28 June 2013

Tengku 'celup' Adnan, awak menjadi dungu seorang diri cukup, jangan berterusan mendungukan orang lain...

 

Kelmarin saya tergamam apabila Menteri di JPM Menteri menyatakan di Dewan Rakyat tentang dakwat kekal mengandungi pewarna makanan yang dibenarkan.

Hari ini saya terkedu apabila Menteri Wilayah Persekutuan pula menyatakan Malaysia tidak perlu menggunakan dakwat kekal dalam pilihan raya kerana negara ini bukannya seperti "negara dunia ketiga" lain.

Saya kira kedua-dua kenyataan menteri tersebut terkeluar tajuk. Isunya ialah mengapa dakwat kekal yang digunakan oleh SPR dalam pilihan raya yang lalu tidak kekal, bukannya perlu atau tidak perlu menggunakan dakwat kekal? Saya kira soal harapan rakyat untuk melihat dakwat kekal seperti yang dijanjikan tetapi tidak kekal adalah isu besar yang perlu dijawab oleh menteri yang bertanggungjawab dan SPR. Oleh itu, kenyataan menteri di atas adalah satu jawapan yang pada saya menggambarkan bukannya negara kita dunia ketiga, tetapi komen pemimpin kita yang kelas ketiga.

Buat apa kita membandingkan negara kita dengan dunia ketiga yang lain? Jika kita kahu bandingkan pun, dari segi sistem pengundian, negara kita masih jauh mundur ke belakang. India dan Indonesia menggunakan dakwat kekal, tetapi tidak ada kecelakaan yang menimpa pengundi mereka. Sebaliknya yang berlaku ialah sistem pilihan raya mereka dilihat demokratik, adil dan memenuhi aspirasi rakyat. Itu yang kita mahu—satu pilihan raya yang telus dan ada integriti supaya tidak timbul kontroversi seperti sekarang ini. 

Jika kita mahu bandingkan sistem pilihan raya kita dengan di negara maju, kedudukannya adalah jauh panggang dari api. Di negara maju, sistem pilihan rayanya adil dan bebas, medianya bebas dan pengurusan pilihan rayanya baik. Di negara maju, mereka tidak lagi menggunakan dakwat kekal, tetapi menggunakan sistem biometrik. Apakah kita mampu menjadi seperti mereka atau telahpun mencapai tahap seperti mereka?

Baiklah, jika kita tidak mahu gunakan dakwat kekal, saya mahu cadangkan dalam pilihan raya yang akan datang, kita gunakan mesin mengesan cap jari. Penggunaan mesin ini baik kerana selain dapat mengesahkan identiti pengundi, mesin ini juga secara automatiknya dapat menolak mereka yang cuba untuk mengundi dua kali. Mengapa timbulnya persepsi adanya pengundian dua kali ini? Ini kerana keraguan kepada senarai pengundi SPR? Bilakah SPR dapat menyelesaikan persepsi rakyat yang negatif ini?

YB pemimpin, tolong selesaikan isu dakwat kekal ini dengan baik. Tolong jangan berikan jawapan yang berterusan mendungukan rakyat. Setakat ini, saya lihat jawapan pemimpin adalah sama seperti pengail yang mengail, tetapi memilih menggunakan umpan yang tidak dimakan ikan. - Mohammad Agus Yusoff

video

 Menteri UMNO otak taraf dunia ke-3, Adnan Tengku 'celup' kata dakwat kekal tak perlu...

Tengku Adnan Tengku Mansor berkata "Kita tak perlukan dakwat kekal pun. Untuk apa? Kita bukan negara (dunia) ketiga, kita ada kad pengenalan yang boleh dikenal pasti. Dakwat kekal ini pembangkang yang minta di Parlimen dan kita setuju dan ikut,"

Tambahnya lagi, Malaysia juga tidak memerlukan dakwat kekal seperti "negara dunia ketiga" lain.-malaysiakini






Adnan Tengku 'celup'- We don't need indelible ink...

Malaysia does not need to have indelible ink as part of its electoral process because we are not a "third world country", Federal Territories Minister Tengku Adnan Tengku Mansor said today.

NONESpeaking to reporters outside of the Dewan Rakyat, Tengku Adnan (left) said that the indelible ink was only agreed upon in the Parliament because "the opposition wanted it."

"They wanted it, so Parliament agreed. But having too much of chemicals in the ink is not good for the health of the people," he said.

"In India, it lasts for one or two months, it is not healthy," he added.

"The chemicals were reduced because the government cares for the people," Tengku Adnan stressed.

He added that the system with identity cards is good enough for the country and it does not specifically need indelible ink as well.-malaysiakini


rayfire - In contrary we don't need third class level Ministers like you belittling our intelligence with your creative cover up actions! Ink was not requested by Opposition but Bersih did. The only served purpose for is to hoodwink the people into thinking that EC was in compliance with some demands of Bersih and of course to enrich some highly protected crony

Anonymous$&@? - True, Malaysia is not a third world country, at least the rakyat is not. But the problem here is that we have third world mentality government running the country, not to mention a minority government. That why we need all the tools available to make sure election is not high jacked by this minority government and its EC lap dogs.

Odin - Adnan, you are right only but only in saying that Malaysia is not a Third World country. It is not. It is lower than that. When a country has in its cabinet thieves, rapists, sex maniacs, philanderers, adulterers, paedophiles, con men and similar denizens of the sewer, it is one in the Bottom-most World. Speaking of which, who was it that was involved in Lingamgate? Wasn't it a certain Tengku Somebody? And isn't he still in the rats-and-cockroaches-infested, foul-smelling kitchen cabinet?

Multi Racial - Malaysia is a third world not because of it's infrastructure but more so of their politicians like Ku Nan. If you remember the case, he was involved in the Lingam case where in broker a deal between the Chief Judge and Lingam. In spite of that he was chosen to by UMNO secretary general, he was nominated as UMNO candidate for Parliamentary seat and he was selected as a minister. As you can see, we have a tainted guy who have not clear his name but honour with such high position. That is why we need to check every detail especially election where you know what these people are capable of. We need indelible ink, not because of Malaysians but more so of the crooks among the politicians Malaysians do not trust.

Good men - This corrupt judge fixing idiot still thinks he is living in the 80s and can talk rubbish, without anyone to answer back. I don't think he even knows how to use the internet except to surf for porn.



Lebih baik SPR gunakan kunyit pada PRK Kuala Besut nanti bagi menggantikan penggunaan dakwat kekal yg telah menelan belanja jutaan ringgit tapi cuma kekal sebelum dibasuh.. Kunyit ni boleh tahan 4-5 hari. Harganya murah dan tak perlu belanja jutaan ringgit. Lagi pun pembekalnya ramai...Babas,
Lingam,Allagapa,Gemini,Adabi,Adami,Suria Spices dll...







cheers.

4 comments:

Anonymous said...

Mangkok hayun ni mana tahu malu,kulit muka tabal macam kulit lembu kondo!!!!

Anonymous said...

Kalau title 'Tengku' pun dia boleh celup dan kes Lingam pun boleh dia kelentong...you fikir sendiri jenis manusia apa jebon ini???

Anonymous said...

Lain kali kasi dia makan durian bila sudah undi.

iskh iskh kita kena tipu..... said...

Betul la.....pakai kunyit....lg mesra alam, ada khasiat perubatan lg selain tahan lama.....murah dn ramai pembekal lg. Kenapalah berhabis bnyk2 duit.....duit aku juga tu yg bayar cukai...ko x tau susahnya kitaorg kerja...nak beli rumah pn x dpt lagi tau....senang2 ko ambik camtu je buat bukan2....iskh marah betul..........itu nak tipu kitaorg lagi!!!!!!!.....