08 June 2015

Silap haribulan PAS bakal hilang 14 DUN di Selangor...

HATTA RAMLI

PAS mungkin membayar dengan harga yang tinggi ekoran keputusan Muktamar Tahunan PAS Ke-61 yang meluluskan usul memutuskan tahaluf siyasi parti itu dengan DAP.

Ketua Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli berkata analisis yang dibuat oleh pihaknya mendapati di Selangor hampir semua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi PAS dipengaruhi undi daripada bukan Islam.

“Saya harap kita ambil strategi dan pendekatan khususnya di kawasan-kawasan yang kita rasa undi-undi akan dipengaruhi oleh bukan Islam.

“Di Selangor, PAS ada 15 kerusi di mana 14 kerusi daripadanya jumlah pengundi bukan Islam melebihi majoriti yang kita dapat dalam pilihan raya yang lepas.

“Kalau hilang teras defisit daripada bukan Islam ini, atas kertas kita kalah 14 kerusi ini,” katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan di muktamar di sini.

Menurut Dr Hatta, satu kerusi DUN yang dapat dikekalkan DUN Bangi di mana majoriti yang diperolehi melebihi jumlah undi bukan Islam.

“Satu kerusi yang mungkin hebat sikit, DUN Bangi yang kita boleh kekalkan tanpa undi bukan Islam.

Usul tergempar yang dibawa Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP) Rabu lalu telah diluluskan di peringkat PAS Pusat dan Majlis Syura Ulama tanpa bahas.

Usul yang memutuskan hubungan dan kerjasama politik dengan DAP itu diambil ekoran tindakan parti tersebut tidak menghormati prinsip, polisi dan dasar PAS.

Bagaimanapun, PAS masih kekal di dalam Pakatan Rakyat (PR) sebagai satu kerjasama politik bagi menumbangkan UMNO dan Barisan Nasional.

“Maka Muktamar PAS Pusat yang bersidang pada hari ini 19 Syaaban 1436 bersamaan 6 Jun 2015 di Stadium Melawati, Kuala Selangor dengan sesungguhnya menuntut dan menggesa PAS Pusat mempertegaskan kepada rakan PR agar meghormati pendirian, polisi dan dasar parti masing-masing.

“PAS Pusat tidak menggadaikan dasar perjuangan PAS demi mencapai matlamat dan kemenangan.

“PAS Pusat dan Majlis Syura Ulama hendaklah memutuskan hubungan dan kerjasama politik dengan DAP, sebaliknya kekal bersama PKR dalam Pakatan Rakyat,” memetik Usul-usul Muktamar Tahunan PAS Ke-61 yang diedarkan awal pagi ini.

Usul tersebut juga turut dibawa oleh PAS kawasan Tumpat yang menuntut perkara yang sama selain DUPP.

Keputusan itu dibuat ekoran ketegangan yang dihadapi di antara PAS dan DAP sejak akhir-akhir ini.

Ini termasuk tindakan DAP memutuskan hubungan dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, tetapi kekal bersama PAS.

Tindakan DAP itu dikatakan merupakan satu sikap menghina Presiden dan PAS itu sendiri.- therakyatpost

DUN PAS menang di Selangor.

N17 Gombak Setia. - MM 4.2%..; %C 11.73%
N18 Hulu Kelang. - MM 7.2%..;%C 14.32%
N2 Sabak. - MM 2.1%..;%C 12.23%
N20 Lembah Jaya. - MM 20.7%..; %C 31.86%.
N21 Chempaka. - MM 25.9%..; %C 38.17%.
N23 Dusun Tua. - MM 10%..; %C 37.72%.
N26 Bangi. - MM 25.2%..; %C 18.96.
N29 Seri Serdang. - MM 25.4%..; %C 31.6%
N38 Paya Jaras. - MM 14.3%..; %C 27.3%
N42 Meru. - MM 25.6%..; %C 27.5%
N45 Selat Kelang. - MM 8.7%..; %C 26.0%
N51 Sijangkang. - MM 10.8%..; %C 15.2%.
N53 Morib. - MM 2.6%..; %C 22.7%
N54 Tanjung Sepat. - MM 3.4%..; %C 28%

Petunjuk


MM = Majoriti Menang.
%C = Peratus Pengundi  Cina


video
Ucapan penggulungan Mat Sabu dalam Muktamar PAS Pusat kali ke 61

Kalau 'geng pro UG' tak faham, ni maksud sebenar ucapan penggulngan Mat Sabu...

Sungguh, aku amat yakin ramai 'geng pro UG' yang tak berapa nak faham apa yang sebenarnya Mat Sabu nak sampaikan dalam ucapan penggulungan dia di akhir Muktamar Agung PAS kali ke-61 tu.

Takat dia menyindir tu aku rasa semua orang boleh faham pasai jelas sangat, kalau tak faham jugak memang spesis BANGANG terlampau, lebih baik bersara ja dari politik dari terus memalukan diri sendiri.

Yang aku faham sebenarnya ada 2 benda yang Mat Sabu nak sampaikan.

Yang pertama dia nak bagitau yang 'geng pro UG', kalau ikut istilah aku, memang kompom BANGANG, langsung tak reti berpolitik. Dah elok-elok berpakat, berkawan dan musuh pun dah nampak jelas sangat dah nak mampuih tiba-tiba sanggup pi katoq kawan sendiri, bukan takat parti kawan, ahli parti sendiri pun dibuat musuh, digelar macam-macam.

Lebih teruk lagi, siap boleh berlagak pulak tu, kononnya depa power sangat kut boleh gerak sendiri, Tak sedaq diri sungguh, ingat orang heran sangat takat 'lutut dengan siku, dalam depa tu.



Yang keedua, Mat Sabu nak bagi tau yang dia tak kelapaq dengan jawatan. Bab jawatan di Penang  si tu cuma takat hint dia ja. Yang sebenarnya dia nak bagitau yang dia tak kelapaq dah dengan jawatan dalam PAS jadi macam hangpa.

Mudah fahamnya, tak payah la lepas ni terhegeh-hegeh nak semua jawatan apa pun dalam parti kat dia.

Lagi satu tambahan, Mat Sabu nak bagi tau kat 'geng pro-profesional' jom sama-sama dengan dia, tak payah kelapaq dengan jawatan terutama sekali jawatan dalam parti. Sebelum 'geng UG' perkuda dan lepas tu handaih dengan 'lutut dan siku' lebih baik la berambus,

Dah kena tolak macam kupang tembaga takkan tak faham-faham lagi. Lagi pun persepsi ke atas PAS dah terlalu buruk, dah nampak macam dah 'beyond repair'.

Tak tau la pulak kalau Mat Sabu  tiba-tiba boleh buat u-turn jugak, orang jermen kata memang 'terpaling hanjap'... - Cenangau D'kari



Jika Pilihanraya Esok Pembangkang Boleh Menang 2/3 Parlimen...

Saya ingin tujukan tulisan ini khas kepada ahli Majlis Tertinggi UMNO, Menteri-Menteri UMNO, KB, AJK Bahagian dan semua ahli UMNO. Dengar baik-baik. This is serious ok.

Saya lebih selesa menulis dalam BI sebab lebih cepat menaip, boleh melebihi 110 km/j.

During 22 years of Tun Dr Mahathir's rule, Dr Mahathir was ever ready to dissolve Parliament and call for  snap elections. I recall Dr Mahathir saying it once - 'We can dissolve Parliament even tomorrow'. 

This was not arrogance by Dr Mahathir. It was the solidness of the administration, it was a comfort that we always had that the BN would always win the general elections at any time.  That is now past history.

Yesterday evening I had a long conversation with a very astute VVIP and he said, 'If we have the general elections tomorrow the Opposition will win 2/3 majority in Parliament'.

I think this is a correct observation.  Kalaulah pilihanraya diadakan esok, Pembangkang boleh menang dengan 2/3 majority.

Saya rasa jika pilihanraya diadakan tiga tahun dari sekarang mungkin Pembangkang akan menang 3/3 kerusi Parlimen.  Ahli MT UMNO bolehlah  tanam jagung.

OK tuan-tuan dan puan-puan di sini ada sedikit lagi berita gempar.  55 kerusi Parlimen UMNO terletak dalam kawasan Felda.  


In the recent PRK Rompin,  UMNO  lost over 6000 votes to PAS. Many of these votes are from Felda. Maksudnya sokongan bagi UMNO di kawasan Felda pun makin merosot.

Now here is some bad news about Felda Global Ventures from The Star :


  • Felda Global Ventures target price cut to RM1.91
  • Wednesday, 27 May 2015
  • target price for Felda Global Ventures from RM2.01 to RM1.91 
  • core net loss RM44mil in first quarter March 31, 2015
  • results below full yr projections of RM311mil & RM430mil, respectively
  • lower FFB output and RM44m downstream losses
  • stock remains a Reduce, potential removal from FBM 30 index 
  • FFB output (-20% on-year), lower CPO prices 
  • losses from canola operations in Canada, oleo operations in US, refineries
  • higher earnings from 51%-owned MSM (sugar division)
  • one-off gains RM29mil and RM12mil from disposal of AACo and FISC
  • FGV impacted by low CPO prices and floods 
  • exploring disposal of non-core biz, Canadian operations
  • group has used up IPO proceeds
  • FGV’s estates posted steeper 15% fall in FFB yield 
  • concerned by this and poor results
  •  FGV may lose spot in KLCI index during next review 
  •  expect dividend payments to be cut

The listed Felda Global Ventures or FGV is in deep trouble. From a hugely profitable plantation giant they are now making losses. The share price has gone from RM5.50 at IPO in June 2012 to just above RM1.91 per share by June 2015. 

That is a drop of  65% in three years.

This means close to 65% of FGV's market capitalisation has been wiped out since FGV was listed on June 28,  2012. 

The market cap of FGV went from RM17.1B in December 2012 to just over RM7.0B now.  Humpty Dumpty has had a great fall.

Ok here is something else. 


There is something called Koperasi Permodalan Felda or KPF - this is a coop society which is owned directly by the Felda settlers. The KPF holds shares and stakes in the Felda companies including a small stake in FGV.

Being a coop they used to distribute good dividends to the members. In good years they have given over 15% dividends. Even in 2012 and 2013 their dividends were 10%.

The talk now is with all the losses being racked up by FGV and Felda overall, there may not be any profits in the Koperasi as well for this year. 

Without profits, the Koperasi CANNOT declare any dividends (this is a law under the Cooperatives Act). 

So kepada semua ahli UMNO, sila semak maklumat ini dan bersedialah untuk menghadapi sedikit lagi isu "Felda berpenyakit". 

Here is some old news about Felda :

1. MACC cleared (Felda) of any wrongdoing in purchase of two hotels in London.
did not address whether son of Felda Chairman Isa involved in purchase
2. RM538m for Grand Serviced Apartment, RM330m for Grand Plaza Kensington
3. So that is the Felda story.  Mula peneroka kerja macam lembu, berpeluh baldi-baldi, kena patuk ular ada juga dibaham harimau.  Tetapi dapat hidup senang sikit dengan bantuan Felda. 


They sold their FFBs and made money.

They also got dividends from the koperasi 10%, 15% and even 17% a year.

Then the korporat guys came in. Gedam gedum, listing lah, FGV lah, beli saham IPO lah, beli hotel di London lah entah ape lagi.

Now FGV is making losses. Saham FGV is becoming 'paper lama'.

Peneroka yang beli saham pula kena bayar hutang 'pinjaman beli saham FGV' kepada bank. The FGV  share is  worth 35% of its IPO price.

And then to add salt to the injury, the peneroka may also not be getting any dividends from their Koperasi either.

So tuan-tuan dan puan-puan MT UMNO, the question is can UMNO hold those 55 Parliamentary seats in the Felda areas? 

My friend says if the general elections are held tomorrow the Pembangkang will win 2/3 majority.

You know the problem.

Masalahnya bukan Hang Tuah.
Bukan Hang Kasturi.
Bukan Hang Lekiu.

Masalahnya Hang Pi Mana? - syedsoutsidethebox


 
So what happens to Pakatan now...

Now that PAS' 61st muktamar is over, the question on everyone's mind is: What happens to Pakatan Rakyat?

The ulama wing's motion to sever ties with DAP has been approved at the committee stage without debate.


It is now up to PAS president Abdul Hadi Awang's all-ulama central leadership and the Syura Council to decide whether to execute the motion, and they will give their final word soon.


While DAP has already pronounced Pakatan is dead, sentiments from within PAS itself is quite mixed.

Several delegates have protested the decision to approve the "divorce" motion without debate, claiming it is their right to do so.


However, the new party bigwigs have stuck to their guns, claiming the issue is too sensitive for an open debate, and that the matter can be discussed without going through the muktamar.


With all the pro-Pakatan leaders purged from the party, PAS' fate in the seven-year-old opposition coalition is all but sealed.


As for the PAS grassroots, many are taking a wait-and-see approach, claiming they are only members who follow orders from the top.


Some, though, have expressed disappointment with the outcome of the muktamar, and blamed the 'chai' (photo) – a list of preferred candidates – used during the party polls, for breaking the status quo between ulamas and progressives.

Others blamed the pro-Pakatan faction themselves for earning the ire of its rank and file for not backing up Hadi enough from DAP's attacks.


It is still too early to say what would be the outcome of PAS' future with Pakatan Rakyat.


But Hadi himself has said that the party will remain committed in Pakatan.


Maybe all is not lost and there might be light at the end of the tunnel for Pakatan after all.- mk

Bag tangan dari kulit buaya ni bernilai RM820 ribu (secondhand).Gambar dibawah pula menunjukkan bag jenama yang sama dipakai oleh sorang wanita 'misteri' diiringi oleh Sang Wira Bugis...


cheers.

No comments: