24 June 2015

1MDBgate,FGVgate,MARAgate - depa kaki penyamun...

aliff sabri,malaysia
1MDBgate, FGVgate, MARAgate- selamat datang ke Malaysia Darul Rasuah...

Ini bukan soal masih mahu bercakap mengenai FGV. Malah ketika masa apungan lagi dalam tahun 2012, saya telah menulis dengan panjang lebar membantah apungan fgv. FGV is a bloody mistake. The fault lies with Najib.

By now, biarlah rakyat tahu, seperti saya sebut secara terbuka dalam parlimen- setiap pembelian, setiap projek yang dilakukan oleh kerajaan,  ejensi kerajaan dan oleh mereka yang mempunyai kuasa regulatory- merupakan alasan2 untuk balun duit rakyat.

Sama ada dalam projek2 kurnia dihujung tahun, tender terpilih, rundingan terus, belian kerajaan dan pemalsuan harga - setiap nya digunakan sebagai alasan dan wadah membalun dan menyamun duit rakyat.

Apa justifikasi bayar 2 kali ganda kepentingan Rajawali Group?
 
Tidak munasabah, FGV yang mengalami keadaan bisnes yang merosot,  bermurah hati membeli kepentingan Peter Sondakh dua kali ganda dari harga yang sepatutnya. Istilah willing buyer , willing seller adalah istilah yang meletihkan dan overrated. Permuatan antara pencuri yang sama2 willing- adakah ianya suatu transaksi yang morally right? Dan kalau melanggar undang2 adakah ianya legally right?

 

Kenapa murah hati sangat? Banyak sangat duit FGV? Dengan pembelian bayaran secara tunai dan saham, reseb tunai Felda/FGV berada dalam tahap minima. Ini akan mendedahkan Felda dan peneroka dalam bencana ekonomik.

Tipu jangan tak tipu.
 
Janganlah berselindung disebalik alasan2 bukuteks seperti synergy lah, disebalik membuat rantaian stratejik lah- ia nya tidak dapat mengelakkan sangkaan bahawa ini semua ada udang sebalik batu.

Saya perhatikan, para pemimpin UMNO kalau tidak dapat menerangkan sesuatu, akan mengunkap jampi serapah blue ocean strategy. Sama ada mereka faham atau mengkakaktua frasa blue ocean ini, saya sudah kurang pasti. yang saya pasti, kita rakyat mahu blue-ocean kan kepala pemimpin UMNO.

Do it the Isa Samad way.
 
Isa Samad telah menunjukan cara ini semasa pembelian hotel di UK dahulu- pemimpin UMNO masih tidur lagi dalam hal ini.

Hanya ada satu faktor sahaja yang menerangkan sikap pemimpin UMNO- mereka semua bersubahat dalam perkara ini.

Orang lupa, Isa Samad membeli hotel2 tersebut dengan harga extra RM100 juta. Mengapa bayar harga lebih? Ada grounds untuk percaya, harga extra ini ialah untuk agihan sesama broker, sesama pembuat pembuat keputusan dan pakar runding. 



Bilakah SPRM mahu mengemukakan penemuan2 siasatan mereka keatas beberapa individu yang berkait dengan pembelian hotel dan hartanah oleh FGV? Saya beri jawapan terlebih dahulu- tidak ada salah laku berlaku. semua clear dan above board.

Scam yang serupa dilakukan. Bayar pembelian kepentingan Sondakh dua kali ganda. Mesti ada fee broker, consultants, walaupun consultants itu banker.Bankers are not pristine and holy people you know.

The thieves come in all shapes, sizes and forms. 

Pencuri wang hari in datang dalam pelbagai bentuk dan nama, tidak kira alim atau tak alim semua berpotensi sebagai penyauk wang. Yang melakukan regulatory caputure boleh jadi sesiapa sahaja- alim dan kurang alim, ustaz dan liberal, tua dan muda, perempuan dan lelaki.  


Selagi mereka mempunyai ownership keatas sumber pengkayaan waimma sumber pembuat keputusan- mereka berpotensi meletakkan terma dan syarat kedalam keputusan hendak beli atau tidak, hendak beri kontrak kepada A atau tidak.

Forms of Rent Seeking: the rise of the Rentier Class.
 
Economists menggelar perbuatan ini dengan banyak nama; antara nya political atau state capture, atau regulatory capture. Ianya semua bermaksud rent seeking.
 
Yakni, orang2 tertentu menjadi kaya raya kerana mereka mempunyai hak milik, walaupun sementara keatas sumber pengkayaan. Dalam kes mereka yang ada kuasa eksekutif ditahap tententu, mereka boleh membuat keputusan dan memasukkan terma2 dan syarat2 yang menguntungkan mereka.

KSU yang hendak pencen, mencari projek ratusan juta untuk diluluskan dan akan berusaha meletakkan beberapa syarat dan terma yang diraih setelah pencen.

Ini sahaja yang menerangkan mengapa kita lihat KSU2 dan pegawai atasan yang pencen, menjadi kaya raya beberapa bulan setelah pencen.

Pegawai eksekutif seperti yang berkerja dengan MARA, meletakkan syarat2 kepada persetujuan MARA membeli suatu bangunan di Melbourne. Ini disebut sebagai regulatory capture sebab pegawai itu yang regulate dan kawal urusan antara MARA dan pembekal.



Semua projek kerajaan tidak terkecuali. Semua projek ialah mesin ATM untuk menteri sampai kepada pegawai paling rendah mengapur duit rakyat. Bayangkan jika apa yang berlaku dalam Melbournegate ini diulangi dalam semua kes pembelian hartanah mara diseluruh dunia.

Maka janganlah kita hairan sangat bila lapuran mendedahkan bahawa pegawai2 MARA dan ahli politik yang ada kaitan dengan MARA melakukan skim serupa seperti 1MDB-Petrosaudi, atau dalam kes pembelian hotel oleh FGV. Projek2 ini diguna sebagai wadah mengeCaj kerajaan untuk service perkhidmatan.

Pembelian Dudley House di Melbourne oleh MARA dikata melibatkan penyaluran yuran untuk consultancy sebanyak AUS4.75 juta berlaku, serupa cara dengan pembelian hotel di UK oleh FGV yang membayar RM100 juta lebih dari harga penilaian untuk hotel tersebut.

Penjual sudah setuju menjual pada harga AUS17.8juta, Melayu MARA murah hati kata- takpe mate- we pay you AUS22.5 million. Tapi AUS4.75million you must credit into our account in Singapre yeah!!!


 

1) Pemaju membina bangunan untuk dijual kepada MARA kononnya untuk menjadi asrama pemegang biasiswa luar negara

2) Orang kanan MARA dan ahli politik UMNO menaikkan harga jualan untuk memasukkan komisen ke dalam poket mereka

3) MARA bayar lebih kepada pemaju, pemaju salurkan duit komisen ke bank milik orang kanan MARA dan ahli politik UMNO ini diluar negara

Hidup Melayu (laung UMNO sambil satu tangan merompak badan amanah seperti MARA).

Siapa bilang orang Melayu yang pergi Australia tidak tahu berbicara Inggeris!

Rakyat Melaysia hanya perlu nanti- cerita seram yang akan terbongkar mengenai handal nya pengurusan Melayu keatas MARA, Amanah Raya, Khazanah Nasional, dan banyak lagi. Tapi buat masa ini, hal FGV yang mendedahkan peneroka kepada bencana ekonomi perlu diulangi kembali.


Perperangan keatas segala bentuk kezaliman adalah perperangan yang berterusan. Korapsi, salah laku, pencurian wang samun perbendaharaan mesti di lawan sampai habis.

Ramai keturunan lanun rupa nya dinegara kita. - Dato' Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol ak47. 
1MDBgate, FGVgate and now MARAgate...

Malaysians shouldn’t be too surprised by the news about MARA overpaying in the purchase of Dudley House in Melbourne; it’s simply the latest instance of how the politically powerful commit robbery, says Raub MP Ariff Sabri in his latest blog posting.

“Every purchase and every project done by the government or by any government agency or by anyone who has regulatory power represents an excuse to swipe the rakyat’s money,” he says.

“No government project is an exception. Every project is an ATM machine for the minister down to the lowest official.

“So let’s not marvel too much at the report that MARA officials and politicians connected with MARA have carried out a scheme reminiscent of the 1MDB-Petrosaudi deal or the case of the hotel purchase by Felda Global Ventures (FGV).”

MARA’s purchase of Dudley House is said to involve a payment of A$4.75 million in the form of “introduction and consultancy” fees.

Ariff says this sounds much like FGV’s payment of RM100 million above the market price for the hotel it bought in Britain.

“The seller had agreed to sell Dudley House for A$17.8 million,” he notes. “But the MARA Malays were in a generous mood. ‘Never mind, mate. We pay you A$22.5 million. But you must credit AS4.75 million into our account in Singapre, yeah.’”

Ariff expects the emergence of more “horror stories” about what he calls the “efficiency of the Malay management” of MARA, Amanah Raya, Khazanah Nasional “and many other agencies”.

He says Umno leaders seem to have been sleeping through all this. But he adds: “There’s only one way to explain the attitude of Umno leaders; they are all complicit in this matter.”

Referring to the FGV case, he notes that it’s been some time since the MACC announced it was investigating a number of suspects. He asks: “When will MACC present the findings from its probe?”

Ariff says corruption is a form of oppression and the war against it is a continuing war. “Corruption, power abuse and the plunder of the treasury must be opposed until they are no more,” he adds.

He ends this posting with a wry remark: “It turns out that there are a lot of descendents of pirates in our country.” - fmt
Akhbar Australia Dedah Isu Penipuan Pegawai "Atasan" Mara di Melbourne...

Hari ini, Malaysia dikejutkan dengan pendedahan dari sebuah akhbar di Australia yang mendedahkan seorang pegawai 'atasan' MARA, seorang pegawai kanan dan seorang bekas ahli politik yang menggunakan dana kerajaan bernilai jutaan ringgit bagi membeli satu blok pangsapuri, Dudley International House, di Melbourne Australia.

Di dalam laporan dari akhbar The Age, satu kumpulan yang disifatkan oleh kumpulan tersebut sebagai "sangat kaya" menggunakan AS$4.75juta(RM13.8 juta) sebagai "kos tambahan" untuk membeli pangsapuri terbabit pada 2013.

Kumpulan tersebut didakwa membayar pangsapuri terbabit dengan harga yang lebih mahal iaitu AS$22.5 juta (RM65.2juta) daripada harga asal iaitu AS$17.8 juta, yang mana lebihan duit tersebut digunakan untuk merasuah di Malaysia, lapor akhbar terbabit.


Selain dari itu, akhbar tersebut turut mendakwa pemaju pangsapuri tersebut telah mengeluarkan invois palsu yang tertulis kononnya ia mendapatkan perkhidmatan jururunding dan nasihat dari firma Malaysia.

Selain itu, akhbar yang sama turut mendakwa kumpulan tersebut terlibat dengan pelbagai pembelian hartanah seperti satu blok pangsapuri dan pejabat di Melbourne yang bernilai AS$80juta.


Urusan pembelian ini melibatkan dua orang lelaki dengan gelaran "Dato". Mereka didakwa memudahkan perjanjian itu melalui rangkaian kenalan berhubung dengan Mara.

 

The Age turut berkata, kumpulan warga Malaysia sama juga terlibat dalam pembelian pelbagai hartanah seperti blok pangsapuri dan pejabat di Melbourne bernilai A$80 juta.

Dudley International House merupakan sebuah asrama pelajar dibeli Mara, badan kerajaan yang memberi biasiswa dan pinjaman pendidikan kepada pelajar Bumiputera.



Mara telah ditubuhkan pada tahun 1965 dengan tujuan murni untuk membantu golongan miskin di luar bandar.

Keputusannya untuk membeli Dudley House melalui anak syarikat, Mara Inc, menunjukkan sejauh mana ia telah sesat dari nilai-nilai terasnya, The Age mengulas.


Point2 utama...

1. Beli aset/hartanah guna agensi kerajaan. Dalam kes ni - MARA.

2. Lepas tu tingkatkan nilai hartanah atas paper.

3. Kemundian lebihan wang tersebut konon2nya digunakan untuk membeli hartanah menggunakan 'shelf company'

4. Urusniaga terjadi dan syarikat pemaju Australia dan pegawai tinggi Malaysia yang terlibat mula menukar2 invoice bagi menghalalkan 'wang rasuah' keluar dari Australia.

Hebat. Tahap rasuah Malaysia dah sampai peringkat international. Bukan cikai2 punya rasuah. Didedahkan juga bagaimana wang pembayar cukai digunakan sewenang2nya bagi melakukan aktiviti rasuah dan salahguna wang kerajaan di luar negara.




Mara boss on Aussie scam: Can't say 'yes' or 'no'...

Top Malaysian government officials and a former politician were alleged to spend RM65 million of public funds to purchase an apartment block in Melbourne, Australia, overpaying by RM13.7 million to allow for kickbacks back home.

Australian newspaper The Age, which made the allegations in an exclusive report today, also claimed the involvement of Mara, a government investment agency, which purchased the property in 2013.

The Age's investigative report said that a group of Malaysian officials, using the Malaysian government's investment funds, bid up the price for the Melbourne apartment block from A$17.8 million (RM51.5 million) to A$22.5 million (RM65 million).


 

The extra $4.75 million (RM13.7 million) was then laundered out of Australia and allegedly paid as bribes in Malaysia.

"The Malaysian firms that received the alleged kickbacks are closely linked to a senior figure at the Malaysian government investment agency, Mara.

"Another figure involved is a senior Malaysian official and former politician with close links to a Malaysian cabinet minister," said the report.

Malaysiakini has e-mailed Rural and Regional Development Minister Mohd Shafie Apdal under whose watch Mara falls, Mara's director-general Ibrahim Ahmad and its deputy director-general Salmah Hayati Ghazali for their responses to the corruption allegations.





The student hostel apartment bought by Mara was called the Dudley International House apartment block, located at the suburb of Caulfield.

The Age said about 150 Australian creditors, including tradesman and builders, have been left out of pocket or are facing bankruptcy after a company linked to the deal collapsed.


 
The Malaysians: Mohammad Lan Bin Allani says 
he cannot recall the Dudley House dealings...

Two businessmen, Yusof Gani and Ahmad Azizi, appeared keen to keep a low profile in Australia.

"We knew they were influencing things behind the scenes, but I never met them," says Bond. "All I know is that they are powerful back in Malaysia."

In Malaysia, Gani and Azizi have a much bigger profile. Each has been anointed a "Dato" by the Malaysian government -- the Malaysian version of a knighthood.

Facebook posts show Azizi and his two sons, Erwin and Erwan, mixing with the elite and getting around in Porches and Ferraris. Erwan hangs out at the Kuala Lumpur Porsche club. There is plenty of international travel, including a family trip to Paris.


 Erwan Azizi, the son of a Malaysian “Dato”, 
helped facilitate the property deal using his network of contacts...

In Malaysia, where wealth and political connections go hand in hand, the Azizis didn't just have the funds to invest in a multi-million dollar Australian property development. They also had the contacts to pull off a remarkable deal: the sale of this development to the Malaysian government at a massive mark-up.

According to confidential documents, it was Dato Azizi's Porsche-loving son Erwan who facilitated this deal via a network of contacts connected to a multi-billion dollar Malaysian government institution called MARA.


Created in 1965 with the noble aim of helping the rural poor, MARA is a household name in Malaysia. But MARA's decision to buy Dudley House through a subsidiary, MARA Inc, shows how far it has strayed from its core values.

Money-laundering hub

The same group of  high-ranking Malaysians were implicated in a deal involving A$80 million (RM231 million) worth of Australian property, including office or apartment blocks in Swanston, Queen and Exhibition streets in Melbourne's CBD.

The newspaper said this was the first hard evidence of Australian property prices being inflated as real estate is used as a safe haven or money laundering hub by corrupt Malaysian government officials.

In May last year, Bernama reported  that several Mara board directors and executives, headed by its chairperson Annuar Musa (photo) were in Melbourne to inspect two properties Mara had acquire, at a cost of about A$60 million, to house its students.

The 12-storey building at 746, Swanston Street, minutes away from the University of Melbourne and RMIT University, has 281 apartments, while the five-storey Dudley International House in the suburb of Caulfield, will accommodate 113 Mara students attending Monash University. The Swanston Street building was formerly a hostel for nurses.

Spokesman for the Mara group, Zainal Zol said Mara had more than 1,000 students in Australia with 309 based in melbourne and more than 500 in Sydney.

He said the visiting Mara leaders were pleased with the agency's property acquisitions here.

The Bernama report also said executives from UEM Sunrise Berhad, one of Malaysia's largest property developers and an arm of UEM Group Berhad, which is owned by Khazanah Nasional Berhad, were also in Melbourne  to negotiate the development of two prime land parcels it had acquired in Melbourne's CBD, in LaTrobe Street and MacKenzie Street.

Led by UEM managing director, Izzaddin Idris, they met the Victorian State Planning Minister Matthew Guy, Melbourne Lord Mayor Robert Doyle and Malaysian-born Ken Ong, head of the Melbourne City Council planning committee, to brief them on the projects.

Mohd Rameez said he was confident that both apartment developments will go ahead, thus enhancing Malaysia's presence in Melbourne.

Malaysiakini has also e-mailed and texted Annuar who is also Umno supreme council member and BN Ketereh MP for his comments. - mk


Aussie paper links MARA’s ‘elite’ officials to A$4.75m

Zaharin & Mat Sabu
Lebih baik Mat Sabu sertai DAP...

Bekas Setiausaha UMNO Bahagian Bandar Tun Razak, Zaharin Mohd Yasin mencadangkan agar bekas timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu menyertai Parti Tindakan Demokratik (DAP) daripada membuang masa menubuhkan parti politik baharu.

Zaharin yang lebih dikenali dengan nama pena Sang Kelembai memberitahu bahawa, beliau menyokong Mat Sabu berserta beberapa bekas ahli jawatankuasa (AJK) PAS yang disisihkan untuk menyertai DAP dan sekaligus menjadi calon DAP pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

“Saya cadangkan mereka semua bertanding di kawasan calon Barisan Nasional (BN) dari MCA kerana parti itu tidak lagi berfungsi sebagai satu parti politik yang mewakili suara orang Cina.

“Dia gagal sepenuhnya dan bergantung dengan undi orang Melayu dalam kawasan yang dimenangi. Jika calon-calon serpihan PAS ini bertanding di kawasan majoriti 50-50 atau 70 peratus Cina dan 30 peratus Melayu, saya percaya undi Melayu akan diberikan kepada calon DAP Melayu,” katanya seperti yang dipetik dari laman Facebook miliknya.

Jelasnya, berdasarkan fakta di Pandan, Raub, Bukit Bendera, Telok Kemang, Lumut dan Kuantan, calon-calon Melayu menang walaupun atas tiket PKR atau PAS.

“Masa jumpa Mat Sabu, saya beritahu dia, jangan tubuh parti baru. Alasan saya, kenapa hendak disahkan apa tuduhan oleh kelompok ulama kepada kelompok progresif.

“Masuk DAP adalah terbaik, akan bertambahlah lagi Ahli Parlimen Melayu di Parlimen,” katanya.

Mat Sabu kalah dengan perbezaan undi yang besar dalam usaha mempertahankan jawatan timbalan presiden PAS kepada pencabarnya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.- therakyatpost



Wanita terpaksa pakai kain tuala...
Story kat SINI dan SINI 

amoi



cheers.

No comments: