02 April 2015

Mahathir pun heran sapa arah bunuh Altantuya...


Rakyat tertanya-tanya siapa yang memberi arahan. Sebagai pengawal peribadi Datuk Seri Najib, dakwaan Sirul perlu disiasat untuk menentukan siapa yang memberi arahan.

Demikian pandangan yang dilontarkan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dalam blognya, hari ini.

"Tetapi selain daripada Najib berkata Sirul 'merepek', tidak ada siasatan yang dibuat. Ini adalah nyawa manusia," tulisnya.

Baginya, amatlah zalim jika Sirul dibunuh kerana menjalankan arahan.

Berikut tulisan penuh beliau yang bertajuk Umno dan PRU14.

1. Ramalan oleh masyarakat sekarang ialah UMNO dan BN akan kalah Pilihanraya Umum ke-14 kerana terlalu banyak tuduhan yang dibuat terhadap Najib yang tidak dijawab olehnya.

2. Ia bermula dengan kes pembunuhan Altantuya, wanita Mongolia yang terlibat dengan skandal pembelian kapal selam.

3. Dua orang anggota polis dituduh menembak mati wanita berkenaan, dibicara, didapati bersalah, kemudian didapati tidak bersalah dan dibebaskan. Kemudian dibicara semula dan dikena hukum bunuh.

4. Seorang daripada mereka berada dalam tahanan tetapi Sirul seorang lagi berada di Australia. Dia membuat kenyataan bahawa dia diarah untuk membunuh.



5. Rakyat tertanya-tanya siapa yang memberi arahan. Sebagai pengawal peribadi Dato Sri Najib, dakwaan Sirul perlu disiasat untuk menentukan siapa yang memberi arahan. Tetapi selain daripada Najib berkata Sirul “merepet”, tidak ada siasatan yang dibuat. Ini adalah nyawa manusia. Amatlah zalim jika Sirul dibunuh kerana menjalankan arahan.

6. Kemudian kes 1MDB. Tuduhan penyelewengan dalam urusan wang berbillion Ringgit oleh Jho Low telah dibuat dengan bukti-bukti yang jelas. Tuduhan ini tidak dijawab selain dari berkata ia adalah pembohongan.

7. Kononnya aset 1MDB berjumlah 52 billion sedangkan hutang hanya 42 billion. Aset tidak jadi keuntungan sebelum dijual (dicairkan). Kenapa untuk membayar faedah sebanyak 2 billion pun terpaksa hutang dari Ananda Krishnan. Kalau 1MDB tidak rugi kenapa terpaksa hutang. Kenapa wang Kerajaan sebanyak 1 billion diberi kepada 1MDB setelah hutang dibayar?




8. Kononnya wang yang disimpan di Cayman Island sudah dibawa balik. Tetapi separuh disimpan dalam bank Swiss (BSI) di Singapura. Di mana pergi separuh lagi dari 6 billion? Kenapa wang ini tidak diguna untuk bayar faedah 2 billion.

9. Kononnya disimpan di Singapura kerana Bank Negara akan menyoal simpanan lebih dari 50 juta. Jikalau duit itu duit kita yang hanya disimpan di Cayman, apa masalahnya menjelaskan kepada Bank Negara punca wang itu. Lagi pun duit ini dimiliki oleh 1MDB yang dikuasai penuh oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan.

10. Soalan-soalan lain berkenaan 1MDB tidak dijawab selain daripada berkata asetnya besar. Soal harga tanah Kerajaan yang dibeli oleh 1MDB tidak dijelas. Sudah tentu jika dibeli dengan harga yang murah dan dinaik nilai berkali ganda, aset ini menjadi besar. Tetapi Kerajaan rugi banyak dengan tanah miliknya dijual dengan harga yang tidak mencermin harga pasaran.

11. US$700 juta dibayar kepada Petro Saudi untuk apa? Sudahkah ditentukan Petro Saudi memiliki konsesi kawasan minyak dan gas di Argentina dan Turkmenistan sebelum membayar wang yang begitu banyak.

12. Jho Low dilapor dalam New York Times, London Times dan Sarawak Report terlibat dalam pengurusan berbillion Ringgit duit 1MDB. Siapa dianya Jho Low yang begitu dipercayai oleh Dato Sri Najib. Pegawai Malaysia yang dilantik mengurus dana 1MDB mengaku mereka diarah oleh Jho Low yang mendakwa ia mendapat kepercayaan penuh dan arahan dari Dato Sri Najib.



13. Gambar-gambar Jho Low dan kelakuannya, umurnya yang amat muda serta cara hidupnya tidak menggambarkan peribadi yang menyakinkan orang ramai. Tetapi dia dilapur membeli rumah di New York dan Hollywood beratus juta Ringgit. Kemudian rumah-rumah ini dijual kepada anak tiri Najib dengan harga ratusan juta Ringgit bagi setiap satu kerana kononnya Jho Low telah jumpa rumah yang lebih indah di Hollywood yang harganya lebih tinggi.

14. Dari mana datangnya duit beratus juta kepada Riza Aziz tidak dapat dijelas. Keluarga Tun Razak termasuk Najib menafikan duit ini adalah dari keluarga. Pelaburan ratusan juta dalam filem “Wolf of Wall Street” oleh Riza datang dari mana?

15. Dan banyaklah lagi tuduhan dan soalan terhadap 1MDB yang ditubuh oleh Dato Sri Najib dan dikuasai sepenuh olehnya sebagai penasihat yang tidak dijelas dan dijawab selain dari menafi dan mendakwa semuanya bohong belaka. Laporan-laporan dalam akhbar di New York dan London amat memalukan negara.

16. Sementara itu, walaupun Kerajaan menghadapi kekurangan wang yang besar dan terpaksa hutang, Dato Sri Najib sebagai Perdana Menteri membeli sebuah lagi pesawat mewah. Umum mengetahui pesawat ACJ319 yang sedia ada diguna bukan sahaja untuk tugas rasmi tetapi sebagai kenderaan peribadi untuk Dato Sri dan Datin Sri.

17. Dalam keadaan ekonomi tidak menentu, dalam keadaan rakyat terpaksa bayar cukai yang lebih tinggi, dalam keadaan nilai Ringgit yang menurun teruk, dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan rakyat dilanda banjir dan kehilangan ratusan juta Ringgit, Kerajaan membazirkan wang ratusan juta untuk pesawat mewah walaupun sudah ada pesawat-pesawat milik Kerajaan.



18. Cara pembelian tidak dapat menyembunyi bahawa akhirnya Kerajaan terpaksa menanggung beban pembelian ini. Jika syarikat bukan Kerajaan yang secara rasmi membeli, bayaran melalui lease (sewa) lebih tinggi daripada belian secara langsung kerana terpaksa memberi keuntungan kepada pemilik dan faedah yang dimasukkan.

19. Selain daripada ini dasar-dasar pemerintahan Dato Sri Najib terhad kepada pemberian wang percuma, menimbul kemarahan orang Melayu dengan mengenepikan Dasar Ekonomi Baru kerana ingin mendapat sokongan orang Cina. Namun penolakan BN dalam PRU 13 membuktikan orang Cina tolak pemerintahan Najib.

20. Sesungguhnya rakyat, baik Melayu, Cina, India atau suku kaum Sabah dan Sarawak sudah tidak percaya lagi kepada Dato Sri Najib. Ahli UMNO dan pemimpinnya perlu sedar bahawa UMNO dan dengan itu BN akan kalah jika Dato Sri Najib memimpin UMNO hingga PRU 14. Apabila UMNO kalah, orang Melayu akan kutuk kepimpinan yang menjadikan parti keramat ini begitu lemah sehingga ditolak oleh bangsa Melayu sendiri. Sekali UMNO kalah, ia tidak akan dapat dipulih semula.



21. Ramai juga ahli dan pemimpin UMNO yang setia secara buta tuli kepada pemimpin. Saya juga setia tetapi kesetiaan saya ialah kepada parti dan orang Melayu yang diwakili olehnya. Bukanlah mudah bagi saya menulis blog ini. Tetapi demi bangsa dan Negara saya terpaksa dedah semua ini.

22. Saya belum nyanyok walaupun umur hampir 90 tahun. Sesiapa yang berkata saya nyanyok sebenarnya menipu diri. 

23. Melayu hanya akan selamat jika bersikap bangsa lebih utama daripada diri sendiri. - harakahdaily


Mahathir: Who ordered killing of Altantuya...

People are still wondering who issued the order to murder Mongolian translator Altantuya Shaariibuu, former prime minister Dr Mahathir Mohamad says.

Former police commando Sirul Azhar Umar's claims, Mahathir said, should be investigated to determine the hidden hand behind the gruesome killing.

"Apart from (Prime Minister) Najib (Abdul Razak) dismissing the claims as 'rubbish', there was no investigation.

"This is a human life. It would be very cruel for Sirul to die for just following orders," Mahathir said in a a blog posting today.

He said this in reference to Malaysiakini's exclusive interview with Sirul, who is currently in Australia.

In the interview, the former police commando revealed that he had merely acted under orders and that those with the motive to kill the Mongolian national were still at large.

In January, Sirul was sentenced to death, together with another former police commando Azilah Hadri for the 2006 murder.

However, Sirul fled to Australia before the verdict was delivered and he is currently in the detention of immigration authorities in that country.

The Malaysian government has yet to file an application to extradite him. Australian law forbids those facing the death penalty to be sent back to their home countries.

When Najib was quizzed on Sirul's claims, the prime minister had dismissed them as "utter rubbish" while the police refused to initiate any investigation, on grounds that there has been no new revelation into the killing.

Najib's name was dragged into the case after his confidant Abdul Razak Baginda, who admitted to having an affair with Altantuya, was charged with abetting in her murder.

However, he was freed of the charge, without being called to make his defence.

Speculation continues to be rife that Altantuya's murder, and the blowing up of her body with the highly restricted C4 explosives, was related to the Scorpene submarine deal that was made during Najib's tenure as defence minister.

Najib, who was also deputy prime minister at that time, has denied any involvement with Altantuya and he has been cleared by the police.

In his blog posting, which comes on the eve of Najib celebrating his sixth year in office, Mahathir described the Scorpene submarine purchase as a "scandal".

On Monday, Law Minister Nancy Shukri said there was insufficient evidence to pursue any appeal against Razak Baginda's discharge. - mk

Dr M: Nobody trusts Najib, BN will lose...

Umno and BN will be defeated in the next general election unless Prime Minister Najib Abdul Razak steps down, said Dr Mahathir Mohamad.

The former premier unleashed his most vitriolic attack on Najib on the eve of the prime minister's sixth year in office.

In a blog post today, Mahathir said his prediction was based on the fact that Najib has not been able to answer a slew of allegations against him.

"The people - be it Malays, Chinese, Indians and ethnic groups from Sabah and Sarawak - don't trust Najib.

"Umno members and their leaders must wake up to the fact that Umno and BN will lose if Najib leads Umno until GE14.

"When Umno loses, the Malays will criticise the party's leadership, which is so weak that it is now rejected by the Malays.

"Once Umno loses, it will not recover," he warned.

'I'm not senile'

Among others, Mahathir cited the mystery surrounding the motive behind the murder of Altantuya Shariibuu, whom he said was involved in the "scandal" surrounding the purchase of two naval submarines.

He also attacked Najib over his handling of the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) controversy, his links to tycoon Jho Low, his stepson Riza Aziz's fortune and the purchase of a new luxury jet.

"Apart from these allegations, the Najib administration's policies is limited to doling out cash (and) irking Malays by dropping the New Economic Policy to gain Chinese support.

"Nevertheless, the rejection of BN during GE13 had already proven that the Chinese reject his leadership," he added.

As a parting shot, Mahathir said he was "not senile" despite being almost 90.

"Those who say I'm senile are lying to themselves," he added. - mk


It would be cruel to hang Sirul, says Dr M
It would be cruel to hang Sirul, says Dr M...

It will be an act of cruelty to hang Sirul Azhar Umar if it’s true that he was following orders when he killed Altantuya Shaaribuu, former prime minister Mahathir Mohamad has declared.

In a blog posting demanding answers from Prime Minister Najib Abdul Razak to questions relating to the murder as well as the controversy surrounding 1MDB, Mahathir notes that Najib has not ordered an investigation into Sirul’s claim.

He also notes that Sirul, who has fled to Australia, was Najib’s bodyguard.

“The public is wondering who gave Sirul the order,” he writes. “He was Dato Sri Najib’s bodyguard and his allegation must be investigated to determine who gave the order. Najib has only said that Sirul was talking rubbish. There’s been no investigation.

“We’re talking about somebody’s life. It would be cruel indeed to kill someone who was following orders.”

Mahathir refers to widespread speculation that Umno and BN would lose the 14th general election because of Najib’s silence in the face of allegations directed at him.

Turning to 1MDB, he points out that no clear answers have been forthcoming to a myriad of questions, including those related to the following:

1.  Jho Low’s involvement with 1MDB;
2. 1MDB’s borrowing of RM2 billion to settle a debt despite claiming that its assets exceeded its debts;
3. The status of funds said to be parked in the Cayman Islands;
4. The reasoning behind the decision to keep more than RM50 million in a Swiss bank’s branch in Singapore;
5.The prices paid for the purchase of government land;
6. 1MDB’s dealings with PetroSaudi.

Mahathir also refers to allegations that Najib’s stepson owns a large amount of wealth and asks how he acquired it.

“Meanwhile,” he says, “despite the government facing a huge shortage of funds and having to borrow, Dato Seri Najib as Prime Minister has gone ahead and acquired another luxury aircraft. The public knows that the existing ACJ319 is used not only for official purposes but also as private transport for the Dato Sri and Datin Sri.”

He calls the acquisition of the plane a waste in the light of uncertainties about the Malaysian economy.

He claims that Malaysian citizens, whatever their racial background, have lost confidence in Najib.

“Umno members and their leaders must realise that Umno and, by extension, BN will lose if Najib remains as the party’s top leader until the 14th general election,” he says. “Once Umno loses, it cannot be revived.”

Mahathir says it wasn’t easy for him to post the article on his blog. “But I have to expose all this for the sake of the nation.” - fmt





cheers.

No comments: