07 June 2013

Mangsa runtuhan Jambatan ke-2 Pulau Pinang masih belum dapat diselamatkan...


 
Lim Guan Eng visit the 2nd bridge which collapsed

Apa kata Lim Guan Eng

Mangsa runtuhan mungkin dibawa keluar selewatnya petang ini...

Pasukan mencari dan menyelamat dijangka dapat mengeluar mangsa di dalam sebuah kereta yang terperangkap dalam kejadian runtuhan penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Batu Maung selewat-lewatnya petang ini.

Timbalan Ketua Polis Negeri Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata pasukan itu sedang menunggu jentera pemotong untuk memotong besi penyambung yang runtuh itu bagi membolehkan mangsa dibawa keluar.


Katanya runtuhan tanjakan konkrit dan besi itu terpaksa dipotong lebih kecil bagi memudahkan kerja mengalihkannya dibuat.

"Seramai 350 anggota dan pengawai yang terdiri daripada polis, bomba, Jabatan Pertahanan Awam, pekerja syarikat pembinaan dan kontraktor sedang bertungkus-lumus mengalihkan runtuhan konkrit dan besi seberat beratus-ratus tan itu.
 
"Jurutera yang bertugas memaklumkan mangsa yang terperangkap mungkin boleh dikeluarkan tengah hari ini atau selewat-lewatnya petang ini selepas bantuan jentera pemotong tiba," katanya pada sidang akhbar di tempat kejadian di Georgetown hari ini.


Rescue and construction workers stand atop the collapsed section of the Second Penang Bridge, in George Town June 7, 2013. — Picture by KE Ooi

Abdul Rahim berkata setakat ini sekurang-kurangnya seorang mangsa di dalam sebuah kereta jenis Perodua Kelisa warna hijau terperangkap di dalam runtuhan berkenaan.

Beliau berkata menerusi kamera khas yang digunakan bomba mendapati terdapat seorang mangsa di bawah timbunan berkenaan, bagaimanapun identiti dan jantina mangsa belum dapat dikenal pasti kerana hanya beberapa bahagian badannya sahaja yang kelihatan.


"Mangsa juga tidak memberi sebarang respons dan bila dipanggil mangsa tidak menyahut. Saya percaya beliau berada dalam keadaan kritikal berdasarkan fizikalnya," katanya.



 Workers look on as an excavator is used to clear debris at the site of a collapsed section of the Second Penang Bridge, in George Town June 7, 2013. — Picture by KE Ooi

Beliau meminta orang ramai yang kehilangan anggota keluarga sejak semalam supaya membuat laporan polis kerana maklumat yang diperoleh setakat ini berbeza-beza.

"Ada yang kata beberapa buah kereta dan motosikal terperangkap di dalam runtuhan itu, jadi saya minta orang ramai yang kehilangan anggota keluarga supaya membuat laporan polis.

"Setakat ini kita cuma nampak sebuah kereta dan kita juga gagal untuk kenal pasti nombor pendaftaran kenderaan berkenaan berikutan ia telah pecah. Kita hanya nampak nombor (pendaftaran) 437 sahaja," katanya.


Abdul Rahim berkata operasi mencari dan menyelamat sejak 12 jam lepas itu berdepan beberapa kesukaran berikutan perlu menggunakan beberapa jentera termasuk kren seberat 300 tan.


"Pelbagai usaha sedang dijalankan oleh semua pihak dan kita mendapat kerjasama yang baik daripada syarikat kontraktor termasuk beberapa syarikat lain bagi membantu melancarkan kerja operasi ini," katanya.-malaysiakini


 

Lengan Tidak Bergerak Di Kesan Dalam Kereta...

Sebuah peralatan kamera pencari yang digunakan dalam kerja-kerja pencarian dapat mengesan satu lengan yang tidak bergerak di dalam sebuah kereta yang remuk ditimpa runtuhan konkrit dan keluli di dalam kejadian runtuhan struktur penyambung Jabatan Kedua Pulau Pinang berhampiran Batu Maung di Lebuhraya Tun Dr. Lum Chong Eu petang semalam.Penyelamat turut menemui sebahagian daripada nombor plat kereta berkenaan dengan nombor "347" dari dalam runtuhan tersebut.


Pihak polis percaya ia adalah tiga digit pertama nombor plat kenderaan berkenaan.

Timbalan Ketua Polis negeri SAC Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata bahawa kamera carian yang digunakan penyelamat dapat mengesan lengan mangsa tetapi tiada pergerakan atau tindak balas.

"Kita tidak dapat menentukan berapa ramai mangsa berada di sana tetapi dapat mengesan sekurang-kurangnya seorang."Mangsa berada di dalam kereta hijau Perodua Kelisa," katanya.

Abdul Rahim berkata pihak polis belum dapat mengenal pasti mangsa dan menggesa sesiapa yang mempunyai ahli keluarga yang hilang sejak malam Khamis semalam untuk menghubungi polis.Kerja-kerja menyelamat telah berterusan selama lebih daripada 14 jam.



"Beratus-ratus tan konkrit dan keluli telah runtuh dan kita bergantung kepada jentera berat untuk membantu kerja-kerja pembersihan.Lebih 300 anggota penyelamat daripada pihak Polis, Jabatan Bomba, JPAM dan kontraktor berusaha untuk mengeluarkan kereta yang hancur itu.

Beliau berkata kerja-kerja pembersihan dijangka selesai petang ini."Kami berharap orang ramai dapat bersabar," tambahnyanya. ~the star
  
Rescue team is unable to reach the car that is buried under the collapsed ramp of the Penang Second Bridge.

Fourth victim expected to be extricated this afternoon...

The search and rescue team expects to extricate the victim trapped in a car at the collapsed interchange ramp of the Penang Second Bridge at Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu in Batu Maung this afternoon.

State police deputy chief Abdul Rahim Jaafar said the team was waiting for the machine to cut the collapsed steel girders into pieces to extricate the victim.


 Photo: Kereta Perodua Kelisa Dihempap Runtuhan Jambatan Kedua Pulau Pinang

Anggota bomba dan penyelamat meneruskan kerja untuk mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam runtuhan struktur penyambung antara Jambatan Kedua Pulau Pinang dengan Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di Batu Maung, dekat sini.

Mangsa yang menaiki kereta dipercayai jenis Perodua Kelisa maut selepas dihempap runtuhan struktur Jambatan Kedua Pulau Pinang di Jalan Batu Maung dalam kejadian petang semalam.

Keadaan sebuah kereta dipercayai jenis Perodua Kelisa remuk selepas dihempap runtuhan struktur Jambatan Kedua Pulau Pinang di Jalan Batu Maung dalam kejadian petang semalam.

Polis mengesahkan empat mangsa yang menaiki kereta jenis Perodua Kelisa maut dihempap runtuhan sebahagian rangka susur masuk Jambatan Kedua Pulau Pinang di sini, semalam.

Sehingga jam 5.30 pagi tadi, mangsa yang disahkan terperangkap dalam sebuah kereta dipercayai Perodua Kelisa masih belum dapat dikeluarkan dari runtuhan terbabit. 

Ia kerana anggota bomba dan penyelamat menghadapi kesukaran untuk mengalihkan bebanan seberat kira-kira 200 tan yang menghempap kawasan jalan raya sepanjang 50 meter. 

Kren seberat 300 tan yang tiba di lokasi kejadian kira-kira jam 11.30 malam semalam digunakan dalam operasi yang diserta 110 anggota bomba dan penyelamat itu.
Police has identified the wreckage of cars license plate PF347 as a Perodua Kelisa and expected to be extricate by the afternoon.

"A total of 350 personnel and officers from the police, firemen, Civil Defence Department (JPAM), construction workers and contractors are working hard to remove the concrete and steel," he told reporters at the scene today.

Abdul Rahim said the Fire and Rescue Department, using a special camera, found that at least one victim in a green Kelisa car was trapped under the rubble.

Photo: 废墟中的车牌  PF347

预计最迟下午救出受困者 绿色国产金龙鱼家属请速联络警方

槟州副总警长阿都拉欣表示,最快将在今日中午或下午把受困在车内的受害者救出。

他说,目前无法确定该受害者的身份,但根据救护人员了解该受害者已无反应,生死未卜。警方已经确定废墟中的轿车为绿色国产金龙鱼(Kelisa),从废墟中寻获的车牌有三个字母为347(图)

至今还不见受害者家人在现场,该辆被压在瓦砾下的汽车有可能不是当地人。

槟城第二大桥公司董事经理依斯迈(Ismail Mohamed Taib)表示,如果有人不幸在坍塌事件中丧生,该公司会给予死者家属1万令吉的初步赔偿。

他今早在事发现场召开记者会表示,当局有必要设立独立调查机构,彻查高架公路坍塌事件。如果槟政府欲展开调查,他们也会配合。

此外,槟城副总警长阿都拉欣(Abdul Rahim Jaafar)表示,最迟将在中午开始切割钢骨水泥结构,以救出被压在坍塌物下的受困者。

However, he said, the identity and gender of the victim could not be ascertained yet as they only saw parts of the body.

"The victim also did not respond to our call, perhaps, in critical condition," he added.


He urged those with family members missing since yesterday to lodge a police report.

"Some people say there were several cars and motorcycles trapped in the incident, but at the moment, we only found one car, but could not get its full registration number as the plate number is broken. The numbers seen is 437," he said.

Abdul Rahim said the search and rescue operations started more than 12 hours ago.

Damaged scaffolding is seen near the collapsed section of the Second Penang Bridge now under construction, in George Town, June 7, 2013. — Picture by KE Ooi

Meanwhile, the second bridge company Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) will pay compensation of RM10,000 each to victims in the incident.

Its director-general Ismail Mohamad Taib said the collapse was beyond the company's expectation as the project, involving three phases, was carried out without any problems.

He said a special committee would be formed to investigate the cause of the ramp collapse, adding that if the committee could complete the inquiry within less than a month, it would not cause delay in the completion of the bridge.



The interchange ramp of the Penang Second Bridge which is under construction at Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu, here, collapsed at about 7.15pm yesterday and hurt three people.

Two of the victims were construction workers Slamat, 36, from Indonesia and Tin Maung Iwin, 39, from Myanmar.

Both were admitted to Penang Hospital and reported to be in stable condition.



The other person hurt was Thilasheni Rajendran, 24, who was hit by falling debris on the hand.

Thilasheni, who was driving, managed to stop her car about two metres away from the scene of the collapse.

The bridge exit route project is implemented by Cergas Murni Sdn Bhd.-malaysiakini


"A PICTURE PAINTS A THOUSAND WORDS"

This was a photo taken near the Penang 2nd Bridge simply to "BOAST" and tell everyone LOUDLY that this was another... "PROJEK BARISAN NASIONAL UNTUK RAKYAT PENANG"...


MPPP have issued stop work order to Jambatan Kedua Sdn. Bhd. 
and Lembaga Lebuhraya Malaysia.






cheers.

No comments: