28 May 2013

43 Pengundi Tidak Dikenali Di Daftarkan Di Enam Rumah Di Parlimen Kuala Kedah...

Kewujudan pengundi hantu menjadi isu paling utama yang mempersoalkan perjalanan PRU13. Menurut laporan-laporan yang telah dibuat sebelum, semasa dan selepas hari mengundi, pengundi hantu ini dipercayai didatangkan dalam dua bentuk; iaitu rakyat asing yang diberikan kad pengenalan dan mengundi; serta pengundi rakyat Malaysia yang mengundi lebih dari sekali kerana didaftarkan di beberapa tempat.

Beberapa hari sebelum hari pengundian, jentera Barisan Nasional di seluruh negara giat mengedarkan slip-slip mengundi yang menyatakan tempat dan saluran mengundi dari rumah ke rumah. Slip-slip ini diambil dari daftar undi induk yang dikeluarkan oleh SPR.

Di seluruh negara, banyak berlaku kejadian slip undi yang diedarkan oleh Barisan Nasional itu menunjukkan wujudnya pengundi-pengundi tidak dikenali yang didaftarkan di alamat-alamat dalam kawasan tertentu. Banyak pemilik dan pengundi asal di alamat-alamat tersebut telah tampil membuat laporan polis mempersoalkan kenapa ada pengundi lain yang didaftar dengan ramai di alamat mereka, sedangkan mereka telah tinggal di alamat itu dari awal dan tidak pernah mengenali nama-nama yang didaftarkan.

Saya sendiri membantu membuat 2 laporan polis di Pandan berhubung kejadian ini pada hari pengundian.

Hari ini, saya tampilkan 5 laporan polis yang dibuat berasingan di Parlimen Kuala Kedah yang menunjukkan bahawa 43 orang yang tidak dikenali telah didaftarkan di 6 buah rumah di dalam satu taman, iaitu Taman Sri Putra.

kk1
kk2
kk3
kk4

kk5
Saya juga sertakan satu salinan Borang 10A yang dikeluarkan oleh SPR sendiri di Parlimen Kuala Kedah, yang mengesahkan bahawa seorang pengundi iaitu Lim Tiek Hong dinafikan hak mengundi kerana ada orang lain telah mengundi bagi dirinya.
kualakedah10a1
kualakedah10a2

Laporan-laporan polis dan Borang 10A yang dikeluarkan sendiri oleh SPR mengesahkan bahawa keraguan wujudnya pengundi hantu yang didaftarkan berkali-kali ada asasnya. Kejadian seperti ini di seluruh negara memperkukuhkan persepsi rakyat bahawa PRU13 penuh dengan penipuan dan SPR tidak mempunyai kewibawaan untuk mempertahankan satu proses pilihanraya yang adil, bersih dan telus.

Oleh yand demikian, saya menyeru kepimpinan SPR untuk memberikan penjelasan yang masuk akal mengenai kejadian-kejadian ini kerana ada laporan polis khusus yang dibuat mengenainya. Saya juga menyeru supaya pasukan polis mula membuat kenyataan mengenai pelbagai laporan polis mengenai penyelewengan pilihanraya yang telah dibuat selama ini.

Jika 43 pengundi yang diragui boleh wujud di satu taman di Parlimen Kuala Kedah hanya di 6 buah rumah, bayangkan berapa banyak pengundi hantu yang sebegini yang boleh didaftarkan di seluruh negara.- RAFIZI RAMLI

SPR sehingga kini masih gagal menjawab isu blackout (kes dibangkitkan sebelum ini di Seri Serdang). Sewajarnya tampil mohon maaf, akui kesilapan dan adakan siasatan menyeluruh.



PKR produces police report on another blackout...

PKR director of strategy Rafizi Ramli today produced another police report to prove an allegation of a power blackout occurring at a polling centre in Kedah on election day.

Rafizi said that a police report showed that the blackout happened in Sedim, Kedah, when counting was taking place - and lasted for 15 minutes.

seri serdang blackout 260513The area falls under the Kulim-Bandar Baru parliamentary seat, and adds to an alleged blackout in Sri Serdang on the same day.

The report was lodged by a PKR polling agent who was stationed at a school in Sedim, where the counting took place, who said that only the school block suffered the blackout and not the surrounding areas.

“Election Commission deputy chairperson Wan Ahmad Wan Omar should produce the basis for his ridiculing a serious allegation about discrepancies in running the general election,” Rafizi said.

Wan Ahmad has maintained that there was no power blackout in any polling centre in the country, and he even went on to suggest that pictures of blackouts were staged before the election in order to discredit the commission and the election process.


“Wan Ahmad said that we should produce police reports about the blackout, and now we have done so. So I seek EC’s explanation,” he said.

“Every time we make an allegation, he asks us to produce proof. That means he is drawing his salary for nothing. He should investigate. That is his duty,” Rafizi said.

“Do not treat us like idiots,” he further added.




'43 individuals registed in six homes in Kuala Kedah'

Rafizi also produced five other police reports detailing how 43 individuals were registered in six homes in Kuala Kedah alone without the knowledge of the actual house owners.

“This gives credence to the possibility of there being phantom voters. If there are this many in Kuala Kedah alone, how many would there be nationwide?” Rafizi asked.

Rafizi heads the Pakatan task force that is investigating electoral fraud as the coalition looks to submit petitions to challenge the election results in nearly 30 constituencies, which they must submit before June 12.

“But we are looking to submit one petition this week as a symbolic gesture,” he said.

He also said that Pakatan will seek to have 100,000 police reports lodged on the ineffectiveness of the indelible ink over the next few weeks to further srengthen the coalition’s petitions.- malaysiakini


PKR shows new proof of electoral fraud


Laporan menyebut:

“Pada 5/5/2013 jam lebih kurang 0715 malam bekalan letrik terputus di dalam kawasan Sekolah Sri Lindungan Raja, Sedim, Karangan, Kedah. Saya sebagai ketua unit peti undi Kampung Tebuan, Sedim bagi PRU13 N35, P18 dan sebagai agen wakil calon PKR ditempat kiraan undi di sekolah tersebut. Kejadian ini mendatangkan kecurigaan kepada pihak saya berdasarkan perkara ini saya mendapat maklumat daripada pihak TNB dan tiada sebarang bekalan elektrik terputus di kawasan Sedim. Perkara ini disahkan oleh pihak TNB. Pada 5/5/2013 jam 0725 malam bekalan elektrik pulih semula berdasarkan perkara ini juga pihak saya merasakan terdapat unsur penyelewengan. Kejadian ini berlaku hanya pada bangunan sekolah sahaja sedangkan saksi-saksi bagi pihak saya melihat kawasan di luar sekolah tiada terputus bekalan elektrik. Sekian repot saya.”


 

Beginilah Nasib SPR Thailand Bila Jadi Barua Kepada Kerajaan Pemerintah...



cheers.

No comments: