14 March 2015

Bossman Najib dan Husni meludahi kabinet 1Malaysia...

Rakyat kena tahu duplicity atau klentongan  pemimpin2 kerajaan BN. Mereka akan melakukan yang terbaik untuk menegak benang basah dan menipu rakyat.

Beberapa hari yang lalu, Husni Hanadzliah , menteri kewangan 2 menyatakan bahawa wang RM950 juta yang diketepikan untuk 1MDB adalah standby credit bukan pinjaman atau bailout.

Silalah nyatakan apa bezanya- bila RM950 juta benar2 digunakan oleh 1MDB?  Bila ia digunakan bagaimana? Ia akan jadi hutang. Dan hutang lah yang diakui oleh CEO 1MDB Arul Kanda yang mengesahkannya. Ia nya pinjaman dengan terma dan syarat pinjaman komersial.

Siapa yang cakap benar dan siapa yang tipu? Dan saya mahu semua pembaca tahu bahawa Husni ini lagi seorang pemimpin umno yang tidak bertulang belakang- The Oracle of Syed Putera pernah beritahu saya, bahawa Husni tidak akan berani buat keputusan apa2 kecuali mendapat clearance dari boss. He’s a weak fellow.

Dan jika Husni buat kenyataan bahawa RM950 juta adalah standby credit- mestilah istilah itu dipersetujui oleh Bossman Najib.  Dan Bossman Najib, satu Malaysia dah tahu- orang nya blur.

Bahkan, sebelum itu apabila ahli parlimen Pakatan Rakyat seperti Rafizi Ramli mendedahkan bahawa perbendaharaan telah menyuntik RM950 juta kepada 1MDB- yang sudah membebankan negara dengan potential bailout berbilion Ringgit, orang tidak percaya dan menuduh Rafizi membuat fitnah dan pembohongan.

Yang paling vocal dan keras mengutuk pendedahan Rafizi Ramli itu ialah Syed Ali Al-Habshee yang sememangnya berkerja dan beroperasi sebagai pengampu Najib dan Rosmah. Itulah kerja nya sebagai sumbangan untuk dapat bisnes dan kontrak dari kerajaan BN.

Malah dia adalah seorang dari dua yang menggerak dan menganjurkan himpunan ikrar taat setia dan sokongan kepada Najib tempoh hari . ya- itulah maksud himpunan solidarity bersama Najib. Ianya himpunan menjeritkan sokongan dan ikrar taat setia tenggelam atau berenang bersama Najib. 

Kepada saya, tenggelam bersama itu kurang, berenang menyelamakan diri masing2 itu tabiat UMNO. Bila datang ujian, orang UMNO akan lari.

Oleh kerana ianya bukan anjuran rasmi parti UMNO tapi dianjurkan oleh 2 orang yang mahu menempah dan mengekalkan relevance- yang lagi satu Fatmi Salleh, ramai ketua bahagian dan pemimpin UMNO tidak hadir.

Jadi, ada kebenaran nya, jika kita tidak perlu membaca lebih mendalam terhadap ketidakhadhiran ramai ketua bahagian dan pemimpin UMNO. Lagi pun antara yang hadhir itu- 135-154 orang, bukan semua nya ketua bahagian.

Walau tidak ada secara fisikal, mereka bersatu secara spiritual yakni disatukan oleh kegiatan mengebas harta benda negara. Dalam hal ini, mereka tetap bersatu dan sikap mereka dalam kes 1MDB ini membayangkan betapa kuat nya kegiatan tersebut. Mereka akan mempertahankan hak untuk melarikan wang rakyat sampai ke tetesan darah terakhir.



Sekarang apabila Husni Hanazliah sudah pun mengesahkan bahawa memang benar RM950 juta disediakan untuk 1MDB mana nak taruh muka Tuan Syed ini? Orang UMNO bukanya tahu apa angkara durjana yang pemimpin mereka lakukan dalam kamar2 pejabat masing2.

Saya hendak ulangi kenyataan yang selalu saya buat- tidak berkurangan lansung keMelayuan kita kalau kita tidak bersama sokong UMNO. Banyak kali kita katakana kita tukar wadah bukan tukar aqidah. keMelayuan dan keIslaman kita tidak bergantung kepada UMNO.

Quran menyuruh kita bertolongan antara satu sama lain melakukan yang maaruf dan kebaikan dan bantu membantu meningkatkan ketaqwaan dan keimaman. Quran tak suruh kita tolong menolong melakukan kejahatan dan kemungkaran.

Itulah sebab nya, sikap orang Melayu yang berfikiran moden dan jauh ialah mesti menempatkan kesetiaan kepada pemimpin itu sebegai kesetiaan yang bersyarat atau Qualified loyalty. Marilah kita bersama sama menempa sikap dan ufuk mental yan g baharu.

Apa yang jadi pada negara kita sekarang? Setiap GLC, setiap kementerian nampak macam sarang perompak2 dan lanun menyamun harta benda rayat. Meraka macam nak angkut segala nya macam  kasim baba dalam cerita P Ramlee. Nanti tidak ada apa lagi yang tinggal dalam negara kita.

Apa sudah jadi kepada menteri2 UMNO ini? Ujud sebagai pengampu dan pencuci berak bossman Najib?

Standby credit, loan atau apa sahaja nama yang Husni hendak beri dan orang UMNO akan telan ceritanya, menunjukkan dan mengesahkan bahawa 1MDB berada dalam keadaan yang tenat.

Tapi kes RM950 juta ini mest diteliti dengan rapi. Bukankah pada 27 februari lalu, Jabatan Perdana Menteri menyetakan bahawa cabinet menolak permohonan menyuntik RM3 billion kedalam 1MDB?

Tolak RM3 billion- tapi kalau suntik Rm1 billion atau 4 billion boleh?

Ertinya, kenyataan Husni itu menunjukkan bahawa Najib dan Husni mencelakakan kabibet seolah olah mengatakan- pergi mampuslah, aku nak guna RM950 juta ke, 3 juta ke, 4  juta ke- aku punya pasal lah.

System berkerajaan secara cabinet tidak dihormati lagi. Menteri2 kewangan sekarang bersikap dan berkelakukan sebagai despotic mandarins. Ia menunjukkan bahawa najib dan Husni tidak ada kejujuran dan integrity. Ia juga membuktian bahawa kita rakyat Malaysia akan menanggung beban 1MDB.- Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol ak47


ariff300
The ‘despotic’ Najib and Husni...

Raub MP Ariff Sabri has accused both Finance Ministers – Najib Abdul Razak and Ahmad Husni Hanadzlah – of behaving like despots, citing their approval of a RM950 million “standby credit” for 1MDB in spite of a Cabinet decision against extending any more credit to the troubled government owned company.

Husni’s revelation proves that neither he nor Najib has integrity, Ariff says. “It also shows that Malaysian citizens will have to bear 1MDB’s burden,” he adds.

He says he learned from a reliable source that Husni is a “weak fellow” who would not make any decision without Najib’s clearance.

“He’s another Umno leader with no backbone,” Ariff declares in his latest blog posting.

He notes that Husni, in responding to a question from PKR’s Rafizi Ramli, told Parliament yesterday that the RM950 million set aside for 1MDB was “standby credit” and not a loan.

“Please tell me what’s the difference,” he asks. He points out that it will be a loan when 1MDB starts using the money and he refers to a statement by the 1MDB CEO that the money will be lent on commercial terms.

In an article that appears to be written in a fit of anger, Ariff aims much of his venom at Cheras Umno chief Syed Ali al-Habshee, who denounced Rafizi when he first exposed the attempt at an alleged bailout.



He says Syed Ali operates as apple polisher for Najib and his wife, Rosmah Mansor. “That’s his contribution in return for business deals and contracts from the government,” he says.

He notes that it was Syed Ali, together with Kelantan Umno’s Fatmi Salleh, who organised last Sunday’s “Red Shirt Solidarity” meeting, where Umno division chiefs pledged their loyalty to Najib and promised they would “swim or sink” with him. He said Syed Ali and Fatmi organised the event in order to maintain their relevance.

Ariff doubts that many in Umno would want to sink with Najib. “And when it comes to swimming, they’ll swim away to save their own skins.” He says it would be typical of “Umno people” to run away when tribulation comes.

He says even though many division heads were absent from Sunday’s meeting, they were there in spirit because they are “united by the enterprise of robbing the nation”. He says they would defend – “to the last drop of their blood” – their “right to run away with the people’s money.”

Now that Husni has confirmed what Rafizi asserted, “where will Syed Ali hide his face?” Ariff asks.

Whether it’s a ‘”standby credit” or a loan or whatever name Husni wants to give it, the Umno people will swallow his story.” But it is clear to the rest of the nation that 1MDB is in deep trouble, he says. - Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol ak47

Obama terpedaya janji PM...

Sebab sebenar di sebalik sikap berlembut Barack Obama terhadap Malaysia adalah kerana presiden Amerika Syarikat itu percaya bulat-bulat dengan kata-kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata bekas duta, John Malott.

"Obama percaya dengan perkara yang diberitahu Najib kepadanya. Beliau terpedaya dengan kata-kata Najib.

"Beliau benar-benar percaya yang Najib mahu mereformasikan negaranya tetapi ia dihalang oleh elemen konservatif di dalam partinya," tulis Malott (kiri) dalam ulasan yang disiar Asia Sentinel semalam.

Menurut Malott, mereka yang arif dengan perkara tersebut mendedahkan bahawa Obama enggan menekan Najib dalam isu hak asasi manusia dan demokrasi termasuklah sewaktu kunjungannya ke Malaysia pada April tahun lepas.

Ini kerana, kata Malott lagi, Obama bimbang tekanan itu akan menjadikan pendekatan Najib dalam dua isu tersebut bertambah keras.

Tambahnya, atas sebab yang sama jugalah kecaman Amerika Syarikat ke atas pemenjaraan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya disalurkan melalui pegawai pertengahan.

Kata Malott, pegawai-pegawai Amerika Syarikat memberitahunya yang Obama "menyenangi" Najib dan presiden Amerika itu gembira meluangkan masa bertemu dan berbual dengan Najib.

Jelasnya lagi, akhbar New York Times melakukan pemerhatian tepat apabila menyifatkan perlawanan persahabatan golf Obama dan Najib di Hawaii pada Disember tahun lalu sebagai istimewa.

Jarang-jarang sekali pemimpin dunia lain menikmati tahap hubungan sedemikian rupa dengan presiden US, katanya.- mk



Obama drunk on Najib's Kool-Aid...

The reason why Barack Obama is soft on Malaysia is because the United States president blindly accepts what Prime Minister Najib Razak tells him, said former US ambassador to Malaysia John Malott.

"Obama believes what Najib tells him. He has drunk Najib's Kool-Aid.

"He truly believes that Najib wants to reform his country but is being held back by conservative elements within his ruling party," said Malott in opinion piece which appeared on Asia Sentinel yesterday.

Malott said people familiar with the issue disclosed that Obama does not want to put pressure on Najib on issues of human rights and democracy, including during his visit to Malaysia in April last year, as he thinks it may make the prime minister's efforts tougher.

It is for the same reason that when Opposition Leader Anwar Ibrahim was jailed, the condemnation came from a mid-level US official.

Malott said US officials have confided that Obama "likes" Najib and the US president enjoyed meeting and talking to the Malaysian prime minister.

He said the New York Times rightly pointed out that Obama's golf match with Najib in Hawaii last December was rare as other world leaders do not usually enjoy such level of relationship with the US president.

"Obama is not the first person whom Najib has fooled. The 'international Najib' is impeccably dressed in expensive suits and speaks great English.

"He is courtly, polite and soft-spoken. He talks of his dreams to reform Malaysia and move it forward," said Malott.

Malaysia now 'more repressive'

The former diplomat added that Najib has also fooled the world about leading a global movement of moderates and his plan for political reform in Malaysia.

"Most of the world, however, fails to understand the gap between Najib’s international rhetoric and his actions at home.

"That is because few people around the world, other than the Malaysian diaspora, follow developments in Malaysia.

"They only know the 'Good Najib' and not the Najib surrounded by scandal, from 1Malaysia Development Berhad to Scorpene submarines to the Mongolian translator who was murdered by Najib's personal bodyguards," said Malott (left).

In fact, Malott said Malaysia under Najib had become more repressive and his silence on the extremists had made racial and religious tensions worse.

"I am very sure that the US Embassy in Kuala Lumpur is reporting the situation accurately.

"The problem is that few people at the senior levels in Washington pay attention to Malaysia, and lower-level officers no doubt find it hard to counter the ideas about Najib and Malaysia that seem to be well-entrenched in Obama's mind," said Malott.

'But Queen E wasn't fooled'

One leader who did see through Najib, said Malott, was Queen Elizabeth II who wore yellow when the prime minister met her in 2011.

The meeting was just a week after Malaysian police fired chemical-laced water and tear gas on thousands of Bersih 2.0 protesters, whose trademark colour is yellow.

"No one thinks it was an accident. Even the flowers in the vases behind her were yellow. The Queen had sent a clear message," he said.

Therefore, Malott said it is surprising that in 2015, Obama still did not understand the reality of what is happening in Malaysia. - mk





cheers.

No comments: