01 July 2012

After "Hang Ambiga" threat,now 2 hired thugs out to kill her...

Bersih co-chairperson S Ambiga has received an email warning her of a threat against her life.

The former Bar Council president told FMT that she received the email yesterday afternoon.

The email with its subject stated as “Beware hired guns out to kill you” claimed that a particular group had contracted two thugs to “terminate” her.

Although she withheld the identities of those mentioned in the email as well as that of the sender, Ambiga however said there were no references to any political parties.

The Bersih leader, who lodged a report with the Travers police station, preferred not to reveal the sender in order to protect the source.

“I will leave it to the police to investigate the matter,” she said.
 

Ambiga also revealed that police officers had recorded her statement regarding the threat yesterday evening.

Expressing concern for her safety, Ambiga said: “Yes, I am worried and I must be careful. I would need to beef-up security for myself.”

Hate speeches to blame

The Bersih leader also blamed the unrelenting hate speeches targeted at her for such threats.

“Since last year, irresponsible people have been consistently churning out hate speeches against me and this has contributed to the state of affairs.



“The latest episode being the ‘hang Ambiga’ remark [by Umno MP Mohamad Aziz]. These people cannot just say such things and retract them later,” she said.


This was the second death threat the Bersih leader had received.

The first was via a mobile phone text message last year.

Ambiga shot to prominence following the Bersih 2.0 and 3.0 rallies, which drew tens of thousands to the streets of Kuala Lumpur demanding for free and fair elections.

Following the latest rally on April 28, she had come under fire from various quarters, including government leaders, with even Prime Minister Najib Tun Razak claiming that the rally was held to topple the government.

Disgruntled traders, who had supposedly incurred massive losses due to the rally, held a burger protest outside her residence while a group of army veterans staged a lewd exercise routine.

Apart from accusations of these protests being politically-motivated, it was also said to be racial in nature since the other leaders in Bersih were not targeted.- FMT



 2 Pembunuh upahan dikontrak untuk membunuh Ambiga pula dah...

S Ambiga pengerusi bersama Bersih  telah menerima sepucuk emel yang mengancaman nyawanya. Bekas presiden Majlis Peguam  itu telah memberitahu FMT yang dia menerima e-mel petang semalam.

E-mel  yang berjudul  “Beware hired guns out to kill you” mengesahkan  bahawa ada satu kumpulan tertentu telah mendapat khidmat dua orang  samseng untuk “membunuhnya”.
 

Walaupun dia tidak memberikan  identiti  mereka yang disebut di dalam e-mel  itu serta  nama pengirimnya, Ambiga, bagaimanapun berkata ianya tidak dikaitkan dengan  mana-mana parti politik.

Pemimpin Bersih itu, yang  telah membuat laporan polis di balai polis Travers, enggan mendedahkan  siapa pengirimnya demi  melindungi sumber.

“Saya akan serah kepada polis untuk menyiasat perkara itu,” katanya.

Ambiga juga memaklumkan bahawa pegawai polis telah mencatatkan kenyataannya mengenai ancaman petang semalam.

Melahirkan kebimbangan keselamatannya, Ambiga berkata: “Ya, saya risau dan saya mesti berhati-hati. Saya akan  memperkuatkan keselamatan untuk diri saya.”

Pemimpin Bersih turut menyalahkan berbagai2 ucapan kebencian yang ditujukan  terhadapnya.

“Sejak tahun lepas, orang2 yang tidak bertanggungjawab telah dengan konsisten mengeluarkan ucapan-ucapan kebencian terhadap saya  dan inilah puncanya.

“Episod terbaru adalah  ungkapan  'gantung Ambiga' , kata-kata diucapkan oleh YB.UMNO, Mohamad Aziz dari Seri Gading. Mereka ini tidak harus berucap sedemikian  dan lepas itu menarik balik ,” katanya.


Ini ada ancaman membunuh  yang kedua  yang diterimanya oleh pemimpin Bersih itu. Yang pertama ada melalui pesanan teks telefon bimbit  pada tahun lepas.

Ambiga  mula menjadi masyur berikutan perhimpunan Bersih 2.0 dan 3.0, yang menarik ribuan rakyat jelata untuk berarak di Kuala Lumpur  mendesak untuk  mengadakan pilihanraya  yang bebas dan adil.

Berikutan perhimpunan terbaru pada 28 April sudah, Ambiga telah dikritik dari pelbagai  pihak, termasuk pemimpin-pemimpin kerajaan,  dan juga dari  Perdana Menteri Najib Tun Razak  yang munuduh  bahawa perhimpunan yang di adakan  itu bertujuan untuk menggulingkan kerajaan.

Para peniaga, yang kononnya dikatakan menanggung kerugian besar disebabkan perhimpunan itu marah serta membuat bantahan jual burger di luar kediaman Ambiga,  manakala sekumpulan bekas  tentera  membuat rutin senaman tonggek juboq didepan rumahnya.

Selain daripada  tuduhan bahawa bantahan ini didorong  oleh motif politik, ia juga dikatakan bersifat perkauman kerana  pemimpin-pemimpin Bersih yang lain tidak menjadi sasaran. (diterjemah daripada teks B.Inggeris di atas oleh tumpang sekole)


Najib menjadi sibuk hari ini, kenapa?









cheers.

No comments: