19 June 2015

Either dead or alive - which is it, Pakatan...

 
 Pakatan Rakyat must decide whether it is dead or alive before mockery descends into an outright derision.

If this loose, unregistered, informal political coalition wants to govern this country one day, now is the time to show its loyal supporters that they can make an important decision such as this.

Do it soon and move on.

Leaders from PKR, DAP and PAS have proven that they can rule the states but they are not showing the maturity expected of them.

Unusual statements on the current state of affairs are not doing their reputation any good.

Just because their ideologies are different, this does not mean they can’t speak in one voice. They can and they have.

However, that appears not to be the case now.

Pakatan is now either 'dead', 'married', 'divorced but still friends', 'live on in substance' or just 'pengsan' (fainted).

Apparently, it has 'ceased to function formally' but yet is 'salvageable'. One even asked, 'Who says Pakatan no longer exists?'

What is all this?

Your supporters had so much hope for you. Many still do.

You have come a long way but you are now just letting them down with your indecisiveness.

Don’t forget that almost 51 percent of the voters chose you in the 2013 general election, winning the popular vote for the first time.

In many democratic countries, you would already be the ruling government.

So prove your worth to these voters. They may not even be members of PKR, DAP or PAS, but they still voted for you.

You must be able to tell them that if you were to be in Putrajaya now, the country would be in good hands.

Can you say that?

Supporters have the right to know


In every ceramah since Pakatan Rakyat was established after the 2008 general election, we have heard the hardcore supporters shouting “Pakatan, Pakatan, Pakatan”.

You owe it to them, too. They have the right to know whether they can keep shouting the same slogan or keep their mouths shut and not waste their time.

So what should Pakatan do now?

Set up a meeting soon. Yes, the three of you.

What better time than the holy month of Ramadhan to discuss and make a decision?

When you come out from the meeting room, your answer to the question whether Pakatan is 'dead or alive' must be either 'yes' or 'no'.

If Pakatan is dead, say so. Let the whole, wide world know.

The three parties then can proceed with their respective struggles and agenda.

All beginnings must come to an end.

The fact that they have lasted for seven years is an amazing feat by itself.

PKR, DAP and PAS have achieved something unthinkable, that is denying BN a two-thirds majority - in two generals elections in a row.

Pakatan is certainly broken now.

But the three must not forget that despite their differences, they have one common goal - to replace BN as the next government of the day.- mk

PAS: Pakatan hanya pengsan...

Pengarah pilihan raya PAS, Datuk Mustafa Ali berkata beliau percaya bahawa masalah yang melumpuhkan Pakatan Rakyat pada masa kini hanyalah untuk tempoh sementara.

Laporan The Star Online menyebut, beliau berkata PAS juga akan terus bersama PKR untuk meneruskan kerjasama dalam Pakatan.

“Pakatan tidak mati, hanya pengsan,” katanya seperti dipetik dalam laporan porttal itu.

Tambahnya, masalah yang timbul pada masa ini hanya berpunca dari tindakan DAP meninggalkan Pakatan.

Langkah itu sama seperti yang dilakukan DAP pada 2001 apabila parti itu meninggalkan Barisan Alternatif.

“DAP yang memutuskan untuk meninggalkan Pakatan, bukan PAS atau PKR,” kata Mustafa lagi.

Tak boleh bergerak sendiri

Sementara itu, Bernama melaporkan Mustafa Mustafa berpendapat PAS tidak boleh bergerak sendirian untuk merealisasikan hasrat menumbangkan kerajaan BN.

"Begitupun bagi sayalah bersendirian atas parti ini bukanlah satu-satunya pilihan terbaik... bukannya tidak boleh, cuma bukanlah yang terbaik," beliau dipetik sebagai berkata.

Bercakap kepada pemberita di pejabat PAS Terengganu hari ini, Mustafa berkata berkata muafakat bersama gabungan pembangkang yang dibina bekas mursyidul am PAS allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan bekas presiden Allahyarham Datuk Fadzil Noor tidak wajar dimusnahkan.

Beliau yang kini dilantik pengarah pilihan raya Pusat PAS berkata tiada parti boleh memerintah sendirian walaupunUmno.

Sementara itu, ditanya berhubung ancaman pembentukan sebuah parti baharu oleh anggota PAS yang kalah pemilihan, Mustafa mengakui ia sedikit sebanyak bakal memberi kesan parti itu.

"Kalau betul parti baharu itu akan ditubuhkan, ia sedikit sebanyak memang ada kesan. Kita tidak boleh kata 'tiada kesan langsung'. Cumanya sejauh mana kesan itu, ia perlu ditengok," beliau dipetik sebagai berkata.

Semalam, bekas Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berserta beberapa bekas anggota jawatankuasa (AJK) parti itu ditemui media pada majlis 'Jasamu Dikenang' di Bakri, Muar tidak menolak kemungkinan membentuk sebuah parti baharu bagi meneruskan perjuangan politik mereka.

Antara yang hadir pada majlis itu termasuk bekas Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub serta bekas-bekas AJK PAS Khalid Samad, Dr Dzulkefly Ahmad, Datuk Hatta Ramli, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, bekas Pesuruhjaya PAS Kedah, anggota Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar, anggota Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud serta bekas Pesuruhjaya PAS Johor Aminolhuda Hassan turut hadir.

Kesemuanya bekas pemimpin PAS yang hadir itu pada majlis itu gagal mempertahankan jawatan masing-masing dalam Muktamar Tahunan Pas ke-61 di Kuala Selangor awal bulan ini.- mk

Apakah masa depan yang menanti parti-parti Pakatan...

Jadi, Pakatan Rakyat sudah berkubur. PKR akhirnya mengakui apa yang memang sudah menjadi kebimbangan ramai.

Masa depan Pakatan boleh dikatakan sudah berkecai selepas DAP mengumumkan pengakhiran gabungan itu. Pengumuman – yang dikatakan sesetengah pihak sebagai terlalu awal – dibuat selepas Jawatankuasa Tertinggi Pusat DAP menerima usul muktamar PAS untuk memutuskan hubungan dengan mereka.

Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Aziz sejak itu berkata, Pakatan tidak mati, kerana ia hanya memerlukan sekurang-kurangnya dua parti, dan keadaan kini bergantung kepada PKR dan PAS.

Tokoh veteran DAP Lim Kit Siang pula berkata, suda tiba masanya rakyat Malaysia melangkah ke hadapan dan ada keperluan untuk gabungan politik baru yang berasaskan prinsip.

Katanya lagi, kini amat penting untuk mengatur semula pihak dan kuasa politik di negara ini, selain terus menghidupkan harapan rakyat Malaysia yang ingin melihat perubahan berdasarkan ideal Pakatan iaitu perpaduan negara, keadilan, kebebasan dan maruah rakyat.

Sementara itu, bekas ahli jawatankuasa PAS Pusat Dr Mujahid Rawa berkata, Pakatan akan lahir kembali dan menjadi sesuatu yang lebih baik.

Katanya lagi, Pakatan tidak boleh wujud tanpa salah satu parti yang mengasasnya, dan mana-mana parti baru yang mahu mengisi ‘vakum’ yang wujud kini perlu berpegang kepada nilai yang sama.

Dengan pengakuan DAP dan PKR sendiri, Pakatan sudah mati.

Apa seterusnya untuk DAP, PKR dan PAS?

PAS nampaknya tidak akan berpatah balik daripada agenda Islamisnya, sementara DAP dan PKR kemungkinan besar akan terus bekerjasama.

Adakah kita akan lihat bangkitnya Phoenix daripada abu Pakatan Rakyat?

Ahli Sains Politik Universiti Malaysia Sarawak Andrew Aeria berpandangan, politik Malaysia secara keseluruhannya memerlukan nafas baru.

“Realitiya politik di Malaysia memang bermasalah. Kedua-dua pihak memerlukan pembaharuan.”

Andrew berkata bahawa masalah yang dihadapi Pakatan turut dihadapi Barisan Nasional.

“BN juga memang bermasalah seperti yang dapat dilihat dalam perbalahan dalaman parti komponennya termasuk Umno, MIC dan parti komponen di Sarawak.

“Justeru, mana-mana parti politik di negara ini perlu berubah demi negara ini sendiri.”

Katanya lagi, sudah tiba masanya untuk meninggalkan politik kaum, agama dan wilayah setempat yang tidak membantu kepada kemajuan negara.

“Parti sepatutnya dibentuk berdasarkan visi yang dikongsi untuk Malaysia, dan berdasarkan ideologi sosio-ekonomi. Ini mesti dipersetujui dengan jelas,” katanya dan menambah, gabungan politik pada masa ini sepatutnya bergabung sahaja menjadi satu parti.

Katanya lagi, sama juga dengan BN yang sepatutnya meninggalkan gaya politiknya hari ini dan menjadi satu parti.

“Politik Malaysia juga perlukan muka-muka baru. Kedua-dua pihak perlukan pimpinan baru.”

Satu lagi aspek penting “nafas baru” ini adalah untuk parti Sabah dan Sarawak turut menyumbang kepada pembentukan parti di peringkat nasional.

“Parti politik di Malaysia Timur tidak boleh mengulangi kesalahan masa lalu, dengan agenda “Sabah untuk orang Sabah” dan “Sarawak untuk orang Sarawak”. Apa yang telah dilakukan parti Sabah dan Sarawak untuk negeri mereka?” soalnya sambil menambah, parti tempatan yang menjadi komponen BN tidak mempunyai pencapaian hebat sejak Sabah dan Sarawak bersama menubuhkan Malaysia.

Katanya lagi, dua negeri tersebut perlu melihat gambaran yang lebih besar. Parti di semenanjung pula perlu lebih sensitif dan bersifat memahami terhadap masalah dan isu tempatan yang dihadapi penduduk Malaysia Timur, katanya lagi.

“Tubuhkan satu parti dan bukannya gabungan, dan jalankan pemilihan satu parti ini. Dengan cara ini, lebih mudah untuk menguruskannya, menubuhkan kabinet bayangan dan berjuang untuk isu-isu yang dekat dengan rakyat.”

Katanya lagi, inilah yang perlu difahami politikus di kedua-dua pihak, demi masa depan negara.

Beliau ternyata membangkitkan idea dan hujah yang menarik.

Memang ideal untuk merasakan yang kita mampu melangkaui politik agama, kaum dan setempat. Tetapi adakah ia mampu dicapai?

Saya sendiri sudah banyak juga mendengar ucapan oleh pemimpin-pemimpin, tentang apa yang telah mereka lakukan untuk kaum, agama dan halaman mereka.

Ia seperti menganggap dirinya sahaja yang betul, dan berulang-ulang. Memang membosankan.

Persoalannya, afakah kita mampu melangkah melangkauinya? Adakah orang ramai akan menyokong parti yang melangkaui kaum, agama dan wilayah setempat?

Memang ada parti yang mendakwa sedemikian, tetapi bolehkah mereka dengan yakin berkata mereka berkata benar?

Kebenaran yang menyedihkan adalah politik kaum dan agama akan terus berkekalan, selagi rakyat Malaysia masih berpegang kepada idea politik seperti itu. Kaum masih lagi menjadi persoalan dalam kehidupan seharian kita.

Mungkin ia akan menjadi kenyataan pada beberapa generasi akan datang.

Ramai yang berharap Pakatan Rakyat mampu mencapai reformasi yang sebenar. Tetapi malang, barangkali kita meletakkan harapan yang terlalu tinggi.

Saya sendiri teruja untuk melihat jika “kelahiran semula” Pakatan Rakyat nanti adalah sebuah parti baru dengan prinsip bersama dan asas yang kuat, atau hanya satu lagi gabungan longgar yang bertujuan menewaskan BN. - Robin Stanley Augustin,theantdaily


 

No More Pakatan...
This is from The Star :

DAP: No more Pakatan
 

1.DAP has declared Pakatan Rakyat no longer exists
2.accepted PAS muktamar’s motion to sever ties with DAP
3.PAS motion killed off Pakatan
4.Pakatan therefore ceases to exist
5.decision made CEC meeting Monday night
6.pact near-paralysis several times during past year
7.because Hadi violated decisions agreed upon
8.exacerbated by Hadi’s unity govt with Umno
9.even after Tabung Haji funds used to purchase land from 1MDB
10.Lim said DAP will work with PKR and all other forces


If Najib remains in power, two parties will lose big in 2018 ie UMNO and PAS.   They are both out of date and totally out of touch with reality.
UMNO will not maintain its 88 seats. Maybe UMNO will go down to 70 seats or worse.

There is some consensus that MCA, MIC and Gerakan will be wiped out, quite completely. That is 12 Parliamentary seats. And most if not all of these 12 seats will be picked up by the DAP.

The PAS too will not fare much better than the number of seats they already have.


In 2013 the DAP secured 38 seats, PKR 30 and the PAS won 21 Parliamentary seats only.   Here is something more relevant. These three parties contested the following number of seats :

DAP    51 won 38 (74% success rate)
PKR    99 won 30 (30% success rate)
PAS     73 won 21 (28% success rate)

This breakup in the Pakatan is actually a break up between the DAP and PAS and to some extent a break between the PKR and PAS.  The odd man out in Pakatan is PAS. Not the DAP and not PKR.
 

There is no break between the DAP and PKR. If anything the DAP-PKR bonds are stronger.

In 2018 PKR will likely increase their Parliamentary seats too. They will maintain Selangor as well. (Or win it back - which may not be necessary either - I think the Pakatan will remain in Selangor).

To my UMNO friends, if Selangor goes for a snap election now, the PKR and DAP will clean sweep Selangor ok. Maybe then UMNO will understand GST 101 and 1MDB 102. UMNO will be wiped out in Selangor. Better watch out.

My view is come 2018. DAP  will be the biggest winner in Parliament.  DAP and PKR will field candidates in the 7 MCA areas, the 4 MIC areas and even in that Gerakan seat in Teluk Intan. That is 12 seats.  DAP by itself can clean sweep all these 12 seats. So 38 + 12 = 50 seats already. (Ini agak-agak saja ok, you can plus or minus if you want).

On top of this the DAP is eyeing 8 more Parliamentary seats : 4 in the Peninsula, 2 in Sabah and 2 in Sarawak. So 50 + 8 = 58 seats.

I think on a sunny day in 2018,  the DAP may get 50 to 58 Parliamentary seats.

The PKR is also going to do better than their present 30 seats in Parliament.

With Pas out of the Pakatan, DAP and PKR will also be free to field candidates in PAS held areas. PKR may get more of those seats. This is if PKR does not cooperate with Pas.  PKR will field more Malay candidates.  Another 10 seats is not too difficult for them.

DAP and PKR may end up somewhere close to 90 seats in Parliament. Still not enough to form the government. Short of  just over 20 seats?

This is where Sabah and Sarawak are going to play a big role.

I dont think the Sarawak guys are too infatuated with UMNO and the BN anymore.  The same applies to many in Sabah. 




To me this part of the table is interesting :

Ignoring Gerakan there are 33 seats in Sarawak and Sabah which have less and less reason to give any more respect or regard to the Clueless fellow in Putrajaya.

If around 20 of these 33 seats leave the BN and decide to team up with the DAP/PKR the government can change.

Will Adenan Satem and all his 14 Parliamentarians continue supporting Najib? Or Mr James Masing and his six seats? James Masing is leader of the 'Parti Rakyat Sarawak'.  Almost 100% of their MPs and State Assemblyman are Iban Christian. As I said, jangan main.

In Sarawak, Muslims make up less than 25% of the population. In Sabah, after Project IC, the proportion of Muslims is about 50%.

If Najib does not resign, the future of Malaysia lies with the DAP / PKR, Sarawak and Sabah.

So bagi sahabat-sahabat UMNO dalam bulan puasa ini berdoa-lah panjang-panjang sikit minta hidayah untuk makan telur lebih sikit.  Kalau tidak, belajarlah bercakap bahasa Iban. Ngap sayot. - syedsoutsidethebox


 
Who says Pakatan dah mampuih...

PKR deputy president Azmin Ali has denied that the opposition coalition Pakatan Rakyat no longer existed.

"Who says Pakatan Rakyat no longer exists?" he remarked when quizzed on this.


Azmin, who is also Selangor menteri besar, then told reporters to refer to the statement made by PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail on the matter.


"The statement is in both Malay and English. If you don't understand Malay, you can refer to the English version.

"If you understand English, you do not have to refer to the Malay version," he said at the Shah Alam mosque today.


Wan Azizah, in her statement yesterday, had said PKR would spearhead efforts to rebuild an opposition coalition following Pakatan ceasing to function formally.


'Provide leadership to solve problems'  

Meanwhile, asked whether it was "awkward" for PKR, DAP and PAS to continue working together in the state government, Azmin pointed out how there are problems in any form of relationships.

"Husbands and wives have problems, so do parents and children.

"(What's important) is that we must provide leadership on how to solve the problem," he said.

Pressed further on the matter, Azmin again cited marital relationship between couples.

"If the wife has problems with her husband, will they be awkward? Just sit down and discuss.

"That is a good way; that's leadership. Leaders must be brave to sit down and discuss, as well as practice mutual respect," he said.

Azmin yesterday said he believes Pakatan Rakyat was still "salvageable", this despite the DAP having declared that Pakatan no longer existed.

Acknowledging the differences among the three parties, Azmin believes the opposition pact could still be saved. - mk


Hadi kena kencing lagi...

1) UMNO tipu Hadi, 
2) Hadi percaya UMNO 
3) Speaker sahkan UMNO tak beri laluan 
4) Hadi tahu awal dah dan tak hadir hari terakhir sidang (Jepun)
5) Ahli2 Parlimen PAS di wajibkan istiqamah dan redha penipuan ini
6) Naib President PAS buat bodoh tak mahu guna siku dan lutut.
7) Ahli2 PAS sudah kena tipu, hudud untuk pemilihan 
8) Yakinlah UMNO ikhlas kata President PAS 
9) Yang tak istiqomah penipuan Hadi gelar mereka baruah/jebon.
10) UMNO tipu PAS, President percaya UMNO, kita berpecah. kata Mat Sabu
11) UMNO sekarang sedang berpesta lihat kita makan penipuan mereka  kata Arwah TGNA.



cheers.

No comments: