11 July 2012

Najib dah PM, sibuk nak jadi kontraktor pula,buat apa...


Isu kontrak LRT Ampang sekarang menjadi isu besar terakhir apabila Najib Tun Razak sekali lagi dikaitkan dengan George Kent Lion Pacific JV yang mendapatkan kontrak itu walaupun pada asalnya syarikat sahabat golf Najib ini tidak layak untuk mendapatkannya.

Syarikat Bealfour Beaty – Invesys Consortium yang sepatutnya mendapatkan kerja ini dengan harga RM1.1 bilion telah dinafikan peluang untuk melaksanakan projek itu walaupun pada Januari lepas syarikat ini dikatakan telah memenangi tender untuk pelaksanaan projek infrastruktor raksaksa ini.

Tetapi pada 1 Jun yang lepas syarikat George Kent telah diberikan kerja untuk projek ini dan harganya telah melambung menjadi RM1.8 billion setelah Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan telah mengubah keputusan pihak berwajib dan memberikan kontrak itu kepada George Kent, syarikat yang katanya dipunyai oleh rakan golf Perdana Menteri.

Dimanakah letaknya apa yang dikatakan oleh PM untuk mentadbir secara transperen seperti yang dikatakan beliau untuk melakukan transformasi dalam semua bidang kenegaraan?
Jika ini caranya Perdana Menteri membuat keputusan, ini adalah sangat menjijikkan dan mengaibkan nama negara di peringkat antarabangsa kerana isu ini menjadi perhatian khusus dari masyarakat antarabangsa.

Kita hairan kenapalah PM bersifat begini kerana kalau kita dengar retorik ucapan beliau, Najib sedang cuba menunjukkan kepada rakyat yang beliau adalah Perdana Menteri yang bersih dan cekap dan mempunyai nilai kepimpinan yang begitu tinggi.

Pendedahan yang dilakukan oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli itu amat mengejutkan banyak pihak dan lapuran polis telah dilakukan terhadap Najib.

Lain disuruh, lain dibuat
 
Tetapi nampaknya pihak polis mengambil tindakan untuk menyiasat bagaimana perkara yang ‘classified’ itu boleh terbongkar dan tidak pula berani menyiasat tindakan Najib masuk campur dalam keputusan pemberian tender itu.

Ini merupakan salah satu dari ratusan isu besar dalam pemberian kontrak terhadap kroni-kroni pemimpin Barisan Nasional (BN) khususnya Umno.

Nampaknya penyakit rasuah dan menyalahgunakan kuasa ini memang sudah tidak boleh diperbaiki lagi kerana ia sudah menjadi budaya dalam kepimpinan negara kita.

Saya juga ingin tahu, agaknya berapa orang Perdana Menteri di dunia ini yang selain menjadi Perdana Menteri, mereka juga adalah kontraktor-kontraktor besar seperti PM Najib ini.

Bagaimana hendak memperbaiki pimpinan jika dalam isu pemberian kontrak besar ini melibatkan kehendak ahli politik dan dalam isu ini adalah pemimpin politik tertinggi negara yang juga seorang Perdana Menteri.

Bagi saya Najib sepatutnya hanya menjadi Perdana Menteri dan tidak merangkapkan diri beliau sebagai seorang kontraktor besar.

Jika PM sendiri mempunyai kepentingan peribadi dalam pemberian kerja kontrak seperti ini, bagaimanalah kerajaan hendak membina masyarakat perniagaan yang mantap untuk negara.

Najib, saya ulangi, sepatutnya hanya menjadi PM dan cuba elak dari menjadi kontraktor. Jika beliau lebih berminat menjadi kontraktor, beliau patut bersara sebagai Perdana Menteri dan tubuhkan sebuah syarikat pembinaan kelas A dan mempunyai lesen PKK yang sah.

Tidak boleh begini. Perdana Menteri buat tugas Perdana Menteri kerana terlalu banyak isu terhadap pimpinan hari ini. Jangan pula hendak menjadi kontraktor sekali.-Aspen Alias,FMT





Najib's committee settled for 'ill-qualified' George Kent...


After revealing an evaluation report which shows builders George Kent ill-qualified for the RM1 billion LRT extension project, prominent whistleblower Rafizi Ramli today made public a document showing prime minister Najib Razak's interference in the procurement process in order to appoint the company.

According to PKR strategic director, minutes of a June 21 meeting by the Finance ministry’s Procurement Committee chaired by Najib as well as a letter dated June 25 to Syarikat Prasarana Negara Berhad clearly showed George Kent, which was cited as failed to meet the criteria for the project, ultimately being awarded the project at RM167 million costlier.

Other members of the committee are Second Finance Husni Hanadzlah, treasury chief secretary Wan Abdul Aziz Wan Abdullah and his deputy Norizah Bahari.

Rafizi pointed out that George Kent, whose price tag was RM1.18 billion, was appointed by the committee over Balfour Beatty-Invensys Consortium (Balfour), Prasarana’s preferred choice for the project.

This was despite Balfour's construction cost being lower at RM1.01 billion.

“What was Najib’s actual consideration? He is willing to endanger the lives of hundreds and thousands by appointing a company owned by his close friend,” Rafizi was quoted as saying by news portal Malaysiakini.


George Kent belonged to Tan Kay Hock, who Rafizi said was a friend of Najib since his secondary school days.

He urged Najib and the Finance ministry to come clean on the procurement process which settled for George Kent, despite failing technically and financially as stated in the evaluation report prepared by renowned engineering consultant Halcrow.

Rafizi also claimed that in the event George Kent was granted the project, it would task a company involved in the scandal-ridden purchase of the Scorpene submarines from France.

As such, he questioned whether the extra RM167 million quoted by George Kent was "commission as in the case of the Scorpene submarines".

Najib has been accused of being involved in corruption linked to the submarines purchase, currently being investigated by a French tribunal over alleged RM600 million in kickbacks.- harakahdaily


 

cheers.

No comments: