21 December 2014

Bila Mat CGPA 3.85 naik bluur...

Sejak bila si Mat Bluur ni jadi Menteri Pelajaran...

Cikgu Geografi akan marah, kata NUTP...

 Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) menganggap cadangan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan tidak beretika kerana mahu tempoh pengajaran mata pelajaran Geografi dipendekkan.

Presiden NUTP, Hashim Adnan berkata, langkah berkenaan akan menyebabkan guru Geografi marah kerana masa pengajaran mereka diambil untuk subjek lain.

"Ini tak kena kerana (mata pelajaran) masing-masing adalah subjek peperiksaan. Takkan kita hendak potong masa orang lain?

"Cikgu Geografi tentu akan marah," katanya yang mengulas cadangan Ahmad agar waktu pengajaran Geografi dipendekkan untuk mengutamakan subjek keusahawanan.

Bercakap kepada Malaysiakini, Hashim berkata langkah yang lebih baik adalah dengan memperluaskan sukatan keusahawanan yang kini diterapkan dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup.

"Saya bukan bermaksud untuk melihat guru yang mengajar Kemahiran Hidup perlu mengajar lebih masa, tetapi penambahbaikan kurikulum dan mata pelajaran tersebut dan titik beratkan keusahawanan agar diperluaskan," katanya.

Cadangan itu dilontar Ahmad sebagai keluhan terhadap perbezaan kecenderungan sikap anak Melayu dan Cina dalam bidang keusahawanan.

Menurutnya, anak Melayu lebih gemar melastik burung dan mandi parit sedangkan anak Cina mempraktikkan keusahawanan dengan menolong ibu bapa mereka di kedai.

Ahmad merupakan anggota kabinet yang sering tampil membuat penjelasan mengenai kerugian yang dialami syarikat pelaburan dicetuskan perdana menteri, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Antara isu utama yang membelenggu 1MDB ialah soal pelaburan di bank luar pesisir Cayman Island, yang disifatkan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai satu perjudian.- mk


Teachers union rejects cutting geography time...

Deputy Finance Minister Ahmad Maslan has proposed that entrepreneurship be made a separate subject in secondary schools at the expense of reducing geography, but the teachers’ union is against it.

The National Union of the Teaching Profession (NUTP) told Malaysiakini that cutting the time of other subjects in schools just to place emphasis another is not the right move.

“This proposal (by the deputy minister) would certainly upset teachers who are presently teaching geography in secondary schools,” says NUTP president Hashim Adnan (left).

Instead, he urged for the scope of entrepreneurship topic to be expanded, within the existing curriculum.

“Entrepreneurship is also part of the Living Skills curriculum which is taught in secondary schools.

“Rather than reduce the time for geography, why not enhance the entrepreneurship curriculum in the Living Skills subject to help improve the business acumen of the students further,” he said.

‘Enhance current entrepreneurship content’

Hashim said he is not proposing those teaching the Living Skills subject be given more time or burden, on top of giving priority on entrepreneurship.

He is only proposing the present content to be enhanced and emphasised to include more business acumen skills.

It is not right to ask for the teaching time for any subject to be reduced in favour of another because students have to take exams for all subjects.

Hence, he said it is not right to call for a reduction in time of other subjects including geography.

Hashim was commenting on the deputy minister’s proposal to cut the time for Geography and that Entrepreneurship subject be taught in secondary schools from Form 1 to Form 5.

The deputy finance minister noted that Chinese children have better business acumen compared to their Malay counterparts even though the subject is not taught in schools.

According to him, Chinese students master the skills when they help their parents in grocery shops or company offices, while Malay children shoot birds with a slingshot, or bathe in waterfalls and drains.

Ahmad (right), in suggesting an improvement, had proposed that the time for Geography be cut down and for entrepreneurship to be introduced as a specific subject.

While the deputy minister said he had nothing against Geography, he said there was nothing much to learn except to be able to identify countries on the world map.

“What else is there to learn in geography?" Ahmad asked at a press conference recently.

He claimed that his proposal to have Entrepreneurship as a subject received positive response from Deputy Prime Minister and Education Minister Muhyiddin Yassin. - mk


Ahli Parlimen Pakatan Rakyat berpendapat, pengemis yang dimaksudkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah parti Melayu Umno, dan bukannya komuniti Melayu di negara ini seperti didakwa beliau. – Gambar fail The Malaysian Insider, 21 Disember, 2014.
Sebenarnya Mahathir, kegagalan UMNO jadikan Melayu ‘pengemis’...

Pemimpin Pakatan Rakyat (PR) menafikan orang Melayu di negara ini terpaksa mengemis demi kuasa politik, sebaliknya menegaskan kenyataan yang dikeluarkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad itu memalukan kepimpinan negara.

Ahli Parlimen PR berpendapat, pengemis yang dimaksudkan Dr Mahathir adalah parti Melayu Umno, dan bukannya komuniti Melayu di negara ini seperti didakwa beliau.

"Umno sebenarnya yang jadi pengemis terdesak, bukan orang Melayu," kata Pembantu Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Zairil Khir Johari (gambar) dalam kenyataannya hari ini.

"Saya amat sedih dengan hakikat seorang pemimpin terhormat seperti Dr Mahathir mampu merendahkan diri sehingga menggambarkan senario yang bukan sahaja mustahil tetapi juga tidak lebih daripada satu muslihat tipu daya," kata ahli Parlimen Bukit Bendera itu lagi.

Dr Mahathir semalam dilaporkan berkata, komuniti Melayu yang membentuk sejumlah 60% daripada keseluruhan populasi di negara ini seharusnya mempunyai kuasa politik untuk memerintah, namun kuasa itu katanya kini semakin lemah.

"Sekarang Umno, PKR, dan PAS terpaksa merayu kepada DAP untuk menang pilihan raya. Apabila kita menjadi pengemis, kita tidak lagi ada kuasa," katanya ketika berucap di Program Kepimpinan Belia di Kuala Lumpur.

Beliau turut memberi amaran, walaupun Malaysia mencapai status negara maju, Melayu akan terus ketinggalan dan itulah nasib bangsa tersebut hari ini.

Zairil berkata, dominasi Melayu dalam setiap aspek masyarakat Malaysia sebenarnya berada di kemuncak terutamanya dari aspek politik apabila setiap jawatan penting kerajaan, daripada perdana menteri kerajaan Persekutuan dan 12 daripada 13 menteri besar negeri dipegang oleh orang Melayu.

"Dominasi Melayu juga sangat jelas dalam institusi-institusi negara seperti badan kehakiman, pasukan polis, perkhidmatan awam dan tentera. Jika itu tidak mencukupi, Melayu juga membentuk majoriti penduduk Malaysia, selain mencatatkan kadar kesuburan yang satu setengah kali lebih daripada orang Cina. Ini bermakna orang Cina dan kaum-kaum lain semakin mengecil dari segi populasi penduduk," katanya.

Tambahnya lagi, meskipun pemilikan ekuiti Melayu pada tahun-tahun awal Dasar Ekonomi Baru mungkin dalam digit tunggal, pemilikan ini berkembang dengan pesat sejak beberapa dekad lalu.

Menurut Bank Pembangunan Asia, ekuiti yang dimiliki syarikat berkaitan kerajaan (GLC) daripada permodalan pasaran Bursa Malaysia dan penanda aras pasaran Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI) masing-masing berada pada kadar 36 % dan 54 %.

"Ini bermakna sebahagian besar ekonomi negara kita dikuasai oleh GLC yang secara umumnya dikuasai oleh orang Melayu."

"Dan jika semua di atas tidak mencukupi, kedudukan istimewa Melayu juga termaktub dalam Perlembagaan. Selain itu, bukan sahaja sebarang pindaan Perlembagaan yang melibatkan kedudukan Melayu memerlukan majoriti dua pertiga di Parlimen (yang dalam erti kata lain memerlukan sokongan penuh Melayu), ia juga memerlukan kelulusan Raja-raja Melayu. Jaminan ini bermakna tidak akan ada sebarang ancaman terhadap orang Melayu di negara ini," tambahnya.

Beliau berkata, dengan prestasi Umno yang semakin terdesak, tidak menghairankan Umno dan Dr Mahathir terpaksa menjaja ketakutan serta memilih cara terdesak untuk memulihkan sokongan sokongan yang merosot.

Naib Presiden PKR Chua Tian Chang (gambar) berkata, daripada mengungkit isu perkauman, rakyat Malaysia seharusnya menumpukan kepada perjuangan mereka untuk menghadapi ekonomi global yang tidak menentu.

"Sebenarnya saya tidak minat bagi komen tentang Dr Mahathir. Bagi saya, beliau kini nampaknya agak terdesak sebab mungkin suaranya tidak lagi diendahkan orang Umno. Justeru, beliau ingin memberi amaran kepada orang Umno supaya pertahankan legasi beliau," katanya yang juga ahli Parlimen Batu kepada The Malaysian Insider.

"Bagi saya itu tujuannya. Saya tidak ambil berat sangat tentang apa yang disebut kerana Dr Mahathir selalunya memanipulasikan fakta, baik sejarah atau realiti masyarakat untuk matlamat politiknya," katanya dan menambah,"Isu perkauman tidak lagi relevan sekarang ini."

Ahli Parlimen Seputeh daripada DAP, Teressa Kok berkata beliau yakin Dr Mahathir tidak akan menjadi pengemis di tanah air ini dan terus mendominasi politik.

"Ini hanyalah untuk mengembalikan sokongan kepada Umno, dan ia tidak akan berjaya," kata Kok.

Tambahnya, orang Melayu sudah mula berubah, namun Dr Mahathir masih lagi berada di takuk lama tanpa sebarang perubahan.

Ahli Parlimen Pokok Sena daripada PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata kenyataan Dr Mahathir itu tidak lebih daripada sekadar menunjukkan kegagalan Umno menjaga kepentingan orang Melayu, sedangkan parti itu kononnya menjadi pejuang bangsa Melayu.

"Kenyataan Dr Mahathir satu perkara memalukan kepimpinan politik Meayu yang berkuasa. Kenyataan itu menunjukkan Umno gagal dalam menjaga kepentingan orang Melayu.

"Ini menunjukkan selama ini kepimpinan Melayu yang berkuasa ini mengkhianati orang Melayu. Apa yang dibangkitkan beliau itu mengemis kuasa, ia ada kaitan membina masyarakat Melayu," kata ketua penerangan PAS itu.

Mahfuz berkata, segala urusan dan kepimpinan utama negara termasuk jumlah penjawat awam kesemuanya didominsi orang Melayu dan sudah semestinya orang Melayu mencapai pencapaian yang besar dari aspek kedudukan Melayu.

"Tetapi kita masih lagi mengemis, menjerit-jerit meminta tempat dan kedudukan untuk orang Melayu dari segi ekonomi, pendidikan.

"Ini pengkhianatan pimpinan politik Melayu  Umno yang berkuasa selama ini," tambahnya. – tmi

Rafizi: ‘UMNO dinosaur’ out of touch on race...

Former prime minister Dr Mahathir Mohamad’s remark that Malay political parties had to beg the Chinese for support shows how detached Umno is from Malaysia’s reality, a PKR leader said today.

PKR secretary general Rafizi Ramli said Mahathir had proven how everything was viewed from a shallow manner; and that is from the race perspective and how everything had to be bargained for.

Rafizi however said the race narrative was fast becoming irrelevant, especially to the younger generation.

“Yet, this dinosaur from Umno is still looking from the 1960s perspective,” Rafizi told Malaysiakini today.

The Pandan MP said that although everyone had said it was “stupid” to preach multiracial politics 15 years ago when PKR was established, things had changed in today’s day and age.

“The race identity is becoming less and less relevant. Good luck to Umno if they want to stick to that script.

“Maybe that explains why they are out of touch with the country’s future, which is the intertwining destiny of all races,” said the PKR vice president.

DAP begs to differ

Mahathir today said that political parties such as Umno, PKR, and PAS have had to become beggars in asking the Chinese for political support.

And because the Malay political parties had had to beg, they no longer have political power, said the country’s longest serving prime minister.

DAP acting chairperson Tan Kok Wai however said he was puzzled with Mahathir’s statement.

“Why did he say that when Umno is still the ruling party?” he asked.

On Malay political parties having had to “beg” the Chinese, Tan said it was sad that such a statement had come from a former prime minister.

He then pointed out how it was not always so that the Chinese did not support the Barisan Nasional government.

Tan pointed out that during Mahathir’s tenure, the BN had enjoyed the support of the Chinese in the 1982, 1995 and 1999 elections.

“This shows how the Chinese had been supporting the BN for many elections.
“But because of BN’s policy of discrimination, support for the government had waned,” he said.

Tan said hat a strong government was one that commanded the support of all races.

“To deserve the support of all races and for the country to be united and strong, the government has to be fair to all races.

“Mahathir should learn the lesson from the victories achieved and failure of the present government on why BN is losing ground among the Chinese and Indians,” he added.- mk
Photo: LOL...


Kalah,pocong pun belah...



cheers.

No comments: