30 May 2015

Anwar sakit...

Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika dibawa hadir perbicaraan samannya di Mahkamah Tinggi pada 15 Mei. Bekas ketua pembangkang itu akan dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur pada 2 Jun. – Gambar fail The Malaysian Insider, 30 Mei, 2015.

Anwar Ibrahim dijangka akan dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur pada Selasa ini susulan kemerosotan kesihatannya, dan keluarganya menuntut diberikan kebenaran menemuinya sepanjang waktu itu, kata anak sulungnya, Nurul Izzah.

Menurut naib presiden PKR itu, Anwar berulang kali memohon mendapatkan rawatan perubatan namun permintaannya itu lewat dipenuhi kerajaan.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul menuntut Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberikan jaminan Anwar dibenarkan berada di hospital sehingga keadaannya pulih.

"Kegagalan kerajaan memenuhi tuntutan ini merupakan sebuah pencabulan hak asasi Anwar untuk mendapatkan rawatan perubatan yang adil dan saksama," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

"Walaupun kita dapat maklumat penjara akan membenarkan Anwar membuat rawatan, tapi kita akan tunggu dan lihat," kata Johari.

Ketua Whip Parlimen PKR itu berkata, pihaknya mendapat tahu keadaan Anwar lebih dari dua minggu.

"Sebenarnya kita dapat maklumat tentang keadaan Anwar agak lama. Cuma kita dimaklumkan tindakan sedang diambil, sedang ini kita nak tahu 2 hari ke, 3 hari ke.

"Tidak perlulah sampai kita terpaksa buat sidang media. Banduan ada hak-hak dia seperti termaktub dalam undang-undang," katanya.

Sementara itu, pada sidang media sama, anak perempuan Anwar, Nurul Nuha berkata, bapanya kehilangan 6kg berat badan sejak dipenjara selama 110 hari lalu.

Nurul Nuha turut berkata, terdapat simptom kesan darah dalam sampel najis Anwar yang memerlukan pemeriksaan perubatan secara lebih dekat.

"Beliau juga direkodkan mempunyai tekanan darah yang tidak menentu, dan bacaannya setinggi 163/108 walaupun sedang menjalani rawatan perubatan," katanya.

Selain itu, Anwar juga dilaporkan mempunyai kecederaan teruk di bahu kanan dalam kejadian setahun lepas, dan masih meletakkan pemimpin pembangkang itu dalam keadaan kesakitan dan memerlukan rawatan pemeriksaan MRI termasuk kemungkinan pembedahan untuk pulih sepenuhnya.

"Kami mendapat maklumat ayah berulang kali membuat permintaan untuk rawatan perubatan dan kemasukan ke hospital.

"Amat dikesali atas kelewatan kerajaan dalam memenuhi permintaan ini, sehinggakan permintaan mudah untuk menjalani pemeriksaan MRI ke atas bahunya juga tidak diendahkan untuk beberapa minggu," katanya.

Menurut Nurul Nuha, pihaknya juga dimaklumkan Anwar dilawati oleh doktor-doktor yang dihantar Kementerian Kesihatan yang kini sedang memerhatikan keadaan kesihatannya.

"Bagaimanapun kami dimaklumkan oleh peguam, yang menemuinya dalam tempoh 2 hari lepas, beliau akan dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur pada Selasa, 2 Jun hadapan untuk pemeriksaan, pemerhatian dan rawatan perubatan," kata Nurul Nuha.

Johari turut berkata, kelewatan Putrajaya itu akan menambahkan pandangan negatif kepada kerajaan.

"Tidak nampak elok apabila kerajaan lambat bertindak, rakyat jelata melihat apa yang tidak kena dengan kerajaan hari ini apabila orang yang dipenjarakan memerlukan rawatan.

"Amat menyedihkan tindakan ini amat-amat lambat. Ini menimbulkan tanda tanya kepada kita. Apa sebenarnya yang berlaku kepada pihak penjara dan Kementerian Dalam Negeri. Lama sangat, apa masalahnya ini," katanya.

Sementara itu, peguam Anwar, R. Sivarasa berkata, sekiranya dibiarkan berterusan, dikhuatiri tahap kesihatannya akan menurun.

"Kalau keadaan berterusan, beliau akan menghadapi penurunan tahap kesihatan yang serius.

"Apabila saya jumpa Anwar pada Khamis, beliau kata dapat pengesahan akan dihantar ke hospital, semalam apabila pasukan peguam Latheefa Koya dan N. Surendran bertemu beliau, itu adalah tarikhnya pada waktu itu," katanya.

Anwar kini sedang menjalani hukuman penjara selama 5 tahun di Penjara Sungai Buloh selepas Mahkamah Persekutuan menyabitkan beliau dengan kesalahan meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Beliau juga kehilangan kelayakan sebagai ahli Parlimen Permatang Pauh dan jawatan ketua pembangkang di Parlimen.

Kerusi Parlimen Permatang Pauh kini disandang isterinya, yang juga Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, selepas memenangi pilihan raya kecil (PRK) kawasan tersebut bulan lalu.

Kemenangan itu sekaligus menyaksikan Dr Wan Azizah dilantik menggantikan Anwar sebagai ketua pembangkang. – tmi


A gaunt-looking Datuk Seri Anwar Ibrahim at the Kuala Lumpur High Court on May 20. The former opposition leader will be hospitalised soon and his family members say the authorities should let him stay there as long as required. – The Malaysian Insider pic by Kamal Ariffin, May 30, 2015.
Ailing Anwar to be hospitalised after delays...

Jailed former opposition leader Anwar Ibrahim will finally be hospitalised at Hospital Kuala Lumpur (HKL) next Tuesday after long delays by the Prisons Department to requests for proper medical attention.
 
"We were informed two days ago that he will be admitted to Hospital Kuala Lumpur on Tuesday, June 2, for check up, observation and medical treatment," said PKR's Sungai Petani MP Johari Abdul at a press conference today.
 
Also present at the press conference at PKR's headquarters in Petaling Jaya were Anwar's daughters Lembah Pentai MP Nurul Izzah, Nurul Nuha and Nurul Hana.

Johari said Anwar's admission to hospital comes amid his erratic blood pressure as well as the presence of blood in his stool.

The PKR whip said Anwar has lost six kilogrammes since starting his prison sentence in February.

"More detailed medical checks are required on his (Anwar's) stool sample which has blood in it.

"Maybe his intestines are bleeding or perhaps it is the food, we don't know," said Johari.

He added that Anwar's blood pressure was also as high as 163/108 even though he is already on medication.

Basic human right

Furthermore, Johari said Anwar is also suffering discomfort from an old injury on his right shoulder and had been requesting for a magnetic resonance imaging (MRI) scan.

"The government's delay by several weeks to fulfil a simple request for an MRI scan on his shoulder is regrettable," he said.

Johari, together with Anwar's daughters, also appealed to Home Minister Ahmad Zahid Hamidi to see to Anwar's medical needs and to allow him to remain in hospital for as long as necessary.

"Any failure by the government to fulfil this would be a violation of Anwar's human rights for access to medical treatment," said Johari. - mk

Putrajaya slow in allowing treatment for sick Anwar 

Arul Kanda & Sharir Samad mengobrol sakan di KL...

Kemelut 1MDB terus menghantui rakyat dengan jalan keluar yang masih kabur dan berliku-liku. Sama ada syarikat pelaburan itu mampu dipulihkan atau sebaliknya, yang nyata beban hutang RM42 bilion tetap menjadi tanggungan rakyat.

Selain hutang yang tinggi dan wang RM27 bilion tidak dapat dijelaskan ke mana perginya, setelah penyiasatan mencari kebenaran memasuki fasa audit oleh Ketua Audit Negara dan pendengaran di depan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara atau PAC, isu pembohongan nampaknya mula mengambil tempat ketika ini seolah-olah untuk melindungi cacat-cela 1MDB.

Bermula dengan jawapan berbeza Najib Razak di Parlimen mengenai kedudukan wang USD1.103 bilion yang dibawa balik daripada Pulau Cayman ke Singapura, Najib selaku Menteri Kewangan ditaktif ramai telah melakukan perbuatan bohong dan memberi kenyataan tidak benar mengenainya.

Ramai yang garu kepala dengan jawapan berbeza Najib yang memiliki paling ramai pegawai dan penasihat sehingga keliru sama ada wang tunai, aset atau unit yang dipindahka dan disimpan di Singapura itu. Yang lain pula bimbang jika sebenarnya tidak ada apa-apa yang dibawa balik daripada Pulau Cayman.

Lebih mengelirukan sebelum itu CEO 1MDB bersungguh-sungguh mengesahkan kedudukan wang di Singapura dengan menyatakan beliau telah melihat penyatanya.

Tidak saja rakyat yang menilai jawapan berbeza Najib sebagai suatu pembohongan, malah bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad menganggap perbuatan itu sebagai jenayah di bawah Seksyen 218, Kanun Acara Jenayah yang boleh dipenjara sehingga tiga tahun.

Mengenai misteri ke mana perginya RM27 bilion milik 1MDB di sebaliknya hutangnya berjumlah RM42 bilion, kenyataan Najib menyatakan ianya tidak hilang tetapi tersimpan sebahagiannya dalam nilai tanah TRX dan Bandar Malaysia, juga boleh ditakrif sebagai berbohong kerana ianya dinilai berdasarkan harga semasanya ketika ini sedangkan ia dibeli daripada kerajaan dengan harga yang amat-amat rendah.

Bermakna, sehingga ini ke mana menyelinapnya wang RM27 bilion itu masih lagi tidak diberikan jawapan yang sebenarnya.

Apabila terdedah kemudian mengenai fasal 117 dalam M&A 1MDB iaitu satu peruntukan khas yang memerlukan kebenaran bertulis daripada Perdana Menteri bagi sebarang urusniaga syarikat pelaburan itu, sekali lagi Najib didapati telah berbohong dan tidak bercakap benar.

Ini berikutan kenyataan daripada Pejabat Perdana Menteri sebelum ini yang mengatakan Najib tidak terlibat dalam urusan harian 1MDB, sebaliknya memberitahu syarikat itu diurus oleh satu pasukan profesional dan berpengalaman.

Tetapi dengan adanya peruntukan khas dalam fasal 117 itu, bagaimanakan untuk mengelakkan daripada tanggapan Najib tidak tahu apa-apa mengenai perjalanan harian1MDB?

Tidakkah Najib juga berbohong dalam hal ini?

Ketika Arul Kanda Kandasamy, CEO 1MDB dijadual mengadap PAC pada 26 Mei lalu dan beliau tidak dapat menghadirinya, sekali lagi unsur-unsur pembohongan terdedah.

Arul membeli alasan tidak dapat hadir kerana notis yang diterimanya adalah pada 21 Mei dan beliau sudah pun mempunyai jadual di luar negara pada 26 Mei itu.

Bagaimanapun, dengan penjelasan Nur Jazlan, Pengerusi PAC bahawa mereka menghantar surat kepada Kementerian Kewangan mengenai pemakluman jadual pendengaran itu seawal 6 Mei lagi, jelas ada permainan "membeli masa" dalam hal ini.

Mengapa surat PAC bertarikh 6 Mei kepada Kementerian Kewangan tetapi hanya disampaikan kepada 1MDB pada 21 Mei? 

Persoalan lebih penting berdasarkan konsep pertanggungjawaban ialah siapa Menteri Kewangan dan adakah kelewatan itu dalam pengetahuan Najib dan para pegawainya?

Lebih memeningkan kepala sejak semalam ialah apabila Arul Kanda juga dikesan telah bertemu Pengerusi BNBBC, Shahrir Samad yang dikenali sebagai penyokong kuat Najib di Kuala Lumpur pada 27 Mei, iaitu hanya sehari selepas jadual asal bertemu PAC yang tidak dapat dihadirinya.

sambung story kat ini


Arul Kanda was in town with BBC Chairman Shahrir Samad...

The 1MDB scandal has produced one lie after another in recent days, political analyst Shahbudin Husin alleges in his latest blog posting.

“It would be interesting to see how the Auditor-General and the Public Accounts Committee (PAC) deals with them,” he remarks.

“The people continue to be haunted by these lies,” he says. “Whether the company can be salvaged or otherwise, the fact remains that the public will have to shoulder its RM42 billion debt burden. That’s the talk wherever the people gather in public and in private.”

Shahbudin wonders whether new lies will emerge in the coming days. “As the late P Ramlee would say, ‘Berapa banyak bohong, daa?’ (How many more lies, man?)”

He recalls the recent moment of high drama when 1MDB Chief Arul Kanda Kandasamy and the company’s first CEO, Shahrol Halmi, said they could not attend the bipartisan Public Accounts Committee’s hearing on the company.

“Strangely,” he says, “it was Prime Minister Najib Abdul Razak who acted as spokesman for the missing duo by pledging that they would not run away and would in fact turn up for the hearing once a new date was set. Is he their public relations officer?

“It appears like they were buying time with all their explanations. Shahrol even asked for a month’s delay in the hearing on the grounds that he needed time to prepare himself.”

Arul Kanda, he observes, made much of being informed late although PAC Chairman Nur Jazlan confirmed that the Finance Ministry had been given ample notice.

“Then, the story emerged that the Finance Ministry informed 1MDB late and by that time Arul Kanda and Shahrol had made travel arrangements as they were supposed to be overseas on important assignments.”


ARUL KANDA SHOCKER: 1MDB CEO caught issuing 'CLEVERLY-WORDED LIES'


But it appears that Arul Kanda was in town and not overseas at all, says Shahbudin. “He was seen having dinner with Barisan Nasional Backbenchers Club Chairman Shahrir Samad.

“Petaling Jaya Utara MP Tony Pua has already demanded that Arul Kanda and Shahrol produce their air tickets to prove that they were overseas.”

It has been estimated by various parties, including former prime minister Mahathir Mohamad that at least RM27 billion of 1MDB money cannot be accounted for, Shahbudin notes.

He says Najib’s explanation on the RM27 billion was the only one the people have at the moment. “It doesn’t make much sense either,” he adds. “Najib claims the money was not missing but was in the form of assets in the land bank at Sungei Besi (500 acres) and in the 70 acres in the Tun Razak Exchange (TRX) in Kuala Lumpur.”

The lands were bought very cheaply from the government and comes nowhere near RM27 billion even after revaluation, he notes. “Najib not only continues to repeat the story on the monies not being missing, and the lies on the land value, he has also been found lying repeatedly on the matter of the USD1.103 billion purportedly transferred from the Cayman Islands to BSI Bank in Singapore.

“It seems that Najib, surrounded by so many experts, has been confused by the difference between cash, assets and units.”

Shahbudin says no one seems any wiser as to what these “units” in Singapore are and what their total value is.

“We are no nearer to unravelling the mystery of the missing billions,” he adds. - fmt

Arul, Shahrir, Paul Stadlen In "Up To Something" Meeting...

Arul Kanda said he could not attend the PAC because he was travelling. Here he is late at night (last nite?) meeting Shahrir Samad in a hotel in town.

What was this late night meeting about? Arul's mornings, afternoons, evenings and nights are filled with closing the huge gaping holes in 1MDB and the continuous bungles by the PM over the scandal. 

I bet he did not meet Shahrir Samad to talk about the Rohingya problem. Shahrir Samad is chairman of the BN Back Benchers club. 

More importantly Shahrir hails from Johor - the same state which Nur Jazlan comes from. Nur Jazlan is of course the chairman of the PAC which Arul Kanda has been avoiding.  

So were they talking about the Rohingyas ?

Was this a "coaching" session? If they want to know this point about the Rohingyas, this is how they must frame the question. If they want to know how the Rohingyas went undeteced, then they should not raise that other point. Bla bla bla.

And then this other Mat Salleh guy shows up as well. Reports says this is Paul Stadlen the Boogey Pirate's chief media advisor. The same guy who was drinking whiskey from two bottles at the same time. The APCO fellow. You can see the picture above with Sharir.  

(Interestingly who took the picture? This is NOT a smartphone picture. This picture was taken using a zoom lens camera.  Arul, No. 2 does not like you at all. 'Panggil Polis' he said. I say Arul, they are following you brother. 100% sure. Better be careful.  If even Bloggers like me are followed, surely they will have your @$$ buttoned down quite easily. Dont say I did not warn you.)

So what where you, the CEO of Scandal Incorporated, Shahrir Samad, Boogey's b@ll carrier in the BBC and Paul Single Malt, Boogey's media man conspiring about in the late hours of the night?

You were up to something. Up to any good? Or up to no good? -  syedsoutsidethebox


Rafizi - Saya tak kutip dana haram,
#‎tutup1MDB‬ ‪#‎kembalikanwangrakyat...

Alhamdulillah selepas 1 minggu, kutipan kempen ‪#‎tutup1MDB‬ ‪#‎kembalikanwangrakyat‬ telah melepasi RM10,000. Banyak askar-askar upahan Umno yang menyerang saya kononnya ini mengambil dana secara haram kerana NOW didaftarkan di bawah Akta Syarikat.

Berikut adalah penjelasan saya:

1) Akta Syarikat tidak menghalang sesuatu entiti yang didaftarkan beroperasi bagi tujuan bukan keuntungan. Banyak rumah amal, rumah kebajikan, NGO dan lain-lain beroperasi dengan pendaftaran di bawah Akta Syarikat

2) Banyak entiti bukan keuntungan seperti ini memilih untuk mendaftar di bawah Akta Syarikat dan bukan Pendaftar Pertubuhan kerana tidak mahu terdedah kepada pelbagai karenah yang boleh memangsakan entiti di bawah Pendaftar Pertubuhan, seperti ugutan mengharamkan DAP apabila badan itu dilihat tidak selari dengan Umno/Barisan Nasional

3) Akta BAFIA yang disebut Ramesh Rao tidak wujud lagi dan sudah dihapuskan. Akta AMLA yang disebut juga tidak berkaitan dengan kutipan derma seperti ini

4) Ada satu undang-undang yang mencegah orang ramai tanpa lesen mengutip deposit seperti mana bank atau firma pelaburan dilesenkan mengutip deposit. Peruntukan undang-undang itu khusus bagi tujuan pelaburan iaitu mengutip wang tanpa lesen kononnya untuk memberi keuntungan kepada pelabur (contoh skim cepat kaya). Peruntukan itu tidak terpakai bagi kutipan derma terbuka seperti ini

5) Tindakan mengutip derma oleh entiti yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat tidak menyalahi undang-undang dan biasa dibuat. Contohnya, media-media Umno seperti Utusan, TV3 dan lain-lain sering melancarkan tabung memohon derma dari rakyat. Ini sama sahaja dengan tabung #tutup1MDB yang dilancarkan NOW

6) NOW menguruskan dana ini secara telus dengan mengumumkan kutipan setiap hari dan tujuan kutipan itu dibuat. Apabila pembayaran dibuat, NOW juga akan mengumumkan kepada siapa bayaran itu dibuat. Tidak timbul soal penyelewengan

7) Ini tindakan murahan oleh Umno kononnya untuk mengalihkan perhatian dari skandal RM42 bilion 1MDB dan GST. Lalu dibayarnya aktivis upahan ini untuk membuat bising untuk menutup kemarahan rakyat

Insya Allah saman akan difailkan minggu depan dan peguam sedang menyiapkan 3 saman itu. Jika anda belum menderma, masih belum terlambat. - rafizi ramli

Seminggu saja, 'Tutup 1MDB' kutip RM10,000

Saham FGV adakah FELDA akan berhutang lagi

Saham FGV merudum...


Ertinya 1MDB tiada cash flow mencukupi membayar hutang. Atau adakah ini hutang baru menutup hutang lama.....

Hari ini 29 Mei genap 42 tahun pemergian Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Allahyarham banyak meninggalkan seni agungnya yang tak lapok dek hujan,tak kering dek panas walaupun hidupnya penuh ranjau dan duri.Filem2nya sangat unik kerana terlalu sinis dan membawa banyak maksud yang tersirat dari yang tersurat. Tontonlah video ini agar anak, cucu serta cicit kita nanti tidak melupakan tokoh lagenda hebat ini. Al-Fatihah untuk Allayarham Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh.



cheers.

No comments: