13 April 2011

Two-thirds a bonus, says Najib

Prime Minister Najib Abdul Razak today said that gaining a two-thirds majority in the Sarawak assembly will be a ‘bonus’.

Speaking to reporters in the Malay-majority Sadong Jaya constituency, Najib said this is because BN’s aim is to form a government, which only requires a simple majority.

“Our target is to form a government. That is the minimum. Two-thirds majority is a bonus… because with (two-thirds) it provides stability.

“But we don’t have to look at specifics. In any election the numbers go up and down,” he said.

He was responding to a question on Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud’s statement yesterday that he is confident of maintaining two-thirds majority on the back or rural and semi-rural votes.

(Perdana Menteri Najib Abdul Razak berkata, kemenangan majoriti dua pertiga dalam pilihan raya negeri Sawarak pada 16 April ini adalah satu 'bonus'. Katanya, ini kerana sasaran BN adalah untuk membentuk kerajaan negeri, yang hanya memerlukan kemenangan majoriti mudah.

Beliau menegaskan demikian kepada pemberita hari ini di DUN Sadong Jaya yang mempunyai majoriti pengundi Melayu. Najib menjawab soalan mengenai kenyataan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud semalam yang optimis untuk mengekalkan majoriti dua pertiga dengan kemenangan di kawasan luar bandar dan pinggir bandar.)

source:malaysiakini

Mana ada dalam mana-mana pilihanraya kecil ataupun umum, sebuah parti pemerintah bersikap tidak optimistik melainkan mereka jangka sesuatu yang luar dugaan akan berlaku.

Najib patut yakin bahawa 2/3 majoriti dalam tangan, itu adalah resamnya dalam perang saraf pilihanraya. Namun Najib membuat kenyataan yang cukup berhati-hati.

Pokoknya Taib Mahmud harus ditumbangkan dengan apa cara sekalipun dan kembalikan Sarawak kepada rakyatnya.








cheers.

No comments: