05 November 2014

Kalau budak ni anak anda,cam mana rasa dan status kes terkini...

STATUS TERKINI DUA KEJADIAN BULI PELAJAR SEKOLAH... 

Hasil maklumat orang ramai dan siasatan awal yang dijalankan oleh pihak polis, dua kejadian buli yang disiarkan semalam, 5 November 2014 telah berjaya dikenal pasti.

KES 1: SUSPEK BULI BERSINGLET HITAM DIKENAL PASTI

Kejadian dikesan berlaku di sebuah sekolah di Pontian, Johor pada tahun 2010. 

Hasil semakan dengan pihak sekolah, suspek utama (bersinglet hitam) yang terlibat dalam kejadian tersebut telahpun dibuang sekolah pada bulan Ogos 2011 ekoran daripada pelbagai masalah displin. 

Beberapa suspek dan mangsa lain juga telah berjaya dikenal pasti.

Sehingga kini tiada laporan polis diterima daripada mangsa atau keluarga dan pihak sekolah turut mengesahkan bahawa tiada sebarang aduan dibuat berhubung kejadian tersebut.

Difahamkan pihak sekolah hanya mengetahui kejadian tersebut setelah klip video mengenainya tersebar dan mendapat liputan meluas.

Siasatan kes masih diteruskan.

KES 2: ENAM SUSPEK BULI PELAJAR BERBAJU T MERAH DIDAKWA

Kes ini membabitkan seorang pelajar berbaju T berwarna merah dibelasah oleh beberapa pelajar di dalam bilik asrama yang dikesan berlaku pada 25 Mei 2014 di sebuah rumah anak yatim di Kangar, Perlis.

Kejadian telah dilaporkan oleh pengurusan asrama kepada pihak polis pada 6 Jun lalu.

Siasatan lanjut pihak polis membawa kepada penahanan enam suspek berusia antara 13 hingga 15 tahun.

Keterangan mangsa yang berumur 11 tahun juga telah diambil.

Kes didakwa di Mahkamah Majistret Kangar di bawah Seksyen 147 Kanun Keseksaan petang tadi.

Pihak polis sekali lagi menyeru orang ramai agar tampil menyalurkan maklumat berhubung sebarang kejadian seumpama ini supaya pencerahan dan tindakan sewajarnya dapat dilaksanakan.

Masyarakat juga dinasihatkan untuk merujuk kepada pihak polis jika terkesan sebarang video atau maklumat yang meragukan bagi mengelak kegusaran masyarakat akibat sebaran maklumat yang tidak berasas.

ACP DATIN ASMAWATI BINTI AHMAD
PENOLONG KETUA URUS SETIA KPN (KOMUNIKASI KORPORAT)
IBU PEJABAT POLIS BUKIT AMAN

6 November 2014

Aku tak sanggup nak tonton video ini sampai habis,darah aku naik, mata aku berair...

Seorang budak lelaki dibuli oleh beberapa orang lelaki di dalam sebuah bilik yang dipercayai asrama. Mangsa buli itu di pukul menggunakan tangan dan kaki dan berkali-kali menangis dan menjerit kesakitan tetapi tidak diendahkan oleh kumpulan pemukul berkenaan.

Dilihat juga kumpulan pemukul ini bersuka ria memukul mangsa buli berkenaan dengan berjoget-joget sambil mendengar lagu.


Tidak dapat dipastikan dimana perbuatan buli ini berlaku. Tetapi dengan muka mangsa dan pemukul jelas kelihatan di dalam video tersebut, pihak herkuasa pasti dapat menyelesaikan kes ini.

Rasanya banyak lagi sebenarnya kes-kes buli yang berlaku dalam asrama sekarang ni, tetapi tidak didedahkan sahaja.

Mungkin pemantauan dari pihak sekolah perlu diperketatkan supaya kes-kes seumpama ini tidak berlaku lagi. 


Young boy is trashed by a group of seniors in latest bullying episode...

Another video clip of group bullying, in what appears to be a school dormitory, has emerged online following a similar ragging clip that went viral on YouTube recently and that was reported on FMT today.

However, this close to seven minute clip is far more brutal in its nature as the clip showed just one boy being beaten up and kicked around by several older boys, believed to be seniors.

The clip showed the young victim crying and pleading for mercy, only to be beaten harder by the group of older boys.

Halfway through the clip, the bullies even played loud music and danced about while continuing to abuse the boy as if they were at a festival and the victim a human pinata.

The exact location of the brutal bullying has yet to be identified.

Nevertheless the video clearly shows some sort of a boarding school or dormitory setting, while faces of the bullies and victim are clearly captured in the footage. - fmt


Kes Buli Budak Baju Singlet Hitam... 

Berita terkini kes buli budak baju singlet hitam tersebar. Ramai pihak mendakwa insiden itu berlaku di Maktab Mahmud Padang Terap, Kedah. Namun pihak pentadbiran sekolah menafikan dakwaan tersebut kerana video itu tiada kena mengena dengan sekolah terbabit. Pada masa yang sama, pihak sekolah Maktab Mahmud Padang Terap telah membuat laporan polis kerana dikaitkan dengan video pelajar yang dipukul.


Kalangan mereka menuntut tindakan tegas diambil ke atas pelaku, khususnya terhadap seorang pelajar yang memakai singlet hitam di dalam video itu. 


Pelaku tersebut dilihat bertindak ganas ke atas kumpulan pelajar dengan menyepak dan memukul mangsa tanpa belas kasihan. 

Rata-rata orang ramai menyatakan kemarahan terhadap tindakan pelajar bersinglet hitam yang dipaparkan di dalam video berdurasi 4 minit 36 saat itu. 

Ada yang menyuarakan kebimbangan untuk menghantar anak-anak ke sekolah berasrama di mana dipercayai kejadian itu berlaku.

kes-buli

Video yang dipercayai dirakam menerusi telefon bimbit itu bermula dengan aksi sembilan orang pelajar beratur di dalam bilik asrama. 

Namun dengan tidak semena-mena, seorang pelajar tiba-tiba meluru dari belakang dan menendang salah seorang pelajar yang sedang beratur. 

Bermula daripada itu, pelaku yang memakai singlet hitam terus bertindak ganas menendang pelajar-pelajar yang berbaris, seorang demi seorang tanpa dicabar mangsa-mangsa terbabit.  -astroawani 
Maktab Mahmud denies student involved in bullying video
Maktab Mahmud denies student involved in bullying video...

Maktab Mahmud of Padang Terap here has denied that one of its students was involved in bullying at its hostel as shown in a video clip which went viral on Facebook Tuesday morning.

Its student affairs senior assistant, Mohd Zulqurnain Mohd Yusof said the school authorities lodged a police report to protect the image of the school and students.

He said the report was made at the Kuala Nerang police station yesterday afternoon in connection with the four minute, 37 second clip.

"When I watched the video, the place depicted did not look like our school, in terms of wall colour, colour of the bed, bedsheets and blankets, as well as the hostel door," he told a media conference.

Mohd Zulqurnain said the student in question was currently taking his Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) and was not linked to the video.

Meanwhile, Padang Terap police chief DSP Ahmad Nasir Jaafar said his observations revealed the hostel room in the video clip was different.

"We can say the so-called bullying did not take place at Maktab Mahmud in Padang Terap," he said.- astroawani


Din, dulu pasai soalan bocor,sekarang pasai kaki buli pula...


cheers.

1 comment:

Anonymous said...

Muhyiddin, Muhyiddin, have you got any more reason to stay on as the Education Minister?