12 February 2014

SPR - Anwar tak langgaq undang p/raya...


video

Anwar tidak langgar mana-mana undang-undang pilihan raya, kata SPR...

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengatakan calon PKR bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar) tidak melanggar mana-mana undang-undang pilihan raya seperti didakwa sesetengah pihak berhubung isu berkempen awal kerana ketua pembangkang itu secara teknikalnya masih belum sah sebagai calon.

Menurut Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, sebelum hari penamaan calon, badan penggendali pilihan raya itu tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan kepada mana-mana pihak yang berkempen sebelum tarikh ditetapkan karana tiada undang-undang yang memberikan kuasa kepada mereka berbuat demikian.

"Sebelum penamaan calon, SPR tidak ada kuasa untuk mengambil tindakan kepada Anwar," kata Abdul Aziz apabila dihubungi The Malaysian Insider di Shah Alam, Selangor.

"Sekarang kuasa terletak kepada pihak polis untuk mengambil tindakan mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012," katanya.

Menurut Abdul Aziz, calon bagi PRK Kajang hanya dapat diketahui selepas Pegawai Pengurus, Datuk Hasan Nawawi Abd Rahman mengumumkan nama calon semasa hari penamaan calon pada 11 Mac akan datang.

"Itu pun kalau ada pertandingan. Kalau tak ada orang hantar borang penamaan calon? Macam mana?" soal Abdul Aziz.

Hari ini Majlis Peguam menggesa SPR mengambil tindakan terhadap parti yang memulakan kempen sebelum hari penamaan calon bagi PRK DUN Kajang.

Presiden Majlis Peguam, Christopher Leong, berkata SPR harus menguatkuasa undang-undang, tidak kira sama ada terhadap Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat (PR).

"Saya ucapkan terima kasih kepada Majlis Peguam kerana memberikan respon. Ini positif. Tapi mungkin mereka tidak faham.

"SPR hanya boleh menasihatkan sahaja kepada semua pihak agar tidak berkempen. Sebelum penamaan calon, kuasa di tangan polis," katanya.

Berita Harian melaporkan hari ini polis memulakan siasatan terhadap Anwar kerana gagal memberikan notis 10 hari sebelum berkempen awal di Kajang.

Timbalan Ketua Polis Selangor, Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata pihaknya tidak menerima sebarang notis daripada Anwar berhubung kempen beliau di Kajang seperti yang dikehendaki mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012.

Katanya, tindakan Anwar boleh disiasat mengikut akta tersebut kerana kempen rasmi PRK hanya boleh dilakukan selepas tarikh penamaan calon pada 11 Mac.

Semantara Anwar menafikan langkah beliau melanggar undang-undang pilihan raya dan bertegas BN sudah melancarkan kempen agresif terhadap beliau melalui media kawalan mereka seperti TV3 dan Utusan Malaysia.

Minggu lalu, SPR menetapkan tarikh 23 Mac untuk PRK Kajang dan 11 Mac untuk hari penamaan calon.

PRK tersebut diadakan berikutan peletakan jawatan Lee Chin Cheh sebagai Adun Kajang, pada 27 Januari. tmi

Anwar addressing a crowd in the Kajang constituency last week. – The Malaysian Insider pic, February 11, 2014.

Anwar did not breach election laws, says Election Commission...

Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim did not breach any election laws as he is not “officially” a candidate yet for the Kajang by-election, the Election Commission (EC) said today.

EC chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof said that the election body has no legal power to take action against politicians who campaign before the stipulated campaign period.

“Before the naming of candidates, the EC has no power to take any action against Anwar,” he told The Malaysian Insider today, responding to complaints that PKR and Barisan Nasional had flouted election laws ahead of the by-election on March 23.

Abdul Aziz said technically, the campaign had not started as nomination was fixed for March 11.

He said the candidates will only be confirmed once returning officer Datuk Hassan Nawawi Abdul Rahman announced their names on March 11.

“This is only if there is a contest. How then if no one sends in a nomination form?” said Abdul Aziz.

If anything, Abdul Aziz said the police are empowered to act based on current laws.

“Now the power rests on the police to take action in accordance with the Peaceful Assembly Act 2012,” he added.

Today, the Bar Council urged the polls body to take action against any party that began its campaigning before the naming of candidates for the Kajang by-election.

Its president Christopher Leong said the EC should enforce the rule, irrespective of whether it is the Barisan Nasional (BN) or Pakatan Rakyat.

In response, Abdul Aziz said that while Leong’s suggestion is welcomed, the EC is unable to take action.

“I thank the Bar Council for giving a response. This is positive. But perhaps they do not understand.

“The EC can only advise all parties to not campaign. Before the naming of candidates, all power lies with the police,” he said.

Berita Harian reported that the police have begun investigating Anwar for failing to give a 10-day notice for his gatherings in Kajang, as stipulated under the Peaceful Assembly Act 2012

Selangor Deputy Commissioner Datuk Abdul Rahim Jaafar said the police force did not receive any notice from Anwar regarding his campaign in Kajang.

As such, Abdul Rahim said that Anwar can be investigated under the Act since the official 12-day campaign for the by-election only begins after March 11.

The Permatang Pauh MP has denied that his actions were illegal, saying BN had launched a campaign against him via media outlets such as TV3 and Utusan Malaysia.

The Kajang state assembly seat was left vacant after the sudden resignation of PKR's Lee Chin Cheh on January 27, in what has been dubbed as the "Kajang move".- tmi



Kan BR1M ada...



cheers.

No comments: