01 May 2013

Dakwat kekal - Petugas SPR mungkin tak goncang botol? Lawak bodoh!!! Lu olang boleh percaya kah...

Dakwaan dakwat kekal yang dicalit pada jari seorang pengundi awal mudah hilang dengan membasuh jarinya mungkin disebabkan kegagalan sebahagian petugas Suruhanjaya Pilihan Raya mematuhi cara penggunaan dakwat itu.

Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria berkata ekoran dakwaan itu, SPR membuat beberapa ujian semalam dan hasilnya jari mereka yang telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya digoncang lebih kekal dakwat itu di jari mereka dibandingkan dengan botol yang tidak digoncang.

“Walau apa pun kesan dakwat kekal itu, SPR ingin menegaskan bahawa setiap pengundi awal yang telah selesai mengundi pada 30 April 2013 tidak boleh mengundi sekali lagi pada hari pengundian biasa kerana nama mereka tidak wujud dalam daftar pemilih pilihan raya bagi pengundi biasa yang akan mengundi pada 5 Mei 2013,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan tengah malam tadi.

Oleh itu, SPR akan meneruskan penggunaan dakwat kekal pada 5 Mei 2013 selaras dengan kehendak undang-undang yang sedang berkuat kuasa.

Beliau berkata SPR telah menerima maklumat berlaku penyebaran gambar melalui laman sosial mengenai pendedahan oleh seorang pengundi awal bahawa dakwat kekal yang dicalit pada jarinya mudah hilang dengan membasuh jarinya.-fmt

Di mana kredibiliti SPR?

T.Sekole - Kadang2 aku hairan awatlah SPR lantik petugas2 yang bingong dan tengin untuk menjalankan tugas yang kritikal macam ini. Awat tak ada briefingkah? tak ada tunjukajar cara2 nak guna dakwatkah? 

Kerana secelup dakwat kekal yang tak kekal kredibiliti SPR dah masuk dalam jamban... Patut hantaq jebon2 ni ke Zimbawe untuk kursus tambahan...

 
 Kalau goreng ikan kunyit pon sampai ke malam kesannye, ini SPR yang bayar ratusan juta utk dakwat kekal, tiada orang yang kreatif sikit? Setakat ini aje level perlaksanaan dan idea SPR.. ..



Washable' indelible ink may be due to EC staff 'mistake...

Allegations that indelible ink can be easily removed by washing may be due to failure by the Election Commission (EC) staff to follow procedures.

EC secretary Datuk Kamaruddin Mohamed Baria said today following the allegations, the EC ran some tests yesterday and as a result, the ink from shaken bottles lasted longer when marked on fingers.

"Not withstanding the impact of indelible ink, the EC like to emphasise that early voters who voted on April 30, 2013 cannot vote again on May 5 because their names do not exist in the electoral roll for ordinary voters," he said in a statement tonight.

Kamaruddin said the EC will continue to use indelible ink on May 5, 2013 in accordance with the requirements of the law currently in force.

The EC received the information via social networking sites with photograph of an early voter showing the indelible ink could be easily removed by washing.-fz


EC’s excuse unbelievable, says Wan Azizah


Jelajah Pakatan Harapan Rakyat Dato’ Seri Anwar Ibrahim Ke SELANGOR dan JOHOR
 

1 Mei 2013 (Rabu)
 

SELANGOR
 

1) 10.00 pg – Kampong Lindungan, Jln Kelang Lama, PJS 6
(Depan Kontena Nasional)

2) 11.00 pg – Bilik Gerakan PR Petaling Jaya Selatan ,
Jalan 2/16A, Taman Maju Jaya, Petaling Jaya

3) 12.00 tgh – Padang Taman Dagang, Ampang

4) 2.00 ptg – Putrajaya

5) 3.30 ptg – Tapak Pasar Malam Batu 20, Kuang

6) 4.30 ptg – Taman Kelang Utama, Klang
(Depan Econsafe)

 

JOHOR
 

1) 8.30-12.00 mlm – Ceramah Perdana Pakatan Harapan Rakyat
Lokasi: Jln Siakap 6, Taman Pasir Putih, Pasir Gudang

2) 8.30 - 12.00 mlm – Ceramah Perdana UBAH – Ini Kali Lah!
Lokasi : Sutera Mall, Skudai

3) 8.30-12.00 mlm – Ceramah Perdana Pakatan Harapan Rakyat
Lokasi: Tapak Letak Kereta, Stadium Larkin, Johor Bahru






http://3.bp.blogspot.com/-RGW2Wx3g3dw/UX1pVFTStrI/AAAAAAAAOcQ/neuVyAxd2OQ/s1600/hkr.jpg





cheers.

No comments: