21 March 2015

PKR tidak akan sokong RUU hudud di Parlimen...

 

PKR hari ini mengumumkan bahawa ia tidak akan menyokong rang undang-undang persendirian mengenai hudud yang akan dibawa oleh PAS sekiranya dibentangkan di Parlimen.

Ini kerana, parti itu berkata, PAS telah mengambil keputusan secara "unilateral" (sebelah pihak) tanpa pemberitahuan kepada rakan-rakan parti komponen Pakatan Rakyat dan ia bercanggah dengan keputusan Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari lalu.

Keputusan itu dibuat sebagai tindak balas berhubung penghantaran notis oleh Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada Setiausaha Dewan Rakyat pada 18 Mac lalu yang akan membentangkan pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II di Parlimen.

Rang Undang-undang persendirian itu bertujuan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang akan memberi kesan kepada pindaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 iaitu berkaitan pelaksanaan hukuman hudud di Kelantan.

"Kami tidak dimaklumkan tentang isi kandungan rang Undang-undang persendirian tersebut. Ia dicadangkan secara “unilateral” tanpa pemberitahuan kepada rakan-rakan parti komponen Pakatan Rakyat dan bercanggah dengan keputusan Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015.

"Sekiranya Rang Undang-undang Persendirian tersebut berkaitan dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan, PKR tetap dengan pendirian asal iaitu untuk tidak menyokong berdasarkan prinsip Fiqh Al-Awlawiyyat, Maslahat Ummah dan Maqasid Syariah," kata parti itu dalam kenyataan media bersamanya hari ini.

Kenyataan media itu ditandatangani oleh semua pemimpin PKR iaitu Presidennya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalannya Azmin Ali; Naib preside Nurul Izzah Anwar dan Shamsul Iskandar Md Akin, Rafizi Ramli; Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad.

Setelah PKR mengiystiharkan pendirian mereka, kini parti itu menggesa supaya BN memberi penjelasan sama ada menyokong rang Undang-undang persendirian tersebut atau tidak.

Ia berikutan, rang undang-undang persendirian hanya boleh dibahaskan sekiranya diluluskan oleh kerajaan.

"Mengikut Peraturan Tetap Dewan Rakyat, sebarang rang undang-undang hanya akan dibahaskan dengan restu pihak kerajaan.

"Hakikatnya, tidak ada seorang pimpinan tertinggi Umno atau Barisan Nasional pun yang telah membuat kenyataan terbuka dan jelas mengenai pendirian mereka berkenaan rang udang-undang Persendirian tersebut jika di bawa ke Parlimen, termasuklah Datuk Seri Najib  Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Justeru, PKR menggesa kerajaan Umno-BN untuk menjelaskan sama ada ia merestui rang undang-undang persendirian tersebut dibahas dan diundi di Parlimen," kata kenyataan itu lagi.

DAP sebelum ini telah memutuskan tidak akan menyokong rang undang-undang itu di Parlimen.

PKR mempunyai 29 kerusi di Dewan Rakyat tetapi hanya 28 ahli Parlimen sahaja yang boleh mengundi memandangkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang menjalani hukuman ppenjara.

Malah terdapat juga seorang ahli Parlimen Bebas, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang sebelum ini merupakan wakil rakyat PKR.

DAP dan PAS masing-masing mempunyai 37  dan 21 kerusi di Parlimen. - mk

KENYATAAN MEDIA
21 Mac 2015

RANG UNDANG-UNDANG PERSENDIRIAN MENGENAI KUASA MAHKAMAH SYARIAH

Biro Politik KEADILAN telah bermesyuarat pada 20 Mac 2015 dan membincangkan secara khusus cadangan Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah yang telah diberi notis oleh Ahli Parlimen Marang kepada Setiausaha Dewan Rakyat Parlimen Malaysia pada 18 Mac 2015.

Ini lanjutan daripada Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan yang telah meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (pindaan 2015) atau hukum hudud.


KEADILAN membuat ketetapan tidak boleh menyokong Rang Undang-Undang Persendirian tersebut atas pertimbangan-pertimbangan berikut:


1. Kami tidak dimaklumkan tentang isi kandungan RUU Persendirian tersebut. Ia dicadangkan secara “unilateral” tanpa pemberitahuan kepada rakan-rakan parti komponen Pakatan Rakyat dan bercanggah dengan keputusan Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015.


2. Sekiranya RUU Persendirian tersebut berkaitan dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan, KEADILAN tetap dengan pendirian asal, iaitu untuk tidak menyokong berdasarkan prinsip Fiqh Al-Awlawiyyat, Maslahat Ummah dan Maqasid Syariah.


Mengikut Peraturan Tetap Dewan Rakyat, sebarang RUU hanya akan dibahaskan dengan restu pihak kerajaan. 


Hakikatnya, tidak ada seorang pimpinan tertinggi Umno atau Barisan Nasional pun yang telah membuat kenyataan terbuka dan jelas mengenai pendirian mereka berkenaan RUU Persendirian tersebut jika di bawa ke Parlimen, termasuklah Dato’ Seri Najib Tun Razak dan timbalan beliau Tan Sri Muhyiddin Yassin.


Justeru, KEADILAN menggesa kerajaan UMNO-BN untuk menjelaskan sama ada ia merestui RUU Persendirian tersebut dibahas dan diundi di Parlimen.


YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
Presiden KEADILAN
YAB Azmin Ali
Timbalan Presiden KEADILAN
YB Nurul Izzah Anwar
Naib Presiden KEADILAN
YB Shamsul Iskandar Md Akin
Naib Presiden KEADILAN
YB Rafizi Ramli
Setiausaha Agung merangkap Naib Presiden KEADILAN
YB Zuraida Kamaruddin
Ketua Wanita KEADILAN
YB Nik Nazmi Nik Ahmad
Ketua Angkatan Muda KEADILAN

PKR will not support hudud bill in Parliament...

PKR today declared it will not support the private member's bill on hudud initiated by PAS if it is tabled in Parliament.

This, the party said, is because PAS had taken a unilateral decision in violation of the Pakatan Rakyat leadership council decision on Feb 8.

PKR's statement today was signed by party president Dr Wan Azizah Wan Ismail and her top leadership.

PKR was responding to letter sent by PAS president Abdul Hadi Awang (left) on March 18 notifying Parliament that he will be tabling a private member’s bill this session.

The private member’s bill is to amend the Syariah Court (Criminal Jurisdiction) Act 1965 to give effect to the amended Kelantan Syariah Criminal Code (II) Enactment 1993 which forms the basis of hudud in the state.

“We were never informed of the private member’s bill. It is a unilateral decision without notice to Pakatan Rakyat partners and contravenes the Pakatan Rakyat leadership council meeting’s decision on Feb 8.

“If the private member’s bill concerns the Kelantan Syariah Criminal Code (II) Enactment, PKR maintains its original positon that it will not support it based on the principles of Fiqh Al-Awlawiyyat (fiqh of priorities), Maslahat Ummah (public interest) and Maqasid Syariah (higher objectives of Syariah),” said PKR in a joint statement this afternoon.

The statement was signed by the entire PKR top leadership, namely president Wan Azizah Wan Ismail, deputy president Azmin Ali, vice-presidents Nurul Izzah Anwar, Shamsul Iskandar Mohd Akin and Rafizi Ramli, Wanita chief Zuraida Kamaruddin and Youth chief Nik Nazmi Nik Ahmad.

Having declared its stance, PKR said the ball was now in BN’s court as according to House rules a private member’s bill can only be debated with the government’s endorsement.

“The fact is, no top Umno or BN leader have publicly declared their stance on the private member’s bill if it is brought to Parliament, including Prime Minister Najib Abdul Razak and Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin.

“Therefore PKR urges the Umno-BN government to clarify whether it will endorse the private member’s bill to be debated and voted on in Parliament,” said PKR.

BN component parties oppose bill

DAP has already declared that it will oppose the bill in Parliament if it comes up for a vote.

PKR has 29 parliamentary seats but only 28 can vote as Opposition Leader Anwar Ibrahim is in jail. There is also one Independent, Abdul Khalid Ibrahim, who was formerly a PKR MP.

DAP and PAS have 37 and 21 parliamentary seats respectively.

Meanwhile, BN component parties other than Umno have also declared to Najib that they are opposed to any implementation of hudud.

However, an official BN statement on its stance expected yesterday never materialised as Umno top leaders disagreed with the BN component leaders.

Umno has 88 parliamentary seats while the remaining BN component parties have a total of 46 seats.

If Umno and PAS were to combine their votes in favour of the bill, it will still be three votes short of a simple majority. - mk


Hudud: Mesyuarat Kabinet sama tapi hasil 'berbeza'...

Kabinet bermesyuarat semalam mengenai pindaan hudud di Kelantan tetapi laporan menunjukkan bahawa menteri daripada Umno dan MCA mempunyai tanggapan yang berbeza mengenai hasil mesyuarat tersebut.

Menurut laporan Bernama semalam, jemaah menteri daripada Umno juga bersetuju dengan sokongan wakil parti itu terhadap pindaan undang-undang itu.

"Kita memang amat setuju undang-undang ini diluluskan kerana ia merupakan hukum Allah yang memerlukan kita untuk memberikan sokongan," kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

"Tidak ada persoalan kita menentang hukum Allah, cuma dari segi pelaksanaannya perlu ditingkatkan," katanya yang juga naib presiden Umno.


Umno, katanya, turut bersetuju supaya perkara itu diulas dengan terperinci kepada umum oleh jurucakap yang dilantik parti, kata Mohd Shafie yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Khamis lalu, DUN Kelantan meluluskan rang undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015), selepas dipersetujui sebulat suara oleh kesemua 44 anggota DUN.

Semua 44 Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) iaitu 31 daripada PAS, 12 Barisan Nasional (BN) dan seorang PKR hadir ketika enakmen itu diluluskan.

Bagaimanapun, laporan Sin Chew Daily mengenai mesyuarat yang sama semalam menunjukkan keretakan dalam gabungan parti pemerintah itu berhubung isu tersebut.

Ia memetik Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai memberi versi yang berbeza.

Menteri Pengangkutan itu mendakwa kebanyakan jemaah menteri menentang hudud kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Akhbar harian berbahasa Cina itu berkata dalam perbincangan, Liow mengulangi pendirian MCA menolak hudud dan menggesa kabinet supaya memelihara perlembagaan.

Beliau dipetik sebagai berkata kabinet menekankan bahawa rang undang-undang hudud yang dibentangkan oleh kerajaan kelantan tidak mengikut semangat perlembagaan persekutuan dan bercanggah dengan perlembagaan.

Liow juga dilaporkan berkata kabinet amat memandang berat isu itu dan mahu mengendalikan dengan teliti 'konspirasi' PAS.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak juga akan mengeluarkan satu kenyataan daripada BN mengenai perkara itu hari ini, kata laporan itu lagi.

Sementara itu, Sin Chew Daily juga melaporkan bahawa 13 parti komponen BN sedang merangka satu kenyataan bersama untuk menyatakan dengan tegas pendirian mereka menentang pelaksanaan hudud di negara ini.

Laporan itu berkata kenyataan bersama yang jarang dibuat oleh parti komponen BN menunjukkan bahawa mereka memandang serius mengenai hudud dan kesan kanun jenayah itu terhadap masyarakat.

Parti-parti komponen itu juga percaya bahawa hudud bercanggah dengan perlembagaan dan menjejaskan keharmonian masyarakat berbilang kaum Malaysia.

Sehingga ini, masih tiada tanda-tanda mengenai kenyataan yang sepatutnya dikeluarkan oleh Najib tentang pendirian BN mengenai hudud. - mk


Same cabinet meeting on hudud, 'different' results...

There was a Cabinet meeting yesterday on the hudud amendments in Kelantan but reports show that Umno and MCA ministers came out with different impressions on its outcome.

According to a Bernama report yesterday, Umno ministers were unanimous backing the support shown by the party's elected representatives in Kelantan.

"We agree fully that the law should be passed as it is Allah's law which we must support.

"There is no question of us opposing Allah's laws, but its implementation must be improved," the report quoted Rural and Regional Development Minister Mohd Shafie Apdal.

Mohd Shafie, who is also the Umno vice-president, however said further comments could not be made on the matter as Umno had agreed that it would be done by a specially-appointed spokesman.

On Thursday, the Kelantan State Assembly unanimously passed amendments to the Syariah Criminal Code II 1993, better known as the hudud law.

All 44 state assemblypersons - 31 from PAS, 12 from BN, and one from PKR - were present when the amendment bill was passed.

Divisive issue for BN

However, Sin Chew Daily’s report on the same meeting yesterday showed cracks in the ruling coalition on this divisive issue.

It quoted MCA president Liow Tiong Lai giving a different version.

The Transport Minister claimed most of the cabinet members were against hudud because it is against the federal constitution.

The Chinese daily said at the discussion, Liow reiterated MCA’s stand against hudud and urged the cabinet to uphold the constitution.

“Cabinet emphasised that the hudud bill tabled by the kelantan government is not according to the spirit of federal constitution and is against the constitution,” he was quoted.

Liow had said cabinet was very concerned about this issue and wants to handle carefully Pas' 'conspiracy'.

Prime Minister Najib Abdul Razak will also be issuing a statement from BN on the matter today, the report said.

However, discordant voices on hudud within BN ranks look set to boil over.

Sin Chew Daily today also reported that 13 component parties of BN are drafting a joint statement to firmly state their stand against the implementation of hudud in the country.

The report said the rare joint statement by BN component parties showed that they view hudud and the impact of the penal code on society seriously.

The parties also believe hudud to be against the constitution and affecting the harmony of Malaysia’s multi-ethnic society.

As of today, there is still no sight of the statement which Najib was supposed to have issued on BN’s stand on hudud. - mk





cheers.

No comments: