18 July 2012

Najib’s headache over UMNO candidates...

 Umno president Najib Tun Razak is at sixes and sevens over the sudden surge of new voters in his Pekan constituency. I have been informed there are 23,000 new voters in Pekan. That’s 5,000 more than the 18,000 I wrote about in an earlier article.

What’s worrying Najib is that he doesn’t know the preference of these 23,000 voters. If they are young voters, they will likely reject Najib.

If most of them are aliens, then they have already caused great resentment among the locals because Najib has given them many benefits including land.

Each acre of land given to an alien means an acre less for local born. That’s why I said Najib is at sixes and seven.


The situation must be very bad because he’s now seeking to atone his past mistakes by calling on a selected group of ex-legislators.

In the last elections, Najib dropped 17 medical doctors from the candidate list and an even bigger number of Islamic graduates, who went on to become revolutionary time bombs.

Umno retained the riff-raffs and other unmentionables to stand as candidates.

From this rogue’s gallery, Najib selected the men and women who would scale to new dizzying heights via his acronym-filled ‘transformation’ agenda.

At the meeting with ex-assemblymen and ex-MPs, Najib admitted that some of the previously dropped legislators may have been victims of Umno’s internal politics. He claimed he understood their hurt and agony.

Najib allowed ‘scums’ to rise

But coming from Najib, I can say it’s an overstatement. The man has little capacity to understand others. People are of value as long as they serve his interests!

Everyone who came for the meeting with Najib considered themselves winnable candidates. But how many can Najib accommodate without upsetting the present set up? It’s going to be war again.
 

The present semblance of a united front will disintegrate as soon as he comes out with the candidate list.

Umno today is a huge house filled with palace intrigues.

Each player is interested to secure the most benefits in the shortest of time.

There’s no such thing as long term thinking or a blueprint for the future. Those exotic things are for the top leadership to think of.

To say there is a huge disconnect between the leaders and the followers is an understatement.

But then, that is the price you pay for allowing the scums to rise to the top and dominate the party divisions.-Mohd Ariff Sabri Aziz,FMT
 
 


Ketua Umno Bahagian Berkomplot Di Jakarta Tolak Calon Pilihan Najib

 Masalah utama yang dihadapi oleh Najib untuk meletakkan calon-calon yang dianggap winnable tetapi berada di luar kepimpinan UMNO bahagian ialah sikap-sikap kebanyakan Ketua-Ketua UMNO Bahagian yang didapati masih kemaruk untuk bergelar YB walaupun sudah menjadi wakil rakyat lebih daripada dua penggal. Mereka ini didapati masih belum bersedia memberi ruang kepada orang lain mengganti-pakai gelaran YB itu walaupun Najib sudah berulang kali menyebut tentang keinginan untuk meletakkan calon yang dianggap winnable itu.

Disebalik Najib bercakap soal winnable yang bermaksud calon baru yang bersih serta boleh diterima rakyat, wakil-wakil rakyat lama ini tetap juga beranggapan mereka juga adalah winnable walaupun dalam pilihanraya lalu kemenangan yang diperolehi sekadar cukup makan sahaja.

Di Selangor, wakil-wakil rakyat lama yang terdiri daripada pemegang jawatan Ketua Bahagian dan lain-lain jawatan dalam UMNO didapati masih ghairah melobi dan menonjolkan diri dengan harapan dipilih lagi sebagai calon pilihanraya.

Selain Dr. Khir Toyo yang masih menghadapi kes mahkamah dan mengumumkan mahu berundur, didapati tiada pemimpin lain yang berbuat demikian.

Mereka bukan saja didapati masih ghairah melobi untuk menjadi calon tetapi beberapa wakil rakyat Selangor juga sudah mengadakan pertemuan sulit di Jakarta untuk membentuk 'kesatuan' bagi membolehkan mereka melakukan desakan yang lebih mantap dan tersusun kepada pucuk pimpinan.

Dengan melakukan komplot sehingga ke Jakarta bagi membolehkan terus dipilih sebagai calon pilihanraya, bermakna harapan pucuk pimpinan untuk meletakkan calon-calon winnable yang berada di luar kepimpinan UMNO Bahagian pastinya melalui jalan sukar dan tidak mustahil hanya tinggal angan-angan saja.

Difahamkan antara perbincangan yang dibuat selain mendesak untuk terus dipilih sebagai calon, mereka juga turut menyentuh mengenai proses pemilihan UMNO yang akan diadakan selepas pilihanraya nanti.

Di Johor pula, beberapa wakil rakyat yang sudah lebih tiga penggal memegang jawatan itu turut didapati masih ghairah melobi dan tidak segan-segan bercerita tentang hasrat mahu terus bertanding dalam pilihanraya akan datang ini.

Sebahagian daripada mereka juga didapati makin rancak memasang kain rentang di seluruh pelusuk kawasan masing-masing memuji-muji kepimpinan Najib dengan pelbagai ungkapan manis sambil meletakkan gambar mereka bersebelahan dengan Perdana Menteri di kain rentang tersebut.

Keadaan ini tentunya tidak lain adalah didorong oleh keghairahan yang tidak pernah padam untuk terus menjadi wakil rakyat. Dan sekali lagi keghairahan ini turut menyukarkan kemasukan calon-calon baru yang dianggap winnable untuk dipilih sebagai calon pilihanraya.

Di Sabah juga keadaan yang sama berlaku di mana sebahagian besar wakil rakyat UMNO sedia ada secara terbuka menyatakan keinginan untuk terus bertanding.

Di sebuah negeri di utara pula berlaku keadaan yang lebih terbuka di mana beberapa wakil rakyat yang terdiri daripada pimpinan UMNO Bahagian bukan saja meluahkan hasrat untuk terus menjadi calon, bahkan terdapat yang menggambarkan kemungkinan untuk bertanding sebagai calon Bebas jika diketepikan oleh UMNO.

Tinjauan secara rambang di semua negeri sebenarnya mendapati kebanyakan wakil rakyat yang terdiri daripada Ketua Bahagian dan pemegang lain-lain jawatan dalam UMNO masih mahu terus menjadi calon walaupun menyedari usia mereka makin meningkat dan sudah pun merasai nikmat beberapa penggal menjadi wakil rakyat.

Pimpinan UMNO Bahagian ini langsung tidak peduli soal kemenangan UMNO dan BN secara keseluruhannya, apatah lagi mahu memberi ruang kepada calon-calon baru menjadi wakil rakyat. Apa yang difikir dan diusahakan ialah memastikan mereka terus dipilih sebagai calon pilihanraya.

Dalam hal ini Najib sudah tentu serba salah kerana jika Ketua Bahagian dan wakil-wakil rakyat yang sudah lama terus dipilih sebagai calon ia akan menyukarkan impian kemenangan yang ingin digapai kerana rakyat akan menilai Najib gagal dalam transformasinya serta tidak mengotakan janji untuk meletakkan calon-calon baru yang dianggap winnable.

Di sisi yang lain, jika Ketua Bahagian terlalu ramai diketepikan ia mungkin pula menjejaskan kedudukan Najib dalam pemilihan UMNO selepas itu, terutama jika UMNO dan BN cuma menang tipis saja dalam PRU 13 nanti. Ketua-ketua Bahagian yang diketepikan ini kemungkinan akan bersuara lantang mendesak agar Najib mengundur diri dan digantikan dengan pemimpin lain.

Soalnya mampukah Najib menjadi seorang yang tegas dan tidak tunduk kepada pelbagai karenah yang ditimbulkan oleh wakil-wakil rakyat usang serta pimpinan UMNO Bahagian ini sedangkan selama ini beliau sudah dicop sebagai Perdana Menteri paling lemah dalam sejarah Malaysia? - shahbudindotcom.blogspot




 cheers.

No comments: