26 January 2013

Anwar - Meluluskan terjemahan kalimah 'Allah' itu diumumkan oleh Idris Jala,Nazri Aziz dengan persetujuan Najib,kenapa salahkan Pakatan Rakyat...

Ikuti bahagian ke-2 dan akhir temu bual eksklusif bersama Anwar Ibrahim di pejabatnya Rabu lalu.

SINAR HARIAN: Baru-baru ini Tan Sri Muhyiddin kata, Datuk Seri apabila bangkit isu Felda, dia kata sabotaj ekonomi negara, sabotaj negara dan minta Bursa Saham siasat?

ANWAR: Tak apalah. Tan Sri Muhyiddin itu kawan lama saya. Jadi kalau dia berucap tu, dia tidak teliti.

SINAR HARIAN: Termasuk kata Datuk Seri sebagai seorang pembohong?
 

ANWAR: Saya belum pernah jawab dia menggunakan bahasa yang dia gunakan terhadap saya dan saya pernah beritahu dia di Parlimen. Bezakan. Saya belum pernah. Saya cuma hendak tumpukan kepada isu dasar. Apakah dia sudah baca kenyataan kita tentang kelapa sawit dan tentang Felda? Saya katakan, mengapa saham Felda untuk semua peneroka itu dengan had, tak boleh jual sehingga pasaran itu turun, mengapa diberikan lebih kepada yang bukan peneroka? Siapa yang khianat?

Peneroka 30, 40 tahun dapat jumlah kecil dan yang bukan peneroka, ahli lembaga, ketua-ketua Umno, itu diagih sikit-sikit. Tak setuju? Dedahkan siapa yang dapat. Mustahil hendak didedahkan.

Permit teksi, siapa yang khianat? Apalah salahnya bagi pemandu yang bawa sendiri. Bagi sahajalah permit. Kamu carilah. Saya gunakan istilah ‘mentekedarah’, maknanya nak kaya ambillah dari syarikat-syarikat besar. Apa makna ‘mentekedarah’ istilah Kedah. Muntah sampai ke darah. Ini rompakan. Jadi tak payahlah nak marah saya lebih-lebih sangat.

Khianatlah, khianat Melayu, pembohong, apa yang saya bohong, patutnya Sinar tanya pada dia, apa saudara Anwar bohong? Apa kenyataan dia kata yang kata bohong. Kalau tak betul, kalau saya silap, saya boleh betulkan. Tak ada masalah.

Berbalik kepada aspek Melayu dan agama, apa satu jaminan konkrit yang Datuk Seri boleh berikan kepada orang Melayu dan beragama Islam? Perkara ini sangat penting dalam pilihan raya.

Saya bukan anak orang kayangan. Saya orang desa. Walaupun saya bukan dari keluarga yang miskin, ayah saya pembantu hospital, ada yang kata dia atendan hospital, saya tak rasa hina, orang Umno kempen dia atendan hospital tak ada pendidikan. Tak ada masalah.

Tetapi saya dibesarkan oleh ibu bapa saya dengan asas agama dan sebagainya. Alhamdulillah, pergi ke Kolej Melayu (Kuala Kangsar), sekolah yang sangat bagus, giat dalam kegiatan mahasiswa, menambah kesedaran saya tentang kebimbangan rakyat, dhamir derita rakyat, kemudian saya dalam belia Islam, ABIM dan ini satu episod yang sangat penting dalam hidup saya kerana ia memberikan asas Islam yang kukuh, usrah mingguan, agama, pengajian daripada kitab klasik, kitab al-Quran sehingga buku-buku semasa, ini membantu saya dalam membentuk pemikiran saya tentang apa erti perjuangan hidup dan perjuangan.

Kita dalam Pakatan, apatah lagi dengan Pas, soal asas Islam, Melayu itu kuat. Tetapi bukan Melayu yang difahami oleh Umno. Walaupun mereka cakap tentang Melayu, hidup Melayu, 200 ekar tanah beri Ketua Wanita, hidup Melayu, duit NFC lembu terlepas pula, hidup Melayu, duit teksi habis. Hidup Melayu, AES RM400,000 disaman. Ada beda.

Saya tidak mengatakan dalam Umno tidak ada langsung sumbangan kepada Melayu. Ada. Saya tidak mewakili pendapat itu. Sebab itu dalam ucapan-ucapan saya tidak menyerang orang-orang Umno biasa yang masuk kerana mereka meyakini ia sebagai wadah untuk membantu orang Melayu. Kita harus faham mengapa diizinkan pemimpin-pemimpin menggondol kekayaan berlebihan, tidak boleh. Ini pegang amanah. Gaji sudah tinggi. Kita tidak boleh jadi pemimpin politik, peniaga, nak istana paling baik, subang yang paling mahal dan pada masa yang sama, anda hendak jadi pemimpin yang sederhana, ia bercanggah.

Betul anda mesin propaganda, ada sebahagian orang akan terpukau dengan janji-janji itu. Tapi tak akan kekal. Dan kalau kita bercakap soal Islam, akhirnya apa? Akhirnya kita kena ingat kuasa, amanah, pengucapan, tindakan, kita bertanggungjawab kepada rakyat dan akhirnya kepada ALLAH SWT.
Melayu begitu juga tadi, saya sebutkan soal bahasa. Soal keistimewaan orang Melayu, kita tidak pertikai.


SINAR HARIAN: Kebelakangan ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad nampak aktif berpolitik. Turun ke padang hampir setiap hari. Adakah itu satu faktor yang boleh menjejaskan perjalanan Pakatan ke Putrajaya?

ANWAR: Tak apa. Itu hak dia. Walaupun dia bekas perdana menteri, doakan dia sihat. Dia bantu kempen, tak apa.

Tapi kena ingat, tahun 1999 masa kempen, waktu itu Mahathir Perdana Menteri dan pimpin pilihan raya, dia tewas di kawasan-kawasan Melayu. Jangan lupa, dia menang dengan dokongan bukan Melayu. 2013 sokongan Melayunya tambah merosot, dokongan bukan Melayu, merempat ke bawah. Sudah tidak ada.

Jadi tak perlu risaulah. Biarlah dia kerja. Tapi selalu saya sebut kepada dia, tak perlu dia kasar sangat sebab orang akan tanya, kamu ini hendak pertahankan apa? Kalau nak pertahankan Melayu-Islam, kamu ada 20 tahun untuk lakukan. Kedua kalau betul kamu hendak pertahankan soal pemerintahan yang wibawa, yang telus, yang baik, kenapa kontrak Petronas dimonopoli oleh syarikat anak kamu sementara kamu masih jadi penasihat Petronas?

Kalau kamu nak pertahankan Islam, kenapa kepentingan keluarga kamu masih dalam San Miguel. Bukan sahaja kepentingan, menguasai San Miguel. Ini yang penting. Saya tak fikir ustaz Umno atau imam Umno akan jawab kerana dia tak nampak, San Miguel itu mereka tak nampak. Yang dia nampak mungkin gadis 18 tahun miskin yang ditangkap minum bir. Itu bagi dia salah besar.

Bagi orang yang memiliki syarikat dan kilang bercambah, dia tak nampak sebab hukum ikut kelas. Kena ingatkan bahawa, kekuatan syariat Islam itu ialah kerana, ia berteraskan hukum dan hukum tidak mengenal warna kulit, pangkat atau darjat. 

Maka sebab itu Rasulullah SAW dalam hadisnya menjelaskan, untuk memberi mesej kepada semua, demi ALLAH, kalau Fatimah itu pun ditangkap mencuri, hukum yang sama iaitu potong tangan. Nak berikan mesej apa? Ini kalau nampak orang Pakatan Rakyat, dari mufti, amboi heboh. Muka hadapan besar tapi kalau orang itu pemimpin besar dan syarikat araknya besar mana pun, dia tak nampak.


SINAR HARIAN: Datuk Seri akan tanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13?

ANWAR: Insya-ALLAH. 

SINAR HARIAN: Di Permatang Pauh?

ANWAR: Kemungkinan besar tetapi saya masih diminta untuk pertimbangkan satu dua kawasan lain.

SINAR HARIAN: Lembah Pantai?

ANWAR: Kenapa pula Lembah Pantai? Nurul Izzah marah nanti, sebab saya pergi ke Lembah Pantai baru-baru ini? Itu sebab Ponggal.

SINAR HARIAN: Tadi Datuk Seri ada menekankan tentang sistem pilihan raya, daftar pemilih. Kenapa tidak boikot pilihan raya?

ANWAR: Itu yang Umno hendak. Itu yang Umno mahu.

SINAR HARIAN: Mengapa tidak?

ANWAR: Kalau kita boikot, mereka perintahlah tanpa susah payah. Sebab dia tipu pun, kita masih menang lima negeri campur Kuala Lumpur dan sekarang kita tambah kuat. Dia tak akan tipu sebanyak yang lalu sebab ada dakwat kekal dan pemantauan lebih. Kesedaran rakyat juga lebih. Jadi Insya-ALLAH kita menanglah. Jadi lepas ini, kita gantilah ahli suruhanjaya yang tipu itu.

SINAR HARIAN: Datuk Seri bagaimana dengan pembahagian kerusi? Ada perubahan seperti DAP ada minta tambahan baru-baru ini, sudah selesai?

ANWAR: Siapa pun boleh minta tapi rundingan itu mesti mengikut syarat dan peraturan dalam parti dan sebahagian besar diluluskan, selalu kita bagi nasihat supaya jangan ada kenyataan-kenyataan yang melanggar semangat kerjasama dan merumitkan rundingan ini umpamanya, berbanding 2008 hingga sekarang, Keadilan (PKR) merupakan parti yang paling banyak terpaksa menyerahkan kerusi terutama di Sabah kerana wujudnya PPPS (Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah) dalam Pakatan Rakyat, 90 itu kerusi Keadilan (PKR). Jadi kita terpaksa serahkan.

Saya ambil keputusan itu baik apabila kita lihat dalam kerangka besar dalam Pakatan Rakyat sebab di Sabah pun kita serah lapan hingga sembilan kawasan Parlimen.


SINAR HARIAN: Bagaimana jumlah calon wanita yang akan bertanding kali ini, berapa peratusan?

ANWAR: Saya sudah umumkan supaya diberikan pertimbangan yang agak berat menentukan calon wanita lebih drastik lagi. Saya tidak fikir kita terlalu berhasil tetapi peningkatannya pasti ada. Semalam (Selasa lalu) saya di Pulau Pinang menemui pimpinan Pulau Pinang, Kedah umpamanya Perlis, kita akan tolak ansur untuk pastikan setiap negeri, ada beberapa calon negeri dan calon Parlimen. Di kawasan yang kecil umpamanya Perlis, kita kena fahamlah. Kalau di Kedah, mesti ada. Pulau Pinang mungkin... kerana terbatas calon.

Bagi negeri-negeri mesti ada. Di Perak mesti ada Parlimen dan negeri. Itu umpamanya tindakan yang akan kita ambil, tidak berlaku pada 2008 walaupun calon wanita di dalam PKR dari segi jumlahnya juga tinggi. Yang menang baru-baru ini seperti Zuraida (Kamaruddin), Fuziah (Salleh) dan Nurul Izzah.


SINAR HARIAN: Sampai 30 peratus mungkin ada?

ANWAR: Sasaran kita memang 30 peratus tapi nampak sukar. Calon wanita ini bukan semata-mata kerana wanita tetapi kita kena adil, mereka tahu, dia mesti layak, kita naikkan atas dasar itu. Ada kadang-kadang, orang lelaki kata tak bolehlah, kawasan ini kawasan konservatif kampung, tahun 1959 Khadijah Sidek menang di Terengganu.  Maka saya pada 1955, waktu pemilihan majlis tempatan pertama, di sebelah hulu, menang juga. Jadi kalau orang kata wanita tak boleh, tak betul. Saya tak setuju. Jadi kita kena bagi laluan, hak dia. Kalau layak, bagi. (Allahyarhamah) Dr Lo’Lo’ dulu di kawasan bandar atau pun di kawasan Rantau Panjang, konservatif Melayu. Izzah ada di bandar, Fuziah juga kawasan bandar.

SINAR HARIAN: Bagaimana Datuk Seri nak menenangkan Karpal dengan Majlis Syura dalam hudud, isu kalimah ALLAH, ia isu penting ketika menjelang pilihan raya?

ANWAR: Siapa kata tak tenang? Saya jumpa tadi seorang ahli Majlis Syura, saya ditanya pagi tadi, itu dibesarkan perbedaan kenyataan mereka dengan Pakatan Rakyat. Tak betul.

Pakatan Rakyat membuat keputusan berdasarkan, malah bukan buat keputusan tetapi mendukung dan mengambil kira seluruh kenyataan (Presiden Pas) Tuan Guru (Datuk Seri) Hadi Awang, itu sebagai kenyataan bersama.

Kenyataan itu kenyataan Hadi dan dibentangkan dalam Majlis Pakatan dan kita terima. Kemudian Majlis Syura buat ulasan dan sebahagian daripada kenyatan Hadi yang prinsipnya apa? Membolehkan tetapi ada beberapa kebimbangan, yang disuarakan saya adalah keputusan Majlis Pakatan.


SINAR HARIAN: Bagaimana dengan perkembangan manifesto, penekanan kali ini dan adakah Pakatan Rakyat akan keluarkan kad laporan prestasi sepanjang lima tahun untuk rakyat timbang?

ANWAR: Kad laporan prestasi telah kita keluarkan dalam konvensyen yang lalu. Dalam konvensyen yang bakal diadakan oleh Pakatan Rakyat akan menumpu manifesto yang akan menumpu kepada kerangka yang berteraskan perlembagaan dan ekonomi.  

SINAR HARIAN: Datuk Seri berkenaan dengan mekanisme yang diguna pakai untuk tentukan orang bukan Islam tidak menyalahgunakan kalimah ALLAH?

ANWAR: Saya sebut, ia ada dua kumpulan, satu yang politikkan umpamanya bakar kitab Injil. Kalau betul kita terima kalimah ALLAH, kita terima al-Quran, kita tidak boleh zalim, tak boleh rasuah, tak boleh fitnah orang. Ini media kerajaan yang paling kuat pertahankan ALLAH, juga paling sekarang ini terbukti kes fitnahnya. Tak boleh, ia mesti konsisten.

Tapi satu kumpulan lain yang kalau ditanya saya setuju, ada yang melahirkan kebimbangan dan dia ikhlas, dia kata, dia bimbang takut kelonggaran ini disalahgunakan oleh pendakyah Kristian, mengelirukan umat Islam. Dalam menghadapi ini, saya tidak pertikai. Kalau terbukti umpamanya penyebaran kitab Injil terjemahan ini kepada pelajar-pelajar Islam, ia ada undang-undang oleh Majlis Agama, Jabatan Agama, Kerajaan Persekutuan harus ambil tindakan.

Atau pun digunakan umpamanya untuk panggil satu kumpulan umat Islam dan gunakan Bible untuk mengelirukan, ada bukti? Kita boleh ambil tindakan, undang-undang ada, jelas.

Satu hal yang tidak diliputi oleh media ialah bahawa yang meluluskan terjemahan ini kerajaan persekutuan, diumumkan oleh Idris Jala dan Datuk Seri Nazri Aziz dengan persetujuan Yang Amat Berhormat, Datuk Seri Najib Tun Razak, suami kepada Datin Seri Rosmah Mansor.


SINAR HARIAN: Kenapa ini tidak dibesarkan?


ANWAR: Siapa yang luluskan? Ya, Datuk Seri Najib, (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri) Nazri (Aziz) dan (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri) Idris Jala. Saya tak bangkitkan itu salah tak salah, saya kata sekarang, mengapa kita pula yang salah? Saya tadi dalam mesyuarat Pakatan Rakyat tadi dengan seorang wakil Majlis Syura, saya kata kita patut bawa ini balik. Siapa yang benar, izin terjemahan ini? Siapa yang luluskan dan mengapa kita disalahkan?

Jadi yang saudari tanya tentang kebimbangan itu, saya pun dalam ABIM lama juga. Saya tak nafikan kemungkinan disalahgunakan. Maka ada undang-undang tapi oleh kerana orang itu, kenyataan oleh Tok Guru Hadi Awang bahawa ALLAH boleh digunakan, apakah dia ikut Anwar, liberal, plural, itu siapa yang buat fatwa boleh, Syeikh Dr Yusuf Qardhawi liberal, plural kah?

Apa hujah dia? Alhamdulillahhirabil’alamin. Segala puji kepada ALLAH Tuhan kepada sekalian alam. Manusia, haiwan, pokok, gunung semua sekali. Macam mana kita hendak kata? Macam mana kita hendak sekat?

Soalan kedua, siapa nama nabi kamu Muhammad. Ayah dia siapa? Abdullah. Nama Abdullah itu nama sebelum Islam. Itu hujah dia. Kemudian masa dia jumpa saya, dia kata, Anwar kamu tahu tak, dia ingat saya yang tanya, saya kata bukan masalah saya, masalah Umno yang jadi isu ini, dia kata, apa soalan macam ini.

Dia kata, tahu tak sahabat saya, Ketua Paderi Jerusalem, Atta Ullah, saya kata nama Atta Ullah tapi orang Kristian. Itu jelas dibenar. Hujah kita di rantau Melayu ini, sejarahnya berbeda, budaya berbeda dan ada kebimbangan usaha pengkristianan. Ini soal akidah. Adakan undang-undang untuk mengawal sepertimana yang sudah ada sekarang.

Jadi kalau kata kita mana ada undang-undang untuk menjaga kepentingan orang Melayu, tak apalah tapi jangan undang-undang dari segi hukum Quran. Saya beda ini. Ada orang kata Anwar hendak ambil jalan selamat, tidak betul. Saya bukan mufti, bukan Sheikh, tapi saya ikut Sheikh Qardhawi, hujah dia kuat. Tapi tidak boleh remehkan setengah daripada ulama-ulama kita, bukan sahaja Majlis Syura Pas tetapi sesetengah ulama kita yang merasakan bimbang, nampak longgar sangat ni. Yang longgar ini, yang boleh terjemah ini Najib yang luluskan dengan Nazri umumkan, Idris Jala yang edarkan. Kita pula salah sekarang ini.

Jadi kebimbangan itu saya ulang, kita tak pertikai. Tapi ikutlah undang-undang. Janganlah pakai hukum, bakar macam sekarang ini, tidak betul. Kita kena hak dan hormat, itu janji kita.

Kalau maksud kita sebagai orang Kristian, baca dan faham OK. Tapi maksud dia, orang Kristian ambil Bible itu hantar dan kelirukan di sekolah, itu kita pun bantah. Ada undang-undang sekarang ini dan undang-undang sangat keras melarang. Ingat ada kes serang gereja, ambil tindakan nak tutup gereja kononnya paderi yang buat kerja ini, kalau betul paderi yang buat, tangkap dia, dakwa dia, biar dia pertahankan diri dia. Jangan suruh tutup gereja. Orang tafsir macam-macam. Nak bagi belaga. Nak minta terang lebih-lebih, saya bukan mufti.

Jadi saya boleh rujuk pandangan ulama-ulama besar.


SINAR HARIAN: Soalan terakhir Datuk Seri, adakah negeri-negeri yang dimenangi oleh pembangkang, akan bubar Dun sekali dengan Kerajaan Persekutuan atau tidak? 


ANWAR: Sekarang ini sudah lambat, mungkin keadaan itu sudah ‘overtaken by event’.

SINAR HARIAN: Adakah dalam tempoh seminggu atau pada hari sama?

ANWAR: Kalau dalam keadaan sekarang, saya tak fikir ia akan jadi isu. Kita akan bekerjasama sepenuhnya. Walau bagaimanapun keputusan muktamad saya akan rujuk kepada Majlis Pakatan minggu depan.-sinar harian

Gomen Najib benarkan bible import Indonesia yang ada kalimah Allah diedar di Malaysia



Who will win GE13...

Numbers, they say, never lie although statistics can be made to. Where they are most useful, however, is when they can be analysed to give a scale of the magnitude of the task ahead for someone who wants to achieve something.

The opposition Pakatan Rakyat coalition, comprising of Parti Keadilan Rakyat (PKR), PAS, DAP and allies in Sabah and Sarawak, has made plain its target of taking over the government in the next 13th general election, and is publicly confident of doing so.

Can it? The figures clearly show that it is a much easier task for Barisan Nasional to keep its power than it is for Pakatan to wrest it away. Before I get pilloried as a doomsayer for opposition chances, do hear me out. As I said, numbers don’t lie.

Let’s focus on Parliamentary elections which decide federal power. The March 2008 elections, GE12, saw a huge swing of votes to the opposition. Popular vote for BN dropped to a mere 50.3 percent from its previous 64 percent. The BN lost 58 seats to the opposition, effectively Pakatan. The opposition gained 61 seats to take 82 seats. The difference between seats gained and lost is because of the three additional seats in 2008. 




In peninsular Malaysia where all of the swing occurred, the opposition had 51 percent of the popular vote. But because their strength was in the urban areas which had much higher population densities, it translated into a smaller proportionate number of 80 seats for the opposition, and 84 seats for BN in the peninsula.

What saved the day for BN was the very solid showing in Sabah and Sarawak where it lost just one seat in each of the two states to garner 25 seats in Sabah, and 31 seats in Sarawak. That gave them 56 seats from East Malaysia and thus, the right to rule.

Without the strong showing in Sabah and Sarawak, BN would have been really on the ropes, and much closer to losing the elections. In the event, BN garnered 140 seats in Parliament, comfortably exceeding Pakatan’s 82 seats, with only eight seats short of a two-thirds majority.

But it is a testament to the strong showing by BN in all the previous elections (barring the ill-fated 1969 elections) that this comfortable victory was still the worst showing by BN in any polls to date, forcing the resignation of BN head Abdullah Ahmad Badawi, and the subsequent ascent of Najib Abdul Razak to his position as BN chief and prime minister.

What would it take for Pakatan to win GE13 at the federal level? BN has 58 more parliament seats. It would need at the least a swing of 30 votes for a narrow two-seat majority in the house. For that, you need to see another swing as big as the one we saw in 2008 towards the opposition.

The question is, where is Pakatan going to get the 30 seats? Most of the seats which are of a Chinese majority or which have significant Chinese populations, are already in the bag. Chinese votes can’t swing much more than it already has, and so is not likely to be decisive in terms of getting more seats, although it will help in the retention of many. 



Key ‘Malay, Sabah and Sarawak’ votes

The key this time is whether there will be a continuous swing in Malay votes to PAS and PKR the way it was in 2008, and whether major swings will be seen in Sabah and Sarawak of the scale that was seen in 2008 in the peninsula.

Realistically, one should expect that the swing to Pakatan, in terms of seats won, will moderate overall in peninsular Malaysia, and that there will be some reversals even if the popular vote overall increases in favour of the opposition.

That would mean that without a significant shift in Sabah and Sarawak, and a gain of at least 15 seats there to 17 overall from East Malaysian states, there is likely to be little chance of upsetting the BN hold in terms of Parliamentary seats. Even with such a swing there, Pakatan still needs to get an additional 15 seats in the peninsular, which is not an easy task.

Yes, Pakatan will make more inroads. But will they win? Tough, but not impossible. After all, no one predicted the swing to Pakatan in 2008. What’s there to say that it could not happen again? A lot could depend on the events leading up to the elections.

Opposition pundits point to investigations by the Royal Commission of Inquiry into the illegal immigration and registration of voters there which may find traction among Sabahans in favour of the opposition.

Those who think BN will win say Najib has tried hard to regain both the middle ground and Malay votes, and may succeed at least partially.

One thing’s for sure, its going to be closer than ever before. If you want to make your vote count - and your vote will count more than at anytime, since voting had begun in this country in 1955 - make sure you go out there and vote on polling day, even if you have to return from Singapore or Kalimantan.

That way, whatever the result and whichever party you supported, you would have done your part towards free and fair elections in this country, the results of which would reflect majority aspirations.- P Gunasegaram, Malaysiakini








cheers.

No comments: