15 June 2013

Anehnya Laud Adau ditetak dengan kejam namun luka parahnya tidak berdarah...

Laud Adau, 68, Suku Kedayan, berasal dari Kampung Kesusuk, Sapok Sipitang telah diserang dan ditetak ketika sedang tidur di rumahnya.

Menurut mangsa ketika kejadian dia sedang tidur seorang diri di rumah kebun di Kg. Susuk Sapok Sipitang. Tiba-tiba dia didatangi oleh seorang lelaki yang tidak dikenali terus menetak mangsa menggunakan tombak sabit sebanyak 2 kali di bahagian leher dan tengkuk.




Masa kejadian keadaan agak gelap dan mangsa tidak nampak penyerangnya. Menurut Laud, penyerang beliau mungkin berbangsa Bugis dan merupakan pekerja kebun sawit berdasarkan kepada senjata yg digunakan.

Penyamun tersebut telah berjaya melarikan beg dompet milik mangsa berisi wang tunai RM1000.

Nasib Laud agak baik bila orang awam, Kadir Aisha yang kebetulan lalu dikawasan rumah mangsa untuk menebas telah terdengar bunyi berdengus seperti orang meminta tolong daripada rumah mangsa.



Menurut Kadir, beliau lihat Laud telah terbaring di beranda rumah dalam keadaan terbaring dan berlumuran darah dan terus membawa mangsa ke hospital Sipitang.Kedaan mangsa sekarang menurut doktor adalah stabil dan mangsa akan dirujuk ke Hospital Queen Elizabeth Kota Kinabalu untuk rawatan lanjut.- f/book


Misteri 3 kubur lama di Menara Umno Pulau Pinang

Runtuhnya antena Menara Umno Pulau Pinang adalah siri runtuhan yang melibatkan Umno sebelum ini.

Datuk Musa Sheikh Fadzir, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang, mengakui pejabat Umno hanya berada di tingkat enam dan tujuh bangunan tersebut tetapi tak mengakui kenapa keseluruhan bangunan tersebut menjadi Menara Umno.

Bangunan tersebut milik JKP Sdn Bhd dan penyelenggaraannya juga berada di JKP Sdn Bhd. JKP Sdn Bhd telah ditubuhkan pada 12 Julai 1995 dan dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD).




Kenapa bangunan milik kerajaan Malaysia boleh menjadi “Menara Umno”? Kenapa JKP Sdn Bhd begitu bermurah hati menamakannya Menara Umno?

Persoalannya juga berapa banyak bangunan kerajaan Malaysia di seluruh negara menjadi ‘hak’ Umno BN?

Juga kenapa tanah wakaf tapak menara tersebut milik umat Islam Pulau Pinang bertukar tangan?

Terdapat 3 kubur lama di atas tanah tersebut. Dikatakan asalnya tapak tersebut merupakan tanah wakaf dan mungkin 3 kubur lama di tanah tersebut adalah kubur mereka yang mewakafkannya.



Tanah wakaf ini akhirnya diwakafkan kepada wakil UMNO. Tanah wakaf ini akhirnya telah disita dan diletakkan di bawah MAIPP pada tahun 1973 akibat kegagalan pihak bertanggungjawab menjelaskan cukai tanah dan pintu yang berjumlah lebih kurang RM 14000.00.

Kubur-kubur tersebut cuba dialihkan, namun beberapa kejadian pelik telah berlaku menghalang kubur-kubur tersebut dialihkan. Walaupun berbagai usaha dilakukan untuk mengalihkan kubur tersebut namun tetap gagal. Dilaporkan ada pekerja yang mati dan berlaku kerosakkan kenderaan.

Akhirnya, kubur-kubur tersebut dibiarkan bersemadi dengan aman di halaman Menara UMNO tersebut. Pokok-pokok dijadikan pagar untuk menyembunyikan kehadiran kubur-kubur di situ.

Sekali pandang kita tidak akan perasan terdapatnya kuburan di situ melainkan kita meninjau dengan lebih dekat pada kawasan pokok-pokok.
 

Akhirnya, menara ini telah dibina pada tahun 1995 dan siap pada 1998 dengan ketinggian lebih kurang 93.6 m. Keistimewaannya pada bahagian atas menara ini mempunyai “sayap berdinding” yang boleh dilaraskan untuk mengawal pergerakkan angin.- relaxjom.blogspot
 
Nampaknya di bawah BN sebelum ini, tanah wakaf juga boleh bertukar tangan. Ada yang berkata selepas Umno runtuh di Pulau Pinang, menaranya pula yang menyusul!!



UMNO Pulau Pinang mesti bengong ankara 'jahat' Lim Guan Eng..

Kerajaan negeri Pulau Pinang akan menggantikan kesemua bumbung rosak yang diterbangkan oleh angin kencang pada petang Khamis secara percuma, kata Ketua Menteri Lim Guan Eng.
 

"Sudah semestinya ia akan diberi percuma," katanya.



Beliau berkata, pihak kontraktor akan dilantik untuk melakukan kerja pembinaan semula itu.

Bagaimanapun, menurut Guan Eng, keutamaan kerajaan adalah untuk memastikan semuanya kembali normal secepat mungkin.-f/book



BN's petitions give EC more reasons to resign...

BN's move to file some 21 election petitions add to the reasons why the Election Commission (EC) should resign, said PKR vice-president Tian Chua.

"Pakatan Rakyat and thousands of rakyat have been protesting the election results for a good month now...

NONE"Recently, we were joined in by the ruling party BN which disagrees with the election results in quite a few constituencies as well.

"What more proof does the EC chairperson need? Resign now," he said in a press statement today.

He was responding to EC chairperson Abdul Aziz Mohd Yusof's (left) statement yesterday, saying that the commission's members will not resign just because there were some who disagreed with the election results.

BN's petitions, he said, further solidified the fact that the electorlal entity had "failed miserably" in upholding free and fair elections.

Chua, who is also Batu MP, said the EC had further misled the rakyat by claiming that the failure of the indelible ink during the  polls was due to the Health Ministry advising that the silver nitrate content in the ink cannot exceed one percent.


'EC has misled the rakyat'

"Almost a week ago, Health Minister Dr S Subramaniam publicly made a statement that the EC did not get any consultation from Health Ministry in regards to the indelible ink.

"Otherwise, the ministry would have prepared a detailed report on the usage of the ink for the EC.

NONE"Again, clearly the EC chairperson has misled the rakyat when he told us that the reason for the low one percent silver nitrate in the ink was due to warnings from (the) Health Ministry," Chua said.

The EC had blamed the insufficient silver nitrate content after it received flak when the indelible ink used to mark voters' fingers on polling day to prevent double voting could be washed away.

The EC has insisted that this was the Health Ministry's advice, despite the latter denying ever being consulted on the matter.-malaysiakini


60 petisyen cukup jelaskan p'raya tidak telus





cheers.

No comments: