15 March 2014

Najib tak kata MH370 dirampas tapi dipaksa terbang ikut haluan lain...


Pesawat Malaysia Airlines MH370 telah dirampas, demikian menurut satu aporan berita.

Menurut AP, seorang pegawai kerajaan Malaysia berkata rampasan itu bukan hanya lagi satu teori tetapi ia adalah 'konklusif'.

Pegawai tersebut, yang terlibat dalam penyiasatan itu, berkata mereka telah menentukan bahawa salah seorang juruterbang atau orang lain yang mempunyai pengalaman terbang, telah merampas pesawat itu.

Bagaimanapun, motifnya belum diketahui dan juga tidak jelas ke mana pesawat itu berada.

Spekulasi bertiup kencang bahawa kerajaan Malaysia akan mengumumkan perkara itu dalam sidang akhbar pada tengahari.

Pada sidang media itu, Najib yang membaca teks tanpa menerima sebarang soalan media, berkata Malaysia akan terus meningkatkan usaha mencari dan berharap maklumat baru yang diperolehi akan membawa kepada satu langkah mendekati penemuan pesawat itu.


Malaysian prime minister Najib Razak


Najib berkata, komunikasi terakhir MH370 dengan satelit adalah pada 8.11 pagi waktu tempatan Sabtu lalu (hari kehilangan pesawat) di Selat Melaka.

Katanya, penyiasatan menunjukkan pergerakan penumpang kapal terbang itu dan hubungan telekomunikasi dibuat dengan sengaja namun beliau menolak ia satu rampasan.

Najib berkata, berdasarkan data daripada radar yang dikesan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), kerajaan mengesahkan pesawat yang ditunjukkan dalam data asal adalah MH370.

Katanya, aa diperolehi berdasarkan kerja forensik yang dibuat oleh FAA, NTSB, AAIB dan pihak berkuasa Malaysia yang bekerja secara berasingan ke atas data yang sama.

"Berdasarkan data baru itu, kali terkahir komunikasi disahkan antara pesawat dengan satelit adalah pada 8.11 pagi waktu Malaysia hari Sabtu, 8 Mac," katanya.

Beliau berkata, pasukan penyiasat kemudian membuat pengiraan yang akan menentukan sejauh mana pesawat itu boleh terbang selepas perhubungan terakhir itu dan ia akan membantu kita membuat pencarian.

Katanya, berdasarkan jenis data satelit yang ada, ia bagaimanapun tidak boleh mengesahkan tempat pesawat itu membuat hubungan terakhir dengan satelit.

Bagaimanapun, katanya, berdasarkan data baru ini, pihak berkuasa penerbangan Malaysia dan rakan-rakan antarabangsanya percaya kapal terbang itu boleh berada di dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Tukministan dan utara Thailand atau koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.


View image on Twitter
This means two huge new search areas have been set out - one heading towards Europe from Turkmenistan.The second stretches from Indonesia into the southern Indian Ocean.

Najib berkata, berdasarkan perkembangan terkini ini, pihak berkuasa Malaysia memfokuskan penyiasatan mereka ke atas anak kapal dan penumpang.

"Walaupun ada laporan media yang mengatakan pesawat ini dirampas, saya ingin jelaskan kami masih menyiasat semua kemungkinan yang menyebabkan MH370 menyimpang dari laluan asalnya," katanya.

Katanya, data baru daripada satelit itu mempunyai kesan besar ke atas bentuk dan bidang operasi pencarian.

"Kami menghentikan pencarian di Laut China Selatan dan menilai semula penempatan aset kita," katanya. 

Sidang media berakhir. Wartawan diminta mengemukakan soalan untuk dijelaskan dalam sidang media teknikal jam 5.30pm.- tmi/malaysiakini


Bunyi pantulan elektronik dari arah Lautan Hindi...

Analisis denyutan elektronik yang dikesan dari pesawat Malaysia yang hilang,  menunjukkan ia mungkin telah kehabisan minyak dan terhempas ke Lautan Hindi selepas terbang ratusan batu di luar laluannya, kata sumber yang rapat dengan penilaian rasmi AS, semalam..

Sumber itu,  yang biasa dengan data yang diterima kerajaan AS daripada siasatan kehilangan pesawat Malaysia Airlines, berkata satu lagi kemungkinan - tetapi kecil - ialah pesawat itu terbang ke arah India.

Data yang diperolehi dari pantulan elektronik pesawat itu yang dihantar ke satelit, telah ditafsir memberi dua analisis yang berbeza kerana ia samar-samar, kata sumber itu, yang enggan disebut namanya kerana siasatan masih berjalan .

Tetapi ia menawarkan petunjuk sebenar yang pertama mengenai nasib pesawat MH370 di mana para pegawai semakin percaya ia sengaja melencong dari laluan penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Sebelum itu, dua sumber yang biasa dengan siasatan tersebut berkata, data radar tentera Malaysia menunjukkan pesawat itu disyaki penyiasat adalah MH370, ekoran laluan penerbangan yang biasa digunakan menuju ke Timur Tengah dan Eropah apabila ia kali terakhir dikesan radar pada awal 8 Mac, di barat laut Malaysia.

Pantulan elektronik itu dipercayai telah dihantar selama beberapa jam selepas pesawat itu hilang dari radar, kata sumber itu

Kemungkinan paling besar ialah selepas terbang ke arah barat laut, pesawat itu melakukan pusingan tajam ke selatan ke Lautan Hindi di mana para pegawai merasakan - berdasarkan data yang ada -  ia terbang sehingga kehabisan minyak dan terhempas ke laut, tambah sumber itu.

Satu lagi tafsiran dari pantulan itu, tambah sumber itu,  ialah MH370 terus terbang ke barat laut dan menuju ke wilayah India.

Kerana data yang berpecah-pecah, para pegawai AS tidak pasti analisis mana yang betul, walaupun mereka percaya ia berkemungkinan berpusing ke selatan.

Menurut sumber itu lagi, pesawat dipercayai tidak mungkin pesawat itu melintas ruang udara India kerana negara itu mempunyai pertahanan udara dan liputan radar yang kuat dan boleh nampak dan memintasnya.

Semalam, pemangku Menteri Pengangkutan Malaysia Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata beliau tidak dapat mengesahkan laluan terakhir pesawat itu atau sama ada penyiasat memberi tumpuan kepada kemungkinan sabotaj.

Tiada sebarang kesan pesawat itu atau sebarang tanda ia terhempas ketika tentera laut dan pesawat tentera dari pelbagai negara memeriksa kawasan laut di timur dan barat Semenanjung Malaysia.- Reuters



Najib confirms MH370 deliberately flown westward...

Prime Minister Najib Abdul Razak reveals that MH370 was deliberately flown in a different direction but stopped short of confirming if the aircraft with 229 people on board was hijacked.

Speaking at a packed press conference this afternoon, he also disclosed that the communication equipment on the Boeing 777 had been turned off.

Najib added that the search and rescue operation would continue, but would no longer focus on the South China Sea.

According to him, attention is now focussed on two locations west of the Malaysian peninsula - one is the northern corridor from the border of Kazakhstan and Turkmenistan to the Northern Thailand border and second is the southern corridor, from Indonesia to the southern Indian Ocean.

He also confirmed that the unidentified aircraft spotted by military radar making a turnback and flying towards the Andaman was MH370.

The confirmation is based on satellite information.

"This new satellite information has significant impact on the nature and scope of the search operation. We are ending our operation in the South China Sea and reassessing our deployment of our assets," he added.


"Despite media reports the plane was hijacked, I wish to be very clear, we are still investigating all possibilities as to what caused MH370 to deviate," said Najib, reading out from a statement to a packed press conference.

He said satellite data placed the Boeing 777-200ER (9M-MRO) aircraft in one of two corridors: at the north stretching from northern Thailand to Kazakhstan, or at the south, from Indonesia to southern Indian Ocean.

He said investigators had confirmed that the aircraft tracked by military radar was the lost plane, after its communications were likely switched off before it reached the east coast of Malaysia a week ago.

Several earlier reports had quoted an unnamed Malaysian official as confirming speculation that the jet had been hijacked.malaysiakini/tmi

Najib's full statement

New clues to missing MH370 case point to a possible hijack...

View image on Twitter
This map shows a potential route the MH370 could have taken using information that has been gathered.It's worth noting that the final three points on the map are from blips that have not been identified.

Pulses from plane point to Indian Ocean...

Analysis of electronic pulses picked up from a missing Malaysian airliner shows it could have run out of fuel and crashed into the Indian Ocean after it flew hundreds of miles off course, a source familiar with official US assessments said on Friday.

The source, who is familiar with data the US government is receiving from the investigation into the disappearance of the Malaysia Airlines plane, said the other, but less likely possibility, was that it flew on toward India.

The data obtained from pulses the plane sent to satellites had been interpreted to provide two different analyses because it was ambiguous, said the source, who declined to be identified because of the ongoing investigation.

But it offers the first real clues as to the fate of Flight MH370, which officials increasingly believe was deliberately diverted off its scheduled course from Kuala Lumpur to Beijing.

Two sources familiar with the probe earlier said Malaysian military radar data showed a plane that investigators suspect was Flight MH370 following a commonly used navigational route
toward the Middle East and Europe when it was last spotted by radar early on March 8, northwest of Malaysia.

The electronic pulses were believed to have been transmitted for several hours after the plane flew out of radar range, said the source familiar with the data.

Possibly crashed into Indian Ocean

The most likely possibility is that after travelling northwest, the airliner did a sharp turn to the south, into the Indian Ocean where officials think, based on the available data, it flew until it ran out of fuel and crashed into the sea, added the source.

The other interpretation from the pulses is that Flight MH370 continued to fly to the northwest and headed over Indian territory, said the source.

Because of the fragmentary nature of the data, US officials don't know for sure which analysis is correct, although they believe the turn to the south is more likely, the source said.

The source added that it was believed unlikely the plane flew for any length of time over India because that country has strong air defence and radar coverage and that should have allowed authorities there to see the plane and intercept it.

Malaysian Transport Minister Hishammuddin Hussein said on Friday he could not confirm the last heading of the plane or if investigators were focusing on sabotage.

There has been no trace of the plane nor any sign of wreckage as the navies and military aircraft of more than a dozen countries scour the seas on both sides of Peninsular Malaysia.- Reuters


Orang UMNO kata, "melayu gaduh dengan melayu, nanti Cina tepuk tangan!" Kalau kes bomoh bubu gaduh dengan KJ ni? Sapa tepuk tangan? Rosmah?


LIVE di SINI atau SINI



cheers.

2 comments:

Anonymous said...

Polis serbu rumah pilot MH370 selepas Najib kata bahawa pesawat itu secara sengaja ditukar haluannya.

Anonymous said...

China's foreign ministry is demanding that Malaysia keep providing more thorough and accurate information about the missing Malaysia Airlines MH370 flight.