24 May 2010

SPRM, tapi bila I siasat you(Najib) masa depan I cam mana......

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan bahawa siasatan sedang dijalankan ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung "You help me, I help you" semasa kempen pilihan raya Sibu. Pelbagai pihak, khusus parti-parti pembangkang mendakwa kenyataan Perdana Menteri itu melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya.

Ketua SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed memberitahu wartawan semasa sidang media di Petaling Jaya bahawa pihaknya telah menerima aduan berkenaan dan sedang menyiasatnya.

Pengarah siasatan SPRM, Mustafar Ali juga mengesahkan perkara itu kepada wartawan sambil berkata, suruhanjaya itu akan memanggil beberapa orang saksi untuk dirakamkan kenyataan mereka. Kedua-dua pegawai kanan SPRM itu menghadiri sebuah forum Transparency International berhubung pembaharuan politik kewangan di Malaysia.

Pada 17 Mei lalu, Pengerusi DAP Karpal Singh mendakwa Najib terbabit dalam 'pembelian undi' pada pilihan raya keci parlimen Sibu. Beliau merujuk kepada satu majlis di Rejang Park, pada 15 Mei seperti mana yang dilaporkan oleh akhbar harian bahasa Inggeris Sunday Eastern Times. Berikut petikan kata-kata Najib yang dipertikaikan itu yang dibuatnya dalam bahasa Inggeris.

“I want to make a deal with you. Can we have an understanding or not? The understanding is quite simple. I help you, you help me,” kata Najib.

Pada majlis ini, Najib menjanjikan kerajaan persekutuan akan memberi RM5 juta untuk projek tebatan banjir di Sibu jika BN menang pilihan raya berkenaan.

source:malaysiakini

Iakah SPRM nak jalankan siasatan ke atas Najib 1Malaysia? Harap-harap jangan dok gempaq mai sangat atau sekadar menjadi satu adengan drama minggu ini dari RTM.

Kalulah SPRM betoi-betoi badan yang sensitif kepada rasuah, tak perlu Karpal Singh bagi peringatan kepada depa(SPRM), sebaik saja tamat PRK SPRM terus bertindak. Itu baru boleh kata SPRM telus.

Tapi ini semua lakonan saja...konon2 nak ambil tindakan...nak siasat.....oooi siasatlah tak payah cerita kepada orang ramai!!

Tapi, sebelum tu harap Ketua SPRM Abu Kassim Mohamad dan Pengarah Siasatan,Mustafar Ali banyak buat resume hantar kepada JobStreet.com........

cheers.


No comments: