20 May 2013

PRU13: Wujud penipuan terancang...

PKR hari ini mendedahkan bukti-bukti bahawa Pilihan Raya Umum ke-13 didakwa dicemari dengan penipuan dan penyelewengan terancang yang berleluasa di seluruh negara.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli yang mengetui #siasatpru13 memberitahu penyelewengan yang paling berleluasa adalah kehadiran pengundi hantu yang berpunca dari daftar pengundi yang tidak bersih.

Menurutnya, perkara ini membayangkan kelemahan dan mungkin keterlibatan dua badan yang bertanggungjawab iaitu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).


"Kehadiran pengundi hantu membawa impak yang besar yang meruntuhkan keyakinan rakyat kepada integriti keputusan PRU13.


"Apabila pengundi hantu wujud, segala keputusan daru undi majoriti, peratusan keluar mengundi, pola pengundian mengikut saluran dan lain-lain diragui oleh rakyat," jelas beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PKR.




Rafizi yang turut memberitahu, setakat 17 Mei, lapan orang pengundi telah tampil dengan laporan polis yang dibuat kerana mereka dihalang dari membuang undi apabila orang lain telah pun mengundi menggunakan nama mereka.

Jelasnya, bukti tersebut menjelaskan wujud kad-kad pengenalan palsu yang dikeluarkan oleh JPN yang telah diberikan kepada individu tertentu bagi tujuan menjadi pengundi hantu.


"Seramai lapan orang yang tampil membuat laporan polis dan mereka bukannya penyokong Pakatan Rakyat tetapi mereka merupakan pendukung proses demokrasi.


"Kita dalam proses untuk mendapatkan persetujuan pengundi-pengundi ini untuk membuat Akuan Bersumpah (Statutory Declaration) mengenai kejadian ini untuk mengukuhkan lagi bukti yang ada," jelasnya lagi.




Tambahnya lagi, wujudnya kad pengenalan berlainan untuk membolehkan orang lain mengundi dengan menggunakan identiti seorang rakyat Malaysia yang sah amat membimbangkan.

Ia bukan sahaja mengesahkan kehadiran pengundi hantu di dalam PRU13 tetapi turut membayangkan kegagalan JPN menjamin bahawa kad pengenalan adalah tulen, selamat dan unit kepada setiap rakyat Malaysia, jelasnya.


"Fakta bahawa pengundi hantu wujud kerana identiti rakyat Malaysia digunakan oleh orang yang tidak dikenali untuk mengundi tidak boleh dibafikan oleh sesiapa.


"Saya mencabar SPR dan JPN untuk mengemukakan alasan mereka untuk dihakimi oleh mahkamah rakyat," tambah Ahli Parlimen Pandan itu lagi.


Rafizi yang turut mencabar Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin yang baru dilantik ke kabinet menjawab mengenai kewujudan pengundi hantu di Parlimen Rembau yang mungkin menyumbangkan kepada kemenangan beliau.


 

Beliau yang dalam masa yang sama menolak alasan kesilapan teknikal dari pihak SPR kerana badan tersebut telah melaksanakan pilihanraya sebanyak 13 kali.

Antara lapan kawasan Parlimen yang wujud pengundi hantu dan pengundi tampil membuat laporan polis adalah di P105 Sungai Petani, P131 Rembau, P096 Kuala Selangor, P103 Serdang, P040 Kemaman, P019 Tumpat dan P108 Shah Alam.


Bagi Parlimen Serdang terdapat dua laporan polis dibuat.


katanya, #siasatpru13 akan tampil setiap minggu bagi membuat pendedahan penyelewengan yang berlaku di dalam PRU13 dan akan turut membawa saksi-saksi terbabit untuk tampil memberikan keterangan.-harakahdaily


Rafizi cabar KJ nafi ada pengundi hantu di Rembau

 

PKR to start revealing electoral fraud evidence...
PKR director of strategy Rafizi Ramli today revealed the names of eight individuals who had made police reports about someone else voting on their behalf across the country, which he says proves the existence of phantom voters.

NONEHe added that PKR will start revealing evidence of electoral fraud that happened during the May 5 election beginning this week.

Rafizi (right) said that the party and Pakatan Rakyat coalition have now collected enough evidence and will be releasing them periodically.

“We will have one press conference every two or three days to reveal things to the media, while others will go into our election petitions,” said the newly-elected Pandan MP.

Discredits electoral process

The parliamentary constituencies based on Rafizi’s list were Sungai Petani, Rembau, Kuala Selangor, Serdang, Kemaman, Tumpat and Shah Alam.

Rafizi, who is also Pandan MP, said that although the opposition had won in some places mentioned, the alleged phantom voters were widespread in other areas while many have yet to lodge police reports on the matter.

 

“Nevertheless, the moment you have phantom voters, it discredits the entire electoral process.

“But the issue is also bigger than phantom voters. It also shows that there is something wrong with how MyKads are being given out by the National Registration Department (NRD),” he said.

Rafizi urged the Election Commission (EC) and the NRD to explain the matter so that they could be judged in the court of public opinion.

“Let them come up with another foolish statement like the ones they gave on the indelible ink fiasco.

“I also urge Khairy Jamaluddin, our newly appointed Youth and Sports minister, to explain this as it also involves his Rembau constituency,” he said.

On his next course of action, Rafizi said that he would try to get the eight individuals to also sign statutory declarations (SD) on the matter to take it up when filing the election petitions.



He added that the EC and NRD should at least issue a statement to address the anomaly rather than keeping mum.

“They need to be held accountable. At least acknowledge the problems instead of being in denial,” said Rafizi who vowed to reveal more findings on electoral irregularities soon.

Jalan Kota Sarang Semut, Mai Jangan Tak Mai






cheers.

No comments: