04 January 2013

Najib Lantik Syarikat Ali Baba Dan Syarikat Pembuat Berus Gigi Untuk Membina Pusat Pengajian Pertahanan Nasional...

Awan Megah Sdn Bhd (“Awan Megah”) dianugerahkan projek penswastaan pembinaan Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (“Puspahanas”) milik Kementerian Pertahanan melalui satu perjanjian bertarikh 8 Jun 2005 yang disertakan bersama.
agreementpg1

Projek penswastaan tersebut melibatkan kerja-kerja merekabentuk dan membina (design and build) sebuah kolej latihan tentera.

Sebagai balasan kepada kerja-kerja merekabentuk dan membina Puspahanas, Kementerian Pertahanan berjanji akan memindahkan tiga bidang tanah iaitu PT220 (seluas 96.825 ekar), Lot 1158 (seluas 45.420 ekar) dan PT216 (seluas 81.085 ekar). Tanah-tanah seluas 223.33 ekar ini pada asalnya diambil oleh Kerajaan Persekutuan bagi tujuan membina kem tentera.

Menteri Kewangan semasa kontrak ini dianugerahkan kepada Awan Megah adalah Dato’ Seri Najib Tun Razak. Oleh itu, beliau bertanggungjawab sepenuhnya kepada keputusan untuk melantik Awan Megah.

Awan Megah adalah syarikat yang dimiliki oleh Raja Ropiaah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor.
ssm-am-1

Berdasarkan semakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Awan Megah adalah sebuah syarikat yang tidak pernah mempunyai apa-apa aktiviti sejak ia ditubuhkan. Maklumat kewangan yang terakhir yang difailkan dengan SSM adalah bagi tahun kewangan 31 Disember 1993 yang menunjukkan syarikat itu tidak menjalankan apa-apa aktiviti. 

ssm-awanmegah-page2

Sehingga kini, tidak ada sebarang aktiviti yang dijalankan oleh Awan Megah seperti mana rekod terkini SSM bertarikh 23 Mei 2012.

Ini bermakna, di antara tahun 1994 hinggalah sekarang, Awan Megah tidak mempunyai apa-apa transaksi dan kekal sebagai syarikat yang tidak aktif.

Ini juga bermakna, Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Pertahanan telah melakukan penyelewengan dan salahlaku rasuah apabila beliau menganugerahkan projek penswastaan bernilai puluhan juta ringgit ini dalam tahun 2005 kepada Awan Megah, sedangkan jelas Awan Megah bukanlah sebuah syarikat pembinaan yang berkemampuan untuk menjalankan projek tersebut.

Awan Megah hanyalah syarikat Ali Baba yang dilantik Dato’ Seri Najib Tun Razak dan diberikan 223.33 ekar tanah lumayan. Oleh sebab itulah, Awan Megah terpaksa melantik sebuah syarikat lain sebagai “rakan kongsi” untuk membiayai dan menyiapkan sepenuhnya projek itu. 

“Rakan kongsi” yang dipilih adalah sebuah syarikat bernama GuppyUnip Sdn Bhd. Syarikat ini hanya berjaya mendapatkan kemudahan kredit dari United Overseas Bank (UOB) yang diluluskan pada 21 Julai 2010, iaitu lima tahun selepas projek ini dianugerahkan kepada Awan Megah. Ini bermakna projek ini tergendala selama lima tahun gara-gara Awan Megah tidak mempunyai modal dan masih mencari-cari rakan kongsi.

Semakan dari surat kemudahan kredit GuppyUnip Sdn Bhd ini pula menunjukkan bahawa:
1. Keseluruhan modal sebanyak RM59.25 juta (iaitu pinjaman TL1 hingga TL4) adalah pembayaran bagi pihak Awan Megah

2. Pembayaran premium kepada Kerajaan Selangor bagi pindahmilik geran dan pertukaran status bagi tanah 223.33 ekar juga akan dibiayai oleh GuppyUnip Sdn Bhd


3. Kos bagi kerja-kerja penyediaan tapak untuk membangunkan tanah 223.33 ekar itu turut dibiayai oleh GuppyUnip Sdn Bhd



uob1

uob2


Saya merumuskan bahawa GuppyUnip Sdn Bhd menanggung keseluruhannya kos pembinaan Puspahanas dan kos pembangunan tanah 223.33 ekar itu kerana Awan Megah milik Ketua Wanita Umno Selangor hanyalah membuat keuntungan atas angin. Keadaannya sekarang samalah seperti keseluruhan projek dan tanah-tanah ini telah diserahkan kepada GuppyUnit Sdn Bhd.

Lebih memeranjatkan, GuppyUnit Sdn Bhd bukanlah syarikat yang berpengalaman dalam bidang pembinaan. Semakan dengan SSM menunjukkan bahawa syarikat ini hanyalah ditubuhkan pada 9 Disember 2009 (dokumen SSM disertakan bersama). 

guppy1


Lebih teruk lagi, syarikat ini ditubuhkan dan dikuasai oleh Cheong Chow Koh (melalui pegangan keluarganya dan syarikat utamanya Unip Berhad). Perniagaan utama Cheong Chow Koh melalui Unip Berhad adalah sebagai pengilang berus gigi (sila rujuk laman web www.unipberhad.com yang disertakan bersama).
guppy2

unip berhad website

unip activities and operations


Kesimpulannya:

1. Dato’ Seri Najib Tun Razak melantik Awan Megah milik Ketua Wanita Umno Selangor yang tidak pernah menjalankan apa-apa aktiviti untuk merekabentuk dan membina Puspahanas, lalu dianugerahkan tanah seluas 223.33 ekar 

2. Secara tidak langsung, Dato’ Seri Najib Tun Razak juga telah melantik sebuah syarikat pengeluar berus gigi untuk membina Puspahanas dan menyerahkan tanah 223.33 ekar kepada syarikat ini

Ini adalah satu pengkhianatan kepada anggota tentera yang berkorban demi rakyat. Ia juga perlakuan rasuah dan penyelewengan secara terang-terangan yang dilakukan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak yang wajib disiasat dengan segera.- Rafizi Ramli,keadilandaily

Disebalik perjanjian tanah Raja Ropiaah, Puspahanas masih belum berada ditapak..

 Gambaran artis Puspahanas, diambil dari arkitek Garis

Senator Datuk Seri Raja Ropiaah Abdullah mungkin sudah selesai dalam kes saman undang-undang beliau dan menjual tanah yang menjadi rebutan kepada Boustead Holdings Bhd (BHB), akan tetapi persoalan kekal sama ada firma ketua Wanita Umno Selangor itu sudah menyiapkan bangunan pendidikan pertahanan bernilai RM100 juta itu kepada kerajaan. 

 Pecah tanah projek Pusat Pendidikan Pertahanan Negara atau Puspahanas sudah dilakukan pada 21 November 2008 tetapi lokasi sebenar bangunan masih kekal misteri, dengan titik di atas peta yang menunjukkan tempat letak kereta berhampiran Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pengajian Tinggi di Presint 1, Putrajaya.

Puspahanas yang terbengkalai seakan-akan serupa dengan skandal awal melanda Ketua Wanita Umno Raja Ropiaah, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil apabila keluarga beliau dituduh menggunakan RM250 juta pinjaman mudah kerajaan untuk pelaburan peribadi dan bukannya untuk projek Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Tiada papan tanda jalan di Putrajaya bagi projek itu, yang syarikat pembangunan beliau Awan Megah Sdn Bhd bersetuju untuk bina pada tahun 2005 di atas pertukaran dengan kira-kira 80 hektar tanah di Bukit Raja, Selangor dan wang sebanyak RM27 juta.

Misteri lain adalah bagaimana BHB boleh membeli tanah Bukit Raja oleh kerana kerajaan telah ditetapkan tanah itu tidak boleh dijual oleh Awan Megah, yang sebelum ini diusahakan dengan perjanjian rumit dengan peniaga permaidani Deepak Jaikishan untuk membiayai pembinaan Puspahanas.

Pengusaha kontroversi tersebut telah membawa Raja Ropiaah ke mahkamah apabila perjanjian gagal dan Ketua Wanita Umno Selangor itu sebaliknya melakukan usahasama pembangunan dengan pembuat barangan plastik.

Pendedahan Deepak sebelum saman sivil, yang didengar pada masa sama dengan perhimpunan agung Umno tahunan lalu, kemudian membawa kepada penyelesaian dimana syarikat beliau, Astacanggih Sdn Bhd menjual 80 peratus saham syarikat kepada unit BHB dengan harga RM30 juta.


Satu lagi pandangan bakal tapak.
Astacanggih juga mencadangkan untuk membeli tanah Raja Ropiaah dengan RM130 juta, walaupun perjanjian itu tidak boleh dijamin sebelum ini berikutan sekatan daripada kerajaan, yang masih belum menerima kemudahan Puspahanas.

BHB semalam mengatakan meluaskan simpanan tanahnya sebagai sebab untuk membeli Astacanggih, sambil menambah ianya merupakan keputusan komersil semata-mata.

Dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia, BHB berkata skala ekonomi boleh dicapai dengan menggabungkan tanah dengan tanah 283,28 hektar bersebelahan dimiliki oleh Jendela Hikmat Sdn Bhd, dimana Kumpulan Boustead dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bersama-sama memegang 60 peratus faedah ekuiti.

Berdasarkan pengalaman, BHB berkata mereka yakin pengambilalihan tanah pembangunan akan dapat menjana pulangan ke atas kos pembangunan sebanyak 25 peratus daripada pelaburan RM160 juta.
Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Dr Abdul Latif Ahmad enggan mengulas semalam mengenai projek itu dengan mengatakan beliau tidak mempunyai sebarang maklumat mengenai projek yang pertama kali diilhamkan pada tahun 1971 itu.

Pada majlis pecah tanah pada tahun 2008, Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan pada ketika itu Datuk Seri Abdullah Badawi berkata, ia juga akan menjadi pemangkin kepada hubungan pertahanan dan kerjasama di kalangan negara-negara di rantau ini dan di peringkat antarabangsa selaras dengan komitmen kerajaan kepada usaha memelihara keamanan serantau dan antarabangsa.

“Menyedari hakikat ini, kita menubuhkan Puspahanas dengan tujuan memberi kemudahan latihan yang lebih moden, berkualiti dan terancang kepada pegawai mengikuti latihan pengajian ketenteraan dan pertahanan negara,” katanya semasa majlis pecah projek tersebut di Presint 1 disini seperti dilaporkan oleh agensi berita negara,-Bernama.

Projek itu sepatutnya siap pada tahun 2011 dan juga menempatkan Maktab Pertahanan Nasional (MPN) dan Maktab Pemerintahan dan Turus Angkatan Tentera (MPTAT).

Terdahulu pada tahun 2006, timbalan pengerusi kebangsaan DAP pada ketika itu dan ahli parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw telah menggesa kerajaan untuk melaksanakan projek tersebut di tapak asal Templer Park.

“Janganlah kita dengan mudah memindahkan projek dari berhampiran Taman Templer, Rawang ke Putrajaya. Dengan berbuat demikian bermakna membatalkan perjanjian itu dan implikasi yang dahsyat, “ katanya dalam satu kenyataan pada ketika itu.

Dari tahun 1972 hingga 1985, kerajaan telah meneruskan dengan pengambilalihan tanah. Pada tahun 1980, Persidangan Angkatan Tentera meluluskan projek. Pada tahun 1993, Lembaga Maktab Pertahanan Angkatan Tentera memutuskan untuk diswastakan. Pada tahun 1996, Kementerian Pertahanan memohon kepada Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri untuk penswastaan.

Dr Tan berkata bahawa pada tahun 1997, Kabinet meluluskan secara prinsip penswastaan projek Puspahanas kepada Awan Megah sebagai pulangan bagi 223 ekar tanah kerajaan di Bukit Raja yang akan dipindahkan kepada syarikat tersebut untuk pembangunan komersial.

Pada Ogos 1997, Panglima Angkatan Tentera pada ketika itu, Jeneral Tan Sri Ismail Omar berkata kerja-kerja pembinaan Puspahanas akan bermula pada akhir tahun 1997 dan dijangka akan siap pada tahun 2002.

Walaubagaimanapun, projek tersebut tidak berjalan kemudiannya.
Projek Puspahanas pada asalnya bertujuan untuk dilaksanakan di bawah Rancangan Malaysia Kelima dan kemudian ditangguhkan ke Rancangan Malaysia Ketujuh disebabkan oleh beberapa masalah.-malaysian insider

The carpark near the Health and Higher Education ministries in Precinct 1 of Putrajaya, which is the only known point on a map for the Puspahanas project

Despite Raja Ropiaah’s land deal, Puspahanas not in sight...

Senator Datuk Seri Raja Ropiaah Abdullah might have settled her legal suit and sold hotly-contested land to Boustead Holdings Bhd (BHB) but questions remain whether the Selangor Wanita Umno chief’s firm has delivered a RM100 million defence education building to the government.


The National Defence Education Centre or Puspahanas project ground breaking was done on November 21, 2008 but the exact location of the building is a mystery, with the only known point on a map shown to be a carpark near the Health and Higher Education ministries in Precinct 1 of Putrajaya.


The unfinished Puspahanas is akin to an earlier scandal that engulfed Raja Ropiaah’s Wanita Umno chief, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, when her family was accused of using a RM250 million government soft loan for personal investment instead of the National Feedlot Centre (NFC) project.


There are no street signages in Putrajaya for the project, which her development company Awan Megah Sdn Bhd agreed to build in 2005 in exchange for some 80 hectares of land in Bukit Raja, Selangor and RM27 million.


The other mystery is how BHB could buy the Bukit Raja land as the government had stipulated the land couldn’t be sold by Awan Megah, which had earlier worked out a complicated deal with carpet dealer Deepak Jaikishan to finance the Puspahanas construction.


The controversial businessman had taken Raja Ropiaah to court when the deal fell through and she instead went into a joint-venture development with a plasticware maker.


His revelations before the civil suit, which was heard at the same time as the last Umno annual general assembly, later led to a settlement where his company, Astacanggih Sdn Bhd had its 80 per cent majority stake sold to a BHB unit for RM30 million.


Astacanggih has also proposed to buy Raja Ropiaah’s land for RM130 million, although the deal could not be secured earlier due to restrictions from the government, which had yet to receive the Puspahanas facility.


BHB yesterday cited expanding its landbank as the reason to buy into Astacanggih, adding today it was purely a commercial decision.


In a filing to Bursa Malaysia, BHB said economies of scale can be achieved by combining the land with the adjacent 283.28ha land held under Jendela Hikmat Sdn Bhd, which the Boustead Group and Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) jointly hold a 60 per cent equity interest.


Based on its experience, BHB said it is confident the acquisition of the development land will be able to generate a return on development cost of 25 per cent from the RM160 million investment.

 An artist’s impression of the Puspahanas project.

Deputy Defence Minister Datuk Dr Abdul Latif Ahmad declined to comment yesterday on the project, saying he did not have any information about the project that was first mooted in 1971.

At the groundbreaking ceremony in 2008, then Prime Minister and Defence Minister Datuk Seri Abdullah Badawi said it would also serve as catalyst for defence relations and cooperation among countries in the region and internationally in line with the government’s commitment to preserving regional and international peace.

“Realising this need, Puspahanas was conceived with the aim of providing ultra-modern and quality training facilities for ATM officers in military matters and national defence,” he said at the groundbreaking ceremony of the project in Precinct 1 here as reported by state news agency Bernama.

The project was to be completed in 2011 and also was to house the National Defence College (MPN) and the ATM’s Command and Staff Training College (MPTAT).

Earlier in 2006, then DAP national deputy chairman and Kepong MP Dr Tan Seng Giaw had urged the government to implement the project at its original site in Templer’s Park.

“Let us not simply relocate the project from near the Templer Park, Rawang, to Putrajaya. Doing so will mean cancelling the agreement and terrible implications,” he said in a statement then.

From 1972 to 1985, the government had proceeded with the land acquisitions. In 1980, the Armed Forces Conference approved the project. In 1993, the Armed Forces Defence College Board decided to privatise it. In 1996, the Defence Ministry applied to the Economic Planning Unit in the Prime Minister’s Department for the privatisation.

Dr Tan noted that in 1997, the Cabinet approved on principle the privatisation of the Puspahanas project to Awan Megah in return for the 223 acres of government land in Bukit Raja to be transferred to the company for commercial development.

In August 1997, then Armed Forces Chief, Jeneral Tan Sri Ismail Omar, said the Puspahanas construction work would begin at the end of 1997 and was expected to be completed in 2002.
However, there had been no development on the project subsequently. The Puspahanas project was originally meant for implementation under the Fifth Malaysia Plan and later postponed to the Seventh Malaysia Plan due to several problems.-malaysian insider


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi0KrpZ91n9TWcBxNk8nyxBcHXGs4X6tg36ik7gx1PV_3ni563VtwXKQNq2rcNkKQzpBr9EYrQa9g063BFhDChKANRWWgeGyGOSxXImWiruwNlnVPPqNy-5Y6RE630McPiRspfqAiT8aeU/s1600/526003_10151305989963334_1978566650_n.jpg


cheers.

1 comment:

Anonymous said...

ini bukan ali aya.Ini babi paria