26 February 2014

Zaid Ibrahim pernah lobi projek Selangor...


Kredibiliti dan Zaid Ibrahim... 

Sejak mengumumkan menjadi calon PRK Kajang, Datuk Zaid Ibrahim melontarkan pelbagai tuduhan terhadap Keadilan dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ini termasuklah tuduhan yang mempersoalkan ketelusan, integriti dan budaya politik yang dibawa Keadilan.

Kebelakangan ini, Datuk Zaid Ibrahim membuat cabaran untuk berdebat pula dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, juga atas alasan ketelusan dan integriti.

Saya pada mulanya tidak mahu memberi maklum balas tetapi selepas ditanya berkali-kali terutamanya oleh FreeMalaysiaToday yang ghairah membawa berita ini, saya akhirnya membuat keputusan melontarkan kembali beberapa perkara berhubung kredibiliti yang perlu juga dijawab oleh Datuk Zaid Ibrahim.

Jika beliau lantang berkempen atas platform ketelusan dan integriti serta memberi gambaran beliau ingin menyelamatkan kerajaan Selangor daripada ahli politik yang membawa budaya rasuah dan campur tangan, maka beliau juga perlu mempunyai rekod yang baik dalam perkara itu.

Malangnya, keadaannya tidak sebegitu.



Dalam tempoh pendek lebih setahun beliau menjadi anggota Keadilan beliau jugalah yang tidak segan silu cuba menggunakan kedudukan di dalam parti untuk mempengaruhi keputusan kerajaan negeri berhubung beberapa projek yang diusahakan oleh rakan atau pihak yang bersabit dengan beliau.

Sebagai Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, saya pernah didatangi sendiri oleh Datuk Zaid Ibrahim yang meminta supaya kami campur tangan dalam dua projek yang diusahakan rakan atau pihak yang bersabit dengan beliau.

Projek pertama melibatkan tanah seluas 26 ekar di Batu/Selayang. Saya dimaklumkan bahawa rakan/rakan kongsi beliau telah membuat cadangan pembangunan bersama dengan Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB).

Pada 25 Jun 2010, dalam satu e-mel yang saya sertakan bersama, Datuk Zaid Ibrahim secara terang-terangan memohon pejabat saya campur tangan dengan melobi Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, untuk meluluskan cadangan yang dibuat oleh rakan atau pihak yang bersabit dengan beliau itu.

Datuk Zaid Ibrahim juga ada menyebut secara lisan kepada saya untuk membantu mendapatkan tanah PT70 dan PT71 iaitu dua lot tanah premium di Petaling Jaya juga bagi tujuan untuk dibangunkan oleh rakan atau pihak yang bersabit dengan beliau.

Saya memaklumkan perkara ini kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kami bersetuju bahawa adalah tidak menepati prosedur untuk pejabat kami membenarkan pimpinan parti melobi atau mempengaruhi keputusan kerajaan negeri, terutamanya yang bersabit dengan harta awam.

Oleh itu, pada 13 Julai 2010, saya membalas e-mel Datuk Zaid Ibrahim untuk memaklumkan kepada beliau prosedur yang akan digunapakai oleh pejabat kami dan kerajaan negeri dalam menangani permohonan pembangunan bersama harta kerajaan Selangor.


Salinan e-mel yang dihantar dan diterima oleh Zaid kepada Rafizi.

Salinan e-mel yang dihantar dan diterima oleh Zaid kepada Rafizi. 

Budaya melobi dan menggunakan kedudukan politik di dalam parti untuk mempengaruhi keputusan kerajaan adalah budaya Umno/Barisan Nasional (BN) yang tidak telus. Budaya ini bertentangan sepenuhnya dengan hasrat Pakatan Rakyat (PR) untuk mengehadkan pengaruh politik di dalam perkara-perkara bersabit dasar dan maklumbalas pelaksanaan dasar.

Keputusan melibatkan harta dan tender diserahkan kepada jawatankuasa yang dipertanggungjawabkan mengikut prosedur yang termaktub.

Jelas bahawa kelantangan Datuk Seri Zaid Ibrahim mengenai ketelusan, integriti dan budaya politik bebas rasuah hanyalah lantang dengan suara, tetapi tidak dicerminkan oleh tindak tanduk beliau.

Ini soal kredibiliti sebenar. Sebelum beliau terus lantang mencabar orang lain, wajarlah Datuk Zaid menjelaskan kenapa beliau kekal dengan budaya Umno/BN setelah meninggalkan Umno/BN? - Rafizi Ramli,tmi

Rafizi questions Zaid's integrity, exposes emails...

PKR director of strategy Rafizi Ramli has exposed email correspondence with former PKR member Zaid Ibrahim, purportedly showing Zaid had lobbied for state land.

The emails sent in 2010, when Rafizi was Selangor economic office chief executive and Zaid (right) a party member, appear to show that this was on behalf of a "client" for land in Batu and Petaling Jaya.

"It is not what you shout, but what you practise,” Rafizi told a press conference at PKR headquarters today.

"Before you (Zaid can) challenge everyone and preach on integrity and transparency, explain these two (matters).”

When contacted, Zaid, who plans to contest the Kajang by-election as an Independent against PKR de facto leader Anwar Ibrahim on March 23, said he will respond at a press conference tomorrow.

According to copies of the emails distributed to media, Zaid had emailed Rafizi on a joint venture proposal between a company and state corporation Kumpulan Hartanah Selangor Bhd (KHSB).

A 26-acre parcel of land in Batu was proposed for a mixed development project involving medium-cost housing and shoplots.

It is unclear what the plans were for the Petaling Jaya land but the “client” had, according to an email, valued the land at RM160 million.

Zaid allegedly said that his client, whose identity is being withheld by Malaysiakini for now, was in a “dispute” with the state and “just need(s) Tan Sri to okay (the) proposal”.

It is believed that the 'Tan Sri' refers to Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim.

Proposal was requested

In his reply, Rafizi said the state already has plans for the Batu land while the Petaling Jaya land belongs to several state entities, including the Selangor Islamic Affairs Council (Mais).

“Regarding (the Petaling Jaya land), the state's approach will be to invite a request for proposal (RFP) and evaluate the proposals and financial and technical criteria, so that the most profitable and iconic scheme will enter a joint venture with KHSB to develop the land.”

Rafizi also said that several state entities are embroiled in a tussle with Mais over the Petaling Jaya land.

“Our focus now is to get (Khalid) to put his feet down and get Mais to agree to the transfer of land, so that a development scheme can be done quickly.

“I suppose the interested parties can submit RFP from there on for evaluation by the state. I hope this is sufficient for the time being, will keep you in the loop,” Rafizi replied to Zaid.

Speaking to reporters at the PKR headquarters, Rafizi said the issue did not proceed from there and that the state was never in the loop as a proposal was not submitted.

He said the culture of using political clout to lobby state entities is one that Zaid had carried with him from his past life as an Umno and BN leader and this contravenes Pakatan Rakyat practices.

Rafizi also said that he chose to expose the issue after Zaid started attacking PKR on issues of integrity.

Zaid was former de facto law minister in the Abdullah Ahmad Badawi administration, but resigned on principle when a journalist and DAP MP Teresa Kok were arrested under the Internal Security Act.

Besides Zaid, another of Anwar's former allies, S Nallakarupan, has said he too will contest in the March 23 Kajang state by-election.

Nallakarupan was a PKR leader and is now a BN senator.- malaysiakini


Semakin ramai rakyat Malaysia berjaya mengubah gaya hidup selepas BR1M. Bersawahlah dengan bergaya.

Wow...Najib setaraf dengan Robert Mugabe(Zimbabwe)...



cheers.

No comments: