23 June 2017

Pedulikan sapa PM ke-7, menang PRU14 dulu…

Related image

Heboh akhbar-akhbar tempatan, stesen televisyen termasuk portal berita memainkan isu siapa perdana menteri ketujuh Malaysia andai kata Pakatan Harapan berjaya menumbangkan Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke-14.

Sekilas pandang, media pro-kerajaan kelihatan lebih teruja memainkan isu tersebut kerana ia mampu mencerminkan keretakan dalam pakatan pembangkang dalam memilih calon perdana menteri yang akan mengemudi negara untuk tempoh lima tahun, demi memberi kelebihan kepada BN.

Bagi mempertahankan BN, media pro-kerajaan akan berhempas-pulas untuk menunjukkan betapa Pakatan Harapan akan ‘menghancurkan’ negara dengan ketiadaan perpaduan dan persepakatan dalam menjalankan tugas memajukan negara dan memakmurkan rakyat.

Itu dakyah BN untuk menyorokkan kelemahan sendiri, sekaligus merendah-rendahkan kemampuan pembangkang untuk mengambil alih Putrajaya selain menuduh parti komponen pakatan pembangkang sebagai anti-Islam, anti-Melayu, pro-Kristian dan segala bentuk perkauman lain.

Hakikatnya, sesiapapun jua tetapi pastinya tokoh pembangkang Melayu seperti yang disepakati semua, sama ada pemimpin dari PKR ataupun BERSATU yang akan diangkat menjadi perdana menteri, pemimpin nombor satu Malaysia itu tidak lagi menjalankan tugasnya dalam kerangka politik seperti yang diamalkan Umno pada masa ini.

Kelemahan sistem PM sekarang

Pada masa ini, dalam BN, Umno mendominasi kerajaan dan semua parti komponen perlu bersetuju untuk melantik sesiapa jua yang menjadi presiden Umno untuk diangkat menjadi PM selain turut membenarkan kebanyakan kementerian dikuasai oleh pemimpin Umno, walaupun terpaksa melantik mereka yang di kalangan tidak berapa bijak.

Selain itu, semua parti komponen perlu akur, tunduk dan mendapatkan restu Umno dalam mengambil sebarang tindakan termasuk strategi parti dan pemilihan pimpinan utama selain segala tindakan presiden Umno perlu disokong walaupun secara membuta-tuli.

Namun, kerangka pemilihan PM pakatan pembangkang sangat berbeza kerana, siapapun jua yang menjadi perdana menteri akan ‘diawasi’ oleh semua parti komponen yang boleh diumpamakan ‘berdiri sama tinggi, duduk sama rendah’.

Maknanya, Pakatan Harapan tidak akan menjadi seperti BN yang memberikan kuasa dominan kepada Umno untuk terus berkuasa dan mentadbir negara walaupun sehingga ke tahap mengheret nama Malaysia dalam kancah yang cukup memalukan seperti yang berlaku sekarang.

Dalam hal ini, semua sedang melihat bagaimana parti komponen utama seperti MCA dan MIC terpaksa akur, tutup mulut dalam segala perkara angkara parti dominan walaupun berdepan kehilangan sokongan masyarakat Cina dan India yang kian menyusut.

Keadaan sama turut meresapi sayap pemuda dan puteri Umno yang sepatutnya lantang bersuara, berpegang kepada kebenaran dan menyampaikan aspirasi warga muda, tetapi terpaksa menikus dan menuruti kehendak bos-bos atasan kerana khuatir hilang jawatan, kontrak dan sebagainya.

PM ketujuh ‘terkawal

Dalam Pakatan Harapan, keadaan seperti itu adalah mustahil untuk berlaku kerana jika PM dari PKR atau BERSATU ini ingin melakukan sesuatu, pastinya perlu mendapatkan restu dan sokongan dari semua parti komponen, bukan satu parti dominan untuk kebaikan semua pihak tanpa mengira kaum dengan satu matlamat iaitu menjadikan Malaysia negara yang lebih baik.

Jika PM Pakatan Harapan terjebak dalam kancah seperti yang didedahkan oleh DOJ baru-baru ini, parti-parti komponen mempunyai kekuatan yang sama banyak dengan parti asal PM untuk mengheretnya ke muka keadilan tanpa rasa takut atau memihak sesiapa.

Makanya, jika hari ini PM Pakatan Harapan itulah yang menjadi Malaysian Official 1 atau MO1, maka dengan mudahnya Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan untuk menyiasat kemelut itu secara telus, adil tanpa campur tangan mana-mana pihak.

Lebih dari itu, antara ‘kelebihan’ segera dalam kerangka pentadbiran negara terutama sistem PM di bawah sistem Pakatan Harapan ialah jika Malaysia mempunyai PM baru selepas PRU14, maka cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang cukup membebankan rakyat akan terhapus.

PM ketujuh akan ‘menjalankan’ tugasnya sejajar dengan konsensus Pakatan Harapan sebelum PRU14 untuk menghapuskan cukai itu selain meminda Akta Pembangunan Petroleum 1974 bagi menyekat kuasa solo seorang PM ke atas kawalan kewangan Petroliam Nasional Bhd. (Petronas).

GST, monopoli ekonomi

Walaupun jika PM ketujuh mahu terus melaksanakan GST atau memperkenalkan cukai baru agar pemerintahan boleh dijalankan tanpa kekangan kewangan, parti-parti komponen dalam Pakatan Harapan berdaya kuasa untuk mengingatkan beliau agar dengan segera memansuhkannya.

Ini kerana mereka telah ‘belajar’ daripada BN bahawa sebarang ‘kesusahan’ yang dibawa oleh pemerintah akan mengundang bencana besar kepada kehidupan harian rakyat jelata selain menjejaskan sokongan kepada parti.

Di samping itu, PM ketujuh juga pastinya akan menghapuskan sistem monopoli ke atas barangan teras seperti beras, gula, tepung, minyak masak dan sebagainya agar harga di pasaran ditentukan oleh permintaan dan penawaran, sekaligus menandakan berakhirnya sistem penentuan harga oleh taukeh dan taikun korporat tempatan.

Pastinya PM ketujuh itu akan mencari jalan untuk menyelesaikan masalah nombor satu negara pada masa ini iaitu kenaikan kos sara hidup yang tidak terkawal dan masalah ekonomi di kalangan rakyat negara ini kerana mereka mempunyai idea yang segar dan mahu meningkatkan popularitinya.

Justeru, percayalah bahawa isu siapa yang akan menjadi PM ketujuh Malaysia bukan masalah yang cukup berat kerana masalah negara hari ini berpunca dari sistem dominasi parti tertentu yang akhirnya menjurus kepada masalah diktator.

Masalah diktator ini sangat merbahaya kerana apa yang “betul boleh jadi salah, yang salah boleh jadi betul’ demi kepentingan peribadi untuk mengekalkan kuasa sebagai orang nombor satu negara. – Roketkini.com

Photo published for Dr Mahathir predicts emergency if BN loses next polls
Dr M - 'emergency declaration'
 if BN loses polls...

Dr Mahathir Mohamad believes the results of the coming general election will be declared null and void if BN loses by a small margin.

"Either that or the government would refuse to admit defeat. The opposition would be accused of cheating.

"No evidence would be needed for the government to declare this. The bullies in BN would be ready to create instability.

"On this basis, there could be a declaration of a state of emergency and Parliament would be suspended," he said in a posting on his blog, Chedet.

Mahathir said should Parliament be suspended, a National Operations Council (Mageran), akin to what was formed after the race riots in 1969, would be established to run the nation using martial law.

According to Mahathir, this period of uncertainty will allow BN to make overtures to MPs from rival parties.

"Once BN gains a sufficient majority, the emergency would be lifted and BN would form a majority government. Parliament would be recalled," he said.

Mahathir said this in an article titled "How Najib hopes to win", which also contained allegations of other abuses of executive mechanisms already taking place.

Unfair elections

Citing the ongoing redrawing of electoral boundaries by the Election Commission (EC), Mahathir said the purpose was to separate Malays from Chinese voters.

"They believe that the Malays can be easily bribed to vote for BN but the Chinese will continue to be dead against him (Najib) as they were in the 13th general election," wrote Mahathir.

He also predicted that anti-BN voters would have trouble finding their voting stations due to irregularities, such as transferring voters to far-flung places.

Mahathir predicted that uniformed personnel such as the police and military would be shifted to constituencies contested by senior BN leaders to ensure victory.

"In the 2004 election, it is known that postal votes while still in their boxes were shifted three constituencies away in order to turn defeat into victory for a prominent minister.

"The number of voters in a constituency was increased to almost double (its original number) between 2008 to 2013. Accordingly, the candidate who had scored very badly in a previous election, was able to win by huge majorities in the following elections," said Mahathir.

Such manoeuvres, coupled with bribing of voters, would ultimately render the election unfair, he said.

"We are not going to see a fair election," he added.- mk

Dr M tak tolak 'pemerintahan darurat' jika BN tumbang


Low Income Nation : 
500 Clinics Tutup Kedai...

As many as 500 clinics run by general practitioners (GPs) were estimated to have closed between 2014 and 2016 due to poor business.

And the Malaysian Medical Association (MMA) is worried that the situation may worsen.

Its president Dr Ravindran R. Naidu said a study involving 1,800 GPs revealed widespread concern over the financial sustainability of their clinics.

The findings from Study on the Health Economics of General Prac­titioners in Malaysia: Trends, Chal­len­ges and Moving Forward in 2016 revealed that the expenses for ma­­na­ging GP services had increased over the years due to changes in po­­licies as well as the involvement of the unregulated third party administrators (TPAs), said Dr Ravindran.

The findings showed almost 70% of clinics saw fewer than 30 patients a day, while the operating cost of a clinic in an urban area ranges from RM50,000 to RM60,000 a month. Continue reading...

Abolish the GST !  I have been saying this for THREE years now.  ABOLISH the GST.  
The domestic economy is grinding to a halt. 

500 private clinics have shut down. At least 500 doctors are out of work as doctors. Maybe some are Uber drivers as well. At least 1000 other clinic assistants must be out of work too. 

These would be Malaysians since Banglas and Indons do not work in clinics - yet.

The ketuanan folks do not understand economics, business or finance. 

It is the Malays who are suffering the most. BR1M is not enough to make the Malays and bumiputras a high income community.

People who live off BR1M are poor people.   

Now the 1000 or more clinic assistants will also join the BR1M. - ostb

Photo published for Wan Azizah: Now let’s have RCI on DoJ allegations
Now let’s have RCI on DoJ allegations
Story kat SINI  SINI  dan SINI  

Image may contain: 1 person, text

Photo published for Miranda Kerr should hand over Jho Low’s diamond gifts, says Aussie group



Image result for kuih bangkit
Kuih yang ditakuti para pemimpin korup...

Image may contain: 1 person


cheers.

No comments: