08 January 2014

Raja Ropiaah dapat RM 13 juta wang 'free' di bawah perjanjian tidak sah'...

 
Raja Ropiaah, seorang pemimpin Wanita Umno Selangor telah menerima RM13 juta tanpa "melakukan apa-apa" melalui syarikatnya Awan Megah Sdn Bhd, setelah kontrak untuk membina Pusat Pertahanan Negara Pendidikan (Puspahanas) dan perjanjian tanah yang dia tandatangani dengan kerajaan dua tahun lalu menjadi batal dan tidak sah.

Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli hari ini berkata syarikat itu yang dimiliki oleh Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah, bersama-sama dengan Boustead Holdings Berhad, sepatutnya memenuhi beberapa syarat sebelum Mac 2013 - tiga bulan selepas kontrak telah ditandatangani pada Disember 2012.

"Bagaimanapun, sehingga kini, tiga syarat di bawah perjanjian Boustead untuk membeli sebidang tanah di Selangor dari Awan Megah tidak dipenuhi," katanya.


Beliau juga berkata syarikat itu telah gagal untuk menyediakan bon tanah baru bagi projek itu, sebagaimana yang dikehendaki di bawah perjanjian itu.


Rafizi mendedahkan bahawa dia menyedari keadaan ini selepas melihat dokumen perjanjian antara Boustead dan Awan Megah kerana dia sendiri merupakan pemegang saham di Boustead.
 

"Pada dasarnya, dia telah memperolehi wang percuma dari projek semasa projek itu masih berlaku.Dan jangan lupa, Raja Ropiaah masih memilikki 223 ekar tanah di Bukit Raja," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat PKR.


Boustead Holdings telah membayar RM13 juta kepada Awan Megah untuk membeli tanah daripada Raja Roopiah untuk projek tersebut.

"Tanah itu bukanlah milik Raja Ropiaah. Jadi bila Boustead membeli tanah itu, dari segi undang-undang wang itu adalah hak Raja Ropiaah." kata Rafizi.

Sebagai pemegang saham di Boustead, beliau berkata beliau telah periksa perjanjian antara syarikat Boustead dengan Awan Megah.

"Pembinaan Pusapahanas sedang diteruskan dengan kontrak batal dan tidak sah kerana Awan Megah tidak bersedia bon tanah baru," katanya.

"Penjualan tanah dan perjanjian pembelian antara Boustead, Astacanggih, dan Awan Megah telah luput kerana syarat-syarat yang tidak dipenuhi dalam tempoh tiga bulan."



Projek siap pun dia untung, projek batal pun dia untung, senang nya bila jadi pemimpin UMNO yang ceburi bidang perniagaan.

Cadangan Audit

Dalam jawapan Parlimen daripada Kementerian Pertahanan pada 10 Oktober tahun lepas, Ahli Parlimen Pandan itu diberitahu bahawa bangunan itu dijangka siap pada Oktober tahun ini.

Walau bagaimanapun, ia juga mendakwa bahawa Awan Megah belum menerbitkan bon tanah kerana kerajaan Selangor enggan bekerjasama dalam memberikan tanah tersebut.

"Oleh kerana bon tanah itu tidak diberikan, pembinaan Puspahanas sedang diteruskan melalui kontrak tidak sah dan wang 13juta yang diberikan kepada Awan Megah sebagai deposit pun hangus," kata Rafizi.

"Saya amat kecewa dengan bekas Menteri Pertahanan(Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang tidak mengambil berat tentang kemarahan rakyat apabila beratus-ratus juta wang mereka dibazirkan melalui projek-projek seperti ini.

"Sementara rakyat, diminta untuk tidak makan gula, tidak melakukan perjalanan di jalan raya bertol kalau tak mahu bayar tol dan sebagainya."

Hishammuddin, dalam jawapannya, juga berkata proses itu terhenti kerana kerajaan Selangor tidak meluluskan pemindahan tanah,namun Pusapahanas akan siap akhir tahun ini.

Rafizi berkata beliau akan menulis kepada Ketua Audit Negara untuk menjalankan audit ke atas projek ini, untuk mendapatkan maklumat lebih menyeluruh.

Ketua PKR Zuraida Kamaruddin Wanita pula berkata Raja Roopiah tidak boleh bersembunyi di sebalik dakwaan bahawa perjanjian itu dilakukan dalam kapasiti peribadinya dan tidak ada apa2 kepentingan politik.

"Mampukah dia mendapat projek ini jika dia bukan seorang ahli Wanita UMNO?".



'Raja Ropiaah gets free money under void deal'...

Wanita Umno leader Raja Ropiaah Raja Abdullah has effectively received RM13 million in "free money" through a now "null and void" contract to build the defence education centre (Puspahanas), including a land deal with the government.

PKR director of strategy Rafizi Ramli said today that the obligations of the contract given to her company, Awan Megah Sdn Bhd, to build Puspahanas have long lapsed, thus making the contract void.


He also said that the company has failed to provide a new land bond for the project, as required under the agreement.

"Essentially, she has obtained free money from the project while it is still going on, so there's money there too. And not to forget, she still holds 223 acres of land in Bukit Raja," he told a press conference at PKR headquarters.


Boustead Holdings had paid the RM13 million to Awan Megah to purchase the land from Raja Roopiah(pix above) for the project.


"The land was not hers in the first place. So with Boustead buying the land, legally the money is now hers," Rafizi claimed.


A shareholder in Boustead, he said he has checked the agreement between the company and Awan Megah.


"The construction of Pusapahanas is being continued with a null and void contract because Awan Megah has not prepared a new land bond," he said.


"The land sale and purchase agreement between Boustead, Astacanggih, and Awan Megah has lapsed because the conditions were not fulfilled within three months.”



Audit proposed
 

Backing his claims, Rafizi referred to a written reply to him from Defence Minister Hishammuddin Hussein in Parliament last October.

It confirmed that the obligations in the 2012 land sale and purchase agreement between Bakti Wira Snd Bhd (under Boustead), Astacanggih Sdn Bhd and Awan Megah had not been fulfilled. The deadline expired last March.


The conditions involved a new privatisation deal for Pusapahanas, an agreement by the Selangor government for the land transfer, and cancellation of Awan Megah's RM16 million joint-venture with GuppyUnip to use the land in Bukit Raja.


Hishammuddin (right), in his reply, also said the process had stalled because the Selangor government had not approved the land transfer, but that Pusapahanas will be completed later this year.

Rafizi said he would write to the auditor-general to carry out an audit into the project, in order to get more comprehensive details.


PKR Wanita chief Zuraida Kamaruddin said Raja Roopiah cannot hide behind the claim that the deal was done in her personal capacity and not political expediency.


"Would she have gotten the project if she was not a Wanita Umno member?" she asked.- malaysiakini


UMNO/BN yang luluskan, Pas pula dipersalahkan



cheers.

No comments: