29 June 2016

Sayakah si ‘kafir harbi’ yang layak dibunuh itu...


lks_sayakahkafirharbi_

Mufti Pahang Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman diminta jujur dan berterus-terang untuk menyatakan siapakah sebenarnya ‘kafir harbi’ yang dimaksudkan.

Permintaan ini dibuat Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dalam satu kenyataan apabila mufti berkenaan berkeras tidak mahu menarik semula kenyataan bahaya itu atau meminta maaf kerana melabel DAP sebagai ‘kafir harbi’.

Kata Kit Siang, label ‘kafir harbi’ itu amat bahaya dan berbaur hasutan serta boleh menjejaskan keamanan, keselamatan dan keharmonian negara yang memayungi masyarakat pelbagai lapisan kaum dan agama.

“Saya masih menunggu respon Abdul Rahman terhadap kenyataan saya semalam di Gelang Patah. Saya minta beliau berlaku jujur dan berani untuk menyatakan secara spesifik adakah saya orangnya si ‘kafir harbi’ yang layak dibunuh itu?” soal Kit Siang dalam satu kenyataan.



Dalam masa yang sama, Kit Siang juga menuntut penjelasan mufti berkenaan adakah label ‘kafir harbi’ dibuat kerana DAP lantang memperjuangkan nasib rakyat tertindas dan jika demikian, bila pula masanya beliau menjadi ‘kafir harbi’.

“Adakah kerana saya bangun bersuara di Parlimen pada tahun 1978 menentang UMNO-Barisan Nasional mengisytiharkan darurat untuk merampas Kelantan dari PAS?

“Atau adakah kerana saya mengkritik cara kerajaan menangani tragedi Memali pada tahun 1985 yang telah mengorbankan 18 nyawa dan mendesak supaya Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan bagi menyiasat tragedi hitam itu?” tanya beliau.

Ujarnya, adakah label itu dilontarkan kerana Lim Guan Eng mempertahankan maruah seorang gadis Melayu di Melaka sehingga dimasukkan ke penjara akibat dan hilang kelayakannya sebagai Ahli Parlimen Kota Melaka, malah hilang kelayakan pencen dan hak mengundi selama lima tahun?



“Mungkinkah juga kerana pada tahun 2000 saya mengecam Kerajaan Persekutuan yang merampas royalti minyak Terengganu sebanyak lima peratus kerana PAS menang di Terengganu dan membentuk kerajaan negeri dengan Hadi Awang sebagai menteri besar?” Kit Siang menyoal.

Kesal dengan apa yang berlaku, beliau kehairanan kerana walaupun Malaysia memiliki pasukan khas anti keganasan yang memantau segala pergerakan dan ancaman penganas ISIS, ia tidak mampu menangkis pemikiran ekstrem agama ala-ISIS seperti kontroversi ‘kafir harbi’ yang hangat diperkatakan saat ini.

“Siapa yang lebih berbahaya, sama ada anggota ISIS Mohd Rafi Udin yang memberi amaran tiada lagi keamanan di Bukit Aman atau kenyataan Mufti Pahang yang mencetuskan polemik ‘kafir harbi’ tertuju kepada orang bukan Islam dan DAP khususnya,” soalnya lagi. – Roketkini.com

DAP jadi 'kafir harbi' bila M'sia di ambang PRU14

Shafie Apdal
300 Ketua Cawangan UMNO,17 Bahagian leaders Quit UMNO in Sempoerna...

Sulabayan assemblyman Datuk Jaujan Sambakong has resigned from Umno citing the suspension of party vice-president and Semporna division chief Datuk Seri Shafie Apdal as unfair.

“I have quit the party,” Jaujan told The Star Online.

He said those who also quit the party included Semporna Umno permanent chairman Datu Eranza Saribu, 17 division and 300 branch leaders.

Jaujan, the Semporna Umno vice-chairman, said they were unhappy with the “unfair” suspension of Shafie, who is Semporna MP. Continue reading here...

My comments :  So what if Shafie worked hard for the party? So what if Shafie helped UMNO enter Sabah (oops)?  What you did for the party is not relevant.

What is relevant is "Do you support crooks and thieves?"

If you cannot support crooks and thieves, then all your previous contributions to the party become useless. It is not relevant.

The important thing is can you help a hippo carry bagfuls of dirty underwear onto  a getaway plane? If you can, you are in. If you cannot, you are out.  It is as simple as that. 

Well I hope that the resignation of Husni Hanadzlah, this resignation of 300 Branch Chiefs in Sempoerna, the resignation of 17 division level leaders and the resignation of the assemblyman will trigger an exodus from UMNO.

Semua ahli UMNO yang masih belum berhenti atau menarik diri dari jawatan dan keahlian perlu fikir rapi keadaan paling genting sekarang yang menimpa seluruh negara kita dan semua kaum dan lapisan masyarakat kita. Hanya ahli UMNO yang boleh menyelamatkan keadaan sekarang.

Tindakan tegas dan berani 300 Ketua Cawangan Sempoerna, 17 pemimpin Bahagian dan ADUN Sulabayan patut dicontohi.  Darah pejuang pelaut Bajau dan Suluk. 

Jika ahli UMNO masih hendak tunggu lagi orang lain pula yang akan datang menyelamatkan keadaan.    UMNO akan lenyap. Ahli UMNO akan muflis.- syedsoutsidethebox  

A self-proclaimed IS member posted on his Facebook account to claim responsibility for the grenade attack in Puchong.The police are still verifying the authenticity of the claim.The early morning incident took place at about 1.30 a.m. today. At least six people were injured. - mysinchew

Rambut bibik Mama pun sekali dandan RM1,200-RM2,500.
Dua kali dandan tinggai,belen RM100...

Nak tanya pasai apa???



cheers.

No comments: