28 March 2015

Kita Lawan 'edisi perkahwinan' bermula...

LIVE di SINI dan SINI   

Tian Chua tweeted his own arrest, saying that 20 police officers had come for him at the Kampung Batu Muda community hall. – Twitter pic, March 28, 2015.


Saudara Rafizi direman lagi 3 hari....


kitalawan arrest2

Bila  juruterbang bertukar menjadi pembunuh beramai-ramai...

Sewaktu lebih banyak maklumat lanjut mengenai nahas Penerbangan Germanwings 9525 timbul, dunia akhirnya terpaksa menghadapi satu fenomena yang sangat membimbangkan yang industri penerbangan telah lama cuba elakkan – pembunuhan menggunakan pesawat.

Digelar bunuh diri juruterbang, ia adalah satu topik sensitif kepada banyak pihak dalam industri penerbangan, bukan sahaja kerana implikasi jenayah dan undang-undang kepada syarikat penerbangan yang terlibat, tetapi juga stigma yang dihadapi oleh ahli keluarga juruterbang itu.

Namun bunuh diri mungkin bukan merupakan perkataan yang betul bagi perbuatan sebegitu.


Killer in the cockpit: Andreas Lubitz - pictured competing in a half-marathon in 2013 - was reportedly in the middle of a 'relationship crisis' when he crashed the Germanwings airliner into the Alps, killing himself and 149 others
Ketua pegawai eksekutif Lufthansa, Carsten Spohr, yang bukan sahaja memperakui kemalangan itu sebagai tindakan sengaja oleh pembantu juruterbang Andreas Lubitz, menghadapi isu itu secara langsung dan menyatakan, "Jika seseorang membunuh diri dan juga 149orang lain, perkataan lain harus digunakan – bukannya bunuh diri."

Sentimen beliau telah mencerminkan sentimen Brice Robins, pendakwaraya Marseille yang mengetuai siasatan itu. Semasa menjawab soalan dalam sidang akhbar mengenai kemalangan itu, beliau berkata, "Apabila anda bertanggungjawab ke atas 150 orang dalam jagaan anda, saya tidak boleh menggelarnya bunuh diri."

Pembunuhan beramai-ramai, amukan- juruterbang dan pembunuhan-bunuh diri adalah antara kata-kata yang dipilih media untuk menggambarkan perbuatan ngeri dan lelaki yang bukan sahaja meragut nyawanya sendiri, tetapi juga nyawa 149 orang lain yang tidak bersalah.

Juru-juruterbang Jerman sementara itu sukar untuk mempercayai bahawa salah seorang daripada mereka telah bertanggungjawab bagi kemalangan itu. Pengarah hal ehwal antarabangsa Persatuan Juruterbang Jerman, James Phillips berang dengan cara penyiasatan itu dijalankan, dengan berkata yang ia kelihatan seperti "siasatan bagi mendapatkan jawapan segera, dan bukannya jawapan yang baik".

Sementara itu, Persekutuan Antarabangsa Persatuan-Persatuan Juruterbang Syarikat Penerbangan mengutuk kebocoran perakam suara kokpit kerana ianya "mengancam keselamatan penerbangan disebabkan ianya mengundang spekulasi kekurangan maklumat daripada media dan orang awam, dan tidak menggalakkan kerjasama dengan penyiasat dalam kemalangan-kemalangan di masa depan".

Katanya, perakam suara kokpit adalah "untuk membantu para penyiasat ... bukan untuk menabur tohmahan”.

Pada hari-hari mendatang, keluarga Lubitz akan terus menghadapi tumpuan media dan kritikan tanpa belas kasihan berikutan peranan Andreas dalam kemalangan itu.

Secara peribadi, saya tidak akan terkejut jika kemalangan itu mencetuskan spekulasi baru mengenai MH370, khususnya Kapten Zaharie Ahmad Shah. Beberapa hari selepas kehilangan MH370, siasatan terarah kepada juruterbang itu, yang menyebabkan ramai pihak mempersoalkan sama ada kehilangan itu merupakan sebuah kes bunuh diri juruterbang.

Walaupun teori bunuh diri juruterbang telah digugurkan, keluarga Zaharie terus bergelut dengan keraguan dalam kehilangan pesawat dan peranannya, jika ia benar-benar berlaku.



Kakaknya, Sakinah Shah baru-baru ini merayu kepada orang ramai supaya berhenti mempersalahkan abangnya di atas kehilangan MH370 dalam satu kenyataan pada 6 Mac, dua hari sebelum ulang tahun.

Kekecewaan beliau adalah jelas dalam kata-katanya: "Mengikut keadaan semasa, dengan tidak ada bukti yang nyata, TIADA SESIAPA, dari ahli politik, ahli sains, pakar penerbangan, penyiasat kemalangan pesawat, juruterbang, bekas juruterbang, media atau sesiapa sahaja... TIADA SESIAPA DARI ANDA berhak untuk mempersalahkan Kapten Zaharie Ahmad Shah bagi sebarang salah laku.”

Walaupun penyiasat dijangka bakal menentukan sama ada Lubitz bertanggungjawab bagi kemalangan Germanwings ini, kegagalan pihak berkuasa Malaysia mencari MH370 atau memberikan apa-apa jawapan yang jelas bermakna bahawa keluarga Zaharie akan perlu terus hidup dengan stigma yang beliau adalah juruterbang yang menyebabkan kehilangan MH370. - Mike Tan,theantdaily

How a co-pilot turned into mass murderer...

As more details surface regarding the crash of Germanwings Flight 9525, the world is finally forced to face a very disturbing phenomenon the aviation industry has tried so long to avoid – murder by aircraft.

Dubbed pilot suicide, it is a taboo subject by many in the aviation industry, not only because of the criminal and legal implications such an act would have on the airline involved, but also the stigma faced by the pilot’s surviving family members.

Yet suicide may not be the proper word for such an act.

Lufthansa CEO Carsten Spohr, who not only acknowledged the crash as a deliberate act by co-pilot Andreas Lubitz, tackled the issue directly, stating, “If a person kills himself and also 149 other people, another word should be used – not suicide.”

His sentiments were echoed by Brice Robins, the Marseille prosecutor heading the investigation. Answering a question during a press conference about the crash, he said, “When you have 150 people in your responsibility, I can't call this suicide.”

Mass murderer, amok-pilot, mass-killer and murder-suicide are among the words chosen by media outlets to describe the apparent horrific act and the man responsible for taking not only his own life, but also 149 innocent strangers along with him.



German pilots, meanwhile, have found it hard to believe that one of their own was responsible for the crash. German Pilots Association international affairs director James Phillips was angry over the handling of the investigation, saying that it felt like “there was a search for a quick answer, rather than a good answer”.

Meanwhile, the International Federal of Airline Pilots Associations condemned the leaks of the cockpit voice recorder as they “greatly harm flight safety since they invite ill-informed speculation from the media and general public and discourage cooperation with investigators in future accidents”.

The cockpit voice recorder, it said, was “to aid investigators… not to apportion blame”.

In the days to come, the Lubitz family will continue to face the glare of media attention and the merciless criticism over Andreas’s role in the Germanwings crash.

Personally, I wouldn’t be surprised if the crash sparks a new round of speculation regarding MH370, specifically Captain Zaharie Ahmad Shah. In the days following MH370’s disappearance, the investigation focused on the pilots, leading many to question whether the disappearance was a case of pilot suicide.



Although the pilot suicide theory has been largely abandoned, Zaharie’s family continue to struggle with doubts surrounding the plane’s disappearance and his role, if any, in it.

His sister, Sakinah Shah, most recently appealed to the public to stop blaming her brother for MH370’s disappearance in a statement on March 6, two days shy of the one-year anniversary.

Her frustrations were apparent in her words: “As things stand today, with no tangible evidence to show, NO ONE, be you politician, scientist, aviation expert, plane crash investigator, pilot, retired pilot, media or whoever else... NONE OF YOU have a right to blame Captain Zaharie Ahmad Shah for any wrongdoing.”

While investigators look certain to determine whether Lubitz was responsible for the Germanwings crash, the inability of the Malaysian authorities to locate MH370 or to provide any clear answers mean that Zaharie’s family will have continue living with the stigma of him being the pilot who lost MH370.- Mike Tan,theantdaily

Bantah GST: Aktivis tidak puas dengan 106 jawapan Kastam...

Beberapa aktivis yang ditahan berikutan protes Bantah GST di Ibu Pejabat Kastam Wilayah Persekutuan di Petaling Jaya pada Isnin lepas menyatakan ketidakpuasan mereka terhadap jawapan Jabatan Kastam kepada 106 soalan yang dikemukakan oleh mereka.

S Arutchelvan dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) berkata 106 jawapan yang terletak pada laman web Jabatan Kastam itu bersifat terlalu am, dan tidak menangani isu GST secara mendalam, menurut The Rakyat Post.

Beliau bertambah 106 jawapan tersebut sebenarnya menimbulkan lebih banyak persoalan, walaupun soalan tersebut diperlekehkan oleh Pengarah Jabatan Kastam Datuk Seri Khazali Ahmad sebagai “remeh” dan “mudah.”

Antara soalan yang ditanya ialah kenapa barangan harian seperti tin sardin dikenakan GST, manakala udang galah—yang biasanya dikaitkan dengan orang kaya—dikecualikan GST.

Jabatan Kastam menjawab: “Udang galah diklafikasikan sebagai bahan makanan asas dibawah crustaceans yang berkadar sifar. Manakala tin sardin diklasifikasikan sebagai bahan makanan yang telah diproses dan dikenakan kadar GST 6%.”

Pada hari protes, Pengarah Kastam Wilayah Persekutuan Abdul Gani Othman menjawab soalan yang sama dengan berkata "itu saya tidak tahu dan anda kena tanya dengan Parlimen" sebelum beredar dari tapak protes tersebut. 

Soalan tentang potensi hasil GST hilang kerana ketirisan kerajaan dijawab dengan “GST adalah salah satu strategi untuk mengekang ketirisan hasil negara.”

Semalam, sebuah kenyataan yang dikeluarkan oleh PSM berkata “Kerajaan lebih senang menggunakan komik dan iklan daripada bersemuka dengan rakyat yang dahagakan penjelasan.

“Tujuan kami datang semuka, adakah untuk dapatkan penjelasan bukan hanya sekadar nak tengok penjelasan dalam website.”

Sementara itu, Chegubard dari Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) juga mengkritik Jabatan Kastam kerana menjawab beberapa soalan dengan berkata hal itu di luar bidang kuasa jabatan.

Beliau bertambah, masa empat hari yang diambil oleh Kastam untuk menjawab soalan tersebut menunjukkan bahawa jabatan itu juga kurang bersiap sedia untuk menghadapi GST. 

Kesemua 106 soalan dan jawapan boleh dilihat dalam laman web Jabatan Kastam.- rakyattimes

Menteri Agama Najib, Jamil Khir Baharom berkata enakmen syariah itu tidak pernah dibawa untuk perhatian Majlis Raja-raja Melayu sejak mula lagi. Percaya kepada penyamun dan penyangak inilah akibatnya... 

Adakah PAS bermimpi jika harap perembat dana 1MDB, mak lanun NFC, bapak lanun komisyen Scorpene & siapa jua dalang pembunuhan Altantuya akan sokong Hudud.???

Makin terbongkar penipuan UMNO dalam isu Hudud. Makin jelas PAS kena tipu kering dek UMNO. ArwahTok Guru Nik Aziz semasa hayat sebagai Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am Pas dengan keras menolak kerjasama dengan UMNO, sebab UMNO tidak ikhlas dalam persahabatan malah tidak jujur dalam berjanji... UMNO nak raih sokongan PAS pasai UMNO tau dia dah nak mapoooos... 



cheers.

No comments: