07 September 2015

PAS nak tanding di kerusi DAP,silakan kata Guan Eng...


 
PAS rancang tanding di kerusi DAP...

PAS berhasrat untuk meletakkan calonnya di kerusi yang ditandingi DAP pada pilihan raya umum akan datang dan kini parti itu sedang mengkaji secara mendalam mengenai rancangan itu.

Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata parti itu akan meletakkan calon bukan Islam dari Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) bagi mewakili parti untuk kerusi itu, lapor Sinar Harian hari ini.

"Apabila kita sudah tidak ada kerjasama dengan DAP sekarang ini, sudah pasti pilihan raya umum akan datang mempunyai perhitungan lain daripada yang lalu.

"PAS tidak akan teragak-agak untuk menempatkan calon ita, malah kini di peringkat kajian mendalam bersama Jawatankuasa Pilihan Raya PAS dan pimpinan pusat untuk meletakkan calon bukan Islam mewkili PAS," katanya seperti dilapor akhbar itu. 

Laporan itu juga menyebut, Hadi mengakui PAS mempunyai ramai calon bukan Islam yang layak bertanding mewakili PAS selagi mereka mendukung dan menyokong konsep perjuangan parti. 

Akhbar itu juga melaporkan Hadi berkata Islam berbeza dengan ideologi lain dan membenarkan orang bukan Islam menjadi menteri tetapi dari aspek eksekutif bukan pembuat dasar. 

PAS diseru tumpu kerusi menang

Sementara itu dalam laporan yang lain, akhbar itu turut melaporkan Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke menyeru PAS supaya menumpukan kepada kerusi dimenangi terlebih dahulu sebelum bercadang bertanding di kerusi DAP.

Katanya, PAS tidak perlu mengejar untuk menambah kerusi kerana kerusi yang dimenangi sebelum ini belum tentu kekal milik PAS, lapor akhbar itu lagi.

"Terpulang kalau PAS nak bertanding di mana-mana kerusi pun kerana ia sedikit pun tidak akan menggugat DAP.

"Tetapi sebelum ini, saya nasihatkan PAS supaya memberi fokus yang lebih terhadap kerusi dimenanginya dahulu, sebelum mahu tambah kerusi lain.

"Lihat sahaja di Negeri Sembilan, pada pilihan raya umum lalu, satu kerusi pun PAS tak menang. Macam nana pula mahu mahu tambah kerusi lagi," katanya seperti dilapor akhbar itu. - mk

 
Guan Eng challenges PAS to take him on in Air Putih...


DAP secretary-general Lim Guan Eng has invited PAS to contest in his state constituency of Air Putih in Penang.

Lim was referring to PAS president Abdul Hadi Awang, who said that PAS plans to field non-Malay members of its Supporters Congress in non-Malay and DAP-dominated seats in the next general election.

Lim said he was not shocked by Hadi's statement, as this view seemed to be in line with the new PAS policy of treating DAP, instead of Umno or BN, as its enemy.

“Hadi’s remark is expected. But this is a democracy where all parties have the right to contest,” Lim said at a press conference in Komtar today.

“If PAS is confident, DAP will accept the challenge humbly, because we expect to gain votes based on our performance, good governance and clean administration,” he said

“We are not bankrupt, like some states,” added the Penang chief minister.

Lim opined that PAS may have a victory plan in the coming general election, which is not due until 2018.

However, Lim said he was not certain whether PAS really wants to win or become a “spoiler” so that BN and Umno can emerge victorious in the election.

“We will let the people judge. If PAS really wants to contest in our seats, I welcome them to my state seat Air Putih,” he said.

“We will face them humbly. We will not take anything for granted,” Lim added. - mk

Hello IGP, U stop behaving like a politician...

Criminal prosecution should also be brought against Umno or pro-Umno NGOs who have committed “more disgusting” acts than stomping on photos of national leaders, said DAP Seri Delima assemblyman RSN Rayer.

He urged the police to nab those who have sent cakes shaped like human faeces and women’s undergarments to Penang Chief Minister Lim Guan Eng at his office in Komtar.

Rayer said action must also be taken against Perkasa members who conducted a funeral rite in front of Lim’s private home on Jalan Pinhorn.

He added that police must also act against those involved in a BN Youth rally in 2010, where the protestors stomped and burnt photos of the chief minister outside the Penang legislative assembly,” Rayer said in a statement.

“Why were there no actions against these individuals in all these cases? Is it because they were all from Umno or pro-Umno NGOs?” Rayer (photo) asked.

Rayer’s statements comes after the police had offered monetary rewards for information leading to the arrest of Bersih 4 rally-goers who stomped on a poster with images of Prime Minister Najib Abdul Razak and PAS president Abdul Hadi Awang.

 

'Cops shouldn't take sides'

Bersih chairperson Maria Chin Abdullah and the DAP have denied knowing the identities of two women who were seen in photos and a video which showed them stomping on photoshopped photos of Najib and Hadi.

Rayer reminded Home Minister Ahmad Zahid Hamidi and inspector-general of police (IGP) Khalid Abu Bakar that their solemn duty is to maintain law and order in the country.

“They should act in the interest of all citizens without taking sides,” Rayer said.

“If the IGP acts in the manner he is doing now, the public may be compelled to ask the same question posted by Selangor Menteri Besar Azmin Ali in the recent Permatang Pauh by-election” he noted.

In the by-election, Azmin had pointedly asked Khalid is he was a ‘lackey’ (barua) or Umno, due to the alleged double standards in prosecution carried out by the police.

“Stop behaving like a politician and be steadfast, honest, impartial, objective and firm, and enforce the law for the protection of all and sundry without fear or favour, Mr IGP!” urged Rayer. - mk

Embedded image permalink
Gambar dipijak2 jadi isu tapi effigy pengerusi #Bersih4 dimandi "darah" takde hal? 
siapa lagi biadap?

Kata geng2 Najib,pijak gambar pemimpin adalah perbuatan menghina dan tak beradab.
Ni nak kira macam mana pulak...

Mengapa Najib masih membisu pasal dana RM2.6 bilion...

Meskipun Malaysia dan beliau sendiri dimalukan di Persidangan Antarabangsa Anti Rasuah (IACC) ke-16 2015, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih enggan tampil menjelaskan misteri-misteri di sebalik derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaunnya.

Ini menimbulkan lebih banyak persoalan dan spekulasi mengapa Najib memilih untuk membisu daripada menjawab soalan mengenai RM2.6 bilion. Berikut ialah lima teori yang paling hangat diperkatakan.

Teori 1: Apakah sebenarnya duit itu tidak digunakan untuk UMNO?

Persoalan ini timbul kerana Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin pun tidak tahu berapa baki yang ada di akaun tersebut ketika ia ditutup. Jika benar duit itu telah digunakan untuk Umno dan pilihan raya, sudah tentu Najib akan berani menjawab Muhyiddin, dan Muhyiddin tidak akan berani bertanya begitu.

Teori 2: Apakah duit itu sebenarnya bukan derma?

Persoalan ini timbul kerana sehingga hari ini penderma yang berbesar hati ini masih misteri kepada rakyat Malaysia. Spekulasi ini lebih hangat apabila Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak berani menjawab cabaran Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mendedahkan nama penderma tersebut setelah Zahid mengaku telah berjumpa dengan wakil keluarga dari asia barat yang mendermakan RM2.6 bilion kepada Najib.

Jika penderma itu sanggup menderma RM2.6 bilion kepada Najib, mengapa beliau tidak sanggup tampil membersihkan nama Najib? Tidakkah penderma itu takut duit derma itu akan dibazirkan jika Najib jatuh nanti sedangkan derma itu untuk Umno bukan untuk Najib? Apakah betul dakwaan Tun Mahathir bahawa duit itu sebenarnya duit 1MDB?

Teori 3: Apakah ia satu kesilapan taktikal untuk mengelarkan RM2.6 bilion itu sebagai derma?

Dana RM2.6 bilion di akaun Najib didedahkan oleh WSJ (Wall Street Journal) pada 3 Julai 2015 yang disyaki duit 1MDB. Sebulan kemudian, barulah SPRM berkata duit itu ialah duit derma.

Sehingga kini, tidak kedengaran Najib menyaman WSJ meskipun derma cerita RM2.6 bilion ini sudah menjadi perbualan dan lawak antarabangsa.

Apakah ini satu kesilapan taktikal yang teruk? Oleh kerana itu, sehingga Najib tidak berani menjawab isu RM2.6 bilion ini secara berdepan meskipun menerima kritikan hebat di IACC di negara sendiri.

Teori 4: Apakah memang ada bukti salahlaku yang dijumpai mengenai RM2.6 bilion?

Spekulasi ini juga antara terhangat diperkatakan ekoran terbubarnya pasukan siasatan khas isu 1MDB, pemecatan Muhyiddin dan bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail secara mengejut, terbantutnya persidangan PAC, pemindahan pegawai Peguam Negara dan SPRM yang dilakukan secara mendadak, penahanan pegawai SPRM seperti penjenayah untuk disoalsiasat dan kebisuan Bank Negara dalam isu dana RM2.6 bilion.

Jika derma itu bersih dari segi tatatertib kewangan, mengapa Najib tidak menggalakkan siasatan diteruskan?

Malah, menurut Pengarah Komunikasi Strategik BN, Datuk Abdul Rahman Dahlan, Najib belum menjelaskan kepada pemimpin Umno mengenai wang RM42 juta yang dimasukkan ke akaun persendiriannya oleh anak syarikat SRC International.

Teori 5: Apakah antara orang yang dapat menikmati dana RM2.6 bilion itu ialah pemilik akaun atau warisnya?

Persoalan ini juga hangat diperkatakan berdasarkan gaya hidup pasangan ini, yang digelar mewah oleh Tun Dr Mahathir. Apakah disebabkan ini, Najib memilih untuk membisu kerana beliau tahu rakyat dan Umno akan lebih marah?

Tanpa jawapan yang memuaskan, lebih banyak spekulasi mengenai RM2.6 bilion di akaun Najib akan timbul dan hangat diperkatakan.

Bukan sahaja Najib yang kena pukul, Malaysia dan nilai ringgit turut dilanyak bersama kerana hilangnya integriti daripada pemimpin tertinggi dan kabinetnya.

Jika nilai ringgit terus turun, rakyat perlu bersedia untuk menghadapi kemelesetan ekonomi dan peningkatan inflasi secara mendadak di suku ke keempat 2015 kerana semua barangan import telah menjadi mahal.

Situasi dijangka akan diburukkan melalui risiko yang perlu diambil untuk mengekalkan kadar faedah semalaman (OPR) untuk tidak membebankan rakyat Malaysia yang mempunyai hutang isi rumah yang tinggi (melebihi 80% daripada KDNK) dan tekanan daripada GST apabila barang-barangan yang dikecualikan turut dikenakan GST bermula 2016.- suarakami


Pendakwaraya yang hilang...
Story kat SINI dan SINI   



Johor UMNO member lodges report against Najib...
Story kat SINI dan SINI  


Tak pasal2 makhluk halus dipersalahkan punca kekalahan M'sia 10-0...
dah habih modai kot...


cheers.

No comments: