18 December 2013

Rafizi sahut cabaran Gani 4tail...


Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mengalu-alukan dan menghargai keterbukaan Peguam Negara yang mengeluarkan kenyataan semalam menjemput beliau mendapatkan surat kebenaran untuk meneliti semua akaun-akaun di dalam dan luar negara.

“Saya teruja dengan pelawaan tersebut kerana ini satu contoh teladan baik yang telah ditunjukkan oleh seorang penjawat awam tertinggi yang perlu diikuti oleh pimpinan-pimpinan lain termasuklah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pandan dalam satu kenyataan, seperti di bawah.

Saya mengalu-alukan dan menghargai keterbukaan Peguam Negara yang mengeluarkan kenyataan semalam menjemput saya mendapatkan surat kebenaran beliau untuk meneliti semua akaun-akaun beliau di dalam dan luar negara.

Saya teruja dengan pelawaan tersebut kerana ini satu contoh teladan baik yang telah ditunjukkan oleh seorang penjawat awam tertinggi yang perlu diikuti oleh pimpinan-pimpinan lain termasuklah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Untuk memastikan bahawa seluruh proses menyemak kedudukan kewangan beliau ini berjalan dengan baik dan telus, saya akan menulis surat secara rasmi kepada beliau hari ini untuk memperincikan kebenaran mendapatkan maklumat-maklumat berikut daripada beliau:

1. Maklumat pengenalan beliau (seperti no kad pengenalan dan passport) serta semua ahli keluarga terdekat beliau iaitu isteri, anak-anak dan menantu.

2. Surat kebenaran beliau kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia membenarkan SSM menyerahkan kepada saya maklumat semua syarikat yang mana beliau dan keluarga terdekat beliau mempunyai saham di Malaysia.

3. Surat kebenaran beliau kepada Bank Negara Malaysia dan mana-mana pihak berkuasa yang terbabit di dalam Malaysia untuk membenarkan pihak-pihak berkuasa tersebut menyerahkan kepada saya maklumat semua bank akaun yang dimiliki beliau dan keluarga terdekat beliau serta syarikat-syarikat yang dikuasai beliau dan keluarga terdekat beliau. Maklumat perbankan yang diperlukan adalah baki setiap akaun bagi setiap bulan bermula Januari 2005 hinggalah Disember 2010 iaitu tempoh masa sebelum dan selepas kes Batu Putih.

4. Surat kebenaran beliau kepada pihak berkuasa Hong Kong yang bertanggungjawab dengan pendaftaran syarikat membenarkan agensi itu menyerahkan kepada saya maklumat semua syarikat yang mana beliau dan keluarga terdekat beliau mempunyai saham di Hong Kong.

5. Surat kebenaran beliau kepada pihak berkuasa Hong Kong yang bertanggungjawab menyelia industri bank untuk membenarkan pihak-pihak berkuasa tersebut menyerahkan kepada saya maklumat semua bank akaun yang dimiliki beliau dan keluarga terdekat beliau serta syarikat-syarikat yang dikuasai beliau dan keluarga terdekat beliau di Hong Kong. Maklumat perbankan yang diperlukan adalah baki setiap akaun bagi setiap bulan bermula Januari 2005 hinggalah Disember 2010 iaitu tempoh masa sebelum dan selepas kes Batu Putih.


Surat tersebut yang mengandungi perincian ini akan dihantar pada hari ini dan saya akan menunggu maklumbalas dari Tan Sri Gani Patail. Jika beliau bersetuju, saya sendiri akan mengambil surat-surat kebenaran ini pada bila-bila masa yang ditetapkan beliau.

Maklumat-maklumat ini penting untuk memastikan bahawa keseluruhan akaun dan entiti yang boleh dipengaruhi dan dikuasai oleh Tan Sri Gani Patail diisytiharkan dan didedahkan untuk semakan umum, bersesuaian dengan kesediaan beliau untuk berlaku telus dalam perkara ini.

Jika setelah proses ini berjalan dan tidak ada satu pun baki atau transaksi besar sepanjang tempoh itu di dalam mana-mana akaun yang terbabit, saya percaya Tan Sri Shafee Abdullah perlu meminta maaf kepada Tan Sri Gani Patail kerana membuat dakwaan yang mengaitkan Peguam Negara dengan kes sogokan wang, seperti mana yang terkandung di dalam Akuan Bersumpah Datuk Mat Zin Ibrahim. 


Saya akan menunggu jawapan positif dari Tan Sri Gani Patail. - rafizi ramli f/bk.

Gani 4tail : Sila periksa akaun bank saya, Rafizi

Photo: Satu lagi MISI rafizi ramli yang bagai mandaki bukit,
mencari bukti wang sogokan dalam akaun peguam negara,

kalau pemimpin umno pun tidak memasukkan wang rompakan mereka dalam akaun sendiri inikan pulak ghani patail ?

selongkar sahaja semua akaun keluarga terdekat dan sahabat beliau.


Gani should also disclose bank accounts of family members...

Attorney General Tan Sri Abdul Gani Patail (pic) should provide details of his bank accounts, plus those held by family members and companies controlled by them, says Parti Keadilan Rakyat strategic director Rafizi Ramli.

Abdul Gani made the offer yesterday evening after the Pandan MP said he would lodge a report with Hong Kong's anti-corruption authorities over graft allegations involving  the attorney general.

“If there were any kickbacks, chances are the proceeds will not go into his personal accounts. So, there's no point for him to disclose details of his bank accounts with an RM5 balance. I don't want to be used as a pawn to clear his name,” Rafizi said today at a press conference.

Rafizi said Abdul Gani’s offer to him to scrutinise all his bank accounts in the country and abroad was commendable but Putrajaya’s top lawyer should also include his family members if he wanted to be transparent.

"I welcome his offer. I think this is the first time that Tan Sri Abdul Gani Patail is responding to any allegations. This is a good example from a high-ranking person. I hope all those holding public office will follow his example.”

Abdul Gani's offer comes in the heels of a sworn statement by retired Federal Crime Investigation Department (CID) head Datuk Mat Zain Ibrahim.

It had alleged that former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad had been told that Abdul Gani had gone to Hong Kong to deposit money paid to lose the Pulau Batu Puteh sovereignty case.

Rafizi added: “I am not stupid. I will ask him to authorise Bank Negara and other relevant authorities to disclose more information, including monthly bank balances from January, 2005 to December2010.

“Because the Batu Puteh incident happened in 2007, if the alleged transactions took place, they would have been either two years before or after.”

Rafizi said he was compelled to seek the help of the Hong Kong authorities because no action had been taken a month after Mat Zain made his statutory declaration (SD).

He had also cited a paragraph from Mat Zain's SD on the Pulau Batu Puteh issue, which allegedly quoted Umno lawyer Tan Sri Shafee Abdullah.

"You will not believe your eyes if you were to see the amount of cash that was transferred into Gani's account in Hong Kong," Shafee allegedly told Mat Zain.

National news agency Bernama carried a report today stating that Abdul Gani had denied the allegations.

"I am prepared to give YB Rafizi the letter of authority, if he wants to check my bank accounts in any country, including Hong Kong, about the millions that have purportedly been deposited into my account as a bribe in the overlapping claim on Pulau Batu Puteh at the International Court of Justice.

"He can come to my office at any time to get the letter," Abdul Gani reportedly said. – TMI

Rafizi can scrutinise my accounts, says Gani Patail...

Attorney-general Abdul Gani Patail said yesterday that he was prepared to give a letter of authority for Pandan MP Rafizi Ramli to scrutinise all his bank accounts in the country and abroad.

In a four-paragraph statement in Kuala Lumpur yesterday, he said he had been following media reports including the latest statement by Rafizi, who is also Parti Keadilan Rakyat (PKR) director of strategy.

News portal The Malaysian Insider yesterday quoted Rafizi as saying that the PKR would seek the cooperation of the Hong Kong authorities to investigate alleged misconduct by Abdul Gani as claimed by Kuala Lumpur CID former director Mat Zain Ibrahim in a 31-page statutory declaration recently.

Abdul Gani vehemently denied the allegations which he described as baseless.

“I am prepared to give YB Rafizi the letter of authority if he wants to check my bank accounts in any country including Hong Kong about the millions of dollars that had purportedly been deposited into my account as a bribe in the overlapping claim on Pulau Batu Putih at the International Court of Justice.

“He can come to my office at any time to get the letter,” he said.- Bernama

Tol - Apa lagi UMNO mahu?


Kerajaan Mempunyai Kuasa Dan Pengaruh Untuk Tidak Menaikkan Tol







PR tawarkan hapuskan tol...


and yet they...

...coz they like to pay toll,no matter how much it cost...

cheers.

2 comments:

mangchikla said...

assalam bang. mana nak download SD mat zain, tau ka?

ali allah ditta said...


mangchikla - buat masa ini SD mat zain diedar kepada pihak tertentu saja. kalu ada gua akan mesej lu...

wasalam,


alditta.