05 June 2014

Posting di FB hak individu,KPM jangan bikin sibuk dan strategi MH370 elak dikesan...


Tulisan di FB hak individu, kata NUTP(NUTP: Don't pick on teachers for FB postings)...

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia berpendirian bahawa anggotanya tidak harus menjadi sasaran apa-apa tindakan hanya kerana tulisan di Facebook.

Presiden kesatuan itu, Hashim Adnan berkata, mana-mana pihak tidak boleh menetapkan apa yang patut dan tidak patut ditulis kerana tulisan di laman berkenaan adalah "hak peribadi" guru terbabit.

"(Tulisan) Facebook ini hak individu... Siapa-siapapun jangan sentuh. (Kalau) dia sentuh dia tak faham apa maksud kebebasan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Beliau mengulas teguran oleh Kementerian Pendidikan ke atas seorang guru yang memuatkan poster pemimpin muda DAP Dyana Sofya Mohd Daud di laman Facebook.

Biar Facebook itu jadi ruang kepada semua, jadikan Facebook sebagai ruang untuk bersosial, bukan nak dipilih gambar ini tak boleh, kemudian nak ambil tindakan, itu (pemikiran yang) sangat cetek.

"Jika orang baca tak semestinya mereka ikut. Biar dia baca, apa salahnya?," kata Hashim lagi.

Bagaimanapun, guru berkenaan perlu bertanggungjawab sepenuhnya jika mereka memuatkan perkara yang bersifat menghasut.

Ditanya mengenai seruan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semalam agar para guru kembali ke pangkuan BN, Hashim berkata perkara itu juga tertakluk kepada kebebasan individu.

Katanya, mana-mana guru yang berminat untuk menyertai politik boleh memilih parti yang disukai, sama ada dari parti kerajaan atau pembangkang.

Namun, guru berkenaan perlu memastikan bahawa mereka kekal profesional pada setiap masa.

"Harap mereka profesional dalam perkara ini, jangan (biar) fahaman politik disalahgunakan masuk bilik darjah disebarkan masa mengajar, katanya.

Sekatan ke atas golongan guru dari menyertai politik secara aktif digugurkan pada tahun 2010.


Teachers should not be picked on for what they post on Facebook because it is their personal freedom as long as it does not contravene any law, says the National Union of Teaching Profession (NUTP).

One's Facebook page is a "personal right" and other parties should not try and dictate what should or should not be posted, NUTP president Hashim Adnan said today.

"It is an individual right, so don't touch it. If someone wants to touch it, then they don't understand what the concept of freedom is," Hashim (left) told Malaysiakini.

He was responding to an incident where a teacher was reprimanded by the Education Ministry after putting up, among others, a poster of DAP's Dyana Sofya Mohd Daud on her Facebook page.

She had also uploaded a 1980s news clipping quoting first prime minister Tunku Abdul Rahman calling for the abolition of Umno.

"Let Facebook be a space for socialising. That will be more beneficial to all, rather than nitpicking on this picture or that and then saying that action will be taken. That is very shallow (thinking).

"Just because people read something on Facebook doesn't mean they must agree with it. Let them read. What is wrong in that?" Hashim asked.

'No politics in classroom'

However, he said if teachers posted something that was seditious, then they must take full responsibility and be prepared to face the law.

Asked to comment on Federal Territories Minister Tengku Adnan Tengku Mansor's (right) call yesterday to teachers to return to politics, under BN, Hashim said likewise, this was also a personal freedom.

He said any teacher who was interested in politics should be free to join any political party, be it in the government or opposition.

However, he said, teachers must be mindful to remain professional at all times.

"We hope teachers involved in politics will leave political matters outside the schoolgate.

"In school, it is only about teaching, full stop. Do not talk about politics (in the school) and then tell people to do this or do that," he said.

Teachers have been barred from active politics, but the ban was lifted in 2010.- mk


Lagi kes budak sekolah perempuan belasah pelajar perempuan. Selamatkah anak-anak kita di sekolah? Adakah anak-anak kita juga terlibat dengan aktiviti sebegini? Tapi KPM dok asyik pantau cikgu2 punya facebook posting saja...





Kementerian Pendidikan Malaysia...jangan dok sibuk pasai guru posting kat facebook!!!  Pikiaq cara mana nak tangani gejala murid samseng seperti gambar2 di atas tu dulu...t/s

Teachers’ right to support political party of their choice 

Kisah sebenar MH370 dari...

Sekali lagi maklumat bocor.... pendedahan oleh seorang pegawai tertinggi India yg mengatakan bahawa media rasmi di sini diarah oleh kedutaan Amerika agar menafikan penduduk Maldivies melihat pesawat yg menyerupai MH370 terbang rendah selitar jam 6.15 pagi menuju keselatan kepulauan hindi. 

Susulan daripada bukti ini penyiasat dan pakar-pakar penerbangan menyimpulkan bahawa radar yg dikesan oleh Inmarsat yg mengatakan MH370 berakhir dilautan Hindi adalah teori rekaan semata-mata bagi mengalihkan perhatian dunia yg sebenarnya pesawat MH370 sudah lama mendarat di Diego Garcia sebuah landasan ketenteraan Amerika Laknatullah !!!. 

Okey ikuti perkembangan terbaru pendedahan demi pendedahan MH370 dibawah ini bersama pakar-pakar penerbangan dlm dan luar negara serta beberapa penyiasat terkenal.

Mengapa satelit Inmarsat mengatakan lokasi terakhir MH370 dikesan ialah berada ditengah-tengah lautan hindi. Adakah ianya teori ataupun konspirasi jahat Amerika yg sengaja diwujudkan bagi menyakinkan dunia ianya telah berakhir di situ. Yang sebenarnya Amerika memilih lautan Hindi kerana semua sedia maklum lautan ini merupakan lautan yg paling dalam di dunia dan paling ganas sekali. 



So jika MH370 terhempas dilautan hindi adalah agak mustahil utk pasukan yg menyertai SAR mengesannya sbb mungkin sudah tenggelam dan hanyut dipukul ombak yg mmg kuat. Pasal itu penyiasat menyimpul bahawa negara yg menyertai misi SAR terpaksa memberhentikan misi mencari MH370 setelah menemui jalan buntu dan sebaliknya mereka (Amerika) sebenarnya sedang berunding dengan negara-negara berkenaan bagi mencipta teori bagaimana utk mewujudkan MH370 terhempas atau sebagainya setelah segala teori yg mereka cipta gagal dibuat kerana Allah s.w.t telah menggagalkan perancangan mereka. teruskan berdoa kerana Perancanggan Allah adalah sebaik-baiknya dan tepat.

Baru tadi penyiasat mendedahkan bahawa kedudukan terkini penumpang dan anak-anak kapal MH370 berada di Diego Garcia telah dipindahkan ke sebuah pulau yg terdapat di negara India. Mereka semua ditempatkan di suatu lokasi rahsia. 

Manakala sumber risikan yg mungkin berpaling tadah telah mendedahkan lokasi kesemua penumpang MH370 berada di negara ini tetapi enggan mendedahkan lokasi terperinci. Susulan pendedahan pegawai tertinggi di India itu terus mendapat respon dari penyiasat yang menyimpulkan teori utk mewujudkan MH370 terhempas ataupun berakhir dilautan hindi adalah rekaan semata-mata bagi mengelakkan ianya dikesan oleh dunia dan mengalihkan pandangan dunia bahawa yg sebenarnya pesawat MH370 sudah lama mendarat pada pagi kejadian.

Sofia tertarik dgn seorang hamba Allah yg telah mengemail sofia utk dikongsikan di wall ini yg berbunyi: " Obama berjaya dlm misinya setelah melawat Malaysia dan beberapa negara Lain. China dapat dijinakkan hasil lawatan rasmi PM M'sia. Rusia dapat ditundukkan. Amerika dan Yahudi masih terasa tersepit dan takut akibat hamas dan fatah bergabung membentuk kerajaan Perpaduan di Palestin " 

Penyiasat melaporkan rentetan peristiwa kehilangan MH370 yg sebenarnya ada kaitan yg berlaku di washington DC (11 Sept.) bagi mengaitkan Islam dgn keganasan walaupun sehingga kini Amerika tiada lagi bukti yg kukuh peristiwa sept. itu didalangi oleh ekstremis Islam dan hanya menuduh al-Qaeda utk menunjukkan pada dunia yg Islam ini mmg jahat. 

Teori utk mengaitkan MH370 telah dihijacked oleh kumpulan militan Islam (Al-Qaeda) sedang dicipta oleh Amerika Laknatullah plus Israel Yahudi jika rundingan akhir gagal disepakati.


Sharifah Sofia Syed Rashid's photo.

Ketibaan Barack Obama ke Malaysia dgn pesawat rasminya Air Force One di Lapangan terbang Subang baru-batu ini. Fakta menarik yg semua rakyat Malaysia mungkin tidak tahu dibelakang takbir iaitu 

(i) 2 pesawat Amerika telah landing di Subang dan satu stanby di KLIA dan dikawal rapi oleh tenteranya dan tidak boleh mana-manapun termasuk tentera Malaysia mahupun PDRM menghampiri pesawat yg berada di subang mahupun di KLIA. 

(ii) Apa yg menarik dan peliknya pesawat yg stanby dan berada di landasan KLIA diletakkan dibahagian Kargo MAS dan pintu utama kapal terbang ini menghala ke arah penerbangan bukan sebaliknya yg berlaku ke atas mana-mana kapal terbang di dunia jika selamat mendarat. 

(iii) Kesemua remote control kereta yg diparking dilandasan kargo MAS KLIA berdekatan pesawat US ditempatkan gagal berfungsi dan mereka semua terpaksa membuka dan menutup pintu kereta secara manual. 

(iv) Kereta yg Barack Obama dtgnya khas dari US sendiri bukannya kereta yg berada di Malaysia. Manakala tempat tinggal Obama bukannya dihotel 5 star sebaliknya dirumah mewah milik warga negara Amerika sendiri. Dimaklumkan juga sekitar rumah tersebut sepanjang Obama menginap dijaga sendiri oleh tentera yg dtgnya dari Amerika sendiri.

Pendek cerita all made in Amerika not Malaysia. Kesimpulannya penyiasat telah merumuskan bahawa kedatangan Obama ke Malaysia dan negara-negara yg dilawatinya adalah satu sandiwara dan lakonan semata-mata .Sebaliknya adalah utk memaklumkan bahawa pesawat MH370 berada di dlm keadaan selamat dibawah tentera Amerika.



Penyiasat mengatakan bahawa kerajaan India sebenarnya mempunyai bukti yg kukuh malah radar negara tersebut sebenarnya telah mengesan terlebih dahulu pesawat MH370 lalu di situ kerana ugutan dan campur tangan kedutaan Amerika yg berpangkalan di sana akhirnya kerajaan India terpaksa akur dan menafikan penduduknya nampak MH370 terbang rendah menuju keselatan kepulauan lautan hindi sekitar jam 6.15 pagi. 

Ini dikukuhkan lagi dengan terbocornya maklumat dari agen risikin yg mengatakan pegawai tertinggi India sendiri telah mendedahkan hal yg sebenarnya berlaku. Mereka merancang... Allah juga merancang.... tetapi perancangan Allah lagi tepat...Sharifah Sofia Syed Rashid f/bk

Adakah petrol dan diesel juga akan kena GST?(Will GST be imposed on petrol and diesel, too?)...

Putrajaya sentiasa mengulangi senarai barangan yang akan dikecualikan daripada Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dalam mempertahankan dasar baru itu, tetapi dua barangan penting yang tidak ada dalam senarai itu adalah petrol dan diesel.

Ini mendorong Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli (kiri) untuk menggesa kerajaan menyatakan sama ada dua komoditi yang berkait rapat untuk kos sarahidup, akan terlepas daripada GST yang akan berkuatkuasa pada April 2015.

"Saya menyeru (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk mengesahkan secepat mungkin sama ada GST akan dikenakan ke atas petrol dan diesel," katanya.

Rafizi berkata keengganan kerajaan untuk berbuat demikian akan memberi gambaran bahawa petrol dan diesel akan naik harga apabila GST dikenakan ke atas dua komoditi itu.




Putrajaya has constantly parroted the list of things that will be exempted from the goods and services tax (GST) in defending the new policy, but two critical items missing from this list are petrol and diesel.

This has prompted PKR director of strategy Rafizi Ramli  to urge the government to come clean on whether the two commodities, which are closely-linked to the cost of living, will be spared from the tax which will come into force on April 1, 2015.

“I urge (Prime Minister) Najib Abdul Razak to confirm as soon as possible whether the GST will be imposed on petrol and diesel,” he said.

Rafizi said the government’s refusal to come clean was giving an impression that a petrol and diesel price hike will set in once the GST is imposed on the two commodities.

This comes as the government confirmed it was planning to revise the current petrol and diesel subsidy system, which Rafizi speculated may be linked to the GST and could possibly be rolled out together.


Rafizi also warned that the government may increase the price of petrol and diesel without actually making an announcement by hiding the GST charges in the consumer's receipts.

'GST could be hidden charge'

For example, he said, once the GST is imposed, a consumer who is now paying RM50 for petrol may only get RM47.17 worth of petrol.

The remaining RM2.83 will in fact be GST charges but consumers may not notice they are forking out more for petrol, since they are still paying RM50 as before.

This allows the government to continue displaying the price per litre of petrol at RM2.10, even though the real price, with the hidden GST charge, is RM2.23 per litre.

"This means consumers will be getting less petrol or diesel for the the same price, even though no announcement of a petrol price hike is made by the government," he said.

As such, Rafizi said, other than coming clean on GST on petrol and diesel, the government must also reveal the details of its planned new subsidy system for the two commodities.

“I believe if the revised system disqualifies a certain segment of the rakyat from receiving petrol and diesel subsidies on top of the GST being imposed, the impact on the rakyat will be great," Rafizi added.

Petrol and diesel are absent from the zero-rated supplies list and the exemption supplies list of the Royal Customs and Excise Department.- mk



Takan pegawai JAKIM saja yang nak berdemo makan coklat Cadbury kepada orang ramai... Jamil Khir jangan DIKECUALIKAN pula ye...


cheers.

No comments: