemain-pemain Iraq akan melakukan apa saja demi mempertahankan maruah negara mereka di mata dunia,walaupun hasil mahsul dan kekayaan negara itu dinodai oleh jakun-jakun dari Barat yang dikepalai oleh Bush,Blair dan Brown.


Sebaliknya,apa yang aku kesali ialah negara kita Malaysia yang berslogankan "malaysia boleh" sentiasa "tidak boleh" bila berdepan dan bertanding dengan negara-negara lain di seantero dunia. Nak kata Malaysia miskin dengan duit,jauh sekali,malah semua AJK FAM kita itu semuanya kaya-kaya belaka.

Tapi apa yang aku tahu,FAM ini dikelilingi oleh penyangak dan penyamun yang hanya tahu nak isi kocek masing-masing,sedangkan pemain-pemain bolasepak negara,dibiarkan tak bertentu arah. Tak perlu FAM hantar pemain-pemainnya ke London untuk berlatih atau mengambil jurulatih-jurulatih dari England,Germany atau Brazil.

Aku lebih selesa kalau FAM hantar saja pasukan bolasepaknya ke Bagdad,Iraq untuk berlatih atau ambil Nauri Al-Maliki sebagai jurulatihnya dan Bush sebagai penaungnya
,mungkin
kita boleh berjaya.

cheers.

1 comment:

Anonymous said...

Malaysia masih susah lah..kurang latihan kurang perlawanan persahabatan..jika di adakan lebih banyak perlawanan dengan team team negara lain atau club kita boleh belajar lebih banyak pengalaman.
just banding dengan indo kita dah kalah.

harap negara dapat banyakan perlawanan dengan negara lain,club dan dalam malaysia sendiri juga. ada kalah baru ada menang bukan hari hari harap kan menang dapat maju biar lah kalah dulu kelak pengalaman akan digunakan untuk usaha untuk berjaya.