07 January 2013

Rasuah RM30,000 di Penang,SPRM terkam macam kucing nak mengawan,tapi bayaran RM160 juta dana LTAT,SPRM lagak macam kucing tak dak teloq...

Kenyataan Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Tan Sri Dato’ Sri Mohd Anwar Mohd Nor bahawa urusan pembelian Astacanggih dan Awan Megah oleh Boustead Holdings Berhad (“Boustead”) merupakan satu pelaburan yang baik adalah tidak masuk akal.

Sekiranya LTAT benar-benar berminat untuk mengambilalih syarikat ini, ada dua perkara penting yang perlu dipertimbangkan dalam menentukan nilaian syarikat-syarikat ini, iaitu:

1. Tanah yang dimiliki oleh Awan Megah yang menentukan bayaran kepada Awan Megah. Nilaian yang dibuat oleh Boustead adalah RM130 juta kononnya untuk membeli tanah 223 ekar yang didakwa milik Awan Megah

2. Nilai projek penswastaan dan keuntungan yang bakal diperolehi dari projek penswastaan Puspahanas. Nilaian yang dibuat oleh Boustead adalah RM30 juta untuk membeli saham Astacanggih dan RM130 juta kepada Awan Megah

Saya telah meneliti dokumen-dokumen yang diserahkan kepada saya untuk menentukan nilaian yang adil bagi urusan ini, jika LTAT dan Boustead benar-benar berminat mengambilalih syarikat ini berdasarkan pertimbangan komersil.

NILAIAN TANAH 223 EKAR

Saya merujuk kepada surat bertarikh 17 Julai 2009 dari Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (Persekutuan) kepada Pengarah Tanah dan Galian Negeri Selangor yang dilampirkan bersama.


ptgfederal
Kandungan surat tersebut menyatakan rayuan Kerajaan Persekutuan di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak kepada keputusan Kerajaan Selangor yang menolak permohonan Kerajaan Persekutuan untuk memindahmilik tanah seluas 223 ekar kepada Awan Megah.

Ini bermakna, tanah seluas 223 ekar yang kononnya dibeli oleh Boustead itu masih lagi hakmilik Kerajaan Persekutuan dan tertakluk kepada kebenaran Kerajaan Selangor bagi kelulusan pindahmilik dan kelulusan pelan pembangunan.

Status terkini tanah 223 ekar itu adalah jelas: ia bukan hakmilik Awan Megah dan Kerajaan Selangor telah menetapkan bahawa ia tidak boleh dibangunkan kecuali bagi tujuan pembinaan markas, seperti mana tujuan asal tanah itu dipohon oleh Kerajaan Persekutuan dahulu.

Oleh yang demikian, pembayaran RM130 juta oleh anak syarikat Boustead kepada Awan Megah yang dimiliki Raja Ropiah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor samalah dengan memberi wang RM130 juta kepadanya tanpa ada apa-apa hasil kepada Boustead.

Jika urusniaga ini tetap berlaku, Boustead akan menyalahgunakan RM130 juta dana pencen anggota tentera untuk membayar 223 ekar tanah kepada Awan Megah yang tidak mempunyai hakmilik tanah itu.

PROJEK PENSWASTAAN PUSPAHANAS

Boustead terpaksa menyiapkan Puspahanas yang kini tergendala mengikut perjanjian dengan Astacanggih dan Awan Megah. Salah satu pertimbangan nilaian berjumlah RM160 juta (iaitu RM30 juta kepada Astacanggih dan RM130 juta kepada Awan Megah) adalah kos projek yang telah dilaksanakan oleh Awan Megah.

Tanggungan Awan Megah kepada Kerajaan Persekutuan untuk menyiapkan projek ini boleh dirujuk kepada Perjanjian Penswastaan muka surat 13, Perkara 3.3 mengenai Bon Tanah (“Land Bond”) yang perlu dibayar oleh Awan Megah.

landbond

Bon Tanah ini adalah satu bentuk jaminan kewangan yang bersamaan dengan jumlah keseluruhan projek penswastaan, iaitu pembinaan Puspahanas yang perlu dilaksanakan oleh Awan Megah.

Sekiranya Awan Megah gagal menyiapkan projek, Kerajaan Persekutuan berhak menuntukan Bon Tanah ini untuk digunakan bagi menyiapkan projek tersebut.

Perjanjian Penswastaan secara jelas menyatakan bahawa Bon Tanah sebagai jaminan Awan Megah untuk menyiapkan Puspahanas hanyalah RM72.5 juta sahaja. Ini bermakna, kos keseluruhan Puspahanas hanyalah RM72.5 juta sahaja.

Dalam keadaan Puspahanas masih belum disiapkan dan nilainya RM72.5 juta sahaja, pembayaran RM160 juta oleh Boustead sudah tentu satu harga yang tidak masuk akal.

Oleh yang demikian, jelas bahawa urusniaga membabitkan RM160 juta ini hanyalah bayaran rasuah oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk menutup mulut Deepak dan memadamkan skandal ini. 

Pembayaran sedemikian rupa bagi membeli tanah yang hakmiliknya tidak wujud dan projek yang jumlahnya jauh lebih rendah adalah satu pengkhianatan kepada anggota tentera dan penyelewengan yang melibatkan kepimpinan tertinggi negara. - Rafizi Ramli@rafiziramli.com

Rasuah, pembaziran, tetap salah, sama ada RM30 ribu mahupun RM100 juta.

 

LTAT RM160 million buyout is nothing more than a bribery...

Boustead Holdings Bhd’s acquisition deal continued to come under attack from PKR’s Rafizi Ramli today, despite a statement by LTAT’s chairman Admiral (Rtd) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor that it was a corporate exercise based on commercial considerations.

Rafizi also claimed that the amount to be paid to Awan Megah Sdn Bhd, the company owned by Umno Wanita leader Senator Raja Datuk Ropiaah Abdullah, is more than double the original valuation of the National Defence Education Centre (Puspahanas) project.

“We want to show that the RM160 million is nothing more than a bribery... There is no commercial basis whatsoever,” Rafizi spoke at a press conference here.

He highlighted a copy of the privatisation deal for Puspahanas dated July 17, 2009 which showed that Awan Megah was required to provide a land bond totalling RM72.5 million as security.

The land bond, usually called “performance bond”, is valued the same as a company’s total financial commitment to a project, subject to its performance.

According to Rafizi, the RM72.5 million bond requirement was the reason Awan Megah initially approached controversial businessman Deepak Jaikishan-owned Astacanggih Sdn Bhd, and plastic manufacturer GuppyUnip Sdn Bhd afterwards.

On Friday, Rafizi alleged that Awan Megah has no track record in construction and possesses a terrible financial record, with only RM6,180 in assets.

He pointed out to the latest financial statement filed by Awan Megah to the Companies Commission of Malaysia (SSM) showed that its last activity was on December 31, 1993, 12 years before the Puspahanas deal award.

A credit facility by the United Overseas Bank (UOB) was awarded to GuppyUnip on July 21, 2010 which will cover the capital for Awan Megah worth RM59.25 million, the premium for the land title transfer from the Selangor government, and the cost for the development site’s preparation.

On the same day last week, Boustead defended its purchase of 80 per cent stake in Astacanggih for RM30 million and Bukit Raja land from Awan Megah for RM130 million, saying that it would generate a return of 25 per cent.

The company also clarified that its proposition for the deals was not a recent one, and has been on the plans since 2005.

Boustead’s statement came on the same day after government investment fund Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) chairman Mohd Anwar asserted that the deals were aimed at expanding Boustead’s land bank and generating long-term profits for the company.

Mohd Anwar also stressed that LTAT was not involved in the deal despite owning 60 per cent of Boustead’s stake.

Rafizi has been adamant that the deals — which he called “outright bribery” — are proof that the government is trying to silence Deepak from further revealing salacious scandals revolving politicians who have dealt with him in the past.-malaysian insider

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi0KrpZ91n9TWcBxNk8nyxBcHXGs4X6tg36ik7gx1PV_3ni563VtwXKQNq2rcNkKQzpBr9EYrQa9g063BFhDChKANRWWgeGyGOSxXImWiruwNlnVPPqNy-5Y6RE630McPiRspfqAiT8aeU/s1600/526003_10151305989963334_1978566650_n.jpg

 

cheers.

No comments: