08 January 2013

Sebenarnya, RM160 juta untuk menyelesaikan masalah Najib...


Anda tahu bagaimana syarikat-syarikat GLC kerajaan memperdaya kita? Dalam usaha untuk menipu orang ramai, mereka menubuhkan anak syarikat, adik syarikat,cucu-syarikat dan syarikat cicit.

Ia akan mengambil masa yang agak panjang untuk mengesan jejak penipuan dan rasuah syarikat2 tersebut.

Lihat saja penipuan yang berlaku dalam jaringan syarikat-syarikat yang terlibat dalam kes Deepak  Jaikishan-Raja Ropiaah Abdullah.

LTAT (Lembaga Tabung Angkatan Tentera) adalah syarikat induk. Boustead Holdings Bhd adalah anak syarikatnya. Bakti Wira adalah syarikat cucunya. Dan Jendela Hikmat adalah syarikat cicitnya. Kemudian terdapat Guppyunit

Inilah sistem Umno yang sedia ada. Di setiap peringkat, GLC Umno menyerapkan budaya penipuan dan rasuah. Oleh itu pada setiap peringkat mereka boleh gagau hasilnya.

Persoalannya ialah, mengapa LTAT begitu mesra dengan Raja Ropiaah? Mengapa Raja Ropiaah begitu istimewa kepada Kementerian Pertahanan (Mindef) dan menterinya itu?

Objek utama LTAT dalam skim penipuan ini adalah untuk menyelamatkan Raja Ropiaah, orang dari kementerian itu dan juga LTAT - semua yang terlibat dalam rancangan ini.

Oleh kerana,hingga kini, Pusat Penyelidikan RM100 juta yang dijanjikan itu tidak kelihatan, maka jualan 223 ekar tanah milik ke Kementerian Pertahanan(Mindef) tentu menjadi satu penipuan besar-besaran.

Mengapa perlu untuk menyelamatkan Raja Ropiaah melainkan jika dia adalah pelindung bagi pemimpin Umno?

LTAT membayar Deepak RM30 juta dan dengan itu,Deepak sudah tidak berkuasa lagi untuk menyaman Raja Ropiaah.

Satu fakta yang kini jelas: Raja Ropiaah adalah lebih penting kepada Najib. Dan Najib mesti menyelamatkan Rosmah Mansor, isteri beliau.

Raja Ropiaah, pemilik Awan Megah yang mempunyai hak milik ke atas 223,33 ekar tanah milik Kementerian Pertahanan, sepatutnya ditugaskan untuk membina Pusat Penyelidikan bergelar Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas) dengan kos RM100 juta. 

Sebaliknya Raja Ropiaah mendapat amaun yang berikut:

RM13 juta tunai dari Deepak;
RM8 juta tunai bagi sumbangan politik yang disampaikan kepada beliau;
RM2 juta tunai daripada Sdn Bhd Guppyunit; dan
RM16 juta kemudahan overdraf dari Guppyunit.
Kini, dia mendapat RM130 juta untuk 220 ekar tanah asalnya kepunyaan Mindef. Mindef membeli balik tanah sendiri untuk RM130 juta.

Kenapa LTAT  menjadi  cukup bodoh sangat,sanggup membeli sebuah syarikat yang tak bernilai dengan harga RM30 juta, melainkan jika ia bertujuan untuk menutup mulut Deepak?

Mengapa LTAT sanggup membayar RM130 juta untuk tanah yang asalnya adalah miliki mereka sendiri?

Dan adakah LTAT hanya membelanjakan RM160 juta dalam tempoh satu hari untuk menghilangkan masalah untuk Najib?-Mohd Ariff Sabri Aziz,FMT

Skandal projek Raja Ropiaah,'Puspahanas' bergerak lembab...

Jalan dua lorong berhampiran kemudahan ”Park and Ride” di Presint 1, Putrajaya membawa kepada tapak pembinaan Pusat Pendidikan Pertahanan Nasional (Puspahanas), tetapi tidak disedari oleh orang awam.

Tidak seperti sekolah berasrama penuh Sekolah Sultan Alam Shah diseberang yang bermula semenjak 2003, projek Kementerian Pertahanan itu kekal masih belum selesai di luar rangka beberapa bangunan daripada asal dua belas dirancang, disembunyikan oleh zink putih panel dinding.

Apabila The Malaysian Insider tiba di tapak pagi ini, kurang daripada sepuluh pekerja-pekerja binaan yang memakai topi kuning keras dilihat bekerja di pelbagai bidang projek tersebut.


Pandangan dekat tapak bangunan Puspahanas.
Awan Megah Sdn Bhd, yang dimiliki oleh Ketua Wanita Umno Selangor Senator Datuk Raja Ropiaah Abdullah, telah dianugerahkan kontrak untuk membina akademi itu pada tahun 2005 sebagai pertukaran dengan kira-kira 80 hektar tanah di Bukit Raja, Selangor dan wang sebanyak RM27 juta.

Tujuh tahun kemudian, satu-satunya yang menandakan tapak akademi tentera pada masa hadapan adalah papan tanda projek yang dilindungi dedaunan — ditandakan dengan nama Awan Megah sebagai pemaju, Garis Architect Sdn Bhd sebagai pereka, dan menyatakan Kementerian Pertahanan sebagai pemilik dan pengurus projek.

Turut dinamakan KTA Tenaga Sdn Bhd sebagai jurutera, KPK Sdn Bhd sebagai juruukur kuantiti, Malik Lip Associates sebagai arkitek landskap, dan Sri Binaraya Sdn Bhd sebagai kontraktor.

Terletak di PT111 di Presint 1, projek itu dijadualkan siap pada tahun 2011 dan akan menempatkan Maktab Pertahanan Nasional (MPN) serta Maktab Pemerintahan dan Turus Angkatan Tentera (MPTAT).


Papan tanda projek yang dilindungi dedaunan.
Papan tanda ini juga menyenaraikan auditorium tiga tingkat, perpustakaan tiga tingkat, dewan serbaguna, gudang senjata dan beberapa rumah kelab dua tingkat pegawai sebagai sebahagian daripada projek.

Kami didatangi oleh seorang pekerja lelaki berusia lewat dua puluhan, yang hanya memperkenalkan dirinya sebagai sebahagian daripada firma subkontrak untuk menjaga keselamatan tapak dan pekerjaan.

Beliau menjelaskan bahawa firma beliau mula terlibat dalam projek di sekitar pertengahan tahun lepas apabila beberapa syarikat disubkontrak oleh Sri Binaraya untuk mengendalikan bahagian projek yang berlainan.

Pekerja membandingkan perhatian secara tiba-tiba yang diterima oleh Puspahanas dengan projak kontroversi RM800 juta Istana Negara di Jalan Duta, di mana beliau pernah terlibat.

Beliau juga melahirkan kekecewaan beliau di atas layanan yang dikatakan tidak menyenangkan diterima beliau dan pegawai atasannya daripada kumpulan tiga pemberita dan Rafizi Ramli dari PKR yang melawat tapak Puspahanas petang semalam.

“Kalau orang layan kita lebih kurang je, kita pun layan lebih kurang lah ... Projek-projek macam ni, selalu orang bawahan lah yang jadi mangsa,” katanya merujuk kepada tindak balas diterima selepas skandal projek tersebut dibongkarkan melibatkan Awan Megah.


Papan tanda menyenaraikan Kementerian Pertahanan sebagai pemilik dan pengurus projek, dan pihak berkepentingan utama.
Beliau tidak mempunyai sebarang idea bila projek itu akan siap, tetapi mengakui bahawa ia sedang berjalan, walaupun secara perlahan-lahan.

Jalan dua lorong membawa ke nurseri yang dimiliki oleh Perbadanan Putrajaya, majlis tempatan bagi wilayah persekutuan, dan dua laluan lain diperhatikan membawa ke tapak pembinaan tidak bertanda.

Satu lagi pembinaan utama berhampiran kawasan itu adalah satu projek untuk membina jalan raya dan infrastruktur yang membawa kepada Taman Botani Putrajaya dan Presint 12.

Terletak di antara tapak dan Puspahanas, Sekolah Sultan Alam Shah adalah kawasan tanah lembap masih bersih, yang diwartakan sebagai sebahagian daripada Taman Botani.

Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latif Ahmad enggan mengulas mengenai projek ini minggu lepas, dengan berkata beliau tidak mempunyai apa-apa maklumat tentang projek yang pertama kali diilhamkan pada tahun 1971.

Projek pada mulanya dicadangkan untuk diadakan di Taman Templer, Rawang dan dari tahun 1972 hingga 1985, kerajaan telah meneruskan dengan pengambilalihan tanah.

Pada tahun 1980, Persidangan Angkatan Tentera meluluskan projek. Pada tahun 1993, Lembaga Maktab Pertahanan Angkatan Tentera memutuskan untuk diswastakan.

Pada tahun 1996, Kementerian Pertahanan memohon kepada Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri untuk penswastaan.

Pada tahun 1997, Kabinet meluluskan secara prinsip penswastaan projek Puspahanas kepada Awan Megah sebagai pulangan bagi 223 ekar tanah kerajaan di Bukit Raja yang akan dipindahkan kepada syarikat tersebut untuk pembangunan komersial.

Pada Ogos 1997, Panglima Angkatan Tentera pada ketika itu, Jeneral Tan Sri Ismail Omar berkata kerja-kerja pembinaan Puspahanas akan bermula pada akhir tahun 1997 dan dijangka akan siap pada tahun 2002.

Awan Megah akhirnya dianugerahkan perjanjian itu pada tahun 2005, dan projek itu dipindahkan ke Presint 1 di Putrajaya.


Pada majlis pecah tanah pada tahun 2008, Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan pada ketika itu Datuk Seri Abdullah Badawi berkata, ia juga akan menjadi pemangkin kepada hubungan pertahanan dan kerjasama di kalangan negara-negara di rantau ini dan di peringkat antarabangsa selaras dengan komitmen kerajaan kepada usaha memelihara keamanan serantau dan antarabangsa.

“Menyedari hakikat ini, kita menubuhkan Puspahanas dengan tujuan memberi kemudahan latihan yang lebih moden, berkualiti dan terancang kepada pegawai mengikuti latihan pengajian ketenteraan dan pertahanan negara,” katanya semasa majlis pecah projek tersebut di Presint 1 disini seperti dilaporkan oleh agensi berita negara, Bernama.

Baru-baru ini, Boustead Holdings Bhd, yang majoritinya dimiliki oleh dana-pesara tentera Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) merancang untuk membeli tanah Bukit Raja dari Awan Megah RM130 juta, dan juga 80 per peratus kepentingan dalam Astacanggih Sdn Bhd, syarikat pembangunan hartanah yang dimiliki oleh ahli perniagaan Deepak Jaikishan.

Kedua-dua Boustead dan Awan Megah telah keluar untuk mempertahankan perjanjian itu, dengan mendakwa bahawa ia adalah satu langkah korporat berdasarkan pertimbangan komersial.

Dalam mendedahkan perjanjian PKR Rafizi Ramli telah menuduh bahawa perjanjian komersial itu tidak masuk akal kerana Awan Megah tidak mempunyai rekod dalam pembinaan dan mempunyai rekod kewangan dahsyat, dengan hanya RM6,180 dalam aset.

Beliau merujuk kepada penyata kewangan terkini yang difailkan oleh Awan Megah kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan bahawa aktiviti terakhir adalah pada 31 Disember 1993, 12 tahun sebelum anugerah perjanjian Puspahanas.-malaysian insider

RM160 juta LTAT: Kerabat sedia himpun 40,000 ahli


RM160m to solve Najib’s problem?

You know how government-linked companies (GLCs) screws us? In order to deceive people, they build themselves a byzantine maze with sister companies, brother companies, son-companies, grandson-companies and great-great grandson companies.

It will take a financial sleuth some time to trace the trail of deception and corruption.

Take the maze of companies involved in the Deepak Jaikishan-Raja Ropiaah Abdullah scam.

LTAT (Lembaga Tabung Angkatan Tentera) is the parent company. Boustead Holdings Bhd is the son-company. Baktiwira is the grandson company. And Jendela Hikmat is the great-great grandson company. Then there is Guppyunit

Umno has a system already in place. At every level, an Umno GLC infuses the culture of deception and corruption. Every level it skims off the milk.

The question is, why is LTAT so friendly with Raja Ropiaah? Why is Raja Ropiaah so special to Ministry of Defence (Mindef) and its minister then?


One thing is known. The object of the whole LTAT exercise seems to be to save Raja Ropiaah, the people from Mindef and even LTAT – players who may all have a hand in the exercise.

Since we do not have a RM100 million research centre, the sale of the 223 acres of land belonging to Mindef must be a massive fraud.

Why the need to save Raja Ropiaah unless she is fencing for Umno leaders?

LTAT buys off Deepak for RM30 million and he has no standing any longer to sue Raja Ropiaah.

One fact is now clear: Raja Ropiaah is more important to Najib. And Najib must save his wife Rosmah Mansor.

Raja Ropiaah, the owner of Awan Megah which has legal title over the 223.33 acres of land belonging to Mindef, is supposed to build the RM100 million defence research centre called Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas). 

Raja Ropiaah got the following amount:

RM13 million cash from Deepak;
RM8 million cash for political contributions passed on to her;
RM2 million cash from Guppyunit Sdn Bhd; and
RM16 million overdraft facility from Guppyunit.
Now, she gets RM130 million for 220 acres of land originally belonging to Mindef. Mindef buys its own land back for RM130 million.

Why would LTAT be stupid enough to buy a messed-up company for RM30 million, unless it was meant to silence Deepak?

Why would LTAT pay RM130 million for the land which it originally owned?

And did LTAT just spend RM160 million in one day to get rid of a problem for Najib?- Mohd Ariff Sabri Aziz,FMT

Awan Megah's Puspahanas 2 years overdue...

Construction of the National Centre for Defence Studies - better known by its Malay acronym of Puspahanas - has been delayed for almost two years now, adding to the issues over the financial deal involving high-profile players.

According to the Construction Industry Development Board webite, work on Puspahanas was to have been started on Sept 25, 2008 and completed on Jan 24, 2011.

The Defence Ministry had commissioned the project and inked the agreement with developer Awan Megah (M) Sdn Bhd when the minister was Najib Abdul Razak, currently the prime minister.


azlanAwan Megah is owned by Selangor Umno Wanita head Raja Ropiaah Raja Abdullah, who was recently hauled into the spotlight by carpet trader Deepak Jaikishin after their financial deal on the project turned sour.      
                      
He has also claimed to have paid an undisclosed sum for Najib’s intervention to allow him to come in as a party to the project.

Yesterday PKR director of strategy Rafizi Ramli took Malaysiakini to the construction site at PT111, Presint 1 Putrajaya, to check on the progress of work.


NONEThe site of almost 40 acres (16 ha) is behind a three-metre high wooden hoarding. The single entrance admits construction vehicles and transport for workers.

A signboard states the start date as Nov 25, 2008, but does not give the scheduled completion date.

Only two buildings were under construction - up to the second floor currently - within the fenced in site, but the walls are not up yet.

A worker, one of the handful at work at the site, said the earthworks and about 30 percent of construction have been completed to date.

The worker, employed by subcontractor Sri Bina Jaya Sdn Bhd - which is tasked with physical construction - said the company was only brought in from August 2011. He could not say when the work would be completed.


NONE"Two out of 12 major buildings, and both at 30 percent - I'd say that is about 10 percent of the project so far, five years since construction was supposed to start," noted Rafizi (right).

He based his estimate on the list of works that are to be done, as stated on the project signboard and from the full building specifications and plans that he has seen.

At the site, a worker politely barred entry, saying that comments or permission for photographs should be obtained from Awan Megah and the Defence Ministry.


Needle in haystack ...

The search for the site was not easy as it lies tucked in a far corner of Putrajaya, near the Sultan Alam Shah secondary school and a Perbadanan Putrajaya ‘Park and Ride’ facility.

NONEThe project signboard, standing on the roadside, is hidden by a tree and shrubs and is difficult to read from a moving vehicle.

Rafizi said his aide had only managed to locate the site after exploring the area a few times.

The Defence Ministry had previously declined comment on related issues. Malaysiakini is continuing its attempts to obtain comment from the companies involved.

The ministry’s payment arrangement for the project involves RM27 million in cash, alongside the allocation of 223 acres (90.24ha) of land in Bukit Raja, Klang, valued at RM72.5 million.

On its part, Awan Megah was required to put up a land bond. When it could not, it approached Deepak for help.

His company Astacanggih Sdn Bhd then issued the RM72.5 million land bond on behalf of Awan Megah.

Astacanggih was to provide a further RM23 million to Awan Megah - of which RM13 million was paid - in exchange for 200 acres (80.9ha) of the land in Bukit Raja. Awan Megah is to keep the remaining 23 acres (9.3ha).

Deepak said he did not get the land and took legal action, but the case was settled out of court after the hearings began.

Last week, Boustead Holdings Bhd announced in a filing to Bursa Malaysia that it proposes to acquire - through its wholly-owned subsidiary Bakti Wira Development Sdn Bhd - an 80 percent stake in Astacanggih at RM30 million, as well as Awan Megah’s 200 acres in Bukit Raja at RM130 million.

Boustead Holding is the investment vehicle of Lembaga Tabung Angkatan Tentera, a Defence Ministry agency which has since come under criticism over the proposed acquisitions
.-malaysiakini





 cheers.

No comments: