30 April 2012

Anwar: We did not order breach of cordon...

NONE
PKR de facto leader Anwar Ibrahim has insisted that neither he nor party deputy president Azmin Ali had issued the order to breach the barbed-wire cordon around Dataran Merdeka on Saturday.

Nevertheless, Anwar said he would "defend the decision", noting that removing a barricade was not an offence.

"Is that now a major crime, to move into Dataran (Merdeka)? But cheating in the election is not?" he posed at a press conference at the party headquarters today.

"Those who came that day had the impression that we were supposed to assemble at Dataran Merdeka. The only area confined was the grass area and they (felt) they should be there.


"But I appealed to the people to move to the right, but they didn't want to listen. Do I then condemn them for that? The issue is whether I defend or condemn them, I choose to defend them,"

Anwar was responding to a barrage of questions relating to a video clip showing him rolling his hands indicating to Azmin, who was in front of the barricade.

However, Anwar insisted he had been indicating to the crowd to back up along Jalan Tuanku Abdul Rahman.

"I was really appealing to them. Who am I to give instructions to the people (to move forward)? I can feel their sentiments, they were enraged - they came there with the solemn promise to go Dataran Merdeka," he said.



dataran breach barricade cordon 290412 police pixAnwar lashed out at critics who have accused him and Azmin of egging the crowd on, to breach the barriers.

Once the cordon was broken, the riot police launched tear gas and chemical-laced water at the protestors.

"The Umno lackeys have no proof, so they do this. Even when I was in prison everything that happened was Anwar's doing," he said.

"What was my decision? It was to move to the right. (But) this is what you call the power of enormity, there was enormous support from people who want change and justice.”

Asked to comment on allegations of violence on the part of the police and the supporters, Anwar called for independent investigations.

Authoritarian response

He also likened the chaos on the day to that seen in nations under dictatorial rule.

"Just like in the time of (Adolf) Hitler, Stalin and the dictatorship in Myanmar previously, the ones who protest are criminals, the oppressors are clean of any allegations," he said.


NONEHitting out at the mainstream media, particularly those linked to BN, he said: "We shall not be intimidated by continuous lies spawned by the state media.


"This is the classic response of authoritarian regimes. Innocent masses, victims of oppression, now deemed as criminals.

"April 28, 2012, shall go down in the nation’s history as Hari Merdeka Rakyat, the people’s independence day. Their message cannot be quashed. A free country cannot be enslaved any more.”

Malaysiakini journalists at various points in the city centre during the rally estimated that 100,000 people took part in the Bersih 3.0 rally.-malaysiakini



Azmin: I didn’t order breaking of barricades



“Dahi mak koyak, ususnya pecah dipijak sekumpulan polis berpakaian preman,”

Anwar: Kami tidak arah rempuh sekatan polis


Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa beliau dan timbalannya Azmin Ali tidak mengeluarkan arahan supaya peserta merempuh pagar kawat duri polis yang dipasang di sekeliling Dataran Merdeka pada Sabtu.


Anwar bagaimanapun berkata, beliau akan mempertahan tindakan mengalihkan sekatan berkenaan yang disifatkannya bukan satu kesalahan.



Dengan sinis, beliau bertanya sekiranya memasuki Dataran merupakan satu kesalahan besar berbanding perbuatan menipu dalam pilihan raya.-malaysiakini



Sementara itu, Timbalan presiden PKR Azmin Ali menafikan dakwaan bahawa beliau berhubung melalui isyarat dengan ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memecahkan sekatan kawat duri polis di Dataran Merdeka.


Azmin berkata, isyarat berkenaan sebaliknya untuk menunjukkan bahawa beliau mahu berunding dengan polis untuk memberi masa kepada peserta BERSIH 3.0 bersurai.

Katanya beliau melihat Anwar memberi isyarat kepadanya untuk berunding dengan polis dan beliau membalas isyarat berkenaan untuk menyatakan bahawa beliau telah berunding.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di ibu pejabat parti itu hari ini.



Bersih 3.0: Laporan media seolah-olah polis betul


Agak mengejutkan apabila laporan yang disiarkan oleh media sama ada media cetak dan media elektronik semalam, 29 April mengandungi berita yang menghala ke satu tujuan iaitu meletakkan segala kesalahan kepada peserta Bersih 3.0 dan memberikan liputan yang positif kepada pihak polis.

Presiden Intelek Malaysia, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, laporan itu seolah-olahnya semua tindakan yang dilakukan oleh polis adalah betul dan tepat.

Katanya, laporan yang berat sebelah dibuat oleh media sudah tentu akan membina satu persepsi buruk terhadap Bersih 3.0 sedangkan realitinya himpunan yang aman itu bertukar menjadi ganas, kacau-bilau dan huru-hara akibat gangguan dan halangan yang dilakukan oleh pihak polis secara langsung dan tidak langsung.

Menurutnya, sebagai sebuah negara yang mengiktiraf demokrasi yang memberikan keadilan dan hak kepada semua rakyat perlu memberikan ruang kepada rakyat untuk berhimpun di ibu negara.

Ini, ujarnya kerana himpunan yang dilakukan itu bukan himpunan tanpa tujuan tetapi bagi menuntut sistem yang adil dalam PRU yang amat dipertikaikan pada masa ini kerana PRU adalah merupakan ruang untuk rakyat memilih sebuah pemerintahan yang mereka inginkan.

“Laporan media jelas begitu berat sebelah. Sebagai contohnya, laporan berita TV3 menyatakan bahawa terdapat pegawai polis yang cedera sedangkan kecederaan yang dialami oleh peserta Bersih jauh lebih ramai dan jauh lebih teruk kecederaannya.


“Kenapa kecederaan peserta Bersih tidak mahu dilaporkan, adakah kerana sememangnya maklumat itu tidak diterima ataupun sengaja mahu disorokkan?” tanya beliau dalam satu kenyataan.

Sebab itu, kata beliau persoalan tentang integriti media massa bukanlah sekadar persoalan yang bersifat teoritikal, sebaliknya merupakan persoalan pengaplikasian yang praktikal bukan sekadar slogan sahaja.

Tambahnya, laporan yang tiada integriti ataupun tiada kejujuran akan menyebabkan sama ada rakyat akan membenci Bersih 3.0 ataupun rakyat akan membenci media massa arus perdana yang berterusan melaporkan berita yang tidak telus dan menyebelahi pemerintah dan konco-konconya.

“Media massa sepatutnya bebas untuk memberikan laporan yang adil kepada semua berita, bukan hanya yang positif untuk pemerintah sahaja tetapi perlu juga berita yang dapat membandingkan apa yang berlaku,” katanya lagi.

Beliau menambah, apabila media terkongkong maka ia memberikan kesan kepada pembaca yang berterusan dikongkong seperti pemikiran katak di bawah tempurung.

“Akhirnya, pembaca akan bertindak satu hala yang bersesuaian dengan pemerintah,” ujarnya.

Maka, jelasnya tidaklah menghairankan mengapa Bersih bersungguh-sungguh mahu agar media massa melaksanakan tugas dengan bebas dan adil dalam salah satu tuntutan yang telah dikemukakan sebelum ini.-harakahdaily

cheers.

No comments: