21 February 2014

Karpal didapati bersalah kerana menghasut dan MCA lawan Anwar...

Keputusan mahkamah hari ini bakal menyaksikan kemungkinan Karpal kehilangan kelayakan sebagai Ahli Parlimen. - Gambar The Malaysian Insider.

Peguam veteran Karpal Singh hari ini didapati bersalah mengeluarkan kata-kata berunsur hasutan terhadap Sultan Perak semasa krisis Perlembagaan pada 2009.

Hakim Mahkamah Tinggi, Azman Abdullah berkata, pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah dalam kes pendakwaan.

 Peguam Gobind Singh Deo memohon mahkamah agar menangguhkan hukuman bagi membolehkan mereka menyediakan rayuan agar hukuman yang ringan dikenakan.

"Kami memerlukan laporan perubatan untuk menyokong kes kami," katanya.

Karpal, 73, terpaksa menggunakan kerusi roda ekoran kemalangan jalan raya pada January 2005.

Azman kemudiannya menetapkan hukuman akan dijatuhkan pada 7 Mac.

Karpal yang kelihatan sabar memberitahu wartawan kemudiannya, beliau menerima hukuman itu dan akan memfailkan rayuan ke Mahkamah Rayuan dalam masa 14 hari.

Pasukan peguam Karpal menggesa Azman menangguhkan hukuman ke hari lain bagi mereka menyediakan mitigasi untuk mendapatkan hukuman yang lebih ringan.

Karpal, 73, yang juga pengerusi DAP, juga berisiko hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen kerana kesalahan itu membawa sehingga denda berjumlah RM5,000 atau penjara tiga tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Di bawah Perlembagaan Persekutuan, wakil rakyat akan hilang kelayakan bagi jawatan itu jika didenda melebihi RM2,000 atau penjara melebihi tempoh setahun.

Turut hadir di dalam bilik mahkamah yang penuh sesak itu adalah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin DAP Lim Kit Siang dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Karpal menyertai senarai pemimpin DAP yang disabitkan di bawah undang-undang zalim yang sifatkan oleh pengkritik direka untuk menyekat perbezaan pendapat.

Mendiang Dr Ooi Kee Saik, bekas ketua DAP Pulau Pinang, adalah individu pertama yang mengalaminya pada 1970, diikuti mendiang Fan Yew Teng, ahli Parlimen Kampar yang juga pemangku setiausaha agung DAP, pada 1975.

Lim Guan Eng didapati bersalah atas kesalahan yang sama pada 1998 dan dijatuhi hukuman penjara selama 18 bulan. Beliau kembali ke arena politik negara pada 2004.

Karpal dikatakan melakukan kesalahan itu di firma guamannya di Jalan Pudu Lama, Kuala Lumpur pada 6 Februari 2009.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu didakwa berkata bahawa penyingkiran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak oleh Sultan Azlan Shah boleh dipersoalkan di mahkamah undang-undang .

Karpal memberi hujah pembelaan bahawa apa yang dikatakan adalah pendapat undang-undang dan tidak menjadi ancaman kepada Sultan, yang pernah menjadi Ketua Hakim Negara sebelum itu.

Pasukan pembelaannya juga menyatakan pertuduhan dirangka dengan niat jahat kerana ada orang lain yang membuat kenyataan berunsur hasutan lebih teruk tetapi tiada tindakan diambil.

"Karpal tidak mempersoalkan hak Raja untuk melantik seorang menteri besar, tetapi hujahnya bahawa kuasa tersebut hanya boleh dilaksanakan apabila ada kekosongan," kata Gobind semasa hujah penggulungan di akhir kes pembelaan bulan lepas.

"Undang-undang membenarkan Raja-Raja didakwa dan ia adalah sebab mengapa Mahkamah Khas ditubuhkan pada 1993," kata Gobind.

Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin berkata, Karpal mengucapkan kata-kata berunsur hasutan dan niatnya adalah tidak relevan bagi pihak pendakwaan untuk membuktikannya.

"Beliau mempersoalkan hak Sultan mengikut perlembagaan," katanya sambil menambah pernyataan itu dibuat di tengah-tengah ketegangan krisis politik itu.

Beliau berkata, kata-kata peguam itu mempunyai kecenderungan menimbulkan kebencian terhadap Raja.

Azman sebelum ini membebaskan Karpal tanpa memanggilnya membela diri pada Jun 2010.

Pada Januari 2012, Mahkamah Rayuan mengarahkan Karpal membela diri selepas rayuan pendakwa raya dibenarkan. - tmi

Karpal guilty of sedition against Perak ruler...

DAP chairperson Karpal Singh was found guilty by the High Court today of making seditious remarks against Sultan Azlan Shah's removal of then Perak Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin five years ago.

The decision in the long-running case was delivered by Justice Azman Abdullah.

Mitigation for the sentencing will be held on March 7 to allow time for the defence to produce Karpal's medical report.

Karpal, 74, can be jailed for not more than three years or fined no more than RM5,000, or both. If this sentence is passed, he will automatically lose his parliamentary seat.

Speaking to media, the Bukit Gelugor MP said he would appeal the conviction within two weeks.

"We accept the court decision at this stage and I will appeal," he said.

'Not the first time I have been convicted'

Turning to DAP adviser and long-time comrade Lim Kit Siang, Karpal smiled and said: "This is not the first time I've been convicted."

The public gallery was earlier packed with dozens of supporters wearing DAP T-shirts and those who could not find seats were asked by the bailiff to wait outside.

A sombre mood permeated the courtroom following the decision, with DAP elected representatives gathering around the septeguanarian and patting his shoulder for comfort.

They include Selangor Legislative Assembly Speaker Hannah Yeoh, Kampung Tunku assemblyperson Lau Weng San, Segambut MP Lim Lip Eng, Penang Chief Minister Lim Guan Eng and Karpal's son, counsel and Puchong MP Gobind Singh Deo.

Also present was PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail as well as her husband and the party's de factor leader Anwar Ibrahim.

Karpal was charged for his statement  at a press conference that the sultan's decision to remove Nizar can be challenged in a court of law.

He made the statement at his law firm on Jalan Pudu Lama, Kuala Lumpur, at 12.30pm on Feb 6, 2009.              

Originally acquitted without defence called

Karpal was acquitted of the charge by the High Court in 2010, without his defence being called.

This acquittal was overturned by the Court of Appeal on Jan 20, 2012, which was why the matter was sent back to the High Court.

Nizar's (left) removal, following the resignation of three Pakatan Rakyat assemblypersons, triggered a constitutional crisis in Perak.

Pakatan was elected as the state government in March 2008 and the resignations paved the way for the BN to wrest power.

Nizar lost his bid to remain MB after the Federal Court ruled against his application in 2010.

The sultan appointed now second-term Perak MB Dr Zambry Abdul Kadir in in Nizar's place.- malaysiakini


PKR telah mengumumkan bahawa Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim (kanan) akan bertanding di Kajang.

Selain Anwar dan Mei Fun, Datuk Zaid Ibrahim dan Senator Nallakaruppan juga telah menyatakan hasrat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas di situ.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetap tarikh penamaan calon pada 11 Mac manakala pengundian akan diadakan pada 23 Mac.

Sementara Bernama melaporkan Muhyiddin, yang juga timbalan perdana menteri, berkata Chew, yang berasal dari Selangor, menjadi pilihan kerana beliau seorang yang berwibawa, mempunyai pengalaman luas serta sudah biasa berurusan dengan kerajaan persekutuan.
    
"Strategi kita pastilah mencapai kemenangan. Walaupun kita tahu akan berhadapan dengan tentangan yang hebat daripada Pakatan Rakyat atau lain-lain pihak tapi kita anggap ini suatu peluang untuk BN tawarkan seorang calon.
    
"Calon BN yang dipilih ini, saya kira berwibawa, berpengalaman, (dan) pernah berada dalam kerajaan, (serta) menjawat jawatan sebagai naib presiden MCA," katanya.

PRK DUN Kajang diadakan berikutan peletakan jawatan secara mengejut penyandangnya Lee Chin Cheh daripada PKR pada 27 Januari lepas.
    
Muhyiddin berkata BN akan mengatur gerak kerja sebagaimana yang biasa dilakukan, dan akan memberi tumpuan yang khusus kepada jentera komponen parti dari situ.

"Komponen parti telah pun diarahkan untuk buat persiapan yang perlu termasuk daripada barisan Wanita, Pemuda dan Puteri untuk bergerak di setiap Pusat Daerah Mengundi (PDM). Kita juga telah mengenal pasti PDM yang kita menang dan kalah," katanya.
    
Timbalan perdana menteri menjelaskan bahawa keputusan bertanding di Kajang merupakan satu ruang dan peluang BN menawarkan khidmat kepada pengundi untuk membuat pemilihan yang bijak.
    
"BN berjanji sekiranya (Chew) Mei Fun dipilih sebagai Ahli DUN di Kajang, dia akan memberi tumpuan sepenuh masa untuk bela rakyat di Kajang, tidak kira kaum dan bangsa," katanya.

"Ini adalah tradisi BN untuk membela rakyat dan perkhidmatan sepanjang masa. Saya berharap dengan pengumuman hari ini, pengundi yang ada di Kajang akan memberikan sokongan sepenuhnya," kata beliau.
    
Ditanya mengapa BN mengambil masa agak lama untuk mengemukakan calon sedangkan pembangkang sudah mula berkempen, Muhyiddin berkata pada kebiasaannya, BN hanya akan membuat pengumuman dua hari sebelum hari penamaan.
    
"Tetapi, sekarang ini hampir dua minggu sebelum penamaan dan itu bukannya lewat. Ia merupakan satu tempoh masa sesuai berikutan kita perlu mendapatkan pelbagai input daripada pihak tertentu," katanya.
    
Ditanya sama ada BN dianggap sebagai 'underdog' dalam PRK serta mempunyai senjata rahsia untuk menghadapi pilihan raya kecil ini, Muhyiddin berkata:
    
"Kita harus mengatur strategi kerana kita sedar pihak yang bertanding akan ambil kesempatan untuk gunakan platform Kajang bagi memburukkan nama kerajaan.

"Pemimpin BN berpendapat sekiranya BN tidak bertanding, dan semasa PRK pelbagai isu dibangkitkan berkaitan dengan BN, siapa yang boleh jawab. Oleh itu, kita menggunakan PRK ini sebagai platform untuk menjawab supaya pengundi tidak disogokkan dengan maklumat sebelah pihak sahaja," jelas Muhyiddin.
    
Ditanya tentang keyakinan BN untuk menang, beliau berkata: "Kita tidak akan masuk bertanding PRK untuk kalah. Mestilah hendak menang. Jangan berasa tertekan. Biarlah pengundi menentukan pilihan mereka."

Muhyiddin turut menyerahkan watikah pelantikan sebagai calon BN kepada Chew, dan bersorak 'Hidup Barisan Nasional' sebanyak tiga kali.- malaysiakini

Chew Mei Fun to battle Anwar in Kajang...

MCA vice-president Chew Mei Fun has been picked as the BN candidate to cross swords with PKR de facto leader Anwar Ibrahim in the Kajang by-election.

BN deputy chairperson Muhyiddin Yassin announced this during a press conference at the Umno headquarters today.

Chew is a former deputy minister and also ex-Petaling Jaya Utara MP.

Muhyiddin described her as a person of credibility, and experienced as she had previously held various positions in the government.

He added that the by-election was an opportunity for BN to explain its policies.

"If the BN does not contest, (and) it is associated with all kinds of issues, who then will do the explaining? This is an opportunity and platform for us to explain," he said.

Muhyiddin said the polls will also be a test for MCA's new team.

Even though Chew faces an uphill battle for the seat, held by the PKR since 2008.

Her entry into the by-election is part of a series of events that have marked her political comeback.

In 2010, Chew made good on her promise and resigned as MCA Wanita chief and as women, family and community deputy minister after Chua Soi Lek became the party president, citing her inability to work with a leader tainted by a sex scandal.

However, Chew notably made a comeback last year as MCA vice-president after Chua's retirement.

'Crowded battle'

The battle for Kajang is expected to be a crowded one, with several independent candidates expected to join the fray, among them former minister Zaid Ibrahim (right, in picture).

Other independent candidates may include Anwar's former ally-turned-critic, S Nallakarupan, and old-time singer Herman Tino.

The NewGen Party had also announced that it will be fielding a candidate.

The Kajang by-election - dubbed the “Kajang Move” - was triggered by the resignation of PKR's Lee Chin Cheh.

He vacated the seat to make way for Anwar, who has since hinted that he may take over as Selangor menteri besar if he wins.

The move appears to be a bid to quell disquiet within Selangor PKR, which has been at odds with current Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim.

In 2013, PKR won the Kajang state seat in a six-cornered fight with a 6,824-vote majority.

BN came in second place with 12,747 votes. The other contenders were Berjasa and three independent candidates.

Nomination day is fixed for March 11 with polling day scheduled for March 23.- malaysiakini


Rakyat tahu Syabas punca masalah air di Selangor...Mereka menuntut Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) memberikan perkhidmatan air yang sepatutnya setelah 10 hari terputus bekalan.

Bekalan Air NS..Meruncing Tapi Perkara Ini Tidak DiSensasikan oleh Utusan Meloya atau TV3suku atau Media2 Utama Gomen...



cheers.

No comments: