20 June 2014

Din kata dia akan terus berkhidmat sebagai TPM...


Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berkata beliau akan terus berkhidmat sebagai timbalan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, selagi khidmatnya diperlukan.

"Setakat hari ini, tak ada apa-apa pun perkara yang dibangkit melibatkan kedudukan saya," kata beliau.

Semalam, laman blog dan media sosial melaporkan kemungkinan Muhyiddin berundur bagi memberi perhatian kepada usaha memulihkan Umno.

Ia juga timbul berikutan desas-desus rombakan Kabinet yang mungkin dilakukan perdana menteri khususnya untuk membawa masuk pemimpin daripada parti komponen Barisan Nasional (BN) iaitu MCA dan Gerakan.

"Rombakan Kabinet adalah hak perdana menteri. Kemungkinan akan berlaku sebab beliau dah nyatakan akan bawa masuk beberapa pemimpin parti politik dari MCA dan Gerakan," katanya kepada pemberita selepas menutup Persidangan Antarabangsa Majlis Sains Asia Ke-14 di Kuala Lumpur, hari ini.

Mengulas lanjut, Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno berkata khabar angin itu mungkin timbul berikutan hubungan baik beliau dalam kerajaan khususnya dengan perdana menteri, selain tidak menolak ekploitasi sesetengah pihak terhadap kedudukan kerajaan yang bertambah kukuh selepas Pilihan Raya Umum ke-13 tahun lepas.

"Kedudukan saya terserah kepada beliau (perdana menteri), tapi selama masa saya berada dalam Kabinet, beliau dah biasa berbincang dengan saya,"katanya.

Menurutnya hubungan baik antara beliau dan perdana menteri juga membolehkan apa-apa perbincangan dilakukan dari hati ke hati.

"Kalau ada apa-apa berkaitan masa depan saya pun, saya akan bincang dengan perdana menteri juga," katanya.

Muhyiddin bagaimanapun mengingatkan semua pihak mengenai pentingnya kestabilan parti dan kerajaan yang akan menjurus kepada kestabilan negara.

"Kestabilan negara bergantung kepada keupayaan kita untuk mewujudkan kerjasama yang kukuh, dan apa juga spekulasi tidak boleh membawa kesan buruk kepada mana-mana pihak.

"Bagi saya keutuhan kerajaan dan kekukuhan Umno dan BN itu yang utama. Jangan mereka salah baca, kononnya boleh berjaya cetuskan keadaan tidak menentu untuk eksploitasi keadaan," katanya.

Justeru, Muhyiddin meminta semua pihak khususnya anggota Umno dan BN untuk memahami tujuan sebenar di sebalik khabar angin yang ditimbulkan itu.

"Mungkin sebab sengaja nak timbulkan spekulasi supaya wujud satu keadaan ketidakstabilan atau pertembungan puak-puak dalam parti atau kerajaan saya dengan sesiapa yang lain supaya boleh menangguk di air keruh dan dapat faedah daripadanya," katanya.

Beliau juga yakin anggota parti yang mahir dan bijak membaca keadaan politik negara tidak akan mudah dipengaruhi khabar angin yang dibawa pihak tidak bertanggungjawab. – Bernama, 19 Jun, 2014.- tmi

Azilah Hadri ditangkap khalwat

Seorang bekas polis komando berusia 38 tahun yang dibebaskan tahun lalu atas tuduhan membunuh warga Mongolia Altantuya Shaariibuu pada 2006 ditahan awal hari ini selepas ditangkap berkhalwat dengan seorang polis wanita yang sudah berkahwin di Sepang.

Lelaki berkenaan yang sebelum ini bertugas di Skuad Tindakan Khas di Bukit Aman ditangkap di sebuah unit kuarters polis di Sepang bersama seorang wanita oleh suami wanita terbabit pada jam 1.20 pagi.

Suami berkenaan, seorang anggota polis yang bertugas di unit kereta peronda, pulang ke rumah untuk memeriksa sama ada isterinya di rumah dan mengesyaki sesuatu tidak kena apabila mendapati pintu berkunci.

Selepas memeriksa dengan lebih lanjut, beliau mendapati bekas komando itu bersembunyi di sebelah katil dalam bilik tidur.

Ketua Polis Sepang, Superintendan Mohd Yusoff Awang mengesahkan tangkapan itu dan berkata, kes itu diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk tindakan selanjutnya.

“Polis membuka fail tindakan disiplin terhadap polis wanita itu. Lelaki itu, bagaimanapun, tidak tertakluk kepada tindakan disiplin kerana bukan lagi anggota polis. Kes ini akan dikendalikan oleh Jais,” kata Yusof kepada The Malaysian Insider.

Beliau enggan mengesah atau menafikan lelaki yang ditahan itu adalah orang yang sama disabitkan membunuh Altantuya dan kemudian bebas dalam kes rayuan.

“Saya belum melihatnya. Saya tidak tahu bagaimana rupanya jadi saya tidak boleh beritahu kamu,” katanya.

Difahamkan nama lelaki berkenaan dalam laporan polis ialah Azilah Hadri, nama yang sama seperti Ketua Inspektor Azilah Hadri iaitu salah seorang daripada dua komando yang dibebaskan pada Ogos tahun lalu selepas mahkamah membenarkan rayuan selepas mereka disabitkan bersalah dalam kes pembunuhan Altantuya.

Secara kebetulan, lelaki yang ditangkap awal hari ini juga adalah bekas pegawai polis yang pernah bertugas di Skuad Tindakan Khas di Bukit Aman, unit yang sama dengan Azilah sebelum beliau ditahan pada 2006.

Pada Ogos tahun lalu, Mahkamah Rayuan membebaskan Azilah dan bekas corporal Sirul Azhar Umar selepas menterbalikkan sabitan terhadap mereka dalam kes bunuh Altantuya.

Azilah dan Sirul dituduh bersama dan disabitkan bersalah oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 kerana membunuh Altantuya, 28, di hutan simpan di Mukim Bukit Raja, Shah Alam, antara 10 malam, 19 Okt dan 1 pagi, 20 Oktober 2006.


Kedua-duanya pada masa itu bertugas dengan Skuad Tindakan Khas Bukit Aman dan berada dalam pasukan keselamatan Datuk Seri Najib Razak. Najib pada ketika itu adalah timbalan perdana menteri dan menteri pertahanan.

Isnin ini, Azilah sepatutnya hadir ke Mahkamah Persekutuan bagi prosiding rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan dan pelepasannya bersama seorang lagi tertuduh dalam kes itu, Koperal Sirul Azhar Umar, 43.- mediagags

I'm not quitting, says 'alive and kicking' Muhyiddin...

Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin has dismissed rumours that he is quitting his government post in order to focus on Umno.

Speculation on the social media was that the veteran politician would make way for Defence Minister Hishammuddin Hussein to assume the number two post.

Hishammuddin is also the cousin of Prime Minister Najib Abdul Razak.

"No. I am still here, still alive and kicking," Muhyiddin told reporters when quizzed on the speculation at the sidelines of an event in Kuala Lumpur today.

"As long as I am in his (Najib's) cabinet, he usually discusses with me. Until today, he has not raised anything regarding my position," he added.

Muhyiddin also vowed to continue serving as long Najib has confidence and trust in him.

Talk of Muhyiddin's resignation, which some claimed would take place tomorrow, comes in the wake of reports regarding a cabinet reshuffle.

Among others, it was reported that Najib is considering changes that would involve three Umno vice-presidents, Hishammuddin, Home Minister Ahmad Zahid Hamidi and Rural and Regional Development Minister Shafie Apdal.

Following the dismal performance of BN in the last general election, there was also speculation that ties between Najib and Muhyiddin had soured, with the latter poised to oust the former.

Party insiders had claimed that Muhyiddin had the backing of certain powerful quarters in Umno, including ex-premier Dr Mahathir Mohamad, who disagreed with the prime minister pandering to the Chinese to win back their votes.

Mahathir had even said that right-wing groups like Perkasa mushroomed because Umno no longer protected the rights of the Malays.

Yesterday, the former premier also took a swipe at the Najib administration for dancing to the opposition's tune with regard to the repeal of the Internal Security Act and Sedition Act.

However, both Najib and Muhyiddin have denied the existence of a rift.- mk


Altantuya murder suspect nabbed... for khalwat...


One of the accused in the murder of Mongolian woman, Altantuya Shaariibuu, in 2006, Chief Inspector Azilah Hadri, was today caught for allegedly committing 'khalwat' (close proximity) with a policewoman.
  
They were caught by the woman's husband, who is also a policeman, at about 2am at the police quarters of the Sepang district police contingent.

Sepang district police chief Supt Mohd Yusoff Awang, when contacted by Bernama, confirmed the matter.
  
He said Azilah, who is with the Special Action Unit, and the woman, would be referred to the Selangor Islamic Religious Department to be charged for khalwat.

The police would also open an investigation papers for disciplinary action against them, he added.
      
Azilah is scheduled to be at the Federal Court this Monday for proceeding of an appeal by the prosecution against his acquittal, and also of another accused, Corporal Sirul Azhar Umar, 43, for the murder of the Mongolian woman.

Azilah and Sirul Azhar were charged with murdering Altantuya, 28, at Mukim Bukit Raja, Shah Alam, between 10pm on Oct 19 and 1am on Oct 20, 2006.- mk


Najib Razak buat U-Turn sokong pasukan Belanda pula... entah2 Belanda juga akan menerima nasib malang seperti Sepanyol...

Jam 3.00 pagi ini, 20/6/2014

LIVE HERE, HERE and HERE

cheers.

No comments: