08 September 2015

Bolehkah wakil DAP jadi MB Selangor...



Kebanyakan orang percaya dengan dongeng bahawa Sultan adalah tertakluk kepada undang-undang untuk menerima nasihat Menteri Besar.

Kepercayaan ini diperkasakan oleh kisah mengenai Perdana Menteri Pertama dan Agong yang Pertama. Ada seorang menteri British tertentu yang naik angin apabila dia tidak dapat masuk bertemu dengan Tunku Abdul Rahman tanpa membuat temujanji terlebih dahulu.

Jadi, apabila dia bertemu Tuanku Abdul Rahman. menteri British itu telah mencadangkan agar Tuanku memecat Perdana Menteri baginda yang dikatakannya biadap.

Agong telah menjawab bahawa di Malaysia Perdana Menteri adalah orang yang memecat Agong dan bukan sebaliknya.

Di peringkat persekutuan keadaan adalah berbeza sedikit dan perlantikan Perdana Menteri adalah tertakluk kepada Perlembagaan Malaysia. Agong akan melantik seorang Perdana Menteri dari kalangan 222 orang ahli Dewan (Rakyat) yang, mengikut pendapat DYDP Agong, mendapat keyakinan majoriti ahli Dewan.

Kebanyakan orang berpendapat ini bererti bahawa Perdana Menteri itu mestilah ketua sesebuah parti yang menang kerusi Parlimen yang paling banyak dalam piihanraya umum. Jika demikian, seandainya Barisan Nasional menang hanya 110 kerusi Parlimen sementara PAS, PKR, DAP, Harapan, PSM, PRM, menang 112 kerusi, bererti Umno berjaya menjadi Perdana Menteri.

Barisan Nasional adalah gabungan parti yang berdaftar dengan sah. Kerana itu 110 kerusi harus muncul dari satu parti. Parti-parti yang lain telah memenangi 112 kerusi secara satu kumpulan. Apakah mereka memanggil diri mereka sebagai Pakatan Rakyat ataupun Pakatan Rakyat 2.0, ia bukanlah satu parti yang berdaftar dengan sah.

Justru, dengan 110 yang dicapai oleh Barisan Nasional kemenangan tetap menjadi hak mutlak BN dan 112 kerusi yang lain itu dikira kerusi yang dimenangi oleh satu kumpulan dan bukan satu parti secara sendirian..


 

Apabila disebut bahawa parti yang menang paling banyak kerusi akan menjawat kerusi Perdana Menteri bermakna Barisan Nasional akan terus merangkul kuasa walaupun ia dapat hanya 100 kerusi dari 222 kerusi kerana tidak ada parti lain mampu menang secara sendirian lebih dari `100 kerusi. Mereka boleh menang lebih kerusi kalau segelintir parti bergabung dan mengalahkan 100 kerusi yang dimenangi oleh BN.

Bagaimana pula Agong tentukan siapa yang harus menjadi Perdana Menteri? Agong kena buat keputusan berasaskan siapakah mengikut pertimbangan Baginda yang mempunyai sokongan paling tinggi puak majoriti dalam Dewan. Dua kunci kata di sini ialah ‘PENDAPAT Baginda’ dan ‘memilikki keyakinan MAJORITI’. Kita harus ingat bahawa ‘pendapat dan keyakinan adalah sabjektif dan setiap orang melihatnya secara berbeza.

Namun demikian, setakat ini sejak Merdeka tafsirannya telah selalu dibuat bahawa keyakinan majoriti bererti ketua parti yang menang paling banyak kerusi Parlimen. Bagaimana pun seandainya berlaku perpecahan dalam Parlimen dan perpecahan itu merangkumi parti yang lain, bagaimana pula Baginda bertindak?

Perkara ini belum terjadi sejak dari dulu, bererti Agong pun belum ada pengalaman kerana belum diuji dalam hal ini. Mungkin tidak lama lagi ini akan diuji juga kalau mereka cuba usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Najib Tun Razak.

Perkara ini ada sedikit berbeza di peringkat negeri, dan ini telah diuji beberapa kali sebelum ini. Setiap kali ia diuji Baginda yang memerintah yang membuat keputusan. Lagipun, negeri yang beraja adalah lebih ketat kawalannya mengenai siapa yang boleh menjadi Menteri Besar (kecuali empat negeri yang mempunyai Gabenor).

Sebagai contoh pada 2008, Barisan Nasional menang 20 kerusi negeri di Selangor sedangkan PKR menang 15, DAP 13 dan PAS 8. Kalau berasaskan kerusi majoriti, Umno sepatutnya menjadi Menteri Besar dengan 20 yang dimenanginya. Baginda Tuanku Sultan tidak mengambil kira majoriti kerusi (20) tetapi keyakinan (36) sebagai panduannya.

Perkara sama berlaku di Perak di mana Barisan Nasional menang 28 kerusi berbandiing 18 yang dimenangi DAP, tujuh oleh PKR dan enam oleh PAS. Sekali lagi, Baginda Sultan mengambil kira keyakinan majoriti dan bukannya majoriti kerusi sebagai panduan, jika tidak, Nizar Jamaluddin dari PAS, parti yang menang jumlah kerusi yang paling kecil (6) tidak mungkin naik menjadi Menteri Besar.


 

Kini kita berdepan dengan Selangor pada 2018, ketika dijangka terjadinya pilihanraya umum. Apa jadi kalau DAP menang 22-25 kerusi, Umno 10-12 kerusi, PKR 15-16 kerusi, PAS 5-8 kerusi, dan Harapan 5-6 kerusi? Siapa yang akan naik menjadi Menteri Besar?

Perlembagaan negeri berkata Menteri Besar mestilah seorang Melayu-Muslim. Kalau berasaskan kerusi majoriti, dan kalaulah DAP mencalonkan 3-5 orang calon Melayu-Islam, bererti mereka boleh menjadi Menteri Besar Selangor yang baru. Akan tetapi itu bukanlah apa yang sebenarnnya akan terjadi.

Walaupun pilihan DAP nanti adalah seorang Melayu-Islam sebagai Menteri Besar, Tuanku Sultan boleh juga pertimbangkan apakah calon Melayu Islam itu mewakili kepentingan Melayu-Islam ataupun dia mewakili kepentingan parti bukan-melayu-bukan-Islam.

Dengan kata lain, belum mencukupi lagi kalau Menteri Besar adalah Melayu-Islam, dia mestilah dari satu parti Melayu-Islam. Jadi, kalau Umno, PAS dan PKR mahukan Azmin Ali kekal sebagai Menteri Besar, bererti Duli Tuanku akan melantik Menteri Besar itu berasaskan 30 ‘majoriti keyakinan’ versus ‘majoriti kerusi ’ yang dimenangi oleh DAP..

Harapan mungkin menyokong seorang Menteri Besar DAP, tetapi kalau Umno, PKR dan PAS mahukan Azmin atau orang lain dari PKR kemungkinan Menteri Besar baru Selangor adalah dari PKR dan bukan dari DAP walaupun DAP secara sendirian sudah menang kerusi yang paling banyak dalam Dewan Undangan Negeri Selangor.

Terserah kepada Sultan membuat keputusan kerana ini kuasa mutlak banginda. Tidak penting sangat berapa kerusi yang dimenangi oleh DAP dan apakah mereka menang dengan minoriti terbesar (bukannya majoriti kerana itu bererti 29 kerusi atas usaha sendiri) dan apakah mereka mempunyai calon berbangsa Melayu.

Sudah tentu Sultan mahukan seorang Melayu beragama Islam dari parti Melayu dan besar kemungkinan PKR akan terus menjadi Menteri Besar di Selangor dengan sokongan UMNO dan PAS. - RPK,terjemahan,marhaintua.  
Original text here.

 
1MDB adviser quits...
Story kat SINI dan SINI    

Zaid-Ibrahim_apandi-ali_anthony_1mdb_600
AG’s claim 1MDB and missing DPP not linked,boleh percayakah...

Former law minister Zaid Ibrahim has questioned if Malaysians actually believe that the disappearance of deputy public prosecutor Kevin Morais has nothing to do with the controversial 1Malaysia Development Berhad (1MDB) despite the Attorney-General claiming so.

Zaid said this was primarily because AG Apandi Ali lacked credibility at the moment to make such claims.

Taking to Twitter, Zaid said, “AG says DPP disappearance nothing to do with 1MDB probe. Does he think the public believe him?

Morais left for work Friday morning in a grey Perdana and was never heard from again. On Saturday, a burnt grey Perdana was found on an oil palm plantation although police cannot confirm if the car was his.

Morais was with the Attorney-General’s Chambers as a deputy public prosecutor before being seconded to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) for 10 years. He returned to the AGC in July last year.

Addressing the speculation that Morais’s disappearance was linked to his investigations into 1MDB while at MACC, the AG issued a statement today clarifying that this was not so.

“He (Kevin) was transferred back to the chambers from MACC with effect from July 15, 2014, where he assumed the post of deputy head of the appellate and trial division of the AG chambers. It is further clarified that he was not involved in any investigations pertaining to the 1Malaysia Development Berhad,” Apandi said.

However, Zaid was of the opinion that the AG lacked the public’s confidence as he was not credible in their eyes.

“Credibility is needed in situation like this, but the AG has none at the moment.

“He needs to have public confidence in him. He must explain why he came down to be AG; and what was it he could do that Gani could not.

Apandi accepted the appointment of AG following the sudden termination of services of previous AG Abdul Gani Patail on July 27 for “health reasons”, a move even he was left in the dark about until the news broke in the media. Gani was then heading a special task force investigating 1MDB which was subsequently disbanded.

The following day, Muhyiddin Yassin was sacked as deputy prime minister, two days after speaking about the 1MDB scandal in public. - fmt

Bersih 4 different from past rallies

Embedded image permalink
Kerana pakai t-shirt Bersih 4...
Story kat SINI dan SINI  

MP vows to put up legal battle if charged over Bersih T-shirt...

PKR vice president Tian Chua questioned why he was investigated for wearing Bersih T-Shirt and vowed to challenge the validity if charged.

He told Malaysiakini he believes police are pressured politically to conduct selective persecution on Opposition leaders in the aftermath of last weekend's mammoth peaceful rally.

"There were hundreds of thousands of people wearing the shirt. I don’t know who else is called.
"I think we would challenge the constitutionality of the ban. How can you ban the Bersih logo without justifying whether it is subversive, seditious or whatever?

“If they were to charge us, it is really a waste of money or resources," he said when met after questioned at Dang Wangi police district headquarters.

Chua was questioned for 15 minutes under Section 8 (1) of the Publication and Printing Presses Act (PPPA) for wearing a T-Shirt bearing a Bersih logo during the rally.

He was accompanied by lawyer Sivamalar Genapathy.

On August 28, the day before the rally, Home Minister Ahmad Zahid Hamidi issued an order banning any material bearing the Bersih 4.0 logo, including the yellow t shirt which was the official t shirt by the rally goers

Chua, who is also Batu MP said he suspects "revenge tactics" by those who want police to punish the peaceful organisers despite the fact that the rally was peaceful.

"We asked the police, the police say (the probe) is specifically on the T-shirt, not even the speeches or whatever.

"The police have been closely collaborating with the Bersih organisers to make sure the event run smoothly and peacefully. The participants even congratulated police.

"Why now bring out the issue of wearing Bersih T-shirts?" he asked. - mk

Embedded image permalink




cheers.

No comments: