24 March 2015

Putrajaya perlu lebih ramai ‘Nazri Aziz & Nancy Shukri’...

Menteri undang2 - Hudud tak akan dapat dilaksana di Malaysia...

Menteri undang-undang Nancy Shukri berkongsi pandangan dengan rakan sejawatnya Datuk Seri Nazri Aziz yang melihat hudud tidak akan dapat dilaksanakan di negara ini.

Nancy berkata beliau bersetuju dengan Nazri kerana undang-undang itu sukar untuk diketengahkan.

Bercakap di lobi Parlimen hari ini, beliau juga membangkitkan kemungkinan berlaku pendakwaan berganda bawah hudud dan undang-undang sivil.

“Banyak peruntukan sedia ada dalam Perlembagaan Persekutuan, ia perlu dikaji semula jika hudud dibenarkan lulus,” katanya.

Nazri (kiri) semalam dilapor berkata  hudud tidak akan dapat dilaksanakan di negara ini dan menyifatkan pihak yang membincangkannya sebagai "bodoh".



Not possible to pass hudud, says law minister...

De facto Law Minister Nancy Shukri today reiterated the stand taken by Tourism Minister Nazri Abdul Aziz who said it was ridiculous to implement hudud in the country.

Nazri (right) was yesterday reported saying that hudud will not happen in the country and it was pointless to have discussions on it

“I am in agreement with Nazri. It is just not possible to implement hudud. It’s not easy for hudud to pass through,” she told reporters today at the Parliament lobby.

She added people might also be at the risk of ‘double jeopardy’ of being prosecuted under hudud and the civil laws.

“We have the federal constitution, we have to look at the offences under hudud as there might be double jeopardy.

“A lot of provisions are already under the federal constitution, there needs to be a restudy (of the laws) if hudud was allowed to pass,” she added.

While not being able to make a stand for BN as a whole on hudud, speaking on behalf of Sarawakians Nancy stated that hudud would not be well-received in the Borneo state.

“I don’t think you would get the vote in Sarawak for hudud,”she curtly said before entering the Dewan Rakyat. - mk


Putrajaya perlu lebih ramai ‘Nazri Aziz’ hentikan ‘kebodohan’

Bekas menteri undang-undang, Datuk Seri Nazri Aziz menyifatkan sesiapa yang melaksanakan hudud di Malaysia adalah 'bodoh' kerana ia memerlukan pindaan dibuat ke atas Perlembagan Persekutuan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Mac, 2015.
Hanya orang bodoh bincang hudud di Malaysia...

Bekas menteri undang-undang, Datuk Seri Nazri Aziz berpendapat undang-undang hudud tidak akan dapat dilaksanakan di negara ini, dan mereka yang membincangkannya adalah individu yang "bodoh".

Nazri, yang juga menteri pelancongan berkata, undang-undang Islam itu hanya akan dapat dilaksanakan dengan meminda Perlembagaan Persekutuan, yang mana memerlukan majoriti dua pertiga majoriti Parlimen.

"Jangan bincang sesuatu yang tidak akan berlaku, ini bodoh, sesiapa sahaja yang bincang hudud," katanya ketika ditemui di Parlimen hari ini.

Nazri berkata, dalam Perlembagaan sudah termaktub undang-undang berkaitan hukuman jenayah termaktub di bawah bidang kuasa Mahkamah Persekutuan dan bukannya kuasa Mahkamah Syariah.

"Pernah kita nampak Mahkamah Syariah bicarakan kes pembunuhan, bicara kes kecurian?

"Kalau mahu gugurkan bahagian yang mengatakan jenayah itu di bawah mahkamah persekutuan, kita perlu dua pertiga majoriti Parlimen, tetapi kita tiada sekarang," katanya.

"Ini soal agama, kita tidak boleh guna 'whip', ahli Parlimen akan mengundi menggunakan pegangan dan suara hati mereka."

Nazri berkata, rang undang-undang persendirian yang cuba di bawa PAS ke Parlimen juga tidak akan berjaya dibincangkan memandangkan ia hanya akan di bawa apabila selesai aturan urusan kerajaan.

"Benda (hudud) itu hanya berlaku kalau kita boleh pinda Perlembagaan.

"Usul persendirian hanya dibincangkan setelah selesai urusan kerajaan, selagi tidak habis kita tidak boleh bincang," katanya.

Ahli Parlimen Padang Rengas itu berkata, Umno juga menyedari hakikat itu.

"Saya tidak mahu bincang, ia tidak berlaku kerana Perlembagaan. Kalau Umno nak buat pun bukan Umno tak nak buat. Umno tahu memang tidak boleh buat," katanya. 

Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan meluluskan pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) pada 19 Mac lalu dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilaporkan menghantar surat notis pemberitahuan meminta agar rang undang-undang persendirian berkenaan hudud di bawa ke Parlimen ketika sidang kali ini yang akan tamat pada 9 April depan. - tmi

Only fools talk about hudud in Malaysia says Nazri Aziz 

Bertenanglah Pakatan...

Isu hudud sudah tentu menjadi gangguan dari isu-isu yang lebih penting, seperti Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), kenaikan harga, skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dan penindasan terhadap ahli parlimen pembangkang dan aktivis pro-rakyat.

Seorang penganalisis politik, yang ingin kekal tanpa nama, berpendapat bahawa jika UMNO benar-benar ikhlas dalam mahu hudud dilaksanakan, seorang menteri UMNO akan membentangkan rang undang-undang hudud di Parlimen,dan bukannya dari PAS menerusi undang-undang ahli persendirian.

Penganalisis itu berpendapat bahawa kepimpinan Pakatan Rakyat (PR), terutamanya dari DAP, perlulah bertenang dan tidak membenarkan hudud untuk memecah belah gabungan itu.

Beliau mengingatkan semua pemimpin PR bahawa pada masa lalu, semua bil persendirian dari ahli2 pembangkang telah ditolak, termasuk hudud.

"Hudud tidak akan diluluskan. Kalau tidak, sudah lama ia  dilaksanakan dari sejak dahulu, "katanya, sambil menambah bahawa semua ahli parlimen PR perlu ada perbincangan meja bulat mengenai perkara ini dengan segera.

Beliau juga mengingatkan bahawa PR Selangor akan kalah kepada Barisan Nasional (BN) jika gabungan itu berpecah.

"Jika PAS ditendang keluar oleh PKR dan DAP, PAS akan menyertai UMNO, dan bersama-sama dengan seorang wakil rakyat bebas, akan wujud DUN tergantung di Selangor," tegas beliau.

Beliau merujuk kepada PAS yang mempunyai 15 kerusi, dan UMNO mempunyai 12 kerusi dari 56 kerusi Dewan Undangan Negeri Selangor.

Penganalisis itu juga menggesa DAP tidak melayan sebarang provokasi telatah MCA di hadapan ibu pejabat, yang terdiri daripada bantahan dan penyerahan surat peletakan jawatan bagi ahli parlimen DAP untuk ditangani.

"DAP perlu sebaliknya menggesa MCA memarahi Adun UMNO Kelantan yang menyokong rang undang-undang hudud.

"Mengapa MCA perlu menyalahkan DAP apabila DAP tidak mempunyai  wakil rakyat di Kelantan?

"MCA menjadikan DAP kambing hitam kerana MCA sendiri terlalu takut untuk berhadapan dengan UMNO," katanya.

Beliau membuat kesimpulan dengan mengatakan bahawa pemimpin pembangkang perlu kekal tenang dan rasional, dan sebaliknya memberi tumpuan kepada isu-isu yang memberi kesan kepada rakyat, seperti kos hidup melambung. - rakyattimes

‘Stay calm, Pakatan’

The hudud issue is certainly a distraction from more important issues, such as the Goods and Services Tax (GST), price hikes, the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) scandal, and the persecution of opposition lawmakers and pro-rakyat activists.

A political analyst, who wishes to remain anonymous, opined that if Umno was really sincere in wanting hudud to be implemented, an Umno minister would be tabling the hudud bill in the august house, instead of PAS having to table a private member’s bill.

The analyst felt that the Pakatan Rakyat (PR) leadership, especially those from DAP, should stay calm and not allow hudud to break up the coalition.

He reminded all PR leaders that in the past, all opposition private member’s bills have been rejected, including hudud.

“Hudud will not come to pass. Otherwise it would have been implemented long ago,” he said, adding that all PR lawmakers should have an urgent roundtable discussion on the matter.

He also reminded PR that Selangor would be lost to Barisan Nasional (BN) if the coalition were to split up.

“If PAS is booted out by PKR and DAP, PAS will join Umno, and together with one independent state assemblyman, there will be a hung assembly in Selangor,” he warned.

He was referring to PAS having 15 seats, and Umno having 12 seats in the 56-seat Selangor State Legislative Assembly.

The analyst also urged DAP not to be provoked by MCA’s antics in front of its headquarters, which consisted of protests and the handing over of resignation letters for the DAP lawmakers to sign.

“DAP should instead counter-provoke MCA by urging MCA to scold the Umno Kelantan assemblymen for supporting the hudud bill.

“Why should MCA blame DAP when DAP don’t even have assemblymen in Kelantan?

“MCA is making DAP the scapegoat as they themselves are too cowardly to confront Umno,” he said.

He concluded by saying that opposition leaders should remain calm and rational, and focus instead on issues affecting the rakyat, such as the skyrocketing cost of living. - rakyattimes


Kemenangan besar di Chempaka tunjukkan PAS masih kuat tetapi...

Kemenangan PAS di pilihan raya kecil Chempaka sudah pun dijangka dan tidak diragui.

Namun perbezaan jumlah undi kemenangan adalah apa yang diragui banyak pihak, kerana ia adalah sebuah pilihan raya kecil dan jumlah kehadiran telah dijangka lebih rendah daripada pilihan raya umum.

Barisan Nasional, khususnya ahli-ahli Umno dan penyokongnya di Kota Baru, telah cuba mempengaruhi pengundi untuk menyokong calon "Gajah", bekas naib presiden Perkasa Sharif Mahmood.

Jika anda telah berada di Kota Baru tiga hari sebelum hari mengundi, anda akan perasan yang penyokong BN telah memberikan sokongan moral, bahkan meramalkan bahawa "Gajah" boleh mengejutkan atau mengurangkan majoriti kemenangan Allahyarham Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat dalam PRU13.

Pada kahirnya, Sharif dan tiga calon Bebas lain kehilangan wang deposit mereka. Sharif memperoleh 807 undi, Fadhillah Hussin (89), Aslah Mamat (27), dan Izat Bukhari (51).

Ahmad Fathan Mahmood dari PAS menumpaskan kesemua empat calon Bebas dengan kemenangan besar 10,092 undi, walaupun peratusan keluar mengundinya rendah, sebanyak 55 peratus.

Nik Aziz telah memenangi 12,310 undi untuk menang di Chempaka dengan majoriti 6,500 undi, dengan peratusan keluar mengundi sebanyak 85.94 peratus.

PAS dan kemenangan Fathan ini, yang mendapat 82.6 peratus undi popular, pasti membimbangkan Umno negeri majoriti Melayu itu.

Ia menunjukkan yang Umno telah membuat keputusan yang tepat dengan tidak bertanding dalam pilihan raya kecil itu, daripada mengalami kekalahan memalukan yang akan merobek semangat mereka lagi.

Kemenangan itu juga menunjukkan yang PAS masih merupakan sebuah saingan politik yang menggerunkan bagi Umno, jika tidak lebih kuat.\

Itulah sebabnya Umno telah memikat PAS untuk membentuk "kerajaan perpaduan" sejak pilihan raya umum ke-12 dan ke-13. Satu-satunya sebab Umno mahu PAS menyertai mereka adalah untuk menyatukan kuasa politik dengan pengundi-pengundi Melayu, dan ia tiada kaitan dengan perpaduan umat Islam.

Ada baiknya PAS mengingati bagaimana Umno melayannya di masa lalu, apabila ia menyertai BN pada tahun 1974 dan kemudiannya "ditendang keluar" begitu sahaja selepas Umno memperkukuhkan asas kuasa Melayu-nya.

Ada baik juga untuk PAS mengingati bagaimana Umno melayan PAS, dengan menafikan hak royalti minyak di Kelantan dan Terengganu.

Setelah semua ini, adakah PAS masih mahu menyertai semula BN yang dipimpin Umno? Apa yang berlaku pada masa ini dalam Pakatan Rakyat adalah kerana presiden PAS yang pro-Umno, Datuk Abdul Hadi Awang.

Umno telah menyokong pindaan kerajaan PAS Kelantan terhadap rang undang-undang hukum hudud, hanya untuk memecahkan Pakatan.

Walau bagaimanapun, pendirian Umno dalam pertikaian hukum hudud di Parlimen masih tidak jelas. Jika Umno menyokong hudud di Parlimen, apa yang akan akan berlaku kepada semua rakan-rakan pakatan itu yang bukan Islam?

Adalah jelas yang kekuatan Pakatan bergantung kepada perpaduan kesemua tiga pakatannya – PAS, PKR dan DAP.

Dalam pilihan raya umum, PAS boleh memberikan undi Melayu yang penting, manakala DAP akan membawa undi kaum Cina dan India.

Dalam PRU14, yang dijangka dijalankan pada tahun 2018, ketiga-tiga mereka akan mempunyai peluang yang kuat untuk menjatuhkan BN tetapi ianya kini diancam oleh perpecahan yang dirancang oleh propaganda kerajaan perpaduan Umno dengan PAS.

Adakah PAS akan bersekongkol dengan Umno sekali lagi? Jika tidak, ia pasti kelihatan seperti PAS tiada pilihan lain, selain mengenepikan Hadi sebagai presiden parti. -theantdaily

Rape, murder and hudud... 

As I feared - no one can speak against hudud. Non-Muslims don’t have the right and Muslims must just obey because, according to PAS, this is God’s law.

In fact, if you question it, you deserve to be burnt and raped, as has been the threat against a BFM radio newsreader. I thought murder and rape are also against God’s law. But perhaps in the minds of some, two wrongs do make a right. Or perhaps there is a clause that says that murder and rape are OK as long as they are committed in the name of God.

I am very angry. I am angry for the following reasons:

As usual, when anything about Islam comes up in this country, there is a tendency for all reason to go out the door. This is shameful because Islam has prided itself on being a faith of reason where knowledge and the written word were emphasised in the very first revelation.

The disgusting behaviour of the thugs who threatened Aisyah Tajuddin of BFM Radio for her participation in a video questioning the implementation of hudud is an insult to the religion into which I was born and raised. 

Yet, I hear nothing from the “defenders of the faith” against these people. Perhaps it is because they don’t like what Aisyah said? If that is the case, then what they are saying is that if you don’t like what someone thinks and says and if another person threatens serious harm to him or her, it is OK to just keep quiet. In other words, consent through silence.

And already some PAS people are making sounds that this is something that cannot be debated and cannot be questioned. This, from a party that claims to be democratic. “Islamic democrats” - some of their number describe themselves. Where is democracy if we can’t discuss the laws which govern us? Where is democracy when a person lives in fear of being demonised, just because his or her ideas differ from those of the "Islamic democrats"?

I have always held the belief that if those in PAS or anyone else wants to implement hudud or any law that they think is so fantastic, then it is their right. If they want to make this a country governed by their Ulama Council, it is their right.

But if you want to change this country, you have to do it by the rules. You must obey the Constitution and you must allow democratic space for full and open discussions. And you must defend the right of people to take part in those discussions.

That is the only just way. Or does justice not matter anymore? - Dr Azmi Sharom

Sehingga Januari 2013 terdapat 37,000 jumlah teksi permit di Kuala Lumpur dan Lembah Klang dan 45 peratus dari jumlah tersebut adalah permit teksi individu.Agak2 siapa pemegang permit2 teksi tersebut...

COM17LIVEsmall


cheers.

No comments: