02 January 2014

Anak Mahathir minta Putrajaya tukar 'Malaysia Boleh' kepada "Malaysia Tak Boleh'...


Anak perempuan kepada perdana menteri paling lama Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengecam Putrajaya yang terus diam dengan isu-isu panas yang dimainkan kerana ia boleh menimbulkan perbalahan dan memberi kesan kepada negara.

Dalam ruangannya di akhbar The Star, Musings, Datin Paduka Marina Mahathir (gambar) mengeluh tentang kepimpinan negara yang boleh melaungkan perpaduan tetapi diam terhadap kenyataan sensitif yang dibuat oleh pihak-pihak tertentu.

"Apakah jenis kepimpinan yang kita ada yang mulutnya bercakap tentang kesederhanaan dan perpaduan, namun sama sekali tidak berbuat apa-apa terhadap penyataan melampau yang dibuat bukan sahaja oleh apa yang dipanggil badan bukan kerajaan, tetapi juga oleh beberapa pemimpin kerajaan?

“Adakah mereka sedar atau takut? Dan jika mereka takut, mengapa?" tanya beliau dalam tulisannya.

Tulisannya ini telah menyentuh sanubari rakyat Malaysia apabila mereka menyebarkannya melalui laman sosial Facebook dan juga Twitter.

Tanpa namakan mana-mana pihak, Marina menulis, pemimpin negara lebih senang menghabiskan masa untuk mempertahankan kesilapan yang dibuat oleh keluarga sendiri daripada bercakap untuk pihak yang lemah dan tidak terbela dalam masyarakat.

"Ia sangat memalukan," katanya kerana rakyat Malaysia dipimpin oleh orang-orang yang jahil, tidak berpengetahuan tetapi bangga menjadi demikian.

"Kita berharap rakyat Malaysia yang terbaik semasa semua perayaan, tapi bagaimana ia tiba-tiba menjadi ancaman kepada iman kita?

“Atau adakah iman kita begitu rapuh dan tidak dapat menghadapinya? "tanya beliau hari ini.

Marina juga menulis, hampir setiap hari rakyat dilarang dari menyentuh sesuatu menyebabkan slogan "Malaysia Boleh" sudah menjadi "Malaysia Tidak Boleh".

"Kami diberitahu kita tidak boleh baik antara satu sama lain kerana ia mungkin mengancam iman sebahagian daripada kita. Kita diberitahu bahawa kita tidak boleh bercakap terus-terang kerana sesetengah orang mungkin akan tersinggung.

"Jadi, pada asasnya, rakyat Malaysia berbangga sebenarnya mempunyai iman yang lemah yang memerlukan bantuan kerajaan yang berterusan dan mempunyai rasa rendah diri.

"Inilah cara berfikir mereka dan mereka kira ini cara yang paling cepat ke syurga iaitu dengan menindas orang lain. Cantik!" katanya.

Dia juga menulis, negara sekarang mempunyai kerajaan yang berkuasa tetapi tidak disukai rakyatnya, tetapi mereka (kerajaan) tidak faham mengapa.

"Dan dalam jawapannya, mereka kira semua yang rakyat mahu ialah menjadi lebih beragama dan untuk dibeli," katanya.

Marina mengakhiri ruangannya dengan berharap tahun 2014 ini lebih ramai rakyat yang bangkit dan faham bahawa negara berada dalam bahaya.

"Untuk berjaya dalam dunia hari ini adalah dengan menjadi kuat. Kekuatan datangnya dari ilmu dan memahami realiti hidup hari ini dan bukan hidup dalam pulau fantasi bersama orang jahat," tulisnya.-tMi




Marina Mahathir raps Putrajaya for keeping mum on serious issues...

Social activist Datin Paduka Marina Mahathir hit out at Putrajaya today for keeping silent on simmering contentious issues affecting the country.



In her "Musings"column in English daily The Star, Marina said that the country’s leadership may preach about unity, but remained silent over sensitive statements made by certain parties.

“What sort of leadership do we have which only mouths platitudes about moderation and unity, yet has absolutely nothing to say about the type of extreme pronouncements made not only by so-called NGOs, but also by some parts of government?” she said.

 “Are they oblivious or scared? And if they are scared, why?”

Her article struck a chord with Malaysians, with many sharing it on social media sites like Facebook and Twitter.

Without mentioning names, Marina said that the country’s leaders would rather spend time defending family foibles than speak up for the most vulnerable and defenceless in society.


"How embarrassing is that?"


Malaysians, she said, were being led by people who were ignorant, unschooled and yet proud to be so.

“We have celebrated the Gregorian new year for ages. So how did it suddenly become a Jewish celebration?

“We have wished our fellow Malaysians the best during all our festivities. So how did it suddenly become a threat to our faith? Or is our faith so fragile that it can hardly withstand anything?”

She said on a daily basis, there are more and more things Malaysians are told they cannot touch on, so much so that the country’s slogan of “Malaysia Boleh” might as well be turned to “Malaysia Tak Boleh”.

“We are told we cannot be nice to each other because it might endanger the faith of some of us.

“We are told that we cannot talk frankly because some people, obviously with weaker constitutions than the rest of us, might get offended.

“We cannot do anything without treading on eggshells because some people have paper-thin skins.

“So basically, the Malaysians we are supposed to be proud of are those with weak faith, who need constant government help and have such inferiority complexes, that anything and everything that anyone else does better is offensive to them.

“These are the people who think the fastest way to heaven is to oppress other people. Lovely!” she said.

She said the country now has a government in power which is disliked by the people and yet, they were unable to understand why that is so.

“And it is responding by thinking that all that the people want is more religion and to be bought.”

Even that is “failing miserably”, she said.

“There is a simple premise behind election promises and pledges: They need to be kept. Either that or rely on people’s short-term memory. Which isn’t reliable by any measure.

“It’s astounding to me that simple logic doesn’t apply to the way our politicians think.”

She ended her column with her wish for 2014: that many more Malaysians will wake up and realise the danger our country is in.

“That to survive in the world today is by being strong.

“And strength comes from being educated and in tune with the realities of the world, not living in some fantasyland filled with bigots.”

Marina is also the daughter of Malaysia’s longest-serving prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dr Mahathir had said last week that Putrajaya could minimise wastage and improve efficiency by applying a "cost down" concept to manage its growing expenses.- tMi


Sebuah darjah di Sekolah Rendah tetiba menjadi gempar dan kecuh gara-gara seorang anak murid perempuan tersepit kepalanya di sebuah kerusi.Tiada jalan lain melainkan terpaksa Guru Besar sekolah berkenaan dengan di bantu Guru Darjah terpaksa mengajikan kerusi tersebut.




cheers.

No comments: