09 May 2012

RM15k 'ang pow' for Felda settlers, but, how much is Isa Samad's share...

With the 'windfall' for settlers finally announced amid much media fanfare, PAS is urging prime minister Najib Razak to come clean on the other 'windfall': the profit reaped by Felda chairman Isa Samad (left) following the controversial listing of Felda Global Venture Holding.

The outspoken chairman of PAS-linked whistleblower group National Felda Settlers’ Children Association (ANAK) chairman Mazlan Aliman has urged Najib to reveal the source of the RM1,689 billion to be distributed to Felda settlers nationwide.

“How much cronies are paying to Isa Samad, Sabri Ahmad (FGVH president), his [Najib's] brother Nazir Razak (CIMB chairman), his advisor Omar Ong and others?” he asked.


Najib announced that each family in the Felda settlers community and staff will get RM15,000 in three instalments: RM5,000 for settlers (phase 1), RM5,000 for their wives (phase 2), and RM5,000 for the second-generation settlers (phase 3). Saying it would require RM1.689 billion for the exercise, Najib said the money came from Felda’s own strength. Najib also announced a two-and-half month bonus to all Felda employees.

Saying it was never against incentives for settlers, ANAK however questioned the sudden cash handout.

“Why now, after 55 years Felda is established. Is it a political drama due to concerns about settlers' change of attitude towards Barisan Nasional?” asked Mazlan .

PAS vice president Salahuddin Ayub said a proper comparison can be made if Isa's share of the 'windfall' was revealed, to find out whether settlers had indeed got "a windfall or a pittance".

"The announcement is a clear sign that election is near. I am not dismissing the possibility that the parliament will be dissolved in the coming days,” said the Kubang Kerian member of parliament.

Harakahdaily earlier reported about speculation that Najib would dissolve the parliament before May 14 to pave way for the 13th general election latest by early June.- harakahdaily



Peneroka yang dikatakan layak mendapat ‘Durian Runtuh’ itu hanyalah mereka yang menandatangani perjanjian dengan Bank.. lihat perjanjian di atas..

  Bukan durian runtuh itu wang peneroka sendiri...

Bekas Timbalan Gabenor Bank Negara Dr Rosli Yaakob berkata, durian runtuh yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Jengka 8, dekat Jerantut semalam adalah hasil dari titik peluh para peneroka sendiri yang dijana semula.

Oleh itu katanya, wang yang dikatakan durian runtuh itu sebenarnya adalah hak peneroka. Tidak ada durian runtuh sebenarnya.

“Felda menjual hak peneroka kepada orang lain, dan sebahagian kecil dari wang itu diberikan kepada peneroka. Peneroka menerima wang yang dijana dari titik peluh mereka sendiri,” kata beliau dalam blognya hari ini.

Menurut beliau, Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVHB) akan mengapungkan 2,188,890,900 unit saham di Bursa Malaysia pada harga RM4.65 se saham ketika Tawaran Awam Awal – TAA (Initial Public Offer – IPO).

“Ini bermakna, ia akan menjana sebanyak RM10.18 bilion,” terang beliau.

Dari jumlah ini katanya, Felda akan mendapat RM5.62 bilion. Ini kerana sebahagian besar, iaitu 1,208,890,900 unit saham adalah milik Felda.

FGVHB akan hanya menjana RM4.56 bilion dari pengapongkan saham ini. Jumlah ini relatif kecil untuk bercatur di dalam perniagaan peringkat global. Lagi pun, sebahagian besarnya akan diguna untuk membayar hutang dan kos penanaman semula.

Dengan melupuskan kesemua kepentingannya kepada FGVHB, Felda Badan Berkanun hanya mendapat RM5.65 bilion. Dari jumlah ini, RM1.69 bilion akan dibelanjakan untuk membayar RM15,000 durian runtuh kepada setiap keluarga peneroka.

Menurut beliau, baki yang ada pada Felda BB hanyalah RM3.96 bilion. Harus diingat bahawa Felda BB berbelanja kira-kira RM2 bilion setahun.


“Wang yang baki itu hanya cukup untuk menampong perbelanjaan dua tahun sahaja. Selepas itu, wang pembayar cukai perlu disuntikkan kembali kepada Felda BB,” katanya.

Harta yang dilupuskan kepada FGVHB adalah harta peneroka. Ia akhirnya akan dipindah milik, melalui jual beli saham di pasaran, kepada pelabur-pelabur bukan peneroka termasuklah taukeh-taukeh besar dan pelabur-pelabur asing yang memang sudah sedia kaya.

“Maknanya, yang dijual adalah harta peneroka,” ujar beliau.

Rugi sebelum disenarai

Pada awalnya, harga TAA ditetapkan pada RM5.85 se saham. Di dalam prospektus yang dipaparkan dalam sesawang Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, harga TAA diturunkan kepada RM4.65 se saham, iaitu, penurunan sebanyak RM1.20 se saham atau diskaun sebanyak 20.5%.

Ini bermakna, sebelum diapongkan, Felda BB telah rugi RM1.45 bilion. Penurunan harga ini bakal menguntungkan pelabur-pelabur dalam negara dan asing yang membeli saham FGVHB ini pada harga lebih murah, iaitu diskaun 20.5%.

Bila saham FGVHB mula dijual beli di pasaran nanti, akan ada pelabur-pelabur kaya tunai yang akan mengutip setiap unit saham yang dijual oleh pelabur runcit dan juga pelabur institusi sehingga mereka berjaya menguasai 30% daripada jumlah saham.

Ketika itu katanya, mereka akan berkuasa ke atas FGVHB dan kepentingan peneroka akan mengambil tempat duduk belakang.


Kroni Umno untung besar.

Dr Rosli mendedahkan bahawa pelabur Bumiputera yang diluluskan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti), majoritinya kroni pemerintah dan penama Umno bakal mengaut untung besar.

Golongan pelabur terpilih ini diperuntukkan 419,537,000 unit saham atau 11.5% dari jumlah saham yang diapongkan. Mereka, sebagai satu kumplan, membeli saham ini pada harga RM1,950,847,050 atau RM4.65 se saham.

“Jika harga naik ke RM5.85 sesaham (+RM1.20), mereka sudah mendapat untung RM503 juta. Kalau harga naik sebanyak RM2.40 (ke RM7.05 sesaham), golongan pelabur Bumiputera terpilih ini akan untung RM1 bilion. Ini tidak mustahil,” katanya.

Menurut beliau, pembiayaan tidak menjadi masalah kepada mereka kerana disediakan oleh bank-bank. Pembeli saham pun tidak menjadi masalah kerana badan kerajaan kaya tunai seperti Tabung Haji, KWSP, PNB dan lain-lain sudah sedia untuk membeli daripada mereka.

“Inilah dana Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU13) untuk Umno,” ujar beliau.


Beliau berkata, bila saham FGVHB yang aset utamanya tanah diapongkan, harta peneroka – tanah ladang dan kilang-kilang pemprosesan sawit – akan bertukar tangan secepat putaran jual beli saham di pasaran saham.

“Tiada siapa boleh menjamin harta bernilai peneroka ini tidak akan terlepas kepada pelabur asing yang rakus dan tamak.

“Peluang untuk memiliki tanah tidak ternilai ini dan menguasai minyak sawit, komoditi makanan yang amat penting di dunia hari ini, yang selama ini mereka intai, sudah sedia untuk digenggam,” ujar beliau lagi.

Hilang dividen 15% setiap tahun

Sementara itu, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa menyifatkan durian  runtuh kepada warga Felda sebanyak RM15,000 untuk sebuah keluarga adalah terlalu kecil jika dibandingkan dengan keuntungan yang diperolehi hasil penyenaraian FGVHB nanti.

Katanya, RM15,000 hanyalah pulangan hak pada mereka ke atas kehilangan ladang komersial yang sebelum ini menjadi sumber dividen tahunan.

“Felda memberikan dividen yang tertinggi di negara ini, iaitu 15 peratus setahun kepada peneroka, iaitu hasil ladang komersial yang tidak ada peneroka.

“Ladang komersial itu diagihkan dalam bentuk dividen kepada peneroka sebanyak 15 peratus seorang setiap tahun,” katanya pada sidang media di JKR 10 selepas mesyuarat Dewan Harian PAS Kelantan, di Kota Baharu petang semalam.

Husam yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, apabila peneroka diberikan RM15,000 ini mereka tidak lagi menikmati dividen tahunan seperti mana sebelum ini kerana ladang berkenaan telah menjadi milik FGVHB.

“Tukaran dari hak milik tersebut terlalu kecil. Saya ingat durian runtuh ini RM38,000 ke atas bersekali dengan saham peneroka dalam syarikat FGVHB yang disenaraikan,” ujarnya.

Semalam Najib mengumumkan durian runtuh berjumlah RM1.69 bilion untuk 112,635 peneroka generasi pertama bersama keluarga di seluruh negara pada Majlis Sejahtera Peneroka bersama Perdana Menteri di Jengka 8, Pahang.-FMT


Dari mana Felda ambil wang bayar durian runtuh?


cheers.

No comments: