28 May 2015

Dr.M - 1MDB terlibat dengan 'money laundering' kah...


1. Apabila jawapan kepada soalan yang ditujukan kepada Perdana Menteri atau Menteri oleh ahli Parlimen walaupun jawapan itu disediakan oleh pegawai, tetapi yang bertanggungjawab ialah menteri kementerian berkenaan. Dialah yang akan memikul beban kesalahan jika ini berlaku. Walaupun prosiding dalam Parlimen diberi kekebalan melalui undang-undang, tetapi jika jawapan tidak berasas kepada kebenaran, ia tetap tidak benar dan tidak lagi kebal apabila jawapan itu disiar untuk pengetahuan umum tanpa dinafi.

2. Pegawai-pegawai yang menyediakan jawapan tidak kebal. Mereka masih bertanggungjawab terhadap isi kandungan jawapan. Jika didapati mereka tidak tentukan jawapan yang disediakan oleh mereka berasas kepada kebenaran, kerana tidak berasas kepada maklumat dan bukti yang sahih, mereka boleh dituduh sengaja mencuba melindungi menteri kerana menyembunyikan kebenaran. Dengan perkataan lain menteri masih boleh dituduh membohong dan pegawai juga akan dituduh bersama.

3. Menteri lebih bertanggungjawab kerana dikehendaki menyemak dan menentukan jawapan yang dibuat atas namanya adalah benar.

4. Perdana Menteri telah jelaskan bahawa wang sebanyak USD 1 billion tidak dibawa balik ke Malaysia kerana Bank Negara akan menganggu urusan keluar masuk wang yang lebih dari 50 juta.

5. Setahu saya bank-bank telah diarah menyoal urusan yang lebih dari RM50,000/-. Jika urusan tidak ada kaitan dengan “money laundering”, iaitu yang didapati secara haram, ia tidak jadi masalah.

6. Soalnya apakah 1MDB dengan pengetahuan penasihatnya terlibat dengan money laundering, sehingga wang dari Cayman Islands terpaksa disimpan di Singapura.

7. Singapura juga memeriksa dengan teliti wang yang masuk-keluar negara itu bagi mengelak jenayah money laundering. Apakah 1MDB tidak tahu akan peraturan Monetary Authority of Singapore (MAS)?

8. Atau apakah tujuan sebenar ialah untuk membohong berkenaan penyimpanan wang ini di Singapura, iaitu sebenarnya tidak ada wang yang disimpan di sana, bahawa wang sebanyak lebih satu billion U.S. dollar sudah hilang.

9. Jika tidak dapat dibuktikan wang ini ada di Singapura, maka sekali lagi, pegawai dan menteri bersalah kerana membohong.

10. Berkenaan dengan Bank Negara enggan memberi maklumat berkenaan dengan laporan kepadanya oleh MAS Singapura, jika ini didapati melindungi pembohongan berkenaan wang 1MDB yang dikatakan berada di Singapura, ini juga merupa satu jenayah dibawah undang-undang jenayah negara.

11. Sesuatu yang aneh dan salah ialah keengganan jabatan-jabatan Kerajaan yang bertanggungjawab mengambil tindakan berkenaan dengan dakwaan yang telah dibuat dan laporan polis berkenaan kehilangan wang 1MDB, syarikat milik Kerajaan. Sebaliknya orang yang membuat laporan polis telah dimufliskan, rumahnya dirampas dan siasatan dibuat keatasnya kononnya dia terlibat dengan membiayai gerakan keganasan dan money laundering.

12. Ada pemberita akhbar yang ditangkap kononnya kerana bersalah di bawah Akta Hasutan dan kemudian dibebas kerana tidak ada kesalahan yang dilakukan oleh mereka.

13. Saya sendiri biasa digeledah oleh jabatan hasil dalam negeri semasa memiliki klinik perubatan. Saya terpaksa bayar cukai tambahan kerana segala penjelasan saya tidak diterima. Dijelaskan kepada saya jika saya bawa kes ke mahkamah, besar kemungkinan saya didenda tiga kali ganda. Siasatan ke atas saya dibuat kerana sangkaan bahawa sebagai doctor awam saya tentu kaya dan tidak bayar cukai sepenuhnya.

14. Pegawai-pegawai Kerajaan yang hidup lebih mewah dari pendapatan mereka biasanya disiasat oleh jabatan (board) hasil dalam negeri. Tetapi apabila Menteri atau orang awam tertentu diketahui hidup terlalu mewah, siasatan tidak dibuat. Sebaliknya orang yang membuat laporan polis berkenaan perkara tertentu disiasat.

15. Amatlah menyedihkan apabila ternampak ada pilihkasih dalam siasatan jenayah. Hari ini Malaysia sudah disenaraikan sebagai antara 10 negara yang rasuah berleluasa.

16. Rakyat Malaysia tertakluk kepada undang-undang yang sama. Janganlah hendaknya ada pilihkasih dan diskriminasi dalam menguatkuasa undang-undang. - chedet

Dr M: 1MDB S'pore sling a bid to dodge tax man...

Continuing the diatribe, Dr Mahathir Mohamad has asked if 1MDB was involved in money laundering, with the knowledge of its advisor - Prime Minister Najib Abdul Razak.

The former premier questioned if this prompted the money from Cayman Islands to be kept in Singapore.

"Singapore scrutinises all money coming in and going out of the country to prevent money laundering.

"Doesn't 1MDB know about the Monetary Authority of Singapore (MAS) rules? " he asked in his blog post.

Mahathir was responding to Najib's Parliamentary written reply that the US$1.103 billion (RM4 billion) was kept in Singapore instead of Malaysia as Bank Negara would scrutinise all transactions valued at more than RM50 million [See image at end of article].

However, Mahathir said banks intervening in such transactions would not be an issue if the transaction was legitimate and not money laundering.

Malaysiakini has contacted 1MDB on the matter and is awaiting response.

Mahathir had zoomed in on the 1MDB's US$1.103 billion after the government issued confusing explanations on the status of the funds.

Ministers check written replies

1MDB had said the money was redeemed in cash from Cayman Islands after an aborted deal with PetroSaudi and later kept in BSI Singapore.

This was also reiterated by Najib in a parliamentary written reply on March 10 but later changed his answer on May 20 that they were in the form of assets.

This became even more baffling when Finance Minister II Husni Hanadzlah clarified the assets were in "units" but refused to explain what he meant.

Mahathir had accused Najib of lying and committing criminal wrongdoing to cover up the matter.

In the blog posting today, Mahathir reiterated this, stating that even though the written reply was prepared by government officials, the minister is ultimately responsible for checking them.

"Government officers which prepare the answers are not immune (to prosecution). They are responsible for the answers.

"If it is found that the answer prepared by them are not based on the truth and valid evidence, they can be prosecuted for attempting to protect the minister by hiding the truth.

"In other words, the minister can be charged for lying the government ministers can be charged together," he said. - mk


Mahathir warns BNM against 1MDB cover-up...

Former prime minister Dr Mahathir Mohamad has warned Bank Negara against covering up for debt-ridden 1MDB.

Mahathir said doing so would expose the central bank to criminal prosecution.

He was responding to Bank Negara governor Zeti Akhtar Aziz (photo) who on Tuesday confirmed receiving reports from the Monetary Authority of Singapore (MAS) on 1MDB but refused to divulge details.

"On Bank Negara's refusal to give information about the report made by MAS in Singapore, if it is found to be shielding lies about 1MDB's cash which is said to be in Singapore, it is also a crime under the country's criminal law," he said in a blog posting today.

The report is over 1MDB's alleged deposit of US$1.103 billion in BSI Singapore, which is now the subject of confusion.

Malaysiakini has contacted Bank Negara on the matter and is awaiting response.

Cash, assets or units?

Prime Minister Najib Abdul Razak in Parliamentary writen reply on March 10 said the amount had been fully redeemed in the form of cash from the Cayman Islands and is now kept at BSI Bank Limited Singapore.

However, on May 20, Najib, who is also Finance Minister, changed his answer on the matter, stating there is no cash in BSI Singapore, but merely "assets in US dollars".

This became even more baffling when Finance Minister II Husni Hanadzlah clarified the assets were in fact in the form of "units" but refused to explain what he meant by that.

Bank Negara has remained mummed to date, insisting that it cannot comment on individual entities.

Mahathir said he is puzzled by the refusal of government authorities to act on what he said is the "disappearance" of 1MDB's funds.

"Instead, those who made police report (against 1MDB) is made a bankrupt," said Mahathir, in reference to sacked Batu Kawan Umno division vice chairperson Khairuddin Abu Hassan. - mk

Dr M: Doktor disiasat, menteri mewah terlepas...

Tun Dr Mahathir Mohamad membangkitkan dakwaan pilih kasih terhadap pihak didakwa hidup mewah di negara ini.

Katanya beliau sendiri pernah digeledah oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kerana mempunyai klinik dan dianggap kaya sebagai seorang doktor serta tidak membayar cukai sepenuhnya.

Begitu juga apabila pegawai kerajaan yang hidup mewah melebihi pendapatan biasanya disiasat.

“Tetapi apabila menteri atau orang awam tertentu diketahui hidup terlalu mewah, siasatan tidak dibuat.

“Sebaliknya orang yang membuat laporan polis berkenaan perkara tertentu disiasat,” kata Mahathir.

“Amatlah menyedihkan apabila ternampak ada pilih kasih dalam siasatan jenayah.”

Beliau justeru menegaskan bahawa setiap rakyat Malaysia tertakluk pada undang-undang sama dan negara ini sudah disenaraikan sebagai antara 10 negara yang rasuah berleluasa.|

Mahathir membangkitkan perkara itu ketika mengulas keengganan jabatan kerajaan bertanggungjawab bertindak terhadap dakwaan kehilangan wang 1MDB, syarikat pelaburan negara cetusan ilham Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sebaliknya, kata Mahathir, pihak yang membuat laporan polis dimufliskan, rumah dirampas dan disiasat kononnya membiayai gerakan keganasan dan penggubahan wang haram.

Bukan itu sahaja, kata Mahathir, pemberita juga ditangkap bawah Akta Hasutan dan kemudian dibebas kerana mereka sebenarnya tidak melakukan sebarang kesalahan.- mk 


Dr M: LHDN probed me but not the super rich



cheers.

No comments: