12 April 2015

Tu dia...jam tangan Rosmah hampir setengah juta...

MyWatch papar jam tangan mewah ahli politik...

Pejuang anti-jenayah R Sri Sanjeevan telah menerbitkan satu siri gambar dalam talian yang memaparkan jam tangan mewah yang dipakai oleh ahli-ahli politik.

Pengerusi Pasukan Petugas Pemantau Jenayah Malaysia (MyWatch) itu telah memuat naik beberapa gambar di laman Facebook MyWatch.

Sehingga jam 8.15 malam ini, post itu telah mendapat lebih 13,000 'likes' dan 25,000 'shares'.

Gambar-gambar itu menunjukkan pegawai kanan dan ahli-ahli politik yang memakai jam tangan mewah yang berbeza pada masa yang berlainan.

Antaranya ialah enam orang adalah dari BN dan tiga dari pembangkang.

Mereka ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, dan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

Isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan bekas perdana menteri yang lantang bersuara, Dr Mahathir Mohamad juga dipaparkan.


Ia juga termasuk allahyarham bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang sedang menjalani hukuman penjara lima tahun bagi sabitan tuduhan liwat.

Bagaimanapun, jam tangan Lim di dalam gambar adalah yang paling murah di kalangan mereka yang disenaraikan - Seiko Chronograph SND363. Gambar itu menyatakan bahawa di eBay, ia dijual pada harga AS$81 atau RM270.


Jam tangah Rosmah bernilai hampir setengah juta


Menurut hasil penemuan MyWatch, pemimpin Umno lebih suka jam tangan mewah dan antara mereka, Najib, Rosmah, Zahid, Hishammuddin dan Khairy ada lebih daripada satu jam.

Gambar-gambar menunjukkan Rosmah mempunyai empat jam tangan dan jam tangannya Richard Mille Lady RM 007 nampaknya yang paling mahal antara semuanya, dan dalam postnya, MyWatch mendakwa ia bernilai RM486,000.

Jam tangan Rosmah yang lain yang di disiarkan di MyWatch, ialah Hublot BB Black Magic 114 (RM79,200), Hublot BB Black Magic 48 Baguette (RM225,000), dan Franck Muller Master Square Date Diamonds (RM153,500).


Menurut gambar-gambar tersebut, Najib, juga, mempunyai empat jam tangan hebat.

Dan yang paling mahal, menurut MyWatch, ialah Hublot Big Bang King Power 'Red Devils' Manchester United limited edition, edisi terhad 'Red Devils', yang menurut MyWatch berharga RM165,000. Najib dikenali sebagai peminat pasukan bola sepak Manchester United.

Jam tangan Najib yang selebihnya, menurut MyWatch ialah Audemars Piguet Royal Oak Offshore Carbon (RM120,000), Harry Winston Project Z2 (RM97,500), dan Hublot BB Black Magic Black Ceramics (RM50,000).


Gambar-gambar  MyWatch menunjukkan Zahid, Hishammuddin dan Khairy, masing-masing mempunyai dua jam tangan utama.

Menurut gambar tersebut, Zahid memakai jam tangan Richard Mille RM033 (RM293,000) dan yang 'murah' IWC Portuguese Perpetual Calander Ruang (RM180,000).

Ia juga menegaskan bahawa Khairy memakai jam tangan Patek Philippe Nautilus bernilai RM160,000 dan Jaegar Reverso, yang harganya antara RM27,000 dan RM180,000.

Manakala Hishammuddin mempunyai dua jam tangan Audemars Piguet, satu adalah Royal Oak Offshore Chronograph Black Ceramic Bezel (dianggarkan lebih RM70,000) dan yang kedua ialah Royal Oak, yang dianggarkan bernilai lebih daripada RM50,000.

Namun, jam tangan Mahathir adalah Casio Protrek Triple Sensor Tide Graph PRG-130-1V, berharga RM1,020.



Anwar memakai jam tangan Tag Heuer CAF101A, yang bernilai RM7,650.


Allahyarham Tuan Guru Nik Aziz memakai Casio Prayer Compass WP-310 bernilai RM300.



Ketika dihubungi Malaysiakini, Sanjeevan(bawah) berkata ia adalah satu usaha yang dilakukan oleh mereka di MyWatch dan mereka mengambil masa lapan hingga sembilan bulan untuk mencapai misi itu.

Beliau berkata mereka telah mengambil gambar pegawai-pegawai kanan dan ahli-ahli politik apabila mereka memakai jam tangan mereka pada masa-masa yang berbeza dan membandingkannya dengan senarai harga di laman web beberapa pengeluar jam tangan.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa ini tidak membawa maksud yang ahli-ahli politik berkenaan adalah 'super kaya' atau pun NGOnya mempunyai niat tidak baik terhadap mereka.



"Saya hanya mahu orang ramai tahu apa jenis gaya hidup ahli-ahli politik ini. Sebagai contoh, Mahathir tidak memakai jam tangan dalam beberapa majlis, begitu juga dengan Nik Aziz.

"Tetapi lihatlah perdana menteri dan yang lain-lainnya. Pada majlis yang berlainan, mereka memakai jam tangan yang berbeza," katanya.

Apabila ditanya, Sanjeevan berkata beliau tidak memanggil sidang akhbar mengenai perkara ini.

"Saya tidak mahu perkara ini menjadi satu isu," katanya sambil berkata iabukanlah satu pendedahan, tetapi hanya untuk 'pengetahuan am' dan tidak mahu mempolitikkannya. - mk

MyWatch exposes politicians’ luxurious watches...

Anti-crime crusader R Sri Sanjeevan has published a series of photographs online highlighting the expensive watches worn by politicians.

The Malaysian Crime Watch Task Force (MyWatch) chairperson had uploaded several photos on his Facebook page.

As of 8.15pm today, the post had gained close to 13,000 likes and more than 25,000 shares on Facebook.

The pictures show senior officials and politicians wearing different luxurious watches on different occasions.

Among them, six were from BN and three from the opposition.

The officials are Prime Minister Najib Abdul Razak, Home Minister Ahmad Zahid Hamidi, Defence Minister Hishammuddin Hussein, and Youth and Sports Minister Khairy Jamaluddin.

The prime minister's wife Rosmah Mansor and outspoken former premier Dr Mahathir Mohamad were also featured.

It also included the late former Kelantan Menteri Besar Nik Aziz Nik Mat, DAP veteran Lim Kit Siang, and PKR de facto leader Anwar Ibrahim, who is serving a five-year jail sentence for a sodomy conviction.

Mahathir's watch is a Casio Protrek Triple Sensor Tide Graph PRG-130-1V, priced at RM1,020.


However, not all of them were wearing luxurious watches.  And the watch that Lim Kit Siang had on in the picture was the cheapest among those listed - a Seiko Chronograph SND363.



The photo stated that on eBay, it was selling for US$81 or RM270.


Anwar was wearing the Tag Heuer CAF101A, which is worth RM7,650.


Rosmah’s watch worth close to half a million

According to MyWatch’s findings, Umno leaders preferred luxurious watches and among them, Najib, Rosmah, Zahid, Hishammuddin, and Khairy owned more than one watch.

The photos showed that Rosmah has four watches and her Richard Mille Lady RM 007 appears to be the most expensive among them; MyWatch’s post claimed it costs RM486,000.

Rosmah’s other watches published on MyWatch, were the Hublot BB Black Magic 114 (RM79,200), Hublot BB Black Magic 48 Baguette (RM225,000), and Franck Muller Master Square Date Diamonds (RM153,500).



Najib, too, has four grand watches, according to the photos.

And the most expensive one is the Hublot Big Bang King Power ‘Red Devils’ Manchester United limited edition, at RM165,000. Najib is a well-known fan of the Manchester United football team.

The rest of Najib’s watches are Audemars Piguet Royal Oak Offshore Carbon (RM120,000), Harry Winston Project Z2 (RM97,500), and Hublot BB Black Magic Black Ceramics (RM50,000).


MyWatch’s photos show that Zahid, Hishammuddin and Khairy has two grand watches respectively.

According to the photos, Zahid is wearing a Richard Mille RM033 (RM293,000) and a ‘cheaper’ IWC Portuguese Perpetual Calander (RM180,000).



It also pointed out that Khairy was wearing a RM160,000 Patek Philippe Nautilus and a Jaegar Reverso, which its price range between RM27,000 and RM180,000.

While Hishammuddin had two Audemars Piguet watches, one is Royal Oak Offshore Chronograph Black Ceramic Bezel (estimated more than RM70,000) and the second one is Royal Oak, estimated to be worth more than RM50,000.



‘Not an implication of their wealth’

When contacted by Malaysiakini, Sanjeevan(below) said that it was an effort done by people in MyWatch and it took them eight to nine months to accomplish the mission.

He said they had photographed the senior officials and the politicians when they were wearing those watches at different occasions and compared them with the price list on several watch manufacturers' websites.

However, he stressed that this does not imply that the politicians were super rich nor was his NGO trying to insult them.


“I just want the public to know what kind of lifestyle these politicians are adopting. For example, Mahathir does not wear a watch on some occasions; same goes for Nik Aziz.

“But look at the prime minister and others. On different occasions, they wear different watches,” he said.

When asked, Sanjeevan said he is not calling a press conference on this matter.

“I don’t want this to become an issue. This is not some exposure. It is just for the ‘general knowledge’ purpose.

“I don’t want to politicise this, this is not about the question of politics,” he added. - mk

Rakyat hanya nak tahu motifnya saja...

Ianya jelas bahawa Najib Razak sedang menerima tekanan yang amat besar dari pelbagai sudut untuk meletak jawatan sebagai perdana menteri, terutamanya daripada Dr Mahathir Mohamad.

Suhu politik ini semestinya sangat tegang. Jika tidak mengapa Najib perlu “bersiaran langsung” di kaca TV untuk cuba memberi respon dan menangkis segala tuduhan yang dilemparkan kepadanya?

Namun, respon Najib kepada semua isu yang dibangkitkan dilihat lemah dan mengecewakan.

Beliau berulang kali menegaskan bahawa beliau langsung tidak mengenali rakyat Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang telah dibunuh oleh dua orang komando polis yang juga pegawai keselamatan beliau dan juga beliau tidak terlibat dalam pembunuhan ini.



Pastinya, dua orang komando polis yang terlatih dan berdisiplin tidak akan membunuh seorang wanita asing malang itu tanpa sebarang sebab. Namun, ianya adalah tidak adil untuk menuding jadi kepada sesiapa, apatah lagi PM. Apa yang mesti disiasat adalah motif di sebalik pembunuhan ini.

Sudah pasti pembunuhan ini mempunyai motif dan inilah yang rakyat Malaysia mahu tahu. Setiap pembunuh mempunyai motif untuk membunuh. Mengapa kes pembunuhan Altantuya berbeza pula?

Bekas PM Abdullah Ahmad Badawi turut tampil untuk mempertahankan Najib. Penyiasatan ke atas pembunuhan pada tahun 2006 ini telah disimpulkan sewaktu pemerintahan beliau sebagai perdana menteri.

Abdullah berkata: “Najib tidak terlibat dalam pembunuhan Altantuya. Antara perkara yang dilaporkan kepada saya sewaktu saya menjadi perdana menteri adalah keputusan penyiasatan pembunuhan Altantuya.


“Berdasarkan hasil daripada penyiasatan menyeluruh yang dijalankan oleh Polis Diraja Malaysia yang disampaikan kepada saya, ianya sah bahawa Najib langsung tidak terlibat dengan kes ini.”

Tetapi rakyat Malaysia mahu tahu siapa yang bertanggungjawab mengarahkannya? Persoalan yang berlarutan ini mestilah dijawab.

Mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB), adakah Najib benar-benar menjelaskan bagaimana ia boleh mengumpul hutang sebanyak RM42 bilion?

Mengenai Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), beliau mendakwa ianya bagus untuk rakyat dan negara. Benarkah? Untuk membeli jet lagi dan berterusan membelanjakan wang kerajaan dengan boros?



Adakah beliau menjelaskan bagaimana membuatkan rakyat bayar cukai setiap saat setiap hari itu bagus untuk rakyat?

Rakyat Malaysia hanya mahu tahu motifnya saja...

Malangnya, Najib tidak menggunakan sebaiknya peluang kemunculan di kaca TV untuk berlaku jujur sepenuhnya terhadap kesemua kritikan yang dilemparkan kepadanya.

Secara amnya, ramai berasakan yang beliau sepatutnya buat begitu. Jawapan yang mereka mahukan tidak muncul daripada kemunculan terbaru beliau di TV. Dan inilah yang membuatkan ramai kecewa.- Ng Kee Seng,theantdaily



It is Time To Call Mr Najib Out...

A thuggish government is playing racial politics. Najib Razak should be dressed down

Malaysia’s Prime Minister, Najib Razak, paints his country as a model of moderate Islam—a multicultural democracy and a beacon of tolerance. He has spoken of scrapping oppressive British-era laws and nurturing a creative economy. Meanwhile, his spin-doctors explain that their liberal master is the man to vanquish the reactionary forces in his political party, UMNO, which has never been out of power and which is prone to cronyism and political thuggery. Barack Obama, for one, buys this story. He is the first American president since 1966 to have visited Malaysia. And late last year in Hawaii he enjoyed a round on the golf links with Mr Najib. The two men are said to click. The White House gushes about a “growing and warming relationship” between America and Malaysia.

Race to the bottom

Yet it is time to call Mr Najib out on the widening gulf between spin and substance. On the economic front is a growing scandal over dubious connections and misused funds at a national investment fund, 1MDB, that Mr Najib launched and which is now burdened with $12 billion of debts. Malaysia’s human-rights record is of even greater concern. Three years ago Mr Najib scrapped a notorious colonial law, the Internal Security Act, which allowed indefinite detention without trial. This week he, in effect, reintroduced it. The new Prevention of Terrorism Act allows suspects to be detained indefinitely. Though it is aimed ostensibly at jihadists, lawyers and civic groups are appalled at the law’s sweep (see article).

This fits a pattern. The coalition that Mr Najib leads uses foul as well as fair means to keep the opposition down. In the most recent election, in 2013, it lost the popular vote for the first time. Yet it held on to power thanks to gerrymandered voting districts. Even after that dubious victory, it continued to persecute the charismatic opposition leader, Anwar Ibrahim, who in February was sentenced to five years on trumped-up charges of sodomy. American criticism was perfunctory.

In the past year growing numbers of activists and opposition figures have been arrested under the Sedition Act, another colonial law aimed originally at advocates of independence. Mr Najib, who once promised to remove it from the statute book, now plans to strengthen it with harsher punishments and a clause forbidding speech that denigrates Islam.

Among those already arrested under the Sedition Act are opponents of hudud, corporal and capital punishments, including stoning to death for adultery, laid down in Islamic law. Hudud does not apply in Malaysia, but Islamists from an opposition party want it introduced in Kelantan state in the north-east. The government does not like the idea but is quietly supporting it in a cynical ploy to widen splits in Pakatan Rakyat, the opposition coalition struggling without Mr Anwar.

By encouraging the Islamists, the government is fanning racial and religious divisions in a majority-Malay (and Muslim) country with large ethnic-Chinese and ethnic-Indian minorities. In 1969 bloody race riots nearly tore Malaysia apart. Playing racial politics could be disastrous in this multiracial country. A better and more enlightened way for Mr Najib to boost UMNO’s prospects would be for him to repair its image with ethnic Chinese and Indians.

Malaysia’s friends should be blunter about this where they have been mealy-mouthed. They should condemn Malaysia’s corruption, its decaying freedoms and its racial politics. They should call for both the Sedition Act and unlimited detention to go. Until matters improve, not only should golf be off the agenda; so too should the prime minister’s hoped-for trip to Washington this year. - the Economist


What you see cost only RM33 million...


cheers.

No comments: