03 April 2015

Sirul 'terharu', ibu mahu jumpa Mahathir...


Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar sedang mengatur pertemuan antara ibu bekas anggota polis elit Sirul Azhar Umar dan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

MP Pokok Sena itu berkata Piah Samat (bawah, sebelah kanan) ingin "memberitahu sesuatu" kepada tokoh negarawan itu berkaitan anaknya, yang didapati bersalah membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

"Piah berharap Dr Mahathir akan membantu anaknya sejak Sirul menjadi kambing hitam," katanya kepada Malaysiakini.

Mahfuz turut berharap pertemuan tersebut akan membantu menjelaskan pihak yang bertanggungjawab mengarahkan pembunuhan terhadap warganegara Mongolia itu termasuk motifnya.

Pesuruhjaya PAS Kedah itu turut mendedahkan rasa bertuah terhadap Dr Mahathir kerana membangkitkan isu itu.

"Masa saya cakap dengan dia melalui telefon, dia beritahu saya bahawa dia 'terharu' dengan kenyataan bekas perdana menteri itu," katanya.

Semalam, Dr Mahathir meminta polis menyiasat dakwaan Sirul.

Dalam temubual eksklusifnya dengan Malaysiakini Sirul berkata beliau hanya mengikut arahan dan pihak yang mempunyai motif untuk membunuh Altantuya Shaariibuu masih bebas.

Mahathir (kanan) semalam berkata kenyataan Sirul harus disiasat kerana perkara itu melibatkan nyawa manusia dan “amatlah zalim” jika dia dibiar menjalani hukuman mati hanya kerana menjalankan arahan.

"Sebagai pengawal peribadi Datuk Sri Najib (Razak), dakwaan Sirul perlu disiasat untuk menentukan siapa yang memberi arahan.

“Tetapi selain daripada Najib berkata Sirul 'merepek', tidak ada siasatan yang dibuat,” katanya dalam blog. -
mk

Sirul 'touched', mum wants to meet Dr M

PAS information chief Mahfuz Omar is making arrangements for the mother of former police commando Sirul Azhar Umar to meet with Dr Mahathir Mohamad.

He said that Piah Samat wants to "tell something" to the former premier regarding her son, who was convicted of murdering Altantuya Shaariibuu and sentenced to death.

"Piah is hoping that Mahathir will help her son since Sirul has been made a scapegoat," he told Malaysiakini.

Mahfuz hopes that the meeting would help shed light on who issued the directive to murder the Mongolian national and the motive.

He also revealed that Sirul was grateful to Mahathir for raising this issue.

"When I spoke to him (Sirul) over the telephone, he told me that he was 'touched' by the former premier's remarks," he added.

Mahfuz said he personally welcomed Mahathir's statement and hoped that together with Piah, the two would be able to meet the Umno leader.

Even though the statement was released late, he said what the former premier had raised is highly relevant.

“This may help resolve the controversy surrounding the mysterious case and give hope to Sirul.”

Following 'whose' instructions

Mahfuz had brought the 74-year-old Piah to Sydney last month, where she managed to meet Sirul, who is the fourth child in a family of eight siblings.

While there Piah cooked some traditional Malay food, including sambal ikan bilis, for her son.

Yesterday, Mahathir asked the police to investigate the claims made by Sirul in an exclusive interview with Malaysiakini that he acted under orders and those with a motive to murder Altantuya were still at large.

The former premier said it would be wrong for the former police commando to be hanged for following instructions.

In January, the Federal Court upheld Sirul and another former police commando Azilah Hadri's conviction after the pair was acquitted by the Court of Appeal earlier.

However, before the verdict, Sirul fled to Australia where he is currently under the detention of immigration authorities.

Australian law prohibits sending back those who face the death penalty in their home countries and Malaysia has yet to file an extradition application.

Choose country or Najib

Mahfuz further welcomed Mahathir's statement against Najib following the Umno president's silence amidst some controversial issues surrounding him.

“It clearly shows that what is voiced by Pakatan Rakyat are not empty rumours as Mahathir, who is a veteran in Umno, also feels the same.”

“I urge Umno leaders and Cabinet ministers to come forward and state their stand on what Mahathir had said.

"Do not hide behind power or position until you are afraid to voice out the truth.

"When the country is facing a crisis like this, the leaders in the government should be brave enough to defend the people and the country.

“The people's interests should be at the forefront rather than Umno's. The people will evaluate BN's effort in looking after their welfare.

"The sufferings faced by the people as a result of the goods and services tax should not be treated lightly as they (Umno leaders) are the ones supporting Najib and putting him in power,” he said.

Hence, Mahfuz hopes the ministers and Umno leaders would state their stand whether they are in support of Najib's leadership or otherwise. - mk


Mahathir lancar serangan paling tajam pada Najib...

Jika bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri kini Datuk Seri Najib Razak bertembung dalam perlawanan gusti, mungkin Najib akan menyerah setiap lima minit.

Dalam posting di blognya hari ini, Mahathir melancarkan serangan paling tajamnya terhadap Najib, menyentuh setiap isu daripada Altantuya, 1MDB hinggalah Jho Low.

Dikenali dengan sengatan berbisanya dan sikap tidak peduli kepada kesan yang dibawa, Mahathir menulis, “Saya tidak nyanyuk. Sesiapa yang mengatakan saya nyanyuk, sedang menipu diri.”

Beliau bermula dengan meramalkan Umno dan BN akan tewas pada Pilihanraya Umum ke-14, memandangkan terlalu banyak tuduhan terhadap Najib yang tidak mampu menjawabnya.

“Ia bermula dengan kes pembunuhan Altantuya. Dua polis akhirnya didapati bersalah membunuhnya, namun Sirul lari ke Australia. Dia membuat kenyataan bahawa dia diarah untuk membunuh. Rakyat tertanya-tanya siapa yang memberi arahan.

“Sebagai pengawal peribadi Datuk Seri Najib, dakwaan Sirul perlu disiasat untuk menentukan siapa yang memberi arahan. Tetapi selain daripada Datuk Seri Najib berkata Sirul 'merepek', tidak ada siasatan yang dibuat. Ini adalah nyawa manusia. Amatlah zalim jika Sirul dibunuh (kerana dihukum gantung) kerana menjalankan arahan,” kata Mahathir.

Perdana Menteri paling lama mentadbir negara itu kemudiannya menyentuh kemelut 1MDB.

“Tuduhan penyelewengan dalam urusan wang berbillion ringgit oleh Jho Low telah dibuat dengan bukti-bukti yang jelas. Tuduhan ini tidak dijawab selain dari berkata ia adalah pembohongan.

“Soalan-soalan lain berkenaan 1MDB tidak dijawab selain daripada berkata asetnya besar,” katanya sebelum mempersoalkan hubungan 1MDB dengan Petrosaudi.

“Siapa dianya Jho Low? Pegawai Malaysia yang dilantik mengurus dana 1MDB mengaku mereka diarah oleh Jho Low yang mendakwa ia mendapat kepercayaan penuh dan arahan dari Datuk Seri Najib. Gambar-gambar Jho Low dan kelakuannya, umurnya yang amat muda serta cara hidupnya tidak menggambarkan peribadi yang menyakinkan orang ramai. 

“membeli rumah di New York dan Hollywood beratus juta Ringgit. Kemudian rumah-rumah ini dijual kepada anak tiri Najib (Riza Aziz) dengan harga ratusan juta ringgit.Dari mana datangnya duit beratus juta kepada Riza Aziz tidak dapat dijelas. Keluarga Tun Razak termasuk Najib menafikan duit ini adalah dari keluarga. Pelaburan ratusan juta dalam filem “Wolf of Wall Street” oleh Riza datang dari mana?" soalnya lagi.



Mahathir kemudian menghalakan serangannya ke arah pembelian jet baru oleh kerajaan.

“Sementara itu, walaupun Kerajaan menghadapi kekurangan wang yang besar dan terpaksa hutang, Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri membeli sebuah lagi pesawat mewah. Umum mengetahui pesawat ACJ319 yang sedia ada diguna bukan sahaja untuk tugas rasmi tetapi sebagai kenderaan peribadi untuk Datuk Seri dan Datin Seri.

“Dalam keadaan ekonomi tidak menentu, dalam keadaan rakyat terpaksa bayar cukai yang lebih tinggi, dalam keadaan nilai ringgit yang menurun teruk, dalam keadaan kos sara hidup meningkat dan rakyat dilanda banjir dan kehilangan ratusan juta ringgit, Kerajaan membazirkan wang ratusan juta untuk pesawat mewah walaupun sudah ada pesawat-pesawat milik Kerajaan."

Wah, anda sudah merasakan sengatannya? Saya tidak tahu anda bagaimana, namun membacanya sahaja sudah membuatkan saya rasa tidak senang. Saya hanya boleh bayangkan kesannya kepada individu yang menerima serangan itu.

Mahathir juga menyatakan, Najib telah hilang kepercayaan orang Melayu selepas mengenepikan Dasar Ekonomi Baru (DEB), dan turut ditolak oleh masyarakat Cina.

“Sesungguhnya rakyat, baik Melayu, Cina, India atau suku kaum Sabah dan Sarawak sudah tidak percaya lagi kepada Datuk Seri Najib. Ahli Umno dan pemimpinnya perlu sedar Umno, dan dengan itu BN, akan kalah jika Najib memimpin Umno hingga PRU14.

“Sekali Umno kalah, ia tidak akan dapat dipulih semula. Ramai juga ahli dan pemimpin Umno yang setia secara buta tuli kepada pemimpin. Saya juga setia tetapi kesetiaan saya ialah kepada parti dan orang Melayu yang diwakili olehnya. Bukanlah mudah bagi saya menulis blog ini. Tetapi demi bangsa dan negara saya terpaksa dedah semua ini.

Ramai antara kita yang akan bersedia memberi “tabik hormat” kepada Mahathir dengan posting terbarunya itu. Kita mungkin tidak setuju dengan sebahagian dasarnya ketika memimpin negara. Namun untuk posting ini, Mahathir layak menerima lima bintang – bersalut emas.

Mahathir sememangnya satu dalam sejuta – beliau barangkali satu-satunya rakyat Malaysia yang boleh menghalakan serangan terhadap isu-isu yang jika dibawa oleh rakyat biasa atau politikus pembangkang, tindakan pasti akan dikenakan.

Namun beliau mampu, mungkin kerana statusnya dan rasa hormat pemimpin dan rakyat negara ini terhadapnya. Dan memang, Mahathir layak menerima penghormatan ramai.

Isu yang disuarakan Mahathir hari ini bukanlah sesuatu yang baru. Politikus pembangkang sudah menyuarakan kebimbangan sama. Namun malangnya, mereka sering ditahan dan didakwa atas tuduhan hasutan.

Dan oleh kerana soalan-soalan itu disuarakan Mahathir, dan bukan “hanya bebelan” politikus pembangkang, ia membawa pengertian dan “berat” yang berlainan.

Maka tidak mengejutkan setakat jam 2 petang tadi, beberapa jam selepas posting itu, blognya chedet.cc “secara misteri” tidak boleh dibuka. Percubaan membukanya dibalas mesej “laman ini tidak boleh dilayari.” - V Shuman,theantdaily

Send Dr M and Pak Lah to see Sirul...

Veteran opposition lawmaker Lim Kit Siang has mooted a fact-finding mission to probe fugitive police commando Sirul Azhar Umar on the motive of Altantuya Shaariibuu's murder.

And the two best candidates for the job, according to Lim, are former prime minister Dr Mahathir Mohamad and his successor Abdullah Ahmad Badawi (below).

"(The fact-finding mission should) report to Parliament on their findings, including what should be done to Sirul and Azilah (Hadri), both with death sentences hanging over them, although Sirul has absconded to Australia," said Lim in a press release today.

This morning, Mahathir had wrote a blog post in which he claimed that BN would most likely face debate in the next general election due to mounting allegations of misconduct against Prime Minister Najib Abdul Razak.

One major issue bogging Najib down, said Mahathir, was the mystery surrounding the motive of Altantuya's murder. Sirul and Azilah were both part of Najib's security detail when she was murdered in 2006.

At the time, Abdullah was the prime minister while Najib was deputy.

Najib has to explain

Lim said Mahathir had rightly pointed out in the latter's blog that there were elements of injustice in Altantuya's murder when he said: "Apart from (Prime Minister) Najib (Abdul Razak) dismissing the claims as 'rubbish', there was no investigation.

"This is a human life. It would be very cruel for Sirul to die for just following orders."

Lim said the judiciary, attorney-general, and the police are all guilty of dereliction of duty by not pursuing the murder motive and not revealing who gave Sirul orders to execute Altantuya.

"Their dereliction of duty were all the more heinous and inexcusable when they should have known about Sirul's first statement to the police on November 6, 2006, where he admitted that he was carrying out instructions when he killed Altantuya.

"While Najib could claim that he had not personally issued such an order, how could he be sure that no such order was issued by someone else?

"Could Najib explain?" wrote Lim.- mk


Hantar Mahathir dan Pak Lah untuk misi singkap pembunuhan Altantuya





cheers.

No comments: