07 January 2013

Anwar - Mahathir titun tak lena dok ingat gua siang malam ...



 "Mimpi ngeri" bagi bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah untuk melihat Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

Bercakap kepada pemberita di Kuching semalam, Anwar berkata kebimbangan utama Mahathir adalah bahawa kerajaan baru Pakatan Rakyat akan menjejaskan kontrak2 anaknya dengan syarikat-syarikat petroleum.

"Mimpi ngeri beliau yang terbesar adalah apabila saya ambil alih kerajaan nanti. Beliau bimbang tentang legasinya dan juga syarikat minyak anaknya.

"Kita bercakap tentang royalti minyak. Kita bercakap tentang Sabah dan Sarawak untuk mempunyai syarikat petroleum mereka sendiri yang harus kawal sekurang-kurangnya 30 peratus daripada pengeluaran petroleum, "katanya.

Anwar berkata demikian apabila diminta untuk respon kepada kenyataan Mahathir,bahawa Pakatan Rakyat tidak harus diberikan peluang mengambil alih Putrajaya,walaupun untuk sepenggal.

 Soal minyak dan arak

Anwar mendakwa bahawa salah seorang daripada anak Mahathir memilikki syarikat yang menerima banyak kontrak dari Petronas.

"Oleh itu, Mahathir sangat bimbang kerana ianya melibatkan berbilion2 ringgit. Selain itu, beliau adalah penasihat kepada Petronas, dan jika kita mengambil alih, dia tidak akan menjadi penasihat dan tidak akan berkuasa lagi terhadap monopoli kontrak yang boleh dianugerahkan kepada anaknya.

"Beliau juga bimbang tentang anaknya yang lain, yang telah memperolehi San Miguel(syarikat arak yang berpangkalan di Manila)dengan harga RM2.9 bilion. Beliau perlulah menjelaskan bagaimana dan dari mana dia dapat begitu banyak wang untuk pembelian tersebut.

"Bagaimana,anaknya sebagai seorang beragama Islam, mengawal San Miguel?" tanya Anwar.

Apabila Pakatan Rakyat membentuk kerajaan persekutuan, pemimpin PKR yakin bahawa kerajaan Pakatan tidak akan mengganggu dia(Mahathir) berkaitan dengan apa yang telah dilakukan pada masa lalu.

"Saya mahu memastikan Mahathir dan rakyat Malaysia bahawa saya tidak mempunyai niat jahat terhadap sesiapa. Bukanlah tugas saya untuk membalas dendam terhadap sesiapa. Minat saya adalah untuk memastikan bahawa kita mampu untuk memerintah negara ini dengan adil dan saksama. "


Banyak sangat rasa marah dan dendam

Sambil menasihati Mahathir untuk bersara dengan aman dan tenang, Anwar berkata: "Mahathir tidak perlu menunjukkan begitu banyak sikap permusuhan dan rasa dendam terhadap individu2 tertentu. Ia tidaklah bijak untuk berbuat demikian.

"Saya bukan sahaja mahu mendoakan yang baik kepadanya,malah mahu juga menawarkan sedikit nasihat kepadanya bahawa dia haruslah lebih bijaksana, sebagai contoh, menuduh saya bahawa jika saya menjadi Perdana Menteri, saya akan menjual negara ini kepada orang Cina adalah sesuatu yang tak bijak.

"Sudah tentu, ini bukanlah satu perkara yang bijak untuk dia berkata-kata," tambah Anwar, ini menunjukkan bahawa pandangan Mahathir sebegini adalah pandangan yang usang.

"Saya menghormati Mahathir, tapi beliau mewakili fahaman lama, dan beberapa pandangan beliau sudah benar-benar menjadi usang," kata Anwar.-Dukau Papau


 Anwar: Dr Mahathir losing sleep because of me...

Former premier Dr Mahathir Mohamad's "biggest nightmare" is to have PKR de facto leader Anwar Ibrahim become the prime minister, charged the latter. 
Speaking to reporters in Kuching yesterday, Anwar said Mahathir's primary concern is that a new government would affect his son's contracts with petroleum companies.  

“His biggest nightmare is that I will take over the government. He is worried about his legacy and his son’s oil-based company.

“We are talking about oil royalty. We are talking about Sabah and Sarawak to have their own petroleum companies which must control at least 30 percent of petroleum production,” he said.


Anwar said this when asked to respond to Mahathir's oft-repeated claim that Pakatan Rakyat should not be given even a term in Putrajaya.

NONEMix of oil and beer
 
He claimed that one of Mahathir's sons controls a company which receives many contracts from Petronas.

“Therefore, he is very worried because this involves billions of ringgit. Moreover, he is the advisor to Petronas, and if we take over, he will not be the advisor and there will be no monopoly of contracts awarded to his son.

“He is worried about his other son who has acquired (Manila-based beer brewer) San Miguel for RM2.9 billion. You have to explain how come you are able to make so much money.

“How come, as a Muslim leader, you control San Miguel?” said Anwar.

When Pakatan forms the next federal government, the PKR leader assured that the Pakatan government would not disturb him for what he has done in the past.

“I want to assure Mahathir and Malaysians that I have no malice against anyone. It is not my interest to go against anyone. My interest is to make sure that we are able to govern this country justly and fairly.”


'Too much emnity'

Advising Mahathir to retire gracefully, he said: “Mahathir should not show so much enmity and viciousness towards individuals. It is not wise for him to do so.

“I not only wish him well, but would like to also offer a small advice that he should be more tactful, for example, accusing me that if I become prime minister, I will sell this country to the Chinese.

“Certainly, this is not a wise thing to say,” Anwar added, pointing out that Mahathir’s views are obsolete.

“With due respect to Mahathir, he represents the old school, and some of his views are really obsolete,” said Anwar.-Dukau Papau,Malaysiakini


 

 


cheers.

No comments: