16 January 2013

Mahathir - 'Hang tak boleh kelentong lagi'...

 

Dua bekas orang kanan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini dikaitkan oleh saksi-saksi yang memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berhubung dakwaan pemberian kewarganegaraan untuk jadi pengundi di Sabah.

NONEBekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah memberi keterangan bahawa dia dan yang lain-lainnya menginap di rumah Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin (kanan), yang ketika itu merupakan setiausaha politik kepada Dr Mahathir, untuk mengeluarkan kad pengenalan biru kepada pendatang asing.

Yakup Damsah, yang ketika itu ketua JPN Tamparuli, memberitahu RCI bahawa beliau dan pegawai lain JPN telah diterbangkan dari Sabah ke Kuala Lumpur.

Katanya, selepas menerima arahan dari pengarah JPN Sabah ketika itu, Abdul Rauf Sani, mereka diminta pergi ke Kuala Lumpur dan ditempatkan di kediaman Abdul Aziz di Kampung Pandan.

Beliau berkata mereka ditugaskan untuk menandatangani kad pengenalan yang akan diberikan kepada pendatang, yang kemudiannya dilamina di ibu pejabat JPN di Petaling Jaya dan dihantar ke JPN Kota Kinabalu untuk pengagihan.

Ditahan di bawah ISA

Yakup berkata, mereka telah diberi taklimat mengenai tugasan khas oleh seseorang yang mereka tidak diketahui, bernama 'Mat Nor'. 


"Beliau minta kami mengeluarkan kad pengenalan biru kepada pendatang," katanya.

Yakup, yang kemudiannya ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), berkata dia sedar bahawa operasi itu adalah haram, tetapi dia mengikuti arahan kerana dia adalah seorang penjawat awam.

"Kami telah diberitahu bahawa kami akan dilindungi daripada sebarang tindakan undang-undang," katanya.

Yakup berkata, kumpulannya menandatangani sebanyak 40,000 kad pengenalan biru dalam tempoh sebulan, berdasarkan borang permohonan yang telah diisi yang diberikan kepada mereka.

Katanya, mereka tidak melihat borang secara terperinci, "kita hanya tandatangan..."

"Kami tahu mereka adalah pendatang, kebanyakannya warga Indonesia dan Filipina, tetapi kami tidak tahu sama ada mereka pendatang yang sah atau tidak," katanya.

Beliau menambah bahawa niat tindakan mereka itu adalah untuk meningkatkan bilangan pengundi Islam di Sabah dan untuk memastikan bahawa mereka akan mengundi untuk Umno dalam pilihan raya 1994 di negeri Sabah.

Pada masa yang sama, kata Yakup, kumpulannya juga terlibat dalam operasi lain, di mana mereka tidak memberikan kewarganegaraan kepada pendatang tetapi memberi mereka resit kad pengenalan sementara (resit JPN) dengan tarikh luput, semata-mata untuk tujuan pilihan raya.


Bekas timbalan menteri dalam negeri juga dikaitkan.

Sebelum itu, dalam keterangannya, bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Sabah, Ramli Kamaruddin yang menggantikan Abdul Rauf, mendakwa operasi itu bermula hampir dengan tarikh pilihan raya.

Ramli mendakwa operasi itu dijalankan selepas secara peribadi menerima arahan dari timbalan menteri dalam negeri ketika itu, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub.

NONEMenjelaskan lebih lanjut mengenai operasi itu, Ramli mendakwa beliau telah diarahkan untuk mengeluarkan resit kad pengenalan kepada pendatang asing menggunakan butiran mereka yang sudahpun ada dalam daftar pemilih tetapi tidak pernah mengundi sebelumnya.

Beliau mendakwa menerima panggilan dua minggu sebelum pilihan raya negeri Sabah pada 1994 untuk menemui Megat Junid di sebuah hotel. 


Beliau mendakwa telah diarahkan untuk membantu memastikan akan kemenangan kerajaan negeri yang disokong oleh kerajaan persekutuan.

Ramli mendakwa telah diarahkan untuk mengeluarkan resit JPN menggunakan nama dan nombor IC pengundi yang sudah ada dalam daftar pemilih dengan tujuan bagi memboleh mereka mengundi.

Resit JPN adalah slip kad pengenalan sementara yang dikeluarkan sebelum menerima kad pengenalan sebenarnya. Dokumen tersebut adalah memadai untuk mengundi, jelas beliau.


Personaliti lain yang hadir di hotel tersebut ketika itu ialah Datuk Osu Sukam yang menjadi ketua menteri Sabah pada tahun 1999.

Ketika dihubungi lewat petang ini, jawapan ringkas Aziz ialah: "Saya tak ingat apa-apa mengenai perkara itu. Terima kasih."-malaysiakini


Bekas pegawai JPN dedahkan terima arahan Megat Junid benarkan pendatang mengundi




Projek IC: Lajim seru ramai lagi buat pendedahan...

Bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Lajim Ukin mahu lebih ramai saksi tampil membuat pendedahan berhubung projek IC Sabah.

Beliau yang dihubungi Harakahdaily berkata, pendedahan bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Mohd Nasir Sugip itu membuktikan sememangnya wujud penyelewengan dalam pemberian kad pengenalan kepada warga asing di Sabah untuk tujuan mengundi.

"Saya menyokong penuh tindakan berani bekas kakitangan JPN yang telah membuat pendedahan bahawa ada arahan pihak tertentu dalam pemberian kad pengenalan dalam usaha untuk mendapat undi.

"Selain itu juga saya minta semua pihak yang pernah terlibat perlu tampil untuk membuat pendedahan jika mempunyai bukti penyelewengan dan perkara ini amat penting untuk keselamatan rakyat negara ini dan Sabah," jelas beliau.

Beliau mengulas pendedahan Nasir kepada Suruhanjaya Diraja (RCI) hari ini berhubung kerjasama pihak berkuasa untuk mengubah demografi pemilih Sabah pada tahun 1990-an.

Nasir berkata, jabatanya pernah menerima arahan daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri untuk memberi kad pengenalan kepada pendatang asing bagi membolehkan mereka mengundi

Nasir yang pernah ditahan bawah ISA sebelum ini mendakwa operasi yang digelar "Ops Durian Buruk" itu dijalankan antara tahun 1992 hingga 1995.

Dakwanya, pengarah SPR Sabah pada masa itu, Wan Ahmad Wan Yusof menyerahkan senarai 16,000 nama untuk diklasifikasikan sebagai pengundi "Bumiputera Islam".

Menurut Lajim lagi, beliau tidak pernah menolak pemberian kad pengenalan kepada mana-mana individu jika ia menepati perundangan yang sedia ada, tetapi jika pemberian itu diberikan untuk mepentingan politik dan melalui proses yang salah tindakan tersebut perlu ditentang sepenuhnya.

Pada masa sama, beliau menyambut baik penubuhan RCI ini dalam menyelesaikan masalah imigrasi Sabah, namun mendesak agar kerajaan menghentikan segera pemberiaan kad pengenalan melalui proses yang bertentangan sistem perundangan.

"Kita desak agar kerajaan menghentikan segera pemberian kad pengenalan tanpa proses yang betul.

"Penubuhan RCI tidak akan berkesan jika aktiviti sedemikian masih diteruskan," sambung beliau lagi.-harakahdaily


We gave Muslim foreigners IDs to vote

Dr M's right-hand men implicated in Sabah IC scam...

Two of former prime minister Dr Mahathir Mohamad's closest confidantes were today implicated by witnesses testifying before the royal commission of inquiry (RCI) into the alleged citizenship-for-votes scam in Sabah.

NONEA former Sabah National Registration Department (NRD) officer testified that he and the others stayed at the house of Abdul Aziz Shamsuddin (right), who was then Mahathir's political secretary, when they were roped in to issue blue identity cards to the immigrants.

Yakup Damsah, who was then Tamparuli NRD chief, told the RCI that he and the other NRD officers were flown from Sabah to Kuala Lumpur, from where they worked out of Aziz's house in Kampung Pandan.

"After receiving instructions from then-Sabah NRD chief Abdul Rauf Sani, we were ordered to go to KL and were placed at Pak Aziz Shamsuddin's residence in Kampung Pandan," Yakup said.

He said they were tasked to sign the identity cards that were to be issued to the immigrants, which were subsequently laminated at the NRD headquarters in Petaling Jaya and shipped to the Kota Kinabalu NRD for distribution.


Detained under Internal Security Act

"We were briefed about our special assignment by a person not known to us, named 'Mat Nor'. He told us to issue blue identity cards to the immigrants," he said.

Yakup, who was eventually detained under the Internal Security Act, said he was aware that the operation was illegal, but he followed the instructions as he was a public servant.

"We were told that we would be protected from any legal action," he said.

Yakup said his group signed a total of 40,000 blue identity cards within a month, based on the filled up application forms provided to them.

"We did not look at the forms in detail, we just signed... We know that they were immigrants, mostly Indonesians and Filipinos, but we did not know whether they were legal immigrants or not," he said.

He added that the intent of their action was to increase the number of Muslim voters in Sabah and to ensure that these people would vote for Umno in the 1994 Sabah state election.

Concurrently, Yakup said, his group was also involved in another operation, in which they did not grant the immigrants citizenship but issued them with temporary identity card receipts (NRD receipts) with an expiry date, purely for the purpose of the election.

'Ex-deputy home minister also implicated'

Testifying on this earlier, former Sabah National Registation Department director Ramli Kamaruddin, who succeeded Abdul Rauf, said this operation began close to the election date.


NONERamli said the operation was carried out after he personally received instructions from then-deputy home minister Megat Junid Megat Ayub (left).

Elaborating on the operation, Ramli said he was instructed to issue identity card receipts to immigrants using the details of people who were already in the electoral roll but had never voted before.

“I received a call two weeks before the 1994 Sabah state election to meet Megat Junid at a hotel. I was instructed to help to ensure that a state government endorsed by the federal government would win.

“I was instructed to issue NRD receipts using the name and IC numbers of voters already in the electoral roll, with the sole purpose of allowing them to vote,” Ramli added.

NRD receipts are temporary identity card slips that are issued prior to the granting of a proper identity card. This document is sufficient to enable a person to vote, he explained.

The other personality present at the hotel then was Osu Sukam, who would go on to become Sabah chief minister in 1999.


When contacted late this evening, Aziz's immediate repose was: "I don't remember anything about this matter. Thank you."-malaysiakini

Ex-NRD man says ordered by Megat Junid to let immigrants vote

Ini Kali-lah... The Final Countdown to Putrajaya




cheers.

2 comments:

STEADYAKU47 said...

Saudara saya post article ini ka blog saya dengan link kapada blog saudara...maaf I did not ask your permission first.salam.

HH

ali allah ditta said...

Sdr.Hussein A.Hamid,

You're always welcome to do so!!!

salam dari saya.