11 May 2015

If TH deal so good, why did Najib ask to sell...


Prime Minister Najib Abdul Razak should have defended the controversial Tabung Haji land purchase if it was good for the pilgrimage fund, said veteran newsman A Kadir Jasin.

Kadir, who is a relentless Najib critic, said it was ironic for the premier to advise Tabung Haji to resell the land it had bought from 1Malaysia Development Berhad (1MDB) and then explain the purchase's virtues.

"It is ironic that he advised Tabung Haji to sell the land and later said it was a good deal and would bring a lot of profit to Tabung Haji.

"If the land deal (with 1MDB) is so good for Tabung Haji, he should be defending the deal, not asking Tabung Haji to give up on the deal," he told Malaysiakini today.

On Saturday, Tabung Haji chairperson Abdul Azeez Abdul Rahim said Najib had advised the fund to liquidate the Tun Razak Exchange (TRX) land it had bought for RM188.5 million as a move to placate critics.

Then on Sunday, the prime minister said the move would be a loss for Tabung Haji depositors, as the fund will only make between RM5 million to RM6 million from the sale now, instead of the potential profit of up to RM170 million.

Najib was the last top Umno leader to comment on the issue after it was leaked that the fund had bought the land for around 37 times what 1MDB had paid the government for several years ago.

He had initially remained silent as top Umno leaders including deputy president Muhyiddin Yassin joined the chorus of indignation over the deal when news of it emerged.

Breaking silence in Sabah

This has fuelled speculation that the scandal may be the tipping point in efforts to oust Najib from power.

Speaking to a 40,000 strong crowd in Tawau yesterday to rally party support, Najib however insisted that he will continue to lead the country as long as he has support from the rakyat and Umno.

"If he thinks that whatever happens he can still rule effectively, that is up to him," Kadir said in response.

"(If Najib said he has support) the next opportunity to gauge Najib's popularity, to gauge the support of Umno members is at the next party election," he said.

On why Najib had gone to Sabah before breaking his silence on the controversy, the former New Straits Times editor-in-chief said it is because the premier cannot whip up a similar crowd in the Peninsular.

"It is much more difficult to get such a large crowd in the Peninsular, the Peninsular Umno members are getting tired of these solidarity gatherings," he said.- mk




Najib harus gesa anak tirinya beli tanah TRX 1MDB...

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua hari ini mengatakan sekiranya tanah yang dibeli daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Tun Razak Exchange (TRX) begitu menguntungkan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak seharusnya menggesa anak tirinya, Riza Aziz yang kini menetap di Amerika Syarikat membeli tanah tersebut.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata, Najib perlu meminta anak tirinya itu menjual kesemua hartanahnya di negara tersebut untuk membolehkan dia membeli tanah TRX yang dibeli Tabung Haji.

Pua berkata demikian sebagai respons terhadap kenyataan Najib semalam yang mengatakan Tabung Haji menjual tanah itu kepada sektor swasta ialah satu urusan komersial yang baik dan membolehkannya mengaut untung beberapa juta ringgit dalam tempoh masa yang singkat

"Perdana menteri yang juga menteri kewangan tentu bergurau," kata Pua.

"Jika begitu mudah untuk Tabung Haji 'mendapatkan beberapa juta ringgit', kenapa 1MDB begitu terdesak mendapatkan dana, tidak menjualnya kepada pihak yang didakwa sanggup membeli dengan harga yang lebih tinggi berbanding Tabung Haji?" soalnya

Agensi berita Bernama semalam melaporkan, Najib menafikan pembelian tanah pada harga RM188.5 juta ialah satu tindakan menyelamat atau “bailout”, sebaliknya menegaskan, isu itu diputar belit bagi memperlihatkan seolah-olah Tabung Haji menggunakan wang pendeposit untuk menyelamatkan 1MDB daripada masalah kewangan.

Beliau dilaporkan berkata, pihaknya menasihati Tabung Haji untuk menjual tanah seluas 0.64 hektar itu bagi mengelakkan kontroversi urusan pembelian tanah itu dipanjangkan.

"Kami tidak mahu kontroversi ini dipanjangkan kerana ia akan mengambil banyak tenaga kami dari segi memberi tumpuan terhadap beberapa daripada program-program besar yang kami cadang untuk laksanakan," katanya pada satu sidang media di Sabah.

Pua bagaimanapun berkata, Tabung Haji dipaksa membayar harga untuk tanah itu bagi menanggung risiko bagi pihak 1MDB untuk mencari pembeli.

"Kenapa tidak 1MDB menemui pembeli yang berminat yang didakwa bersedia membeli tanah itu, dikatakan mereka sanggup membayar lebih RM5 juta untuk tanah yang dibeli oleh Tabung Haji?" katanya.

Malah, Pua turut mengkritik Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim dan mengatakan dakwaan beliau tidak berasas apabila mengatakan tanah itu boleh dijual dalam masa seminggu.

"Beliau begitu komited tanah itu akan dijual kepada pembeli dengan keuntungan RM5 juta dan diselesaikan dalam tempoh seminggu," katanya.

Sehubungan itu, Pua berkata DAP menggesa Najib menunjukkan contoh yang baik dengan menggesa anak tirinya menjual aset di luar negara dan membeli tanah tersebut. 

Akhbar The New York Times pada Januari melaporkan Riza Aziz membeli kondominium mewah di New York Park Laurel dan rumah banglo di  Los Angeles Beverly Hills pada harga RM121 juta dan RM63.2 juta.

"Lebih menakjubkan, kesemua ini dimiliki secara tunai, tidak lain dan tidak bukan oleh Jho Low!" dakwa Pua merujuk kepada ahli perniagaan yang dikaitkan dengan 1MDB, Low Taek Jho.

Beliau berkata, pihaknya mengetahui, salah satu sebab 1MDB terpaksa menjual tanah itu adalah kerana dibebani hutang RM42 bilion kerana syarikat Jho Low memindahkan berbilion ringgit daripada 1MDB.

"Dan sekarang, 1MDB terpaksa menjual asetnya yang dibeli pada harga yang lebih murah daripada kerajaan untuk mendapatkan dana bagi melangsaikan hutangnya.

"Sebagai contoh, 1MDB menjual 1.56 ekar tanah kepada Tabung Haji dengan harga RM2,773 sekaki persegi walaupun membelinya dengan harga kurang RM64 sekaki persegi," kata Pua.

"Oleh demikian, jika perdana menteri percaya, membayar lebih RM2,773 sekaki persegi adalah urus niaga yang baik, beliau harus menasihatkan Riza Aziz untuk menjual hartanahnya sejumlah RM184 juta dan membeli tanah itu daripada Tabung Haji."

Beliau berkata, jika Najib masih mahukan rakyat Malaysia menyelamatkan 1MDB daripada masalah kewangannya, lebih tepat untuk menunjukkan contoh, keluarganya menggunakan kekayaan mereka menyelamatkan 1MDB.- tmi




Najib: Saya tak akan tunduk tekanan letak jawatan...

Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan beliau tidak akan tunduk kepada mana-mana tekanan yang mahukan beliau meletak jawatan sebagai perdana menteri dan presiden Umno.
  
Beliau berkata selagi rakyat menyokong beliau untuk menerajui kepimpinan negara sebagai perdana menteri dan anggota Umno terus teguh menyokongnya sebagai presiden parti maka beliau akan tidak akan berganjak daripada jawatan yang disandangnya sekarang.
  
"Saya cuma tunduk kepada (desakan) ahli parti dan rakyat sahaja. Selagi ahli parti sokong saya, selagi rakyat memberi kepercayaan, saya akan tetap meneruskan perjuangan saya," katanya ketika berucap di hadapan kira-kira 40,000 orang yang hadir pada program Solidariti Rakyat Sabah bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Padang Perbandaran Tawau di Tawau hari ini.
  
Penegasan Najib itu yang dinyatakan dengan suara lantang mendapat tepukan dan sorakan daripada hadirin yang membanjiri Padang Perbandaran Tawau sehingga melimpah ke kawasan jalan raya, disertai paluan gendang.
  
Beliau menegaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno diperolehinya secara proses demokrasi dan ditentukan oleh rakyat dan anggota Umno dari seluruh negara iaitu dari Padang Besar di Perlis hingga ke Pulau Sebatik, di Tawau Sabah.

Ini merupakan kali pertama Najib menjawab secara terbuka dan lantang desakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad agar beliau meletak jawatan sebagai perdana menteri dan presiden Umno.
  
Najib yang ingin mendengar sendiri suara sokongan hadirin dengan melaungkan "rakyat Sabah sokong" sebanyak tiga kali telah disambut dengan sorakan gemuruh hadirin, "Najib, Najib, Najib".             
  
Baca falsafah Bugis

Menegaskan pendirian kukuhnya, Perdana Menteri sempat membacakan falsafah Bugis yang berbunyi 'Kendati tergantung awan di langit. Telah terlanjur ku bentang layar. Walau badai datang menggunung. Walau berdentum guruh di langit, walau bumi berkeping dua, tak kan mungkin ku berbalik haluan'.
  
Najib berkata beliau mendapat mendengar sokongan padu dan gemuruh daripada hadiri pada majlis di Tawau dan juga di Kota Belud ketika menghadiri program perasmian Projek Perumahan Rakyat di daerah berkenaan awal hari ini serta suara rakyat yang telah memberi mandat kepadanya untuk memerintah negara.
  
"Takkan satu suara (Dr Mahathir) lebih besar daripada suara yang didengari daripada para hadirin di sini dan di Kota Belud dan mandat diterima daripada seluruh negara," katanya.
  
Katanya setiap pemimpin termasuk beliau pernah menempuh ujian dan tidak terkecuali Dr Mahathir yang menghadapi lebih banyak ujian ketika menerajui pucuk pimpinan negara selama 22 tahun.

"Mana tak ada ujian. Ujian Team A, Team B (dalam pemilihan UMNO, Dr Mahathir) hampir kalah. Hampir 50 peratus ahli UMNO suruh dia letak jawatan. Tapi apa dia jawab, 'walaupun saya menang satu undi, saya akan tetap terus menjadi Perdana Menteri'. Oh hebat dia jawab.
  
"1987, saya antara yang menyokong dia. Dia (Dr Mahathir) kekal menjadi Perdana Menteri sebab apa? Sebab kita bersama dalam susah. Bila dalam susah kita beri sokongan dia kekal. Kalau kita sokong pemimpin menghadapi ujian, Dr Mahathir tidak boleh kekal 22 tahun menjadi Perdana Menteri", yang sekali lagi mendapat sorakan hadirin.
  
"Jadi, janganlah lupa, waktu dia (Dr Mahathir) jadi Perdana Menteri, kita sokong dia penuh. Sekarang dia tidak jadi perdana menteri, sokonglah pula. Kalau tak boleh sokong, janganlah bunyi sangat. Tapi tak apa, jangan rosakan parti. Kita boleh terangkan (isu berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB)," katanya.

Jawapan Dr M berbelit-belit
  
Najib berkata kenyataan Dr Mahathir berhubung 1MDB kebelakangan ini berbelit-belit, sekejap kata 1MDB hilang RM42 bilion selepas itu kata pula tak hilang tetapi 1MDB berhutang RM42 bilion.
  
Beliau menegaskan kerajaan ada cara tersendiri untuk menyelesaikan isu 1MDB jika diberi tempoh.
  
Perdana Menteri menjelaskan ketika Tabung Haji membeli sekeping tanah milik 1MDB ia adalah pelaburan dan bukannya 'bailout' 1MDB kerana Tabung Haji boleh memperoleh keuntungan sehingga lebih RM170 juta melalui pembelian itu namun disebabkan perkara itu dijadikan isu, beliau menasihatkan Tabung Haji menjual tanah berkenaan.

Najib berkata melalui penjualan semula aset berkenaan, Tabung Haji boleh untung sehingga RM5 hingga RM6 juta namun pada masa sama merugikan pendeposit Tabung Haji sendiri kerana jika aset itu tetap milik Tabung Haji, pendeposit boleh untung sehingga RM170 juta.
  
"Tetapi kerana isu sudah dipusing sebagai isu yang panas, orang kata 'you are shooting yourself at your foot', tembak kaki sendiri. Inilah yang saya kata tidak rasional.
  
"Kita buat sesuatu untuk apa? Untuk kebaikan rakyat. Bagilah peluang. Setiap perkara boleh kita selesaikan. Tetapi beri peluang kepada pemimpin untuk menyelesaikan perkara itu," katanya.
  
Perdana Menteri berkata selepas menyaksikan sokongan padu diberikan rakyat kepadanya seperti yang dapat dilihat pada perhimpunan hari ini, beliau berazam untuk meneruskan perjuangan malah semangatnya kian berkobar.
  
Turut hadir pada program itu ialah isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman, dua Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Yahya Hussin dan Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, Menteri Belia dan Sukan Sabah yang juga Ketua UMNO Bahagian Tawau Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan dan Anggota Parlimen Kalabakan Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh.- Bernama


I helped you, so you help me, Najib tells Dr M...

A defiant Prime Minister Najib Abdul Razak today for the first time launched a broadside against former premier Dr Mahathir Mohamad and vowed that he will not be pushed out of office.

Najib pointed out that he had remained steadfast behind Mahathir when the latter almost lost as Umno president in 1987 and the former prime minister should now return the favour.

He added if Mahathir (photo) cannot do so, then he should not be making noise.

"In 1987, I was among the ones who supported him. Why did he remain as prime minister? Because we stood together in difficult times.

"When he was in trouble, we supported him to stay on. If we did not support our leader in a time of trial, he (Mahathir) would not have lasted for 22 years as prime minister.

"So, do not forget, when he (Mahathir) became prime minister, we gave him full support. Now when he is no longer prime minister, support us in return.

"If (he) cannot support, then don’t make so much noise," he was quoted as saying by Bernama during a rally in Tawau, Sabah before a crowd of 40,000 supporters.

The crowd, who spilled onto the road, chanted 'Najib', 'Najib', 'Najib' when he asked who they supported.

He was also welcomed with the beating of drums, Bernama reported.

'I won't go as long as rakyat trusts me'

This was a booster for the PM, who said he will only leave if the rakyat and Umno reject him.

"I will only bow to pressure from party members and the rakyat. As long as my party supports me, as long as the people trust me, I will continue this struggle," he reportedly said at Padang Perbandaran Tawau.

He said he is a legitimate Umno president and prime minister, with the rakyat and Umno members voting in his favour from Padang Besar, Perlis to Pulau Sebatik at the far reaches of Malaysia’s eastern most state Sabah.

Invoking his roots yet again, he quoted a Bugis saying which states that one does not change courses “even if waves rise as high as the mountain, the sky ravaged by thunderstorms or the earth splits into two”.

Earlier, he flaunted his ancestry by saying that a Bugis seafarer will not turn his vessel, the pinisi (photo), around even in the thick of a thunderstorm.

He said this while saying he will not surrender to attacks and will continue the work of a transparent government, after presenting the Economic Transformation Programme annual report.

Mahathir has undermined Najib’s credibility in multiple blog posts and speeches, at one point saying that we cannot love someone to the extent that we forgive their involvement in murder.

Mahathir said this while saying that he loves Najib, and had helped Najib in his career out of a debt of gratitude to Najib's father, second PM Abdul Razak Hussein.

Although he said he was speaking in general terms, Mahathir’s remarks touches a nerve with Najib whose bodyguards were convicted of murdering a Mongolian woman Altantuya Shaariibuu in 2006.

Najib was dragged into the case when his associate Abdul Razak Baginda was charged, but later acquitted, of abetment to the murder.

In response to Mahathir questioning who murdered Altantuya, Najib said he has taken a religious oath that he does not know the woman.

Mahathir also questioned the handling of state investment firm 1Malaysia Development Bhd, which raked up a debt of RM42 billion.-
mk

Rupa2nya Dr.Asri adalah salah seorang ahli jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan tidak dapat info langsung mengenai pelaburan 1MDB tersebut...Kan Dah Kantoi...

Story kat SINI dan SINI   

1MDB tanggung hutang RM42 BILION...
Kalau untung kenapa janakuasa 1MDB tu diambil alih oleh TNB..


cheers.

No comments: